Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe (bestaande) woning betrekken: installatie advies

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
begin Mei gaan we een nieuwe woning betrekken, en is HET moment om dingen in een keer goed te doen.

Feiten:

Woning heeft een kabelaansluiting ( Kabelnoord )

Gezin-samenstelling:
  • ik ( 31 jaar )
  • vrouw ( 30 jaar )
  • kind 1 ( 3 jaar )
  • kind 2 ( 5 maanden )

Huisindeling :
  • woonkamer
  • open keuken
  • garage
  • speelkamer
  • achtertuin
  • slaapkamer 1
  • slaapkamer 2
  • slaapkamer 3
  • slaapkamer 4

Wat ik wil is het volgende
- Toekomst gericht
- Schoon/nette afwerking
- Simpel
- Overzichtelijk

Aansluitingen:
UTP:
  • 3x woonkamer
  • 1x garage
  • 2x speelkamer
  • 2x slaapkamer 1
  • 2x slaapkamer 2
  • 1x slaapkamer 3
  • 1x slaapkamer 4
COAX:
  • 1x woonkamer
  • 1x speelkamer
  • 1x slaapkamer 1
  • 1x slaapkamer 2
WIFI:
  • dekking begane grond
  • dekking verdieping
  • dekking achtertuin
Huidige apparaten:
  • Philips smart tv
  • Samsung tv op slaapkamer ( geen UTP )
  • Netgear NAS
  • Mac mini
  • Ipad
  • Iphone
  • HTC Phone
  • Apple TV
  • Netgear mediaspeler
Uitbreidingswensen:
  • Tv voor speelkamer
  • mediaspeler voor slaapkamer
  • mediaspeler voor speelkamer
  • Wifi in achtertuin
* verder wellicht nog iets over het hoofd gezien?

Concrete vraagstukken :
  • Welke netwerkhardware moet ik hebben voor bovenstaande eisen?
  • Stel ik kan maar 1 UTP kabel naar de verdieping, of eventueel de zolder, krijgen; hoe kan ik dan het beste verdelen ( qua hardware )
  • Stel ik kan maar 1 COAX kabel naar de verdieping, of eventueel de zolder, krijgen; hoe kan ik dan het beste verdelen ( qua hardware )
  • Hoe krijg ik goed WIFI-bereik in de achtertuin? Maximale afstand tussen achtergevel garage en grens achtertuin is 15 meter.
  • WIFI uiteraard alles zelfde SSID
  • gezien de aanwezige apparaten, en interesse, lijkt me handig te denken in ondersteuning voor apple producten.

Ontvangen Tips:
  • Coax: Koka 799, F-stekkers (push-on) en/of metalen pluggen (KOKWI13/KOSWI13), aansluitpunten m.b.v. EDC1000 einddozen.
  • UTP Cat 6 met 100% koper aders (mogelijk ook afgeschermd) en geen cheap-ass CCA (Copper Clad Aluminium).

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 28-03-2014 14:16 . Reden: Provider toegevoegd ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:24
Wat voor internetaansluiting neem je :? Daarnaast zou ik eerder kiezen voor loze leidingen dan nu al vast planning wat de invulling is.

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:07
Waarom in slaapkamers 3 en 4 wel UTP, maar geen coax?

• HyperTrophy
  • Niet online
Neal schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:53:
Waarom in slaapkamers 3 en 4 wel UTP, maar geen coax?
dat zijn de wat kleinere kamers voor de kinderen. en aangezien we een 'dedicated' kinderenkamer ( speelkamer ) hebben, hoeft daar geen COAX. UTP dan weer wel in verband met optie op kantoor ( vaste aansluiting pc/mac )
Termi schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:49:
Wat voor internetaansluiting neem je :? Daarnaast zou ik eerder kiezen voor loze leidingen dan nu al vast planning wat de invulling is.
Doet dat er toe? beide keren staat er een modem, ADLS of Kabel.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Woonkamer 4 UTP aansluitingen en slaapkamers 2 doen. Puur omdat je in je woonkamer waarschijnlijk wel een smart TV, mediaspeler en bluray oid krijgt wat wel baat heeft bij een netwerk aansluiting. Slaapkamers 2 omdat hier hetzelfde kan gebeuren; PC met smart TV, smart TV/AP etc. Ook loopt je setup dan niet de soep in als je IPTV krijgt.

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:54
HyperTrophy schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:05:
[...]

dat zijn de wat kleinere kamers voor de kinderen. en aangezien we een 'dedicated' kinderenkamer ( speelkamer ) hebben, hoeft daar geen COAX. UTP dan weer wel in verband met optie op kantoor ( vaste aansluiting pc/mac )
Hoe irritant het ook is als iedereen zich met je keuzes bemoeit ;) toch even een voorbeeldje uit eigen doos. toen we naar mijn ouderlijk huis verhuisde was ik ongeveer 2.

