Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

is UPS nodig voor kleine 3 servers en wat is alternatief

Pagina: 1
Acties:

• dev000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 11:32
Ik ben bezig met een adviesje voor een klein bedrijfje die 3 fileservertjes hebben + nog wat aanverwante apparaten (routers enz). Ik vraag me af: is een UPS in dit geval een "eis"? In mijn ogen is een duur UPS apparaat als backup een beetje duur en overdreven.... Aan de andere kant wil je wel iets hebben waarmee piekspanningen e.d. voorkomen kunnen worden.
Wat is in dit geval in jullie ogen de meeste realistische (en niet te dure) oplossing?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Realiseer jij je wel waarvoor een UPS dient? Deze is niet alleen om pieken in de netspanning te filteren, dat is maar een bijzaak. Een UPS dient ervoor dat bij spanning verlies de servers niet direct uitvallen. Zodat je tenminste nog de tijd hebt de servers automatisch dan wel handmatig uit te schakelen, zodat je geen data verlies of corruptie gaat krijgen.

Het maakt niet iot of je nu één, twee of drie servers hebt staan of 100, dergelijke veiligheid is altijd verstandig in te bouwen. Ik ken en heb genoeg bedrijfjes gezien en geadviseerd met maar één server een UPS te plaatsen. Zo enorm duur, in verhouding met data verlies of corruptie, is een UPS niet.

Het is alleen hoelang moet een UPS de servers draaiende kunnen houden, lang genoeg om deze netjes down te brengen of zou prduktie nog een bepaalde tijd door moeten kunnen draaien? Het eerste hoeft niet zo heel duur te zijn, wanneer een UPS nog voor uren aan spanning moet gaan leveren, ja dat kan prijzig worden.

Maar om een degelijk advies te kunnen geven, moet je naast bovenstaande ook weten wat draait er precies op de betreffende server. In iedergeval zal ik altijd een UPS aanraden als je zakelijk een server hebt draaien, om zoals gezegd bij spanning verlies de servers nog netjes down te kunnen brengen en data verlies/corruptie te voorkomen.

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 27-03-2014 08:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dev000 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:17:
Ik vraag me af: is een UPS in dit geval een "eis"?
Da's toch iets wat de klant aan moet geven? Als het hun niets intresseert dat bij een powerpiek hun servers kapot zijn dan hoeft er geen UPS te komen.Wil men dat bij twee weken stroomuitval de hele netjes doordraait dan zou je advies moeten zijn om een UPS + generator aan te schaffen.

Een klant eist of wenst iets. Als de eisen en wensen bekend zijn kun je afhankelijk van de inventarisatie van de huidige situatie een advies of verbeterpunt aangeven. Heeft de klant geen flauw benul of hij dit wel-of-niet eisen of wenst, dan neem je het op als aandachtspunt in je raport.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SubSoNick
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Een UPS voor 3 servers kost je max rond de € 500,-
Dat is in mijn ogen niet duur voor de potentiële ellende die ermee kunt voorkomen.

www.oudshoorn.it | MCTIP | JNCIA-FWV | 3CX certified Pro | Swyxware SCTA

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja meestal als de elektriciteit er uit gaat dan ligt productie ook stil, behalve als je een paar grote generatoren hebt staan, maar een ups per rack is geen uitzondering. Hell zelfs hier hangt de volledige plc + super visie achter een ups.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik zou echt NOOIT een server aansluiten zonder UPS ertussen. Al is het maar 1 enkele server!
Stroomuitval is altijd op vrijdagmiddag rond kwart voor 5. Mag jij lekker het weekend besteden aan recoveren van corrupte databases. Met losse office files zal het wel loslopen. Maar alle services die een DB erachter hebben draaien kan je dan wel naar fluiten. Laat staan alle hardware die constant aan heeft gestaan en het begeven heeft na een stroomuitval. Ook al regelmatig meegemaakt!

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Ik ben misschien ouderwets maar zonder UPS gaat een rack gewoon NIET live.
(en eventueel een 2de power circuit)

Ik zou hier eens kijken.
http://www.apc.com/tools/ups_selector/NL/nl/server/device

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 20:36
Een UPS is gewoon een vereiste als je een server hebt draaien.
Zelfs als een klant denkt dit niet nodig te hebben ivm kosten erop blijven hameren dat ze veel meer kwijt zijn met het recoveren van data/vervangen van server.
Simpele rekensom kan al zijn aantal werknemers * uurloon * 8 (dag downtime).

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 20:28
Zelfs dit http://www.staples.nl/bac...de=WW&Find_Number=5814901 is beter dan zonder UPS. Al is het maar tegen heel kortstondige pieken of dipjes.
Het scheelt je bovendien ook nog een stekkerdoos. En daar je servers niet op een gamma ding aansluit maar op iets goeds (bachman op zijn minst zou ik zeggen) is het echt de moeite waard.

Ik heb zelf ook gemerkt dat er een extra en onverwacht voordeel aan het hebben van een UPS zit: Je kan de voeding van het rack los trekken, bijvoorbeeld om er een powermeter tussen te plaatsen, en alles blijft gewoon draaien.
Ben je klaar met meten, stekker er uit, stekker er weer in, klaar.
Pagina: 1