Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel vanaf mijn 18e al werkzaam in de IT.
Ik heb een MBO ICT opleiding gevolgd en ben momenteel 28 jaar.
In mijn 10 jaar werkervaring heb ik diverse IT certificaten behaald.
(mcsa2003/mcse2003/mcitp/ea/exchange 2010/ cisco / storage certificaten)

Voor mijn toekomst zou ik graag toch op HBO afgeschoold willen zijn
omdat ik de ambitie heb om richting management / teamleader door te groeien.

Mijn vraag is eigenlijk aan jullie,
wat zou grofweg een verkorte (avond) opleiding kosten om dit HBO diploma op zak te krijgen?
Mijn wens is om dit in 1 jaar te doen, weet alleen niet of dit ook mogelijk is.

dank vast

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01-2018
De kosten van opleidingen verschillen enorm per opleiding en per semester per school.
Ik denk dat je het beste kan informeren bij verschillende scholen en eventueel open dagen van deze scholen.

welke scholen zitten bij jou in de buurt? (<1 uur reistijd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rotterdam.. Dus IN-holland e.d
Maar moet ik in de 10.000 euros denken? of paar duizend?
Tis meer een richtlijn voor mezelf om op basis hiervan meer info aan te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Collegegeld voor mijn opleiding (voltijd HBO Business IT & Management (voorheen "Bedrijfskundige Informatica")) is €1835 per jaar. Deeltijd is vaak een 200 - 300 euro goedkoper.

Komt nog een 200-300 euro voor boeken bij op (maar daar kan je heel erg op besparen door ze 2ehands op bol.com/Marktplatas te kopen)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2014 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En hoeveel jaar is die opleiding bij jou thinkpad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In principe 4 jaar, maar met MBO achtergrond kun je vaak vrijstelling krijgen op bepaalde onderdelen. Dan is het 3 of 3,5 jaar. Deeltijdopleiding geldt hetzelfde voor volgens mij.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 jaar is dus onmogelijk :(.. crap!
Meen te herinneren dat een vriend van me dit in 1 jaar kon doen met een MBO achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou eens contact opnemen met een opleiding bij je in de buurt, om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Die kunnen je het vast beter vertellen :)

En 3 / 3,5 jaar valt ook wel mee toch? HBO papiertje is uiteindelijk wel wat waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard..Ik ga eens op onderzoek uit.
Qua kosten zit je inderdaad toch wel richting de 10k.
Toch maar eens praten met mijn werkgever haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
ThinkPadd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:21:
Collegegeld voor mijn opleiding (voltijd HBO Business IT & Management (voorheen "Bedrijfskundige Informatica")) is €1835 per jaar. Deeltijd is vaak een 200 - 300 euro goedkoper.

Komt nog een 200-300 euro voor boeken bij op (maar daar kan je heel erg op besparen door ze 2ehands op bol.com/Marktplatas te kopen)
Ik heb net dezelfde opleiding afgerond in deeltijd maar de kosten zijn exact hetzelfde.
Ik heb tien jaar geleden een MBO opleiding op niveau 4 afgerond en in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan, maar vrijstellingen worden steeds moeilijker gegeven. De opleiding was 3 jaar maar ik begreep op mijn diploma uitreiking dat ze per September naar 4 jaar gaan, mede omdat de studiebelasting voor veel mensen te hoog is en daardoor sowieso vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01-2018
MBO geeft meestal maar een half jaar vrijstelling voor de HBO en hooguit een paar extra vakken. vaak krijg je de eerste stage ook niet vrijgesteld omdat ze de afstudeerstage van de MBO niet altijd op niveau vinden.
dus met geluk verwacht ik dat je hooguit 1 jaar vrijstelling kan krijgen.

maar dit is natuurlijk een dagopleiding. voor zover ik weet is een avondopleiding ook 4 jaar maar dan heb je geen stages omdat je al bij een bedrijf werkt.

cursusen kunnen wel binnen een jaar gedaan worden maar volledige opleidingen lijkt mij best sterk. er zijn overigens ook 3 opleidings types, ik verwacht dat je dit al weet maar hier heb je ze alsnog even:
-voltijd
-deeltijd
-avondstudie

verder weet ik wel dat een master degree (uni) vaak maar 2 jaar duren. maar ik weet niet of je daar zomaar binnen komt. en het is vaak best pittig ook.
je kunt MBO ook niet vergelijken met HBO. uit eigen ervaring was MBO afmaken met 2 fingers in de neus en was de HBO gewoon non-stop werken. het niveau was niet zoveel anders, maar het was gewoon veel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden.
Hier kan ik wat mee

@migz
Klopt.. het wordt dan een avondstudie voor mij.

Onder de 10k qua kosten moet hopelijk mogelijk zijn.
Nu nog me werkgever overtuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelo16bo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 01:09
Misschien is het handig om ook naar een EVC-traject te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:34:
Dank voor jullie antwoorden.
Hier kan ik wat mee

@migz
Klopt.. het wordt dan een avondstudie voor mij.