Mijn ouders zagen er toen ook geen nut in om een coax (en utp maar dat komt er bij jou wel te liggen) kabel naar de slaapkamers van mij en mijn zus te leggen. Echter toen ik een jaar of 15 was en iedereen druk aan het msn-en en tv kijken was op zijn kamer wilde ik dit natuurlijk ook.

Uiteindelijk was de deal dat als ik zelf een pc en tv kocht er kabels naar boven mochten. Dat heeft mijn vader geweten. Nadat deze kabels eerst een jaar door het trappen gat zijn gegaan vond hij dat deze ook gewoon weggewerkt moesten worden en is dat nog een flinke klus geweest.

Het is natuurlijk ook een keuze mbt tot opvoeding enzo die je maakt. Daarom kan ik er ook niet over oordelen. Ik weet alleen dat mijn ouders er erg veel spijt van hebben gehad dat er niet genoeg loze leidingen naar boven liepen.

• HyperTrophy
  • Niet online
@BlackWhizz
Woonkamer was inderdaad een twijfelgevalletje 3 of 4. wordt waarschijnlijk wel 4
Je bedoelt sowieso elke slaapkamer 2 UTP aansluitingen? aangezien ik al twee in slaapkamer 1 en 2 wilde.
@perpixel
Het is met opzet dat ik hulp/versterking oproep, dat ik het dus ook niet erg vind dat je je ermee bemoeit! ;)
TV is een enigszins afgewogen keuze. De extra ruimte die we beneden hebben als speelkamer, zal met de kinderen meegroeien. Noem het een tweede woonkamer, maar dan voor de kinderen. Een tv op de slaapkamer is daardoor, voor ons, niet nodig.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:58
Zeker als je nu de kans hebt, meteen alle ruimtes voorzien van zowel coax als UTP (minimaal Cat 6). Één UTP per ruimte lijkt me genoeg. Mocht je meer aansluitingen nodig hebben kun je gebruik gaan maken van switches (of wifi-accespoints).
Mocht je in de toekomst nog andere ruimtes betrekken of van ruimtes wisselen, dan is dat veel makkelijker. Voor je het weet zijn de kids ouder en willen ze een grote breedbeeld in de "speelkamer" om te internetten, te gamen en TV te kijken met de "vrinden".

Ik vond de aanleg van coax en netwerkkabel 10 jaar geleden ook niet zo belangrijk toen we ons huis betrokken. Vorige maand moest ik het halve huis slopen om toch onzichtbaar coax en UTP te leggen naar de kamers van de kids en naar zolder.
Alles wat je nu niet aanlegt, krijg je later spijt van, is mijn ervaring.

Meteen kiezen voor een fatsoenlijke TV-installatie met een goede versterker. Afhankelijk van het aantal aansluitingen kies je voor een stersysteem of aftaksysteem.
Wat wifi betreft het volgende. Raar maar waar: de lastigste klus om een goed dekkend wifi-netwerk door het hele huis te creëren is het leggen van de UTP kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 26-03-2014 20:27 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Tsja, toekomst gericht werken en budget passen vaak niet in 1 zin....

Als ik toekomst gericht ga nadenken over de situatie hoe ik die over 10 jaar zou willen zien..

In mijn toekomstige huis komt:

In de woonkamer aan de voorzijde waar de default plek is voor de tv
4x utp, 1 x coax en 2x stroom

Aan de overkant(dus achter de bank) nogmaals hetzelfde

En in de achterkamer 2x utp en 1x coax aan weerszijden..

Waarom? Stel dat je over een paar jaar een tv in de achterkamer wilt hebben (koken en tv kijken tegelijk)
Of er komt een vast pc bij... Ethernet ligt er dan alvast
Misschien een voiptoestel erbij...

Zoals het je misschien is opgevallen hou ik van een stukje overkill... Liever dat dan over 10 jaar de boel open moeten trekken om een paar lijnen te trekken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In iedere woonkamer minimaal 1 UTP en 1 coax. In de woonkamer meerdere van beiden zodat je inrichting makkelijk kunt switchen en evt gebruik van een UTP voor telefonie naast internet geen issue is.

Wireless: op iedere verdieping een AP of WLAN router in AP modus. Locatie daarvan maakt niet uit, als ie er maar staat. Kan op 1 van de UTP's die in de kamers ligt. Zeker als je een router als AP inzet kun je de switchfunctionaliteit daarvan gebruiken om toch UTP aansluiting te behouden naast de bestaande UTP aansluiting. Evt in een schuur ook een UTP trekken voor WLAN dekking in de tuin.

