Welko OS voor Raspberry PI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 10:51
Mede tweakers,

ik heb voor thuis een RPI aangeschaft om hier een webserver op te installeren.
Ik heb er nu Raspbian op gezet. Dit werk op zich prima.

Echter wil ik meer "linuxen" en niet werken met een uitgeklede versie van linux zoals Raspbian.

Moet ik hiervoor ArchLinux hebben? Of is dit ook weer een aangepast versie van ArchLinux? Behalve het aanpassen voor de cpu van de pi?

Is er wel een volledige niet aangepaste versie van linux voor de pi? Zoals je bijvoorbeeld een Ubuntu server op een pc kan installeren?

Internet verteld mij dat Raspbian het beste is als je wilt spelen met linux op de PI. Maar is dit echt zo?
Wat hebben jullie draaien op de pi?

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
Raspbian is toch niet uitgekleed? Het is wel geoptimaliseerd voor de Pi, en als je extra software wil installeren doe je gewoon via apt-get install en het staat er op.

Als je meer echt linux wil werken, dan kan je nog altijd via SSH connectie maken of lokaal via de terminal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Hipska schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:21:
Raspbian is toch niet uitgekleed? Het is wel geoptimaliseerd voor de Pi, en als je extra software wil installeren doe je gewoon via apt-get install en het staat er op.

Als je meer echt linux wil werken, dan kan je nog altijd via SSH connectie maken of lokaal via de terminal werken.
OK, dat gevoel had ik namelijk wel. als ik bijvoorbeeld LS doe zie ik maar 4 mappen.
Ook heeftie als staandaard gebruikersnaam "pi" wat ook niet standaard is voor een full linux distro lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is een algemene voorgeinstalleerde distro... Je kan natuurlijk ook je eigen distro maken, mits je daar de kennis voor hebt..

De standaard user - pi - boeit natuurlijk totaal niet... Je kan zelf users aanmaken, en ben je niet verplicht als user pi in te loggen...

Maar een username is nodig, dus dan is pi natuurlijk heel logisch... Dat wil niet zeggen dat je daar direct aan vast zit..

Dus pas het lekker naar wens aan..
pi@raspberrypi ~ $ su
Password:
root@raspberrypi:/home/pi# adduser yayo
Adding user `yayo' ...
Adding new group `yayo' (1004) ...
Adding new user `yayo' (1001) with group `yayo' ...
Creating home directory `/home/yayo' ...
Copying files from `/etc/skel' ...
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:
passwd: password updated successfully
Changing the user information for yayo
Enter the new value, or press ENTER for the default
        Full Name []: blaat
        Room Number []: blaat
        Work Phone []: blaat
        Home Phone []: blaat
        Other []: blaat
Is the information correct? [Y/n]
root@raspberrypi:/home/pi# su yayo
yayo@raspberrypi /home/pi $

Stelt niet veel voor hoor wat kleine dingen aanpassen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door RaZ op 26-03-2014 11:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
RaZ schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:29:
Het is een algemene voorgeinstalleerde distro... Je kan natuurlijk ook je eigen distro maken, mits je daar de kennis voor hebt..

De standaard user - pi - boeit natuurlijk totaal niet... Je kan zelf users aanmaken, en ben je niet verplicht als user pi in te loggen...

Maar een username is nodig, dus dan is pi natuurlijk heel logisch... Dat wil niet zeggen dat je daar direct aan vast zit..

Dus pas het lekker naar wens aan..
pi@raspberrypi ~ $ su
Password:
root@raspberrypi:/home/pi# adduser yayo
Adding user `yayo' ...
Adding new group `yayo' (1004) ...
Adding new user `yayo' (1001) with group `yayo' ...
Creating home directory `/home/yayo' ...
Copying files from `/etc/skel' ...
Enter new UNIX password:
Retype new UNIX password:
passwd: password updated successfully
Changing the user information for yayo
Enter the new value, or press ENTER for the default
        Full Name []: blaat
        Room Number []: blaat
        Work Phone []: blaat
        Home Phone []: blaat
        Other []: blaat
Is the information correct? [Y/n]
root@raspberrypi:/home/pi# su yayo
yayo@raspberrypi /home/pi $

Stelt niet veel voor hoor wat kleine dingen aanpassen ;)
"
Ok duidelijk. Ik dacht dat ik beter voor een andere os kon kiezen maar dat is dus niet zo.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Nog een vraagje :)

ik zie nu als ik sudo df -H doe onderstaande:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs 2.6G 2.4G 71M 98% /
/dev/root 2.6G 2.4G 71M 98% /
devtmpfs 211M 0 211M 0% /dev
tmpfs 44M 212K 44M 1% /run
tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock
tmpfs 88M 0 88M 0% /run/shm
/dev/mmcblk0p1 56M 19M 38M 34% /boot

Hij zegt dus bij 2.4 dat ik op de 98% zit. Dat is dus 2.6 totaal.
Ik heb er een 4GB kaartje in.

