Extra geheugen (RAM) bijkopen. Werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb 2.5 geleden een PC samengesteld. Loopt nog steeds als een zonnetje, maar ik merk dat bij het video editen mijn geheugen soms vol loopt en dat het daardoor een stuk langer duurt voor dat het renderen of exporteren klaar is.

Ik heb er nu 2x 4GB geheugen inzitten. Volgens mij van het merk Corsair. Latencies kan op zoeken met CPU-Z.

Dit is mijn moederbord:
http://www.asus.com/Motherboards/P8P67M/

Werkt met dual memory. Betekent dit nou dat ik persé (dezelfde) 2x 4GB modules moet kopen om het te laten werken? (kom ik dus in totaal op 16 GB)
Of kan ik ook 1 module van 8GB kopen?

Wat is hier de beste en goedkoopste oplossing :)

Dank!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:59
De beste (en naar mijn mening enige) oplossing is om te kiezen voor 2x 8gb en je oude setje de deur uit te doen. Vaak zijn setjes RAM die niet uit dezelfde batch komen niet op elkaar afgestemd en kunnen bij een groot aantal moederborden voor problemen zorgen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Of je zet die 2x8 erbij, dan heb je 24 GB. Werkt ook gewoon. 'Op elkaar afgestemd' is kul, die dingen moeten gewoon aan de JEDEC specificaties voldoen. Pas als je je RAM gaat overklokken en met timings gaat lopen prutsen maakt het mogelijk wat uit.

Renderen is overigens erg CPU-intensief, het hoeft niet per se je ram te zijn. Zie je in Task Manager inderdaad dat je geheugen vol loopt? En waarmee? Zie je in Resource Monitor dat je veel disk activity hebt (meerdere megabytes per seconde) op je pagefile.sys?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Stab
Paul schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:48:
Of je zet die 2x8 erbij, dan heb je 24 GB. Werkt ook gewoon. 'Op elkaar afgestemd' is kul, die dingen moeten gewoon aan de JEDEC specificaties voldoen. Pas als je je RAM gaat overklokken en met timings gaat lopen prutsen maakt het mogelijk wat uit.

Renderen is overigens erg CPU-intensief, het hoeft niet per se je ram te zijn. Zie je in Task Manager inderdaad dat je geheugen vol loopt? En waarmee? Zie je in Resource Monitor dat je veel disk activity hebt (meerdere megabytes per seconde) op je pagefile.sys?
Thanks. Wat ik zie is dat wanneer ik wat intensieve effecten over de film in de tijdlijn in Premiere CS6 zet en ga renderen of exporteren, dat dan mijn geheugen gebruik naar 80% gaat. (is het maximale, want 1.5 GB moet overblijven voor Windows en dergelijke).

Ik concludeer dus dat mijn geheugen vol zit en dat daarom het renderen en exporteren ook langer duurt dan 'noodzakelijk'. Klopt wel toch?
Ik zie het overigens gewoon aan dat Windows 7 gadget wat ik op mijn bureaublad heb staan wat RAM en CPU meet. CPU gaat tijdens het renderen ook naar 100% gebruik, dus wordt goed gebruikt :D

Overigens wordt het me nu wel iets te duur om er 2x 8GB bij te knallen. Maar dat kan dus in theorie wel? Dat je 2x 4GB + 2x 8GB er in prikt?

Maar 1x 8GB kan dus niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Stab op 26-03-2014 14:29 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 12:14

P_Tingen

omdat het KAN

Normaal gesproken kun je zowel 2x4 aansluiten als 1x8 dus waarom zou 2x4 + 8 dan niet werken?
Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen kun je toch 2x4 erbij doen? Lijkt me dualchanneltechnisch gezien dan handiger.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1x 8 GB kan wel, maar je bent dan niet handig bezig. Je hele dual channel opstelling, met de wat betere performance ervan, ben je kwijt. Dat wil je niet voor je video bewerking. Dus gewoon 2x 4 GB erbij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Stab
Aha nu snap ik het.

Ik ben geholpen. Dan ga ik op zoek naar een vergelijkbaar setje van 2x 4GB. Thanks!

• Paul
  • Laatst online: 21:00
Stab schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:26:
dat dan mijn geheugen gebruik naar 80% gaat. (is het maximale, want 1.5 GB moet overblijven voor Windows en dergelijke).
Heb je dat zelf ergens ingesteld? Want Windows heeft er geen moeite mee als het in Task Manager op 96% of hoger staat. Bij 97% of 98% merk je wel dat Windows echt substantieel meer op de harde schijf gaat staan rammelen.
Maar 1x 8GB kan dus niet?
Het kan wel, maar voor de bandbreedte is het niet slim. Videobewerken is behalve CPU-intensief ook geheugenintensief, dus dual channel is the way to go.

Met 2x4 zit wel je moederbord vol en moet je bij toekomstige uitbreiding dus reepjes gaan vervangen in plaats van dat je erbij kunt prikken, maar daar ontkom je niet aan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-02 17:08
Hi Stab,

Voor het upgraden wil ik adviseren een dual-channel oplossing te gebruiken. Je hebt nu al 2x4 gb en deze modules werken in Dual-Channel. Je hebt als het goed is nog 2 geheugenslots vrij. Je kunt hier nieuw geheugen inzetten, ongeacht of dit nu 1 of 2 modules zijn. Wanneer je gebruik wilt maken van Dual-Channel geheugen is het wel noodzakelijk dat je een Dual-Channel kit koopt, dus twee sticks die bij elkaar horen. Kortom: 2x4, 2x8, etc.

Hierbij nog twee links die misschien wat meer uitleg geven over RAM:

1. When to upgrade RAM:
YouTube: When to Upgrade your RAM as Fast As Possible

2. RAM Memory Channels:
YouTube: Guide to RAM Memory Channels as Fast As Possible

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
fungho schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:02:
Wanneer je gebruik wilt maken van Dual-Channel geheugen is het wel noodzakelijk dat je een Dual-Channel kit koopt, dus twee sticks die bij elkaar horen.
Dat is helemaal niet noodzakelijk, twee losse modules werkt net zo goed.

• dion_b
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-02 17:08
@nielson: Correct, het is mogelijk dat twee verschillende sticks werken, maar dat is niet gegarandeerd. De vraag is ook of je daar enig voordeel uit zou halen.. Als je een kit koopt weet je zeker dat die twee sticks met elkaar werken en dat dit gevalideerd is.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Pagina: 1