Coax: naast de woonkameraansluitingen ook een aansluiting maken voor evt TV buiten, mocht je dat ooit willen.

Laatste opmerking: nu heb je de kans om het in 1 keer goed aan te pakken. Gewoon doen dus, achteraf spijt is zonde. Bovendien, toekomstgericht kan ook zijn dat je je huis op een gegeven moment wilt verkopen of er andere dingen mee wilt. Dan is het alleen maar een pre :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HyperTrophy
  • Niet online
Even verzamelend beantwoorden:
In mij OP staat duidelijk welke aansluiting ik waar wil, daar is op zich geen vraagstuk van mij uit.
Wat me overigens wel opvalt in de reacties is het plaatsen van een AP of Switch op 1 UTP in een enkele kamer op de verdieping. In principe kan ik zo'n AP op Switch beschouwen als een eindpunt van de lijn, maar welke wel kan verdelen naar 2 of meer apparaten.
Zou ik, dit wetende, dan op voorhand al kiezen voor 1 UTP per ruimte?
@Masimo
Zo'n verdeelsysteem voor Coax met versterker en retour geschikt wil ik zeker gaan installeren.
@Shure-fan
Voor de slaapkamers had ik bijvoorbeeld al in gedachten om strategisch het UTP punt te plaatsen, zodat of linksom of rechtsom de aansluiting niet te ver weg is van het apparaat.

Voor wat betreft de Woonkamer/keuken, zou ik het wellicht moeten overwegen/overdenken om 2 aparte aansluitingen te realiseren ( een aan de binnen gevel, en andere aan de buiten gevel) zodat een verschillende opstelling mogelijk/praktisch blijft.
@The_Eagle
TV buiten heeft imho geen meerwaarde of nut. Ik ben nog wel zoekende naar mogelijkheid voor WIFI dekking in achtertuin.

Algemeen:
Het is mij vooraf, en mede door jullie input zeker duidelijk om zoveel mogelijk vooraf te installeren. Ik heb ook de moeilijke weg eens gekozen, en dan is het behelpen met plintjes en boren etc etc.

Nogmaals ik ben op zoek naar tips omtrent welke hardware en welke componenten

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Mag ik vragen waarom je kiest om bedrading te trekken of wi-fi te installeren en niet er voor kiest om powerline adapters te gebruiken, op de woonkamer en misschien speelkamer na. Dus netwerk via je stopcontact? Dat maakt installatie, uitbreiding en plaatsing van de apparatuur een stuk eenvoudiger naar mijn mening. Snelheid is met de huidige powerline adapters ook niet meer een heel groot probleem.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik vind UTP betrouwbaarder, daarnaast vind ik het omslachtig om met adapters te werken. Ik vind het al vervelend dat de apparaten van tegenwoordig met adapters werken, laat staan die grote blokken aan het einde van je Electra snoer, altijd puzzelen met het stekkerblok.

Ik ben het met je eens dat het eenvoudiger is, en wellicht is het onontkoombaar dadelijk bij bepaalde ruimtes, maar voorlopig staat deze optie onderaan de lijst. Dus op zich geen slecht voorstel!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:54
Ik zou me eerst afvragen van welke diensten je gaat afnemen en wat je voor ogen hebt voordat je een definitieve keuze maakt m.b.t. je installatie. Als je geen gebruik gaat maken van een kabelaar maar alles betrekt bij bijvoorbeeld KPN dan hoef je geen COAX te trekken. Hetzelfde geldt ook voor je netwerk, waarom wil je op iedere kamer UTP? De meeste apparaten hebben WiFi en daarnaast worden de netwerkapparaten die over het stroomnetwerk kunnen werken steeds beter. Als het financieel allemaal past kun je het natuurlijk allemaal aanbrengen maar je kunt dat geld ook mooi voor iets anders gebruiken :)

Wat betreft bereik WiFi zijn er diverse oplossing mogelijk maar het grootste probleem blijft de apparatuur zelf. Ik heb zelf een "hotel-netwerk" maar mijn telefoon en laptop blijven net zo lang het zwakste signaal vasthouden totdat het echt wegvalt en gaan dan pas over op de sterkere accespoint.

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-10 11:18

Bouli

9000 rpm

UTP > WiFi

Hoeveel ruimte heb je in de meterkast? Je zou voor een patch panel kunnen gaan, met een degelijke switch.

Je kan dan mooie (inbouw) contactdozen voor UTP aanleggen.

