PC upgrade - Game + Devwerk

Pagina: 1
Acties:

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-04 23:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gaming (Windows)
- Webdevelopment (Linux Ubuntu)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een hard budget, maar hoe minder, hoe beter

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- AMD HD5870 van Asus
- * Een random 120GB SSD uit de begintijd
- * 2 WD Caviar Black 1TB HDD's
- Een 80+ gold 550 watt voeding

* Ik weet nog niet wat ik met de HDD/SDD's ga doen; vermoedelijk haal ik in de toekomst 2 hybrid schijven; 1 voor Windows en 1 voor Linux. De "reguliere" HDD's vind ik echter nog snel genoeg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een degelijke videokaart (hd5870 is voldoende voor nu),
- Een degelijke CPU die gemiddeld rekenwerk aankan. Ik werk nu op een intel c2d, dus alles is een vooruitgang
- 16GB voor virtual machines e.d. (ik ga virtual machines draaien in virtualbox)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek, maar ik betaal liever paar euro extra voor iets dat langer mee gaat of zuiniger is in verbruik

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet direct, maar hoe stiller/zuiniger hoe beter. Ik verwacht dat de PC mogelijk aardig uren zal maken, dus een goede standby verbruik is relevant.

Ga je overklokken?
Nope.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 156,-€ 156,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1BitFenix Prodigy Zwart€ 64,40€ 64,40
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,99

Mijn vragen
- 4440 of 4670 of iets daartussen? Ga ik in praktijk performance verschil merken?
- Hoe "vast" is de 1150 socket? Als ik over 2 jaar een nieuwe CPU wil halen, moet ik dan weer nieuw moederbord aanschaffen?
- Compatibiliteit onderdelen; heb ik iets gemist?
- Werkt AMD videokaart tegenwoordig goed met ubuntu?

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 25-03-2014 20:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
• Ik denk niet dat je als gebruiker snel een verschil tussen de i5 4440 en i5 4670 zult merken, maar het kan wel. Mss is de 4570 nog wel interessant omwille van de hogere turbo, wat handig kan zijn voor single threaded toepassingen.
• socket 1150 is enkel voor Haswell. De nieuwe Broadwells gaan niet compatibel zijn met de huidige 1150 moederborden.
• alles past samen
• ik geen ervaring met ubuntu, dus daar kan ik je niet mee helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 25-03-2014 22:43 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43
Niet direct, maar hoe stiller/zuiniger hoe beter.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

- Hoe "vast" is de 1150 socket? Als ik over 2 jaar een nieuwe CPU wil halen, moet ik dan weer nieuw moederbord aanschaffen?
Je kunt met dit socket over enkele jaren nog altijd upgraden naar een i7 4770/4770K/4771. Die kun je nieuw dan nog waarschijnlijk wel kopen maar tweedehands is dan een beter idee.

Mocht uit benchmarks zelfs blijken dat die i7 ook niet zal voldoen voor je dan moet je naar een nieuw socket kijken en dat houdt in cpu+mobo+mem.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Denk pas dat je over 5-6 jaar een cpu zou moeten upgraden. Ik zit zelf nog met een i7 920 te gamen nergens problemen mee ;) een gpu upgraden om de
2-3 jaar is veel interessanter voor je games.

Als je HT wilt kijk dan naar een xeon, goedkoper dan een i7 en helemaal goed als je niet gaat overklokken.

gametag: estruqiarixs

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:52
Je geeft in je wensen aan dat je graag 16GB geheugen wilt vanwege het gebruik van VM's, maar je zet slechts een 8GB kit in jouw lijst. Ik zou deze dus even aanpassen naar de 16GB kit hiervan.

Verder zou ik een paar euro meer uitgeven en gaan voor een Xeon processor, zoals de Intel Xeon E3 1220 v3. Deze heeft t.o.v. de door jouw gekozen Core i5 een hogere turbo snelheid (3.5Ghz vs. 3.3Ghz) en bevat tevens Hyperthreading. Persoonlijk lijkt mij dit, als ik denk aan VM werk en iets meer "futureproof" zijn, die pak m beet 25 euro extra wel waard.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Gamebuster
CPU koeler! Niet aan gedacht. Ik zal tevens naar die Xeon kijken en de 8gb vervangen met 16.

edit: Ik zie online niet terug dat die Xeon hyperthreading heeft. Volgens t.net pricewatch en intel site heeft-ie 4 cores, 4 threads, net zoals de 4440

[ Voor 45% gewijzigd door Gamebuster op 26-03-2014 10:49 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:52
Gamebuster schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 00:56:
CPU koeler! Niet aan gedacht. Ik zal tevens naar die Xeon kijken en de 8gb vervangen met 16.

edit: Ik zie online niet terug dat die Xeon hyperthreading heeft. Volgens t.net pricewatch en intel site heeft-ie 4 cores, 4 threads, net zoals de 4440
Oeps.. inderdaad :o Schijnbaar hebben de eerste Xeon's in de reeks geen Hyperthreading, de goedkoopste is dan de Xeon E3 1230 v3 die toch een stuk duurder is. Dat maakt de keuze toch wat lastiger, je zult moeten overwegen of je er met jouw doeleinden veel profijt van zult hebben en of dit de extra kosten waard is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-04 21:39

Thomg

Aww yiss

Jep, HTT begint bij de 1230v#, vandaar dat je me die ook nooit aan ziet raden.

• Gamebuster
Ik heb de onderdelen inmiddels al in huis.

Omdat ik het 8GB geheugen van mijn oude PC kon gebruiken (is 1333MHz DDR3 geheugen) en ik daarmee wat centjes bespaard heb, heb ik besloten een 4670 te halen en in de toekomst on-demand 16GB te halen of mijn huidige 8GB uit te breiden met nog eens 8GB.

Heb ipv de bovenstaande kast de M versie ervan; identiek van buiten maar totaal anders van binnen. Wat is die kast groot zeg! Ik dacht dat-ie heel compact zou zijn

Pagina: 1