Voeding voor DAC

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:40
Ik heb een Audioengine D1 DAC. Prima ding die z'n voeding krijgt uit "een" USB poort. Nu krijgt de DAC z'n voeding uit een Audioengine A5+ speakerset. Echter over een tijdje (verbouwing) kan dat niet meer en nu ben ik op zoek naar een goede externe voeding voor de D1. Mijn concrete vragen zijn nu:
  1. Is USB "universeel" qua power? Zo zie ik achterop de Audioengine A5+ bij de USB poort het volgende staan: 5V, 500ma/2.5W (zie link hieronder), terwijl de oplader van m'n iPhone aangeeft: 5.1v, 2.1 ampere. Kan een iPhone lader de D1 voeden?
  2. Gaat zoiets echt heel veel schelen qua geluid?
http://server.lommers.org/public/AchterkantAudioengineA5.jpg

[edit]
Sorry, had moeten resizen :)

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 26-03-2014 15:34 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Power source
USB 5V
Power requirements
5V DC, 200mA

Een gevoede USB poort levert normaal minimaal 500mA en je kunt hem dus bijna overal mee gebruiken want meer mA reserve kan geen kwaad. Een losse adapter van een tientje voldoet theoretisch dus al en vanaf daar kun je het zo gek maken als je wil.
Kan me niet voorstellen dat de interne USB voeding van een A5+ significant beter is dan een iPhone-lader (of universele) dus dat zou denk ik een vergelijkbare losse oplossing zijn als dat wat je nu ervaart. Zoek je verbetering dan vind je dat voor relatief weinig in zo'n 'echte' voeding maar is het misschien interessanter even bij te sparen en naar een andere bron en/of speakers te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 27-03-2014 00:15 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Alle USB producten moeten voldoen aan de USB-standaard, dus je iPhone adapter zou gewoon moeten werken. De afwijking van 100mV valt gewoon binnen de marges: 5.00±0.25 V (pre-3.0); 5.00+0.25-0.55 V (USB 3.0).

Het nadeel van deze compacte opladers is dat het switching power supplies zijn. Met een beetje pech switchen ze in het bereik van het menselijke gehoor (20 kHz). Dit zou je dan mogelijk kunnen horen via je DAC.

Vandaar de lineaire voeding met een simpele transformator, full bridge rectifier (diodebrug) en een lineaire voltage regulator (LF50CV) in combinatie met een paar flinke condensatoren (9400µF) en filtercaps.
Maar om hier nu meer dan €100,- voor te betalen, je zou het zelf eenvoudig kunnen maken. Het is vooral een marketing verhaal. Neem gewoon een goede kwaliteit USB-voeding en je zit goed.
edit:
Geinig artikel gevonden over het nut van dure USB-kabels voor DAC's: http://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/

[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-03-2014 01:39 ]

My favorite programming language is solder.

• smeerbartje
Ok, ik heb het zojuist even geprobeerd en die DAC werkt prima met m'n iPhone lader. Thanks allemaal; ik had bijna 100 euro uitgegeven voor zo'n lineare voeding :).

• smeerbartje
Na een paar weken intensief gebruik is mijn conclusie: werkt perfect. De simpele Apple iphone voeding dus... (die smalle)