Indien je maar 1 UTP kabel naar boven krijgt (wat bij mij persoonlijk het geval is ivm gemakzucht) Dan zou ik wel boven ergens in een kast een centraal punt nemen voor een knappe gigabit (geen Sweex of Trust etc) switch.

Het is lastig beoordelen zonder het huis gezien te hebben. In de toekomst ga ik nog wel in de muren frezen om alles weg te werken (heb het ook gedaan om stroom aan te leggen overal.... waarom ik niet meteen de UTP meegenomen heb........don't ask)

K20A daily :-)

• HyperTrophy
  • Niet online
@Bouli
ik gok ook inderdaad op twee dingen : patchpanel met inbouwdozen, of een kabel naar boven op zolder, en vanuit daar door vloer naar beneden naar de slaapkamers.
@Miki
Ik zal het toch op korte termijn even gaan uitsluiten, in het ergste geval zit ik dan met een nutteloze COAX aansluiting, dat wil ik uiteraard voorkomen. Wat me wel tegen de borst stuit is het gebrek aan gemak, om simpelweg even een extra tv aan te sluiten. Omdat je dan een extra bakje van KPN nodig bent, in plaats van direct aansluiten op TV zoals met COAX

[ Voor 54% gewijzigd door HyperTrophy op 27-03-2014 11:56 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06

Nakebod

Nope.

HyperTrophy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 08:35:
Even verzamelend beantwoorden:
In mij OP staat duidelijk welke aansluiting ik waar wil, daar is op zich geen vraagstuk van mij uit.
Wat me overigens wel opvalt in de reacties is het plaatsen van een AP of Switch op 1 UTP in een enkele kamer op de verdieping. In principe kan ik zo'n AP op Switch beschouwen als een eindpunt van de lijn, maar welke wel kan verdelen naar 2 of meer apparaten.
Zou ik, dit wetende, dan op voorhand al kiezen voor 1 UTP per ruimte?
Persoonlijk zou ik liever 1 centraal punt, meterkast, hebben met een 24 poorts patchnpaneel waarop alle kabels zijn afgemonteerd. Dan korte kabeltjes van het patchpaneel naar een switch. Hoeft niet per se gelijk een 24 poorts te zijn. Iedere slaapkamer 2 UTP aansluitingen, "kantoor" 4 (Laptop, PC, Printer etc) , en de woonkamer 4+. TV, Mediaspeler, gameconsole, IP-TV en het zit al vol. Liever 6 dus, denk bijvoorbeeld aan een tuner met internetradio.

Ja je kan uiteraard overal een switch neerzetten, is wel de simpelste oplossing, maar je hebt wel in (iedere?) kamer een extra switchje nodig inclusief extra stroomverbruik.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ziet er goed uit, let op de volgende dingen:

Trek fatsoenlijke kabels. Dit is het meeste werk en kan je het best in een keer goed doen. Ga voor Cat 6a kabels, deze kunnen in de toekomst zelfs 10Gb/s aan, lekker future proof. Aansluiten aan een patchpanel/switch en mooi inbouwen met fatsoenlijk (Cat 6a) contactdozen, dit kan eventueel in combinatie met coax, een stopcontact en/of usb-lader.

Hang op elke verdieping + in de tuin een appart AP op. Unifi spul werkt heel degelijk, drie van hun Pro AP's doen het waarschijnlijk erg goed, deze zorgen ook altijd dat je aangesloten bent op het AP met het beste signaal. AP's aan muren/plafonds voor het beste bereik (niet in de meterkast). Zorg dat alle vaste apparaten (desktops, televisies en liefst ook laptops) allemaal een eigen ethernet kabel hebben.

• HyperTrophy
  • Niet online
een switch gebruik ik dus wanneer ik:

- niet meer dan 1 kabel UTP kan aanbrengen, en daarvandaan meer aansluitingen nodig ben
- niet meer dan 1 UTP aansluiting per ruimte wil, en toch vanaf dat punt meerdere apparaten wil aansluiten

Toch?

Ik moet er dan wel vanuit gaan dat die ene kabel de bottleneck vormt voor de apparaten die er aan hangen? Zou je dat in de praktijk merken? In het ergste geval zal het multitasking qua netwerken zijn:
- overpompen van grote bestanden, of streamen van HD films
- internettten of live streamen van On-demand programma's of muziek

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 16:21
HyperTrophy schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:39: Een tv op de slaapkamer is daardoor, voor ons, niet nodig.
Voor jou niet, maar voor een eventuele volgende bewoner misschien wel, niemand heeft een glazen bol, maar wie weet wil je het in de toekomst het huis weer verkopen, en dan zijn het juist de kleine dingen die opvallen.

