Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Op zoek naar een receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een receiver voor een home cinema opstelling. Er zijn zo veel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Hebben jullie wat advies?

Ik heb de volgende eisen;

- voldoende aansluitingen voor een TV, Beamer, Mac Mini, ps4
- Airplay
- de Jamo s426 hcs 3 surround set moet er op kunnen werken
- netwerk aansluiting
- minimaal 5.1 sound, hoewel 7.1 ondersteuning fijn zou zijn bij een evt. upgrade van speakers

-- geen absolute eis, maar 4k upscaling zou fijn zijn

Ik heb zelf deze gevonden.
pricewatch: Onkyo TX-NR626 Zwart

Hoewel deze lijkt te voldoen aan mijn eisen, vind ik het erg goedkoop. Heeft iemand ervaring met dit apparaat? Zijn er addertjes onder het gras? Ook vraag ik mij af of er geen vergelijkbare versterker is van marantz of HK, gezien ik deze erg lelijk vind.

De pricewatch: Denon AVR-X1000 vind ik b.v. wel erg mooi. Alleen is de Onkyo volgens de stats, wel een stuk beter en niet veel duurder.

Volgens cnet is de pricewatch: Sony STR-DN840 de absolute winnaar wat beste receivers onder de $500 dollar betreft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie steun!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 13:51 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:32:
Alleen is de Onkyo volgens de stats, wel een stuk beter en niet veel duurder.
Let wel dat specificaties niets over de kwaliteit zeggen. Dingen als een THX-certificaat zijn bijvoorbeeld leuk maar het zegt niets over de kwaliteit zoals het dat vroeger wel was. Als in dat het niet wil zeggen dat een receiver zonder zo'n THX-sticker minder is dan eentje met, soms is het tegendeel zelfs waar. Idem met opgegeven vermogen. Genoeg merken die op een creatieve manier meten zodat het vermogen hoog uit valt, maar dat maakt het apparaat er niet beter op.

Maar als je in de prijsklasse van de Onkyo zoekt en de Denon mooi vindt, waarom dan niet kijken of je een AVR-X2000 kan scoren voor een mooie prijs? Mijn inziens (en ervaring) zit Denon kwalitatief boven merken als Sony en Onkyo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik de twee receivers in de winkel moeten testen.

Cnet gaf aan dat de Sony erg mooi geluid produceerde. Als ik deze vergelijk met de Denon, kan ik de aanschaf van de Denon niet verantwoorden:
http://tweakers.net/price.../339773;339518/categorie/

Airplay ondersteunt geen vide (:S), 55w minder, minder aansluitingen, geen WiFi,

De Sony biedt gewoon meer, voor minder geld.

Ik heb geen gelimiteerd budget, maar ik wil wel waar voor mijn geld en deze Denon levert dat niet, denk ik. :(
Ik ga nu even op zoek naar x2000 reviews. In ieder geval erg bedankt voor de tip!
Thank you.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 09:58 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:42:
Geen 4k, 55w minder, minder aansluitingen, geen WiFi,

De Sony biedt gewoon meer, voor minder geld.
Nogmaals, naar dat vermogen moet je niet kijken. Die Sony levert echt geen 150 Watt over alle kanalen. Sony is één van de merken die creatief meet, pak de handleiding er bij en zie hoe het echt zit: 150 Watt op één kanaal, 1000 Hz en 0,9% THD. Moge duidelijk zijn dat als je vijf kanalen aan gaat sturen op 20 - 20.000 Hz er (veel) minder overblijft. De meer representatieve opgave van Sony komt dan op 90 Watt. Waar het overigens nog steeds opgegeven vermogens blijven, in de praktijk kan dit heel anders uitvallen. Maar op vermogen koop je geen receiver, voor normaal gebruik levert elke receiver genoeg. En het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan tussen 90 en 95 Watt.

Qua aansluitingen en overige punten zie ik niet extreme verschillen. Bij de Sony staat Bi-wire als optie, maar elke receiver kan Bi-wire aansluiten. Bi-amping is met beide ook mogelijk aangezien het 7.x receivers zijn. De 7.2 van de Sony ten opzichte van de 7.1 van Denon maakt ook niets uit aangezien het intern om een Y-splitter gaat. Audio codecs is bij Sony beter gevuld maar daar is alles los gespecificeerd. Alles is backwards compatible: Heb je DTS-HD dan heb je ook de gewone DTS; idem met Dolby TrueHD en ProLogix IIz is de opvolger van IIx waardoor je beide ook hebt, Daar zitten ook geen verschillen in.

