Usenet downloadsnelheid laag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587027

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik download al een aantal jaar via nieuwsgroepen. Heb op het begin een aantal payservers uitgeprobeerd en ben uiteindelijk bij Supernews uitgekomen welke ik al een aantal jaar gebruik nu. Op het begin gebruikte ik FTD als community en Grabit voor het downloaden. Na het einde van FTD ben ik overgestapt naar Spotnet en sindsdien gebruik ik ook de ingebouwde newsreader SABnzbd voor het downloaden. Tot een aantal maanden geleden heb ik op deze manier nooit problemen gehad met de downloadsnelheid.

Echter sinds een aantal maanden is dit dus wel het geval en ik heb echt werkelijk geen enkel idee waar dit aan kan liggen. De download begint met een snelheid van ongeveer 7 MB/s wat neerkomt op 56 Mbit/s, welke heel dicht in de buurt komt van mijn 60mbit/s abonnement bij Ziggo. Echter bij vrijwel iedere download zakt deze snelheid terug naar ongeveer 1 MB/s. Het is dus niet zo dat de snelheid naar 0 zakt, maar wel iedere keer ongeveer 7x zo langzaam wordt als zou moeten. Ik ben op de hoogte van 'notice and takedown', maar daar heeft dit niets mee te maken. Dit probleem doet zich voor bij posts die gevoelig zijn voor notice and takedown (die er al lang of pas enkele minuten/uren op staan), maar ook bij totaal onbekende posts die helemaal niet gevoelig hiervoor zijn en er pas enkele uren erop staan.

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat ik zelf kon bedenken of wat ik op forums als heb gezien, zie punten hieronder:

- Internetverbinding. Zoals gezegd heb ik een 60mbit abonnement van Ziggo. Downloaden doe ik altijd via de vaste kabel. Diverse testen wijzen uit dat ik ook daadwerkelijk deze snelheid haal, behalve met downloaden via Usenet dan. Omschakelen naar draadloos maakt geen verschil.
- Newreader wisselen. Om uit te sluiten of het probleem bij SABnzbd ligt ben ik ook weer gaan downloaden met Grabit. Hier doet zich echter precies hetzelfde probleem voor: de download begint snel, maar zakt naar ongeveer 1 minuut in.
- Usenetprovider wisselen. Om te controleren of het probleem dan bij Supernews lag heb ik ook een keer een andere payserver geprobeerd. Na wat zoekwerk op http://www.usenetvergelijker.nl/ ben ik uitgekomen bij ExtremeUsenet omdat deze goede beoordelingen had. Hier precies dezelfde problemen: download begint snel, maar zakt in. Hier kon de oorzaak dus niet liggen.
- Aantal connecties. Heb ik meestal op 20 staan, hiermee moet de 60mbit/s zeker mee gehaald kunnen worden. Heb ook meer en minder geprobeerd, maar dit heeft geen effect.
- Computer performance. Sinds een half jaar een nieuwe pc met i7 processor (3.4GHz), 8 GB RAM, 64 bits Windows 8.1. Daar ligt het dus ook niet aan, het is een supersnelle PC.

Ik heb bijna het idee dat Ziggo de downloadsnelheid van Usenet afknijpt. Wat is jullie ervaring hiermee? En hebben jullie eventueel een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00

krvabo

MATERIALISE!

Een lage snelheid kan komen doordat een bestand verwijderd / niet beschikbaar is op de usenet servers. Daarbij krijg je een hoop 'article not found' errors, wat bij mij meestal uitkomt op 1 a 2 MB/s netwerkverkeer. Krijg je uiteindelijk de bestanden die traag zijn wel binnen?

Supernews heeft daarbij ook enorme problemen met artikelen tussen de 2 en 3 jaar oud (ongeveer). Erna zijn de bestanden prima, ervoor zijn de bestanden prima, maar er is een range van honderden dagen waarbij *elk* artikel bij Supernews / Giganews kapot is. Daarbij krijg je dus ook de 'article not found' errors, waardoor het traag wordt.