Kleine moeite om een extra coax kabel mee te trekken als je toch al UTP legt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06

Nakebod

Nope.

HyperTrophy schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:14:
een switch gebruik ik dus wanneer ik:

- niet meer dan 1 kabel UTP kan aanbrengen, en daarvandaan meer aansluitingen nodig ben
- niet meer dan 1 UTP aansluiting per ruimte wil, en toch vanaf dat punt meerdere apparaten wil aansluiten

Toch?
Correct. Maar nog steeds zou een centraal punt mijn voorkeur hebben :+
Ik moet er dan wel vanuit gaan dat die ene kabel de bottleneck vormt voor de apparaten die er aan hangen? Zou je dat in de praktijk merken? In het ergste geval zal het multitasking qua netwerken zijn:
- overpompen van grote bestanden, of streamen van HD films
- internettten of live streamen van On-demand programma's of muziek
Als je meerdere apparaten aan 1 kabel hangt via een switch, en allemaal tegelijk (grote) bestanden wilt kopieren, naar een apparaat in een andere ruimte (Dus niet verbonden aan dezelfde switch), dan ga je dat merken.

Doe je alleen wat internet, zal je dat verschil niet merken. Hooguit als je misschien nog met 100 Mbit switches zou werken, en dan nog is waarschijnlijk eerder je internetverbinding de beperkende factor.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36
Nakebod schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:37:
[...]

Correct. Maar nog steeds zou een centraal punt mijn voorkeur hebben :+

[...]

Als je meerdere apparaten aan 1 kabel hangt via een switch, en allemaal tegelijk (grote) bestanden wilt kopieren, naar een apparaat in een andere ruimte (Dus niet verbonden aan dezelfde switch), dan ga je dat merken.

Doe je alleen wat internet, zal je dat verschil niet merken. Hooguit als je misschien nog met 100 Mbit switches zou werken, en dan nog is waarschijnlijk eerder je internetverbinding de beperkende factor.
Kan een WIFI AP niet ook fungeren als switch? Stel verdieping 1 krijgt een WIFI AP, dan zit daar toch ook automatisch een switch? Maar dan zijn er natuurlijk nog meerdere kamers op de verdieping dus dan geldt dat maar voor 1 kamer.

• HyperTrophy
  • Niet online
er van uitgaande dat de NAS in de meterkast komt zal al het verkeer zich eerst verzamelen naar het patchpanel.

De bottleneck vormt zich dus ter plaatse van de switch, in een ruimte waar hooguit grote bestanden worden overgepompt, en verder wordt gestreamed ( HD, of ondemand audio/video )
Ik kan me even geen situatie bedenken waarbij twee zware netwerkprocessen actief zijn in welke ruimte dan ook (woonkamer, speelkamer of slaapkamer)

Daarnaast zal ik zeker Gigabit apparatuur aanschaffen.

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op wanneer er slechts 1 kabel naar zolder kan/past, en deze verdeeld wordt over de 4 slaapkamers.

Grofweg ingeschat, en in het ergste geval gebeuren er op verdiepingsniveau de volgende netwerkactiviteiten
( totdat een of beide kinderen een desktop op de slaapkamer hebben, wat zeker nog 10 jaar duurt )
  • een mobiel online
  • een ipad online
  • een desktop/mac die grote bestanden overpompt naar NAS
  • HD streaming

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Miki schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:12:
Ik zou me eerst afvragen van welke diensten je gaat afnemen en wat je voor ogen hebt voordat je een definitieve keuze maakt m.b.t. je installatie. Als je geen gebruik gaat maken van een kabelaar maar alles betrekt bij bijvoorbeeld KPN dan hoef je geen COAX te trekken. Hetzelfde geldt ook voor je netwerk, waarom wil je op iedere kamer UTP? De meeste apparaten hebben WiFi en daarnaast worden de netwerkapparaten die over het stroomnetwerk kunnen werken steeds beter. Als het financieel allemaal past kun je het natuurlijk allemaal aanbrengen maar je kunt dat geld ook mooi voor iets anders gebruiken :)

Wat betreft bereik WiFi zijn er diverse oplossing mogelijk maar het grootste probleem blijft de apparatuur zelf. Ik heb zelf een "hotel-netwerk" maar mijn telefoon en laptop blijven net zo lang het zwakste signaal vasthouden totdat het echt wegvalt en gaan dan pas over op de sterkere accespoint.
Je keuze baseren op een vendor lock-in tov de provider is het stomste wat je kunt doen. Leuk dat dat nu werkt, maar als je ooit wat anders wilt heb je een flink probleem.
Sowieso zou ik nooit voor KPN gaan als provider voor TV of internet (relatief weinig zenders cq snelheid) maar voor een kabelaar. Maar dat terzijde.

Ik blijf bij mijn punt dat in elke ruimte minimaal 1 UTP en 1 Coax moet uitkomen. Noot: 1 coax betekent 1 kabel en een einddoos met zowel radio als TV aansluiting :)

@TS: hoe groot is je tuin, en welk probleem voorzie je daar qua wifi dekking? Heb je evt een bijgebouw waar een UTP naartoe kan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Masimo
Ik sluit me aan bij de vorige spreker, wat netwerkinrichting o.b.v. provider betreft.
Mijn installatie is zodanig ingericht dat ik zowel het huidige kabelinternet, mogelijk glasfiber (beide binnenkomend in de woonkamer) maar ook ADSL (komt binnen in de meterkast zo'n 10 meter verder in de gang) kan faciliteren. Dan is het niet meer dan een kwestie van wat apparaatjes (router, modem) op een andere plek neerzetten en wat kabeltjes ompluggen.

Zoals gezegd, leg maar zoveel mogelijk kabels nu je de kans hebt. Ik heb hier menig kabeltje ongebruikt in mantelbuisjes liggen. Een half jaar geleden hebben we hier nieuwe vloeren gelegd en van die gelegenheid heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Menig knooppunt Hoevelaken onder de vloeren.

Afbeeldingslocatie: http://i218.photobucket.com/albums/cc204/MaQiQo/kabels_zps587ed37b.jpg

In de woonkamer bijvoorbeeld heb ik 1 actief en drie "verborgen" aansluitlocaties voor zowel coax als UTP. Mocht je ooit naar een andere provider overstappen, of de vrouw besluit dat de TV toch fijner is in een andere hoek van de kamer, dan leveren zo'n moves geen hoofdpijn op.

Schiet me net nog te binnen: Kies voor goede kwaliteit kabels en pluggen.

Coax: Koka 799, F-stekkers (push-on) en/of metalen pluggen (KOKWI13/KOSWI13), aansluitpunten m.b.v. EDC1000 einddozen.
UTP Cat 6 met 100% koper aders (mogelijk ook afgeschermd) en geen cheap-ass CCA (Copper Clad Aluminium).

[ Voor 30% gewijzigd door Masimo op 27-03-2014 21:59 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
@The Eagle
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar een Kabelprovider, maar daarvan krijg ik nog een reactie of zij leveren op dat adres.
Kadastergrens achtertuin ligt ca. 15 meter achter achtergevel garage ( grof geschat ) UTP in grond/tuin aanleggen zie ik vooralsnog als geen optie.
@Masimo
Ik heb tijdens de rondleiding met makelaar één Coax aansluiting zien zitten ( betekent dit dat er sowieso een kabelaar levert in de straat? ) aan de voorgevel in de woonkamer. Telefoon heb ik zo snel niet gezien, wellicht start die ook in de meterkast.
Dit zou inhouden dat ik liever zie dat de kabelmodem in de meterkast komt, en dus m'n aansluiting moet verplaatsen/doorlussen. Hoe los ik dat het (kwalitatief) beste op?

Bedankt voor je hardware tips omtrent coax, ik zet het in de OP.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28

Wailing_Banshee

You're Next

Even een vraag: hoe lang ben je van plan in deze woning te blijven?

als dat voor langere tijd is: ik zou zeker voor 2xUTP + 1xCOAX gaan in alle slaapkamers. De woonkamer en speelkamer meerdere aansluitpunten.

Toen wij ons huis 7 jaar geleden gekocht hebben, hebben we in alle kamers (m.u.v. de logeerkamer, want die is maar 2x3) minimaal 4xUTP en 2xCOAX aangelegd. De COAX wordt nu meestal niet gebruikt (wel in de woonkamer en slaapkamer, maar niet in onze werkkamers) maar als we besluiten om een TV kaart (digitale decoder, TV, iets anders wat op coax werkt) neer te zetten kunnen we dat zonder problemen doen. Het enige wat we dan moeten doen is de aansluitingen in de meterkast patchen. Hetzelfde geldt voor de UTP. Niet alle punten zijn gepatched (zouden we eerst nog een extra switch moeten aanschaffen :P), maar de aansluitingen liggen er wel. (was handig toen we de netwerk printer verplaatsten van de ene kamer naar de andere)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• HyperTrophy
  • Niet online
De aansluitingen die ik nu gepland heb zijn voor lange termijn bedacht 5-10 jaar.
Slaapkamer 3 en 4 krijgen vanwege de afmetingen, zoals je zelf ook al omschreef voor je logeerkamer, minder aansluitingen.
Daarnaast gaat mijn aandacht zeker uit naar het plaatsen van twee mogelijkheden voor plaatsen tv/mediaspeler/hifi voor de ruimtes woonkamer en speelkamer.