Voor receivers is de PriceWatch geen goede om één op één te vergelijken. Dit omdat vermogen klakkeloos over wordt genomen en er niet stil wordt gestaan bij hoe dit gemeten is. Natuurlijk houd je wel punten over als de WiFi maar de rest is niet zo groot als je schetst. Behoordelingen op sites als CNet, Hifi en WhatHifi zou ik met een korrel zou nemen. Dat soort sites beoordelen naar hoe groot het reclamebudget van het gereviewde merk is. Objectief zijn ze alles behalve.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 27-03-2014 10:18 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf zou ik zonder twijfel toch voor de Denon gaan. De mogelijkheden zijn imho niet veel minder en het aantal watt is totaal niet relevant. (Zie de post van FeaR) In de vergelijking staan overigens de 4K-mogelijkheden en ARC niet genoemd maar dat heeft de Denon echter wel. Blijft hooguit wifi over maar dat zou toch geen dealmaker of -breaker moeten zijn. Als merk sla ik ook Denon hoger aan en zou ik de Sony toch echt links laten liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je geweldige uitleg Fear! Ik zie trouwens dat de Denon wel degelijk 4k heeft. Het enige wat ik dan zou missen is video Airplay. Dat is niet echt een ramp, gezien ik Airplay voornamelijk voor muziek ga gebruiken.

Ik lees ook overal dat de Denon een vollere sound heeft. Het enige wat toch echt lastig is, is het missen van WiFi. Ik wil niet nog een 30m kabel trekken zoals ik dat toen voor de PS3 heb gedaan (te trage WiFi om MKV's te streamen).

Ik ga uitzoeken wat hier de oplossingen voor zijn, gezien ik toch voor de Denon wil gaan. Wellicht een modelletje duurder?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 10:28 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou zelf ook voor de Denon gaan. Das gewoon goed spul. /hebbumzellufook
Cnet reviews moet je sowieso niet op af gaan.

Vwb die kabel trekken: als je er al een hebt liggen dan hoeft dat natuurlijk niet. Kwestie van een switch er tussen zetten en kabeltje van de receiver en de ps3 er in :)

Sowieso, voor eender welk av apparaat wil je eigenlijk gewoon een netwerkkabel. Wifi is best leuk, maar verbinding maken duurt een stuk langer en werkt lang niet altijd even lekker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:27:
Ik wil niet nog een 30m kabel trekken zoals ik dat toen voor de PS3 heb gedaan (te trage WiFi om MKV's te streamen).

Ik ga uitzoeken wat hier de oplossingen voor zijn, gezien ik toch voor de Denon wil gaan. Wellicht een modelletje duurder?
Als je al een netwerkkabel hebt liggen voor je PS3 zet je er toch gewoon een switch tussen zodat meerdere apparaten er gebruik van kunnen maken. Ben je voor 2 à 3 tientjes al klaar en kun je diverse dingen bedraad in je netwerk hangen.

Edit: The Eagle was net iets eerder. Maar de boodschap is duidelijk: switch kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 27-03-2014 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:34:
Ik zou zelf ook voor de Denon gaan. Das gewoon goed spul. /hebbumzellufook
Cnet reviews moet je sowieso niet op af gaan.

Vwb die kabel trekken: als je er al een hebt liggen dan hoeft dat natuurlijk niet. Kwestie van een switch er tussen zetten en kabeltje van de receiver en de ps3 er in :)

Sowieso, voor eender welk av apparaat wil je eigenlijk gewoon een netwerkkabel. Wifi is best leuk, maar verbinding maken duurt een stuk langer en werkt lang niet altijd even lekker.
Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Heb de Denon net besteld, thanks!

Nu de Sony KDL-50W829B nog! Deze is nergens nog te koop :(

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:40:
Nu de Sony KDL-50W829B nog! Deze is nergens nog te koop :(
Hi-Fi Corner beweert deze tv al te hebben staan.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Meerdere speciaalzaken hebben hem ook :) Staan alleen niet in de pw.

Zelf ga ik gezien mijn budget waarschijnlijk voor de x1000 van Denon. Sony 540 (meen ik) zou een optie zijn om 100 euro te besparen.

Verwijderd

Topicstarter
Hi-Fi corner dus. Is dit een betrouwbare site? Ik heb verschillende oude/bekende sites bezocht, maar die hebben 'm nog niet.