Ik zou tijdens de installatie er eigenlijk voor moeten kiezen dat de os de hele kaart moest gebruken door dit aan te vinken. Dit heb ik niet gedaan omdat dit meer dan een uur zou deuren volgens de howto :)
Wou snel verder :)

Hoe kan ik dit achteraf aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
oyay schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:24:
[...]
OK, dat gevoel had ik namelijk wel. als ik bijvoorbeeld LS doe zie ik maar 4 mappen.
Ook heeftie als staandaard gebruikersnaam "pi" wat ook niet standaard is voor een full linux distro lijkt me?
Volgens mij is dat omdat je in de home folder zit (~). Als je "cd /" invoert en dan "ls" kom je in de root folder en zie je daar alle mappen.
oyay schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:00:
"sudo raspi-config" en dan "expand filesystem" en dan rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

oyay schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:00:
Met het comando "sudo raspi-config".

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Damn, julie zijn goed :)

Meteen geprobeerd en meteen zag ik inderdaad alle mappen en heb meteen "expand filesystem" gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Ik zoe nu inderdaad 3.8gb staan waarvan nog 1.1 vrij.
Hoe kan het dan nu zo snel gaan terwijl de howto aangeeft dat het een uur kan duren?
Is deze stiekem ondehuids nog bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 15:36
Misschien een idee om eens op sites als deze te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Siebsel schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:12:
Misschien een idee om eens op sites als deze te kijken?
Bedankt. Was inderdaad mijn volgende vraag. INFO.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 19:42
expand filesystem is zo klaar joh, duurt echt geen uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Dacuuu schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:18:
expand filesystem is zo klaar joh, duurt echt geen uur :+
Ja staat echt dat je minimaal een 2gb SD moet hebben en het minimaal een uur kan duren voor het expanden. Word ook aangeraden gewoon te wachten :)

Daarom wou ik het niet doen. Wou te graag verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 19:42
oyay schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 12:19:
[...]

Ja staat echt dat je minimaal een 2gb SD moet hebben en het minimaal een uur kan duren voor het expanden. Word ook aangeraden gewoon te wachten :)

Daarom wou ik het niet doen. Wou te graag verder :)
Mijn pi's doen 8/16/32 gb kaartjes binnen een oogwenk. Probeer het eens dan zal je het zien dat het bij jou ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Om even terug te komen op Arch Linux...dat had ik eerst op mijn Pi met alleen het noodzakelijke aan software geinstalleerd. Ik heb het nu omgezet naar Raspbian omdat ik hier toch alles wat meer in de Debian hoek wil houden. Het verschil in performance is 0,0. De grafische omgeving start standaard niet meteen op, dat moet je handmatig doen (startx; in raspiconfig kun je instellen dat ie het wel automatisch moet opstarten). Aangezien ik verder alles via ssh doe gebruik ik de X11 omgeving niet. Het staat er nog wel op omdat het van pas komt in de toekomst als ik wat meer in de gui wil gaan knutselen. Uitkleden van Raspbian hoeft dus niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
ppl schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:24:
Om even terug te komen op Arch Linux...dat had ik eerst op mijn Pi met alleen het noodzakelijke aan software geinstalleerd. Ik heb het nu omgezet naar Raspbian omdat ik hier toch alles wat meer in de Debian hoek wil houden. Het verschil in performance is 0,0. De grafische omgeving start standaard niet meteen op, dat moet je handmatig doen (startx; in raspiconfig kun je instellen dat ie het wel automatisch moet opstarten). Aangezien ik verder alles via ssh doe gebruik ik de X11 omgeving niet. Het staat er nog wel op omdat het van pas komt in de toekomst als ik wat meer in de gui wil gaan knutselen. Uitkleden van Raspbian hoeft dus niet eens.
OK bedankt. Het is dus wl zo dat Arch Linux meer uitgekleed is dan Raspbian?
Ik ben niet/nooit van plan om de GUI omgeving te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
oyay schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:24:
[...]

De stelregel die ik heb voor distributies is: Hoe uitgekleder hoe beter.
De vraag is: Welk Linux OS heb je al eens mee gewerkt? Ubuntu, Centos, Suse... Van daar uit ga je zoeken wat je op je Pi wilt hebben.