Overigens heb je niet meer dan 8 a 10 threads nodig. Meer zorgt alleen maar voor meer overhead, en niet voor meer snelheid. Ik kan bij Supernews met 6 draadjes mijn 160 Mbit-connectie met gemak voltrekken.

Mogelijke oplossingen:
- Router een keer goed resetten
- Downloaden en Extracten op 2 verschillende disks proberen (fysiek andere).

[ Voor 7% gewijzigd door krvabo op 25-03-2014 20:02 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 587027 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:37:
... De download begint met een snelheid van ongeveer 7 MB/s wat neerkomt op 56 Mbit/s, welke heel dicht in de buurt komt van mijn 60mbit/s abonnement bij Ziggo. Echter bij vrijwel iedere download zakt deze snelheid terug naar ongeveer 1 MB/s. Het is dus niet zo dat de snelheid naar 0 zakt, maar wel iedere keer ongeveer 7x zo langzaam wordt als zou moeten...
Hoeveel heb je dan gedownload?
't Zou goed kunnen dat het overeenkomt met je interne geheugen.
Sab plempt alles wattie downt in RAM met lazy write naar disk.
Alleen als je RAM vol is (althans dat gedeelte wat je aan sab toewijst; configurabel) moet er rechtstreeks op schijf gesaved worden; da's traag
Nou is 60 Mb/s wel erg traag, zelfs voor een krakkemikkig 4200 rpm notebook schijfje, maar wie weet heb je de tmp folder van sab naar een netwerkschijf verwezen of naar een usbstick. Of je harddisk is constant sectors aan het realloceren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:11
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
krvabo schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:01:
Een lage snelheid kan komen doordat een bestand verwijderd / niet beschikbaar is op de usenet servers. Daarbij krijg je een hoop 'article not found' errors, wat bij mij meestal uitkomt op 1 a 2 MB/s netwerkverkeer. Krijg je uiteindelijk de bestanden die traag zijn wel binnen?

Supernews heeft daarbij ook enorme problemen met artikelen tussen de 2 en 3 jaar oud (ongeveer). Erna zijn de bestanden prima, ervoor zijn de bestanden prima, maar er is een range van honderden dagen waarbij *elk* artikel bij Supernews / Giganews kapot is. Daarbij krijg je dus ook de 'article not found' errors, waardoor het traag wordt.

Overigens heb je niet meer dan 8 a 10 threads nodig. Meer zorgt alleen maar voor meer overhead, en niet voor meer snelheid. Ik kan bij Supernews met 6 draadjes mijn 160 Mbit-connectie met gemak voltrekken.

Mogelijke oplossingen:
- Router een keer goed resetten
- Downloaden en Extracten op 2 verschillende disks proberen (fysiek andere).
Allereerst bedankt voor je antwoord. Ja, bestanden die traag zijn komen wel altijd volledig binnen. Op het moment dat er echt sprake is van notice en takedown zakt de snelheid naar een paar KB per seconden en dan krijg je echt de article not found errors. Vind je het niet vreemd dat precies hetzelfde probleem zich voordoet bij een andere provider (in mijn geval heb ik dus ExtremeUsenet geprobeerd)?
Ik heb twee fysiek verschillende disks, een 60GB SSD en een 1TB conventionele schijf. Downloads worden op de 1TB schijf binnengehaald en ook daar ge-extract. Ik ga eens proberen om op de SSD te downloaden en uit te pakken op de 1TB schijf, maar ik verwacht niet dat het daar aan kan liggen. Ook de router zal ik eens resetten.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:41:
[...]

Hoeveel heb je dan gedownload?
't Zou goed kunnen dat het overeenkomt met je interne geheugen.
Sab plempt alles wattie downt in RAM met lazy write naar disk.
Alleen als je RAM vol is (althans dat gedeelte wat je aan sab toewijst; configurabel) moet er rechtstreeks op schijf gesaved worden; da's traag
Nou is 60 Mb/s wel erg traag, zelfs voor een krakkemikkig 4200 rpm notebook schijfje, maar wie weet heb je de tmp folder van sab naar een netwerkschijf verwezen of naar een usbstick. Of je harddisk is constant sectors aan het realloceren
Meestal gaat het om downloads van 8 GB tot 12 GB. Hij heeft dan 1GB ofzo binnen weten te halen op hoge snelheid en zakt dan in. Maar ik verwacht niet dat de performance van mijn pc het probleem is. Zie maar de Windows Experience Index (via een omweg, want in windows 8 zit die er niet meer standaard in :P )

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2zjdnvm.png
En zoals ik hierboven al heb vermeld download ik gewoon direct op een interne schijf en niet op een netwerkschijf of usb stick.