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik heb laatst de Yamaha RX-V473 gehaald. Prima bang 4 buck en de airplay werkt super http://tweakers.net/price...yamaha-rx-v473-zwart.html

/Edit: laat maar je hebt al een keus gemaakt. Veel plezier er mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Barns op 27-03-2014 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barns schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:39:
Ik heb laatst de Yamaha RX-V473 gehaald. Prima bang 4 buck en de airplay werkt super http://tweakers.net/price...yamaha-rx-v473-zwart.html

/Edit: laat maar je hebt al een keus gemaakt. Veel plezier er mee.
Voor die prijs is deze echt mooi hoor! Ik wil zelf alleen liever een 7.x receiver met 4k mogelijkheden.

De prijs/kwaliteit verhouding van deze Yamaha lijkt wel noemenswaardig!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:39:
Hi-Fi corner dus. Is dit een betrouwbare site? Ik heb verschillende oude/bekende sites bezocht, maar die hebben 'm nog niet.
Hificorner is prima. Zitten meen ik in Groningen, hebben ook een fysieke winkel.
Dat ie op de website staat en te bestellen is zegt niet altijd iets. Ik zou ze even bellen, weet je ook meteen wat evt levertijd is.
Dikke kans dat anderen hem (nog) niet op de site hebben staan omdat ie slecht of niet leverbaar is.

Kijk voor dit soort dingen ook gerust even over de grens, in DE of de UK bijvoorbeeld. Kan een hoop geld schelen. Amazon.co.uk levert ook aan EU mainland.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Barns schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:39:
RX-V473 zou de laatste receiver zijn die ik zou kopen als je kijkt naar stabiliteit: als je in surround gaat werken hoe je maar een Watt of 20 over. Zoals gezegd voor normaal gebruik meer dan voldoende, maar headroom houd je op die manier niet meer over.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:27:
Ik zie trouwens dat de Denon wel degelijk 4k heeft.
Elk apparaat met "4K-ondersteuning" maar zonder HDMI2 is mijns inziens nogal onlogisch/zinloos. Dat heeft een toekomst-waarde van niets. Niet zinvol, dat je maar maximaal 24fps kan hebben. IMHO, of course :)

Nickname does not reflect reality

• S1NN3D
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:45:
Dat ie op de website staat en te bestellen is zegt niet altijd iets. Ik zou ze even bellen, weet je ook meteen wat evt levertijd is.
In de live chat hebben ze beweerd dat deze op voorraad is. Zie de link.
FeaR schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:46:
RX-V473 zou de laatste receiver zijn die ik zou kopen als je kijkt naar stabiliteit: als je in surround gaat werken hoe je maar een Watt of 20 over. Zoals gezegd voor normaal gebruik meer dan voldoende, maar headroom houd je op die manier niet meer over.
Deze RX-V473 is wel vaker besproken op het topic en kun je beter met een grote boog omheen lopen.
Brad Pitt schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:55:
Elk apparaat met "4K-ondersteuning" maar zonder HDMI2 is mijns inziens nogal onlogisch/zinloos. Dat heeft een toekomst-waarde van niets. Niet zinvol, dat je maar maximaal 24fps kan hebben. IMHO, of course :)
Dit klopt helemaal. Zolang HDMI 2.0 nog niet beschikbaar is op je nieuwe receiver, heb je er eigenlijk vrij weinig aan 4K.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de televisie besteld!

Morgen verwacht ik dus m'n Denon receiver en deze mooie Sony tv.

Met jullie deskundige hulp, toch voor relatief weinig geld, goed spul kunnen kopen!

Thanks!

• Brad Pitt
Ohhh maar da's ook geen 4K-tv dus dat de receiver dat niet helemaal perfect doet is lekker boeiend ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:33:
[...]

Ohhh maar da's ook geen 4K-tv dus dat de receiver dat niet helemaal perfect doet is lekker boeiend ook :)
True that. Ik dacht alleen even aan de nabije toekomst. Maar goed, dat zien we dan wel weer.

• S1NN3D
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: welke winkel mag jou deze tv gaan leveren?

Verwijderd

Topicstarter
hificorner, ze hadden er nog 3 over.

edit: ik verneem net via de chat dat ik de laatste besteld heb.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 12:50 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Mooi zo. Was dus een geslaagde tip. Is een prima webshop waar ik positieve ervaringen mee heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik realiseer me net dat ik ook kabels moet kopen om mijn speakers aan te sluiten.. Hmm, tips wat dat betreft?