Onder de 10k qua kosten moet hopelijk mogelijk zijn.
Nu nog me werkgever overtuigen
Mijn werkgever had mijn opleiding de vorige keer wel vergoed. Wel werden zij met subsidie beloond
Daarmee kan jij je werkgever wel overtuigen :)
http://www.rvo.nl/subsidi...dieregeling-praktijkleren
http://www.rijksoverheid....-van-werken-en-leren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Even een paar tips:

In de komende tijd wordt de overstap MBO->HBO een stukje lastiger gemaakt. Maar dat is gelukkig vooral voor mensen die direct uit een MBO opleiding komen. Waar je wel last van kunt krijgen, is dat men niet zo heel makkelijk meer mag doen over vrijstellingen. Toen ik nog Software Engineering studeerde mochten MBO'ers die in 3 jaar doen: halverwege eerste jaar instromen en de stage overslaan. Inmiddels mogen geen vrijstellingen meer worden verleend op basis van resultaten/vakken tijdens een MBO opleiding. Denk daar dus niet te makkelijk over!

Een deeltijd HBO opleiding kost, behalve een dag in de week les op de hogeschool, nog meer tijd. Aan een studielast van 30 uur per week moet je minstens wel rekenen.

En documenteer al je uitgaven voor een studie. Zodra je geen studiefinanciering meer ontvangt, is dit een aftrekpost voor de inkomstenbelasting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

migz schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:31:.

cursusen kunnen wel binnen een jaar gedaan worden maar volledige opleidingen lijkt mij best sterk. er zijn overigens ook 3 opleidings types, ik verwacht dat je dit al weet maar hier heb je ze alsnog even:
-voltijd
-deeltijd
-avondstudie
Je vergeet er nog een, duaal!
Dit heeft voor- en nadelen tov deeltijd, zeker handig om bij stil te staan en deze voor- en nadelen voor jou en je werkgever uit te zoeken.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Overigens, ik heb nog nooit gehoord dat het mogelijk is HBO in 1 jaar te halen. Je propedeuse wel (is zelfs de bedoeling) maar je bachelor echt niet. Ga ervan uit dat het je minstens 3 jaar kost en dat is alleen als alles gelijk goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Bij ons, ik studeer zelf voltijd, worden vrijstelling nauwelijks gegeven. Maar als je al een certificaat er voor hebt krijg je vaak vrijstelling van theorie, praktijk moet men alsnog voldoen maar zou een eitje voor je moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Asteroid9

General Failure

Hogeschool Novi kent een verkort traject voor mensen met relevante werkervaring. Daarbij kan voor alle technische vakken vrijstelling worden verkregen, in dat geval duurt het lesprogramma 14 maanden, waarna de afstudeerfase (scriptie) begint.
Daar krijg je 2 dagdelen (middag+avond) per week colleges, de rest is zelfstudie.

Dit is de snelste route voor een Bachelor die ik ken, ik heb hem zelf ook gedaan en dat is redelijk goed bevallen. De kosten zijn zo rond de € 9000, wel iets om rekening mee te houden dus.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Nooit gehoord van Novi.
Lijkt erop dat de onderwijsinspectie er toch behoorlijk wat kritiek op heeft:
http://www.onderwijsinspe...-inclusief-zienswijze.pdf
De opleiding ICT voldoet op diverse punten niet aan de WHW waardoor onvoldoende
gewaarborgd is dat de beoogde eindkwalificaties in de volle breedte en op het ge-
wenste niveau worden gerealiseerd. De stud
ielast lijkt aanzienlijk geringer dan ver-
wacht mag worden op grond van de WHW, zonder dat hier een goede onderbouwing
of verklaring voor is. Adequate informatie over de gerealiseerde studielast ont-
breekt. De wettelijk vereiste documentatie is onvoldoende. De opleiding wordt
zelden in zijn geheel uitgevoerd. Ook zijn
er alternatieve opleidingsvarianten die niet
in de wettelijk voorgeschreven documentatie zijn vastgelegd. Vraag is daardoor of
en in welke mate in alle gevallen sprake is van geaccrediteerd onderwijs. De exa-
mencommissie vervulde tot op heden haar
wettelijke verantwoordelijkheden in on-
voldoende mate. De examencommissie is zich bewust van de tekortkomingen en
werkt aan verbetering.

[ Voor 65% gewijzigd door Sphere- op 13-04-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Asteroid9

General Failure

Ik kan niet zeggen dat het me verbaast! ;)

In een dergelijk kort traject worden concessies gedaan, dat heb ik zelf ook wel gemerkt. Het niveau van de deelnemers is zoals altijd divers, maar de motivatie was overwegend erg goed. Zelf vond ik de praktijkgerichte benadering erg prettig, maar een volwaardige vervanging van een 4-jarig fulltime HBO programma is het niet.

Met wat voor verwachtingen ga je zo'n programma in en hoe sta je er voor op de arbeidsmarkt, dat is bepalend. Ik hoefde over toekomstperspectieven al niet te klagen en heb puur voor mezelf de opleiding gedaan om eindelijk eens formeel dat HBO niveau te kunnen bewijzen. Met die insteek was het een zinvolle opleiding waarin ik ook veel van het contact met de medestudenten geleerd heb.

Het niveau van de colleges en de docenten was zeker afdoende, maar alle opdrachten waren in de vorm van praktijkonderzoek en papers, waarbij het niveau nogal varieerde. Dat kritische rapport verbaast me dan ook echt niet, in zo'n korte termijn een officieel HBO diploma aanbieden is bijzonder. Het is echter wel een geaccrediteerde opleiding die in elk geval geen negatief imago kent.

Als je nog aan het begin van je carriere staat en je CV veel strikter gescreend wordt zal ik Novi niet aanraden, maar dan mis je ook de werkervaring die je nodig hebt voor het beschreven verkorte traject.

Novi is dus in bepaalde gevallen een interessant alternatief, maar uitgebreid alle alternatieven overwegen is hoe dan ook een vereiste!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Pagina: 1