Ik ga zo ook eens proberen om op mn laptop te downloaden. Doe ik tengenwoordig niet meer echt omdat mn PC gewoon veel krachtiger is, maar heb hem in het verleden wel altijd gebruikt hiervoor en dat ging zonder problemen op volle snelheid. Ik laat jullie het resultaat horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb mijn modem (niet de router) een keer gerest en dit lijkt inderdaad te werken. Ben nu een kwartiertje aan het downloaden en de verbinding blijft steady 7 MB/s! Had er helemaal niet aan gedacht om ook het modem een keer te resetten. Ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dit de oorzaak kan zijn van het inzakken van de downloadsnelheid?

krvabo in ieder geval bedankt voor je oplossing, hij lijkt te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00

krvabo

MATERIALISE!

'Have you tried turning it off and on again' is niet voor niets het mantra :p
Hoewel het vaker de router is, kan inderdaad ook een modem voor zulke dingen zorgen, slim om die ook even te resetten inderdaad. Het gebeurt bijvoorbeeld als je veel connecties hebt gemaakt waardoor het geheugen volloopt.

Mooi dat het is opgelost :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijermens
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01-2015
Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem als fraggle89.

Zit al jaren bij xsnews heb alleen ander internet en andere pc's gehad.

Ik heb vroeger bij Solcon gezeten met een 20mbit adsl-lijntje en haalde een snelheid van 0.8 MB en vond dat best. Ben toen overgestapt naar Ziggo alles-in-1 60mb dus de sneldheid vloog omhoog. Zit nu op een sneldheid van 2.3 MB te downloaden via usenet maar heb ook altijd een piek van 5MB waarna die terugzakt naar 2.3MB. Updates downoaden via windows of blizzard gaat met een sneldheid van 7,5 MB dus dat is aanzienelijk hoger dan wat ik met Grabit binnenhaal. Daarnaast ook een keer geprobeerd met Sabnzb te downladen maar die blijft ook steken op 2.3MB.

Waar kan dit aan liggen want:
-modem (Ubee) resetten heeft geen resultaat
-op de laptop (bekabeld) krijg ik ook maar een maximale downloadsnelheid van 2.3 MB
-Sabnzb geeft het zelfde probleem
-data komt zonder foutmeldingen binnen
-maakt niet uit welke retentie het bestand heeft
-er draaien geen progamma's op de achtergrond die de snelheid knijpen zoals spotlite
-na schone installatie van windows met alleen grabit heeft ook geen resultaat

Mvg

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:20
Genoeg threads aan gezet?

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 15:37
wat voor abonnement heb je :P waarschijnlijk het pro abo van 20 Mbit. Betekend dus

20*128 = 2560 max 2.5 MB download snelheid bij xsnews.

[ Voor 65% gewijzigd door hhoekstra op 01-01-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 18:34

auto660

1991 240 GL Brick

"Ziggo alles-in-1 60mb" of bedoel je het usenet abbonement? Want daar ben ik ook benieuwd naar.

Deel de 60 door 8 en je hebt de maximale snelheid in megabyte per seconde, de isp geeft altijd megabit op. Dan zou je zo rond de 7.5 megabyte per seconde moeten halen. Heb je wel een 60 megabit usenet abbo met een schijf die continu 7.5 megabyte per seconde kan wegschrijven?

EDIT:
Gewoon even wat reclame voor deze uiterst goedkope usenetprovider die ik ook gebruik:
http://www.sunnyusenet.com/pakketten
Ze hebben zelfs een 60 megabit abbo welke dus precies past :P

[ Voor 15% gewijzigd door auto660 op 01-01-2015 21:56 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijermens
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01-2015
Inderdaad het abonnement van xