Athlon hangt, IDE probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn Athlon met Biostar M7VKA mobo blijft regelmatig hangen, op een vreemde manier. Het ding is bevroren voor een seconde, werkt dan weer een seconde, bevriest weer een seconde etc. etc. Heel regelmatig, en alleen opnieuw opstarten helpt. Het treedt vaak op als ik in IE zit, en als ik hem uit sleep haal doet hij het ook vaak. Ik vermoed dat het een IDE probleem is, om de volgende redenen.

Bij sommige spellen treedt het bovenstaande probleem op wanneer het intro filmpje begint te spelen vanaf mijn DVD-Rom / CD writer.

Zo nu en dan loopt het ding vast als ik een CD schijf probeer te openen in de verkenner.

Harde schijf toegang lijkt zo nu en dan niet goed te zijn, bv. MP3tjes die in de achtergrond spelen haperen ontzettend als ik met andere dingen bezig ben, zoals browsen op het net.

Muziek opnemen is niet te doen, heel veel clickjes.

Tenslotte gebeurt het regelmatig dat hij bij het opstarten blijft hangen bij ŽDetecting IDE devicesŽ, de disk indicator van de 1.44š brandt dan continu. Een reset is de enige manier om toch op te starten.

Ik heb de VIA 4.29 drivers, 128 MB Ram, en een GF2 MX (10.80).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
bios al geflashed?
kan een bug zijn

• _Menno_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 09:36
HD Defect???

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
BIOS heb ik geflashed, er zit nu de aanbevolen versie op, is geloof ik ook de nieuwste. Die komt echter wel van de fujitsu site, en niet van Biostar (daar kan ik geen geschikt BIOS vinden).

En als het een HD probleem is, kan dat dan ook de CD toegangsproblemen verklaren? Is er een manier om uit te vinden of de HD defect is?

Verwijderd

lijkt me meer op een geheugen probleem...

}:O

• NeoK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 10:20
Heb je on-board sound ?

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Welk OS gebruik je? Als je een Via 683B (ofzo) southbridge hebt, probeer dan es Via 4.31 drivers te installen

Verwijderd

hoihoi,

ik heb dit ook gehad: complete PC een keer vervangen en weet nog steeds niet precies wat het was. Ondertussen twee Athlonsystemen(1 verkocht), maar ik denk dat het de voeding was. Ook leek het het moederbord (waarschijnlijk IO-controller), maar bij MSI konden ze toen niks vinden.

Ik ga voor de 5 volt voedingslijnen die dood zijn.

Verwijderd

Probeer dma eens uit te zetten.

Was op mijn abit mobo de oplossing.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb nu VIA drivers 4.17, 4.31 en 4.29 geprobeerd, maakt niks uit. DMA uit, maakt ook niks uit.

Ik heb idd on-board sound. Nog een ding, hij crashed (net alsof ik reset heb gedaan, meteen opnieuw opstarten) na een paar seconden opnemen van de LP, met CoolEdit 2000. Misschien ook gerelateerd.

Als het het geheugen is, hoe check ik dat? Dito voor de voeding (CD-ROms er tijdelijk aflaten ofzo). Bedankt voor al de suggesties in elk geval.

BTW, ik draai Win98SE.

• NeoK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 10:20
Om op dat on-board sound in te gaan, ik had dergelijke problemen ook. En dat lag dus de onboard sound. Onboard sound gedisableden ik had geen problemen meer. Dat was voor mij de oplossing.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Hoe disable ik de onboard sound?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
in de bios zit ergens een optie

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Jep, gevonden, maar het geluid werkt nog steeds :)

Erg raar...

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
Er zitten in 2 menu's van je bios opties voor onboard sound. je moet ze allebei uitschakelen, ik denk dat je een van de 2 hebt gemist.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
weird! ik namelijk ook een 1ghz athlon met biostar m7vka en via onboard sound enzo (toevallig bij ah gekocht?). mijn pc is al 5 keer terug geweest naar siemens maar nog steeds is het probleem niet verholpen :(
bios heb ik ook al geflasht met de nieuwste bios en via 4 in 1 drivers. win me en 98 geprobeerd maar niks lijkt te helpen. dit is voornamelijk zodra ik internet dat ie vastloopt :( iemand nog iedeën????

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook soms, maar alleen tijdens het internetten. Zodra er data heen en weer word gepompt gaat mp3's hikken. Anders blijft de muis even hangen. Spelletjes spelen op de achtergrond kon dan ook nooit. Was met win2k. Heb je een kabelverbinding toevallig?

greetz

LaTiNo

Verwijderd

Mijn athlon crashed ook als ik me L2-cache op 1/2 of 1/3 zet..... hij staat nou altijd op 2/5 en nooit geen problemen (mijne is wel een geclockte 550@700). *D

Ik weet niet of het nut heeft om bij een standaard athlon om je cache-divider te veranderen maar je kunt het altijd proberen... ik gebruik het proggietje SysId www.sysid.subnet.dk :7

Hebbie trouwens al een keertje Sandra gedraait om te kijken of er nix mis is :?
www.sisoftware.co.uk/sandra

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
weird! ik namelijk ook een 1ghz athlon met biostar m7vka en via onboard sound enzo (toevallig bij ah gekocht?). mijn pc is al 5 keer terug geweest naar siemens maar nog steeds is het probleem niet verholpen
bios heb ik ook al geflasht met de nieuwste bios en via 4 in 1 drivers. win me en 98 geprobeerd maar niks lijkt te helpen. dit is voornamelijk zodra ik internet dat ie vastloopt
Is idd AH PC :( Zo te horen zitten wij in hetzelfde schuitje...

Sound uitzetten maakt niks uit. Hoe verander je de cache divider met SysID? Ik kan alleen maar bekijken hoe hij staat, niet veranderen (knop L2 Athlon is greyed out).

En ja, ik heb kabel.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb nog maar een keer format C gedaan, en ik heb wat ontdekkinkjes gedaan.

Omdat ik kabel heb, heb ik dit keer besloten om eerst eens te kijken of de problemen zich voor doen zonder internet. Niet dus. Geen lock/ups, geen crashes bij opnemen.

Daarna internet geinstalleerd en Sygate (Home network). Toen was het dus mis. Dus internet er weer af (kabels eruit) en Sygate uninstalled. Maakt niks uit, problemen bleven.

Verklaring?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 13:37

Kvn

Te zwaar belastende NIC :? Probeer eens een andere netwerkkaart

• efan
  • Niet online
inderdaad hetzelfde schuitje ja... ik heb ook kabel dus ja ... :)
maar na 30 keer bellen en 5 keer terugsturen om te repareren heb ik nou eindelijk bericht gekregen dat ze wat meer aandacht aan mijn probleem gaan geven (ze hebben namelijk al een hele lijst met problemen van mij :) ). En ze hebben nu ook eindelijk een beetje door waar het aan zou kunnen liggen, nl. de voeding en/of de koeling. maar wat dat met dat kabel is weet ik ook nog steeds niet... :(

ik hoor het wel!

Verwijderd

lijkt me geen probleem

• efan
  • Niet online
ha! ik weet al wat het is denk ik... ze hebben mn mobo vervangen / dvd speler vervangen / bios geflashed / cooler vervangen, en nu draait ie wel goed... geen vastlopers meer en nooit meer superheet..

moet je ook eens doen!
succes!

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 18:02 schreef ido het volgende:
ha! ik weet al wat het is denk ik... ze hebben mn mobo vervangen / dvd speler vervangen / bios geflashed / cooler vervangen, en nu draait ie wel goed... geen vastlopers meer en nooit meer superheet..

moet je ook eens doen!
succes!
Tsja... ik las t net... en dacht ook al temperatuur-probleempje!
Zet die temp-instellingen eens anders in de BIOS!
Pagina: 1