Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Langzame verbinding op slaapkamer. Repeater de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 22:06
Hallo,

Ik heb sinds kort een Chromecast om Netflix en Films van een Plex server te streamen. Dit gebeurt op mijn slaapkamer op de bovenste verdieping. Helaas bevind mijn router (TP-Link wrt1043nd) zich in de meterkast in één hoek van het huis, terwijl mijn slaapkamer in de uiterste andere hoek zit, op de eerste verdieping.

Hierdoor heb ik wel bereik, maar het streamen gaat in combinatie met gestotter, of Netflix schakelt over naar Low Quality. Dit ligt duidelijk aan de afstand, want in de woonkamer gaat het vlekkenloos. Nu ben ik gaan informeren over een repeater, en kwam de volgende afbeelding tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.nl/images/img-scenarios86-17264.jpg

Dit laat mij vooral denken dat een repeater alleen bedoelt is om het bereik uit te breiden, niet om het in bepaalde hoeken beter en sneller te maken.

Als ik een repeater ergens tussen de router en mijn kamer plaats, waar wel goed bereik is. Zou dit dan een stabieler netwerk kunnen veroorzaken?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb daar zelf slechte ervaringen meer, het wordt dan meestal te noisy en dan hou je te weinig bandbreedte over voor streaming. Zodoende heb ik het nu opgelost met Ethernet via het stroom (ben de naam kwijt) en daar dan weer een accesspoint aan gehangen.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Kun je geen kabeltje leggen naar je kamer (beste oplossing) of een kabel die een eind komt (bv. tot halverwege) en daar dan een accespoint aan hangen (router in bridge mode). Op die manier verleng je het bereik en is het bij jou hopelijk snel genoeg.

Internet via stopcontact is indd ook een oplossing maar volgens mij omslachtig (hangt van de stroomgroepen af in huis hoe goed het presteert?). Volgens mij wordt hier naar gerefereerd met "powerline".

• bloblub
Kabel tot me kamer is geen optie. En een Chromecast stick is enkel geschikt voor wifi. Een extra accespoint in de buurt aanleggen is misschien een optie, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is in dit huis. Dit ga ik wel even nakijken.

Heeft er iemand overigens wel goede ervaring met Repeaters en Streaming?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:08
Kort gezegd? Nee, dat zal niet de beste oplossing zijn.

Je hebt inderdaad kans dat het helpt en je fatsoenlijk je films kunt kijken, maar des te groter is de kans dat je gemiddelde netwerk performance er op achteruit gaat. Dit komt doordat een repeater flink kan storen op je wifi, waar al zoveel storing zit op 2,4 GHz.

Ook is het plaatje wat je gevonden hebt een beetje rooskleurig, de realiteit is net iets anders.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fhoEAeh.jpg

Mijn ervaring is dat repeaters meestal op het zelfde kanaal uitzenden als het kanaal waar ze wifi op ontvangen. Dit stoort enorm en kan tot gevolg hebben dat je in je hele huis brakke wifi hebt.

De beste optie is inderdaad een kabel leggen. Maar aangezien je aangeeft dat, dat geen optie is heb je nog een andere netter oplossing. Probeer tot zover mogelijk 1 kabel te leggen en plaats daar op het eind een extra accespoint. Dat kan een accespoint zijn maar ook een router zijn (mits correct ingesteld).

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 28-03-2014 09:56 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• bloblub
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga indien mogelijk een kabel trekken om een extra acces point in de buurt te installeren. Wat raden jullie dan aan? Een extra WRT1043 router (Mijne draait overigens DD-WRT), of een echte accesspoint als bijvoorbeeld een TP-Link TL-WA801ND?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zoals er al gezegd is, een kabel is het beste. En soms moet je creatief denken om die kabel te kunnen wegwerken, maar denk aan centrale afzuigingsleidingen, ventilatieleidingen, of buitenlangs.

Als dat niet kan, dan mogelijk een AP op de verdieping eronder zetten. Dan win je iig iets, en mogelijk al genoeg.

Alternatieven zijn om bestaande bekabeling te gebruiken om een 2e accesspoint aan te sluiten, denk bv aan moca of powerline.

