Wifi probleem

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
Beste,

Sinds een aantal maanden woon ik samen met mijn vriendin in een rijtjeshuis. Dit huis is geplaatst bovenop een aantal winkels. Dit betekent dat er dus erg veel wifi netwerken in de buurt zitten die elkaar verstoren. Ieder kanaal is druk dus daar valt voor mij verder geen winst meer uit te halen. Ook zit er iets in de muur wat mijn wifi totaal plat legt. Wanneer ik mijn router tegen de muur aan plaats verdwijnt de wifi volledig. Deze is dan niet meer te vinden. Haal ik deze van de muur af verschijnt hij weer. Wat mijn situatie nu is:

UPC modem in bridge modus -> wr1043nd

De wr1043nd functioneert nu als router. Deze heeft normaal gesproken genoeg vermogen om een huis te dekken, maar aangezien het zo druk is lukt dat niet. Nu dacht ik als ik tweede wr1043nd plaats als accespoint boven, ik een mooi dekkend netwerk zou hebben. Helaas, dat is dus ook niet zo.

Het probleem is dat wanneer ik thuis kom mijn telefoon/ipad/laptop verbinding maakt met de router beneden. Wanneer ik dan naar boven loop houdt hij deze verbinding vast en switcht hij niet over naar mijn accespoint boven.

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik ervoor zorg dat mijn apparaten automatisch gaan switchen naar de beste netwerk bron, of moet ik een andere opstelling gaan proberen.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Je hebt een aantal mogelijkheden

5 GHZ is nog niet veel benut, en AC al helemaal niet. Als je alles op 5ghz kunt forceren des te beter.
Ik begrijp dat je wel overall utp hebt en zo overall accesspoints kunt hebben?
Stel beide accesspoints in met hetzelfde SSID en wachtwoord , zet kanaal op auto, dan switched de client vanzelf over.

Het wifi signaal heeft een bepaalkde vorm, BV kippengaas heeft een anti wifi vorm, in je muur zal ook zoiets zitten. Doordat je verder weg gaat zitten wordt de vorm groter als het duur de muur gaat en kan er zodoende wel doorheen.

• Omisys
5Ghz is niet echt een optie, ik en mijn vriendin hebben beiden nog een iPhone 4. Zij heeft ook nog een iPad 2. Mijn laptop ondersteund ook geen 5Ghz. Ik heb wel overal toegang tot UTP inderdaad. De beide accespoints hebben hetzelfde SSID en wachtwoord, en ook channel staat op auto. Tot nu toe hou ik het probleem dat de apparaten zich vasthouden aan de accespoint waar ze zich mee verbinden.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Kan je proberen het zendvermogen lager te zetten van de access point beneden, zodat je slechter maar toch voldoende bereik beneden hebt?

• Omisys
Ik heb beneden maar zo'n 20 mbit over wifi van mijn 120 mbit verbinding, dus wanneer ik het zendvermogen ga aanpassen lijkt mij dat dit dan nog slechter gaat worden.

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 11:35
Ik heb hetzelfde probleem. Heb een router op de beneden verdieping in de meterkast (meest slechte lokatie, ik weet het) en een extra router op zolder omdat ik daar onvoldoende bereik heb.

Beide op hetzelfde SSID ingesteld, maar apparaten schakelen inderdaad niet vanzelf over naar het beste signaal. Ik heb me laten vertellen dat WIFI te "dom" is om zelf over te schakelen. Wat ik nu doe is gewoon opnieuw verbinding maken als ik op zolder kom.

Als iemand iets weet om ze wel zelf te laten switchen dan hoor ik dat graag :)

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Je kan maar op 2 manieren laten overschakelen.

1) Mbv van een wireless lan controller, maar dit is een enterprise oplossing.
2) zorgen dat het signaal niet boven komt, dit kan door kippengaas op het 1e verdiep te leggen of en richtantenne ipv Omni antenna zodat je controleert waar het wifi signaal heen gaat.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
Mogelijk kun je de roaming voorkeur van je apparaten instellen. Zet ze dan op "agressief", "hoogste" of wat dan ook. Dan schakelen je apparaten sneller over naar het sterkere signaal.
Beide routers zelfde SSiD ingesteld, maar ander kanaal toch?

Ik las hierboven ergens dat wifi-ac mogelijk de oplossing was. Dat is ook niet zo. Het gebruikt dan wel de 5GHz band die minder druk is. Maar de grotere kanaalbreedtes tot wel 160 MHz zorgen ook weer voor overlap met naburige 5GHz netwerken. Daarnaast hebben ac-wifi netwerken gewoon last van clients van de "oudere" generatie (n, a, b, g).
Als over een tijdje iedereen naar ac overstapt, zitten we elkaar weer in de weg op de 5GHz band.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik snap niet hoe AC last heeft van b en g en 2.4n als ac op 5 ghz zit?
Daarnaast is er meer bandbreedt op 5 Ghz dus is er meer capaciteit voordat je elkaar in de weg zit.

Verder hebben mobiele apparaten standaard niet de mogelijkheid om een wifi roaming voorkeur in te stellen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, per definitie kan ac geen last hebben van b of g (of 2.4GHz n) netwerken. Denk dat Masimo beetje klok-klepelverhaal ophangt.

TS: 5GHz is en blijft beste oplosisng. Als je onvoldoende dekking hebt met een enkele 5GHz AP, gebruik dan twee of meer (maar bij zoveel interferentie klinkt het alsof demping goed mee zal vallen).

Oslik blyat! Oslik!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
AC heeft inderdaad geen last van 2,4GHz, maar op de 5GHz band werkt ac op dezelfde frequenties als a en n. Net als iedere wifi variant heeft een snellere variant last van langzamere clients van een vorige generatie.
Zie hier

Op de 5GHz is de beschikbare bandbreedte ook zo op, vanwege de 80 (of zelfs) 160 MHz kanaalbreedtes. Net als op de 2,4GHz band wordt ook op de 5GHz band overlap tussen kanalen gecreëerd.
Meer hier

Mijn R7000 staat hier ingesteld op kanaal 161, en neemt daarbij tegelijkertijd de kanalen 149, 153 en 157 in beslag, om 160 MHz bandbreedte te realiseren. Jammer voor de buren mochten die ooit bijv. kanaal 153 willen gebruiken.

Desalniettemin zijn de doorvoer snelheden veel hoger (in een ongestoorde omgeving). Ik zie hier regelmatig file transfers over wifi (5GHz, Intel AC7260) vanaf mijn NAS van dikke 40MB/sec. Dat is toch mooi 320 Mbits. En daarbij is de NAS (een oudje) de bottleneck.

[ Voor 109% gewijzigd door Masimo op 27-03-2014 20:43 ]

Pagina: 1