• Brad Pitt
Goede lengte en goede dikte (2.5mm2 of zo) will do :)

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:56:
[...]

Goede lengte en goede dikte (2.5mm2 of zo) will do :)
Ik lees overal dat mensen 'banana-plugs' gebruiken. Moet ik gewoon langs de mediamarkt/bcc of raad je me aan deze ook ergens online te kopen?

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:58:
Ik lees overal dat mensen 'banana-plugs' gebruiken. Moet ik gewoon langs de mediamarkt/bcc of raad je me aan deze ook ergens online te kopen?
Zijn alleen maar handig en/of kicken hoor, doen niets voor het geluid. Als je makkelijk bij de achterkant van de receiver kan en je wisselt zelden/nooit is het sowieso niet heel erg zinvol. Heb ze zelf (Nakamichi dingen) online gekocht omdat het op die manier erg betaalbaar was aangezien er nogal wat nodig waren :)

Verwijderd

Als jij niet regelmatig je speakers of apparatuur vervangt of de indeling van je woning verandert, bieden plugs, behalve voor de looks eventueel, geen enkele meerwaarde. Sterker nog, het is een extra weerstand die theoretisch zorgt voor verslechtering van het signaal.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, duidelijk. Waar raden jullie mij aan kabels te kopen?

Verwijderd

De eerste de beste doe-het-zelf zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Allrighty! Dan regel ik dat zo even. Nog bedankt voor al jullie steun en hulp!

• Joster
Begrijp ik nu goed dat je een receiver en tv koopt zonder ze te zien / luisteren?! :D

• Brad Pitt
Joster schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:44:
Begrijp ik nu goed dat je een receiver en tv koopt zonder ze te zien / luisteren?! :D
Bij zo'n/een receiver is dat sowieso vrij zinloos aangezien deze allemaal vrijwel hetzelfde klinken. De tv ben ik het wel over eens ja, die was ik ook wel even gaan bekijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Joster schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:44:
Yep! Als het niet bevalt stuur ik ze gewoon terug.

Ik oordeel liever thuis, waar ik de mogelijkheid heb om alle kleuren en contrasten goed af te stellen. In de winkel komt zo'n toestel meestal niet tot zijn recht.

Hetzelfde geldt voor de receiver. Heb bij o.a. de mediamarkt naar verschillende geluisterd en ik kon geen goed oordeel vellen.

Wat de TV betreft lees ik alleen positieve reviews, dus ik ga ervan uit dat ik dik tevreden zal zijn.

• Joster
Daarom moet je dan ook gewoon richting een speciaalzaak gaan ;)

Wat voor speakers ga je aan de Denon hangen?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik gok de Jamo's die hij in de startpost noemde ;)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 17:59:
Ik gok de Jamo's die hij in de startpost noemde ;)
Voorlopig wel. Ik ga volgende week op zoek naar een nieuwe speakerset.

Wat een speciaalzaak betreft, tja, misschien ben ik te veeleisend, maar in zo'n ruimte kan ik niet oordelen. Ik moet echt thuis, op m'n dooie gemak alle opties kunnen doorspitten en uitproberen.

Wat de receiver betreft denk ik niet mis geschoten te hebben. Jullie replies waren erg behulpzaam. De televisie wordt een verrassing. Morgen is alles binnen en zal ik jullie een update geven als jullie dat willen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen positieve ervaringen heb gelezen.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:39:
[...]
Morgen is alles binnen en zal ik jullie een update geven als jullie dat willen.
Und..? :)

Verwijderd

Topicstarter
Alles is binnen en ik moet zeggen, het is toch echt prachtig.

Het beeld was out of the box al erg mooi en het geluid was clean en crisp, zonder enige custom calibratie (Alleen tijd gehad om even de Audyssey af te ronden)

Airplay is ook een zeer fijne toevoeging. Ik had al een Atv3, maar deze gebruik ik op het werk sinds het toch niet ge-JBd kan worden.

Het is geweldig dat je zowel audio als video bestanden op je iPad kan browsen en met een druk op de knop op je receiver/tv af laten spelen.

Kortom, zeer tevreden.

• Brad Pitt
All's well that ends well! Veel plezier er mee! d:)b

Pagina: 1