• Masimo
HyperTrophy schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 07:31:
...
@Masimo
Ik heb tijdens de rondleiding met makelaar één Coax aansluiting zien zitten ( betekent dit dat er sowieso een kabelaar levert in de straat? ) aan de voorgevel in de woonkamer. Telefoon heb ik zo snel niet gezien, wellicht start die ook in de meterkast.
Dit zou inhouden dat ik liever zie dat de kabelmodem in de meterkast komt, en dus m'n aansluiting moet verplaatsen/doorlussen. Hoe los ik dat het (kwalitatief) beste op?

Bedankt voor je hardware tips omtrent coax, ik zet het in de OP.
De vraag is waar de groene kabel van de kabelaar binnenkomt. De kabelaar zal overigens met 95% kans Ziggo of UPC zijn. Als dat inderdaad in de woonkamer is dan kun je overwegen het abonnee overname punt (AOP) naar de meterkast te (laten) verplaatsen. Ik heb daar geen ervaring mee, maar op het bijv. het Ziggo-gebruikers forum zijn veel topics daarover te vinden. Mogelijk uitvoeren in samenspraak met de kabelaar.
Ik denk zelf dat je de groene kabel met eenzelfde groene kabel kunt verlengen m.b.v. F-stekkers en een koppelstuk. Een meter of 10 (kabellengte) verplaatsen zou mijns insziens moeten kunnen.
Normaalgesproken is het aangeleverd signaal op het AOP zodanig dat zonder tussenkomst van een versterker zo'n 10-15 meter (goede) coaxkabel aangesloten kan worden.

Als het modem uiteindelijk aangesloten is, kun je de binnenkomende signaalwaardes bekijken en mogelijk het signaal (als het te zwak is) wat laten opkrikken door de kabelaar.

Als je met een alles-in-een pakket van een kabelaar aan de slag gaat, en het modem in de meterkast terecht komt, houdt dan rekening met telefoon. Dat geldt in principe natuurlijk voor iedere lokatie van het modem. Nu zul je ongetwijfeld een DECT basisstation gebruiken met draadloze handsets. Je moet een telefoonkabeltje vanaf het modem naar de lokatie van het basisstation hebben.
Wil je op dat vlak ook flexibiliteit qua locatie van het basisstation, dan ook meerdere telefoonkabels voorzien.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28

Wailing_Banshee

You're Next

Masimo schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:30:
[...]
Je moet een telefoonkabeltje vanaf het modem naar de lokatie van het basisstation hebben.
Wil je op dat vlak ook flexibiliteit qua locatie van het basisstation, dan ook meerdere telefoonkabels voorzien.
Onze dect telefoon is gewoon aangesloten op een standaard netwerk putje. We hoefden alleen een nieuw stekkertje maken op de kabel van het basisstation...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• HyperTrophy
  • Niet online
Goed nieuws. Het is een kabelaar ( KabelNoord ).
Het zit er dik in dat ook het AOP wat ik gezien heb zal verhuizen. Hoewel het punt in de muur wellicht zal blijven zitten als eindpunt van het ster-systeem. De kabel zal ik gaan verleggen naar de meterkast, tenzij het AOP wel reeds daar zit!

We hebben inderdaad DECT telefoons, wat mogelijkerwijs in zal houden dat 1 van de drie toestellen in de meterkast komt te staan ( basisstation dan ).
Wat ook nog een optie is, en dat zou kunnen omdat de keuken tegen de meterkast aanzit, dat ik het basisstation aan de muur ga hangen of inbouw. Dan heeft deze ook nog een centrale handelbare plek, met aansluiting in de meterkast.

Wat mij overigens ook stoort in de huidige setup ( in de hoek van de kamer staan nu:
  • Modem
  • router
  • nas
  • AOP
is de aanwezigheid van alle adapters op het stekkerblok. Nu is dat tegenwoordig onoverkomelijk, maar hoe organiseer ik dat dadelijk netjes en beschermen tegen brandgevaar?

• HyperTrophy
  • Niet online
kleine update.

zijn nu een week verder na sleuteloverdracht.

beneden in de woonkamer alle stekkerdozen op 30cm gebracht. in alle hoeken zitten drie centraaldozen, waarvan bij twee hoeken 1 voor UTP(2x) en 1 voor Coax bestemd is. Hier blijft idd dan 1 centraaldoos over voor stroom voor tv-hoek. Vond het persoonlijk 'to much' om daar 4-6 centraaldozen te hebben, en nu is het symmetrisch.