Recent las ik iets over Pidora (waar een hele rel over was op de mailinglist omdat het een Russisch scheldwoord zou zijn, best hilarisch), wat mij als Centos gebruiker blij maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
init6 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:38:
[...]

De vraag is: Welk Linux OS heb je al eens mee gewerkt? Ubuntu, Centos, Suse... Van daar uit ga je zoeken wat je op je Pi wilt hebben.

Recent las ik iets over Pidora (waar een hele rel over was op de mailinglist omdat het een Russisch scheldwoord zou zijn, best hilarisch), wat mij als Centos gebruiker blij maakt. :)
Ubuntu heb ik wel eens mee gewerkt. Nja gewerkt, geprobeerd omdat ik Windows spuugzat was maar snel weer terug naar Windows gegaan omdat het allemaal net iets meer uitzoek werk is :(

Ik draai nu Raspbian op de PI wat wel ok is en wel goed te leren is denk ik.
Ik hou hem voorlpig hierop. Wel ga ik een 2e pi aanschaffen om het 1 en ander op te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
init6 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:38:
[...]

Ubuntu heb ik wel eens mee gewerkt. Nja gewerkt, geprobeerd omdat ik Windows spuugzat was maar snel weer terug naar Windows gegaan omdat het allemaal net iets meer uitzoek werk is :(

Ik draai nu Raspbian op de PI wat wel ok is en wel goed te leren is denk ik.
Ik hou hem voorlopig hierop. Wel ga ik een 2e pi aanschaffen om het 1 en ander op te testen.
Ben al 1tje aan het zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom een 2e Pi? Neem dan gewoon een 2e geheugen kaartje en wissel die af. Veel goedkoper.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

oyay schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:05:
OK bedankt. Het is dus wl zo dat Arch Linux meer uitgekleed is dan Raspbian?
Ik ben niet/nooit van plan om de GUI omgeving te gebruiken.
Ja. Het verschil is best enorm. Arch linux is zo kaal als maar kan terwijl Raspbian je een complete omgeving levert waarin je van alles en nog wat kunt doen. Ondanks dat zitten al die extra's niet in de weg.
De GUI start automatisch niet op, dat zul je handmatig moeten doen. Wil je het wel automatisch hebben dan moet je dit in de raspi-config aangeven. Als het je echt in de weg zit kun je het ook deinstalleren. De uitgeklede Raspbian varianten die er zijn werken op basis van dat principe: Raspbian installeren en vervolgens vrijwel alles deinstalleren.

Een kalere omgeving is ook niet meer of minder Linux dan eentje die meer software bevat. Als je meer wil Linuxen dan moet je gewoon meer met de Linux distro die je gebruikt gaan doen. Denk dan aan het installeren van zo'n webserver maar ook aan andere dingen zoals een dhcp server, dns server, wat dingen automatiseren middels scripts en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Hero of Time schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:30:
Waarom een 2e Pi? Neem dan gewoon een 2e geheugen kaartje en wissel die af. Veel goedkoper.
Ja dacht ik ook aan maar heb nu een php site draaien waarmee ik mijn server (hp usdt) wakker maak met WOL. Deze wil ik dus zo houden.

Maar om met een pi te spelen wil ik toch een 2e hebben. Hiermee ben ik altijd zeker dat ik mijn server wakker kan maken met de 1e Pi waar nodig. De 2e zou ik natuurlijk ook wakker kunnen maken met WOL als dat wordt ondersteunt door Raspbian.
ppl schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:33:
[...]

Ja. Het verschil is best enorm. Arch linux is zo kaal als maar kan terwijl Raspbian je een complete omgeving levert waarin je van alles en nog wat kunt doen. Ondanks dat zitten al die extra's niet in de weg.
De GUI start automatisch niet op, dat zul je handmatig moeten doen. Wil je het wel automatisch hebben dan moet je dit in de raspi-config aangeven. Als het je echt in de weg zit kun je het ook deinstalleren. De uitgeklede Raspbian varianten die er zijn werken op basis van dat principe: Raspbian installeren en vervolgens vrijwel alles deinstalleren.

Een kalere omgeving is ook niet meer of minder Linux dan eentje die meer software bevat. Als je meer wil Linuxen dan moet je gewoon meer met de Linux distro die je gebruikt gaan doen. Denk dan aan het installeren van zo'n webserver maar ook aan andere dingen zoals een dhcp server, dns server, wat dingen automatiseren middels scripts en ga zo maar door.
Thx, toch maar even de Arch proberen ook. Desnoods draai ik daar mijn webserver op.

Pagina: 1