Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Total War: Rome 2 draait op mijn huidige systeem op Ultra zo'n 25 fps gemiddeld. Daarnaast komen er games aan als Watch Dogs en wat later Witcher III én vind ik het gewoon leuk met enige regelmaat mijn systeem te herzien én kan ik misschien voor mijn onderdelen nu nog wat krijgen en over twee jaar niet meer. Voor de volledigheid hieronder mijn huidige systeem zonder randapparatuur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 291,32€ 291,32
1MSI P67A-GD55 (B3)€ 0,-€ 0,-
1XFX AMD Radeon HD 6970€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 43,50€ 87,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX850W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,32

Korte versie
Wat ik wil bereiken:
Betere framerates op Ultra, danwel speelbare framerates op Extreme in Total War: Rome 2 en meer future proof voor games de komende twee à drie jaar.

Wat mag het kosten:
€300,-

Voorkeuren:
Wat videokaarten betreft heb ik een sterke voorkeur voor AMD. Ik ben op dit moment meer geïnteresseerd in Mantle en TrueAudio dan in GSync (zeker met de komst van FreeSync) en AMD heeft op dit moment een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Probleem en vraag:
Alle recente (high-end) kaarten zijn PCIe 3.0. Die kaarten zijn backwards compatible met PCIe 2.1, maar de doorvoer snelheid van PCIe 2.1 is theoretisch maximaal 80 GT/s. Heeft het dan dus zin om een videokaart aan te schaffen met een hogere doorvoersnelheid, aangezien het theoretische maximum van mijn huidige videokaart al boven de 80 GT/s ligt?

Kort gezegd: heb ik winst van een R9 280X op dit moederbord?

Vele topics en reviews gelezen hebbende is voor mij de conclusie dat qua stilte, kwaliteit van fans en prestaties op dit moment de beste R9 280X een van Gigabyte, deze is:

pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0

Extra informatie:
Ik was alweer aan het kijken naar een geheel nieuw systeem maar heb mij toch nog maar een gewaagd aan overclocken. (3D Mark scores weet ik uit mijn hoofd niet meer)

Wat betreft het overclocken van de processor ben ik denk ik iets te voorzichtig geweest. Tijdens de verschillende benchmarks (Furmark en 3DMark) liep de temperatuur op tot maximaal 62 graden bij een core en bleven de meeste onder de 60 graden. Ik heb een en ander nagezocht en ik heb denk ik nog ongeveer 10 graden speling wat temperatuur betreft. Ik ga aankomend weekend proberen of ik mijn huidige processor tot zo'n 4,4-4,5 Ghz kan overklokken zonder verdere aanpassingen te hoeven doen aan de kast (qua fans e.d.) en of het systeem daarmee stabiel blijft.
Los hiervan vraag ik mij af of deze processor uberhaupt een bottleneck is op dit moment.

Ik heb daarnaast via de Catalyst Control Center mijn videokaart ook even overgeclocked. Standaard haalde ik in Furmark een score van ongeveer 1700 en werd de kaart onder load zo'n 90 graden met de fans tussen 30 en 40%. Door enkele 20 Mhz aan de core clock en 25 Mhz aan de memory clock toe te voegen veranderde dit al naar 95 graden onder full load en sprongen de fans aan het einde van de benchmark naar 60%. Dat leverde wel een Furmark score van 1950 op.

Is het in dit licht zinvol om hier mijn prestatieverbeteringen in te zoeken? Ik heb de prestaties in-game niet getest omdat de geluidsproductie en temperatuur mij enigszins zorgen baarde voor de langere termijn.

Edit: typo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je CPU zal niet snel de bottleneck zijn, en de meeste kaarten krijgen de 2.0 x16 bandbreedte echt niet vol. (ik dacht ook de 280X niet)
vergeet niet dat de Furmark benchmark een onrealistisch hoge load op je GPU loslaat, gewoon ingame proberen en HW-monitor oid laten doorlopen.
je hebt een reference-koeler op je GPU zittne, die zal alleszins niet stil zijn, en minder goed koelen dan een 3rdparty. een 280X zal hier zeker prestatiewinst geven, en ook meer stilte gok ik zo!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Voor zover ik weet, merk je geen duidelijk verschil tussen PCIe 2.1 en 3.0. Je kan PCIe 2.x vergelijken met een PCIe 3.0 x8 slot. Daar zijn nog wel wat resultaten over te vinden in reviews.

Je geeft aan dat je geïnteresseerd bent in AMD vanwege Mantle en TrueAudio. Echter vorlgens de AMD site heeft alleen R9 290(x) alleen de TrueAudio.

Verder zou je misschien nog naar deze site kunnen kijken/luisteren voor het kiezen van een acceptabele ventilator van een r9 280x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:02
@stonehawk
De r7 260(x) ondersteund ook True audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Dank allen voor de snelle antwoorden!

Ik ga dan binnenkort even kijken wat de temperaturen zijn in-game met een overclock op zowel processor als gpu. In ieder geval goed om te weten dat het PCIe-slot-type geen issue is.

Wat TrueAudio betreft: stom, achteraf wist ik dat ook, maar in het samenstellen van een nieuw systeem heb ik daar blijkbaar op bezuinigd en er daarna niet meer goed over nagedacht. Misschien dan toch maar een 290 en voor nog grotere prestatiewinst gaan? Moet ik zelf maar even over nadenken :)

Edit: R7 260X is voor mij in ieder geval geen reëele overweging op dit moment, maar wel leuk dat AMD ook voor minder high-end kaarten dergelijke features toevoegt.

[ Voor 13% gewijzigd door Hafermaut op 26-03-2014 12:35 ]