Mijn voorkeur zou Moca zijn. Dat is in mijn ervaring stabieler dan powerline. Maar goed, dan moet je wel een coaxkabel naar boven hebben die je kan gebruiken.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:08
bloblub schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:00:
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga indien mogelijk een kabel trekken om een extra acces point in de buurt te installeren. Wat raden jullie dan aan? Een extra WRT1043 router (Mijne draait overigens DD-WRT), of een echte accesspoint als bijvoorbeeld een TP-Link TL-WA801ND?
Met een 2e 1043ND moet het zeker gaan lukken. Aangezien je DD-WRT erop hebt neem ik voor het gemak even aan dat je weet hoe je een router in moet stellen. Om van de router een accespoint te maken moet je de DHCP server van de 2e router uitzetten en de kabel vanaf je 1e router in een van de LAN poorten prikken van je 2e router. Topic hier .

Verder moet je nog even nadenken of je misschien ook dual-band wilt aangezien de 2.4 GHz band redelijk vol begint te raken.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Naar mijn ervaring werkt powerline internet prima. Mijn tip is dan wel een setje zonder ingebouwde wifi te nemen en er zelf een (dd-wrt) AP achter te hangen. De ingebouwde wifi is over het algemeen niet bijzonder stabiel :+

Nog een mooie creatieve oplossing voor je internetkabel: Wij hebben hem hier op de slaapkamer via de buis van de coax-antennekabel getrokken. Met een trekveer kom je een heel eind.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chickpoint schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:15:
[...]

Verder moet je nog even nadenken of je misschien ook dual-band wilt aangezien de 2.4 GHz band redelijk vol begint te raken.
Idd, ik zou anno 2014 niemand aanraden om een 2.4GHz-only device te nemen. Een prima dual-band geval met 2x2 MiMo hoeft nauwelijks meer te kosten, kijk eens naar de WDR3600 :)
svenvv2 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:28:
Naar mijn ervaring werkt powerline internet prima.
N=1

Ik heb een trial opgezet met 100 van die dingen. In 33% van de gevallen was het niet, niet stabiel of slechts op onbruikbare snelheid. Nog eens 33% haalde tussen de 5 en 25Mbps, genoeg voor webbrowsing of low-quality streaming (Netflix), maar onvoldoende voor goede HD streaming binnenhuis. De laatste 33% had een goede verbinding, maar nog steeds haalde niemand boven de 65Mbps. Dat is voor een LAN echt brak zodra je file transfers doet enzo (en als ik TS lees is hij vrij intensieve gebruiker).
Mijn tip is dan wel een setje zonder ingebouwde wifi te nemen en er zelf een (dd-wrt) AP achter te hangen. De ingebouwde wifi is over het algemeen niet bijzonder stabiel :+
Nogal logisch, WiFi moet je zover mogelijk weg doen van dingen als stroomdraden en muren. Een AP in een powerlinegeval zit er per definitie bovenop.
Nog een mooie creatieve oplossing voor je internetkabel: Wij hebben hem hier op de slaapkamer via de buis van de coax-antennekabel getrokken. Met een trekveer kom je een heel eind.
Exact, daar zijn die dingen voor.

Overigens kun je MoCA gebruiken om wel een redelijk snelle en stabiele verbinding over coax naar boven te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• bloblub
Ik heb het even onderzocht. En helaas is het niet mogelijk om een extra kabel naar boven te trekken. Er gaat wel een Coax kabel naar zolder, maar deze zit vast in de muren en hier kan geen kabel naast getrokken worden.

Nu het MoCa verhaal, hoe werkt dit precies? Ik heb in de meter kast gekeken, en dit is als volgt aangesloten.

GroeneKabel > Gesplits naar 2 Coax, een naar het Modem, de andere naar een versterker.

Versterker gaat vervolgens naar een Verdeeldoos, waarbij 1 van de uiteindes naar Zolder gaat. Is het mogelijk hier een router aan te hangen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe coax loopt boeit weinig voor MoCA, dat beukt vrijwel overal doorheen (zelfs tot aan de buren in extreme gevallen).

Zie hier filmpje van Hirschmann:
http://www.hirschmann-multimedia.nl/Montagefilm-ip-over-coax

Enig nadeel is de prijs, MoCA 1.1 devices kosten al gauw EUR 65 per stuk (zie bijv Bol.com voor deze Hirschmann MoKa 16 dingen), en je hebt er twee nodig dus. Je haalt er wel stabiel 170Mbps over.

MoCA 2.0 zou sneller moeten zijn (400Mbps) en goedkoper omdat er meerdere chipset vendors zijn. Helaas heb ik er nog geen in NL te koop gezien :'(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1