AOP wordt nog verplaatst naar meterkast, wordt 1 klus waarbij er onder de vloer moet worden gewerkt, lekker krap...

• Bouli

Bouli

9000 rpm

foto's ? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bouli op 07-05-2014 12:00 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Foto's van een dooie installateur bedoel je, hoewel zelf ook medeplichtig

"ze moeten de uitvinders van flexibele buizen......."

mijn blije verhaal en voornemen over twee keer UTP en COAX in elke (optionele) TV hoek, gaat niet op.

Want er past amper een UTP en COAX kabel door de buis, welke inmiddels achter het stucwerk zit.

Komt er op neer dat er in de elke hoek sowieso 1 UTP aansluiting te weinig aanwezig is.
Moet dit nu dus moedwillig oplossen door een holle plint ( gaat gelukkig alleen een UTP kabel doorheen )

communicatiefoutje noemen ze dat geloof ik 8)7

• HyperTrophy
  • Niet online
Foto's komen volgende week, nadat de keuken geinstalleerd is.

wat de installatie betreft, is het een deels drama. in de woonkamer zijn er nu 2 UTP kabels door de vloer gehaald ( door twee geboorde gaten door het laminaat ) vlak voor de wand, daar waar ik beoogd had dat ze IN DE WAND zouden moeten komen. Dus qua aanzicht heb ik drie WCD in de wand op 30cm ( twee stopcontacten, en een Coax ) en vlak daarvoor uit de vloer twee UTP kabels.

Dit mag ik dus dadelijk gaan oplossen, wanneer ik de tv en mediaspeler wil gaan aansluiten, zal er maar iets voor moeten plaatsen...

voor de rest gaat het redelijk, ik heb boven op zolder nog een ratjetoe van draden liggen ( 3x UTP en 1x Coax )

deze ga ik over de zolder verleggen en door het plafond naar beneden halen in de grote slaapkamer ( 1x UTP en 1x Coax voor de televisie + toekomstige mediaspeler )
Hier ga ik een doos plaatsen met MINI-COM modules, zodat ik met 1 WCD klaar ben. Hierin komen dat aparte modules voor coax en UTP aansluiting.

Voor de computerkamer komt ook een opbouwdoos met twee keer UTP.

daarnaast heb ik nog een vraag:

in de woonkamer houdt ik eigenlijk naast de deur naar de hal, dus centraal in de woning, en naast de hoofdverlichtingschakelaar nog een WCD over.

Hierin houdt ik dus ruimte over voor iets leuks/handigs, maar het zal dan wss draadloos moeten, gezien ik er geen/amper draden heen kan trekken.
Wat zijn handige features om daar te schakelen/sturen? ( alle lampen aan/uit, of alle bij-verlichting aan/uit )

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Ik zou zelf 2 UTP aansluitingen en 1 coax aansluiting maken in de ruimtes waar je TV wil kijken en 2 UTP aansluitingen in ruimtes waar je geen TV wilt.

Waarom 2 UTP aansluitingen? 1 voor IPTV en 1 voor internet.

• HyperTrophy
  • Niet online
je zegt het al "ik zou zelf" ;)

ik heb in de tv-hoek idd al 2 UTP ( IPTV en Mediaspeler ) en een coax uiteraard.

op de slaapkamer slechts 1 UTP

• HyperTrophy
  • Niet online
hoe sluit ik een Wi-Fi router en NAS aan binnen mijn netwerk:

direct op switch, of

op Patchpanel.

in feite maakt het niet uit toch?

• Bouli

Bouli

9000 rpm

De NAS kan op de patchpanel, maar je router moet voor je patchpanel komen. Dus eigenlijk Modem -> Router - > Switch/Patchpanel -> Computers/NASSEN etc.

• HyperTrophy
  • Niet online
OK

Nu kom ik er achter, klassieke fout, ik kom net een poort te kort op m'n switch.

Welke beschikbare poort zou ik kunnen gebruiken? Kan ik gemakkelijk bijprikken op m'n wifi router? Of op de modem? Of kan ik beter nog een switch kopen, en zo ja waaraan koppel ik die dan weer? Aan de router? Of weer vanaf de andere switch?

in het geval van een tweede switch rijst bij mij het volgende op:

ik heb een Nas, met twee Ethernet poorten ( Netgear Readynas Ultra )

is het mogelijk dat ik dan elke poort van die nas op een verschillende switch zet?

de switches zijn onderling uiteraard ook met elkaar verbonden.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperTrophy op 02-07-2014 11:41 ]

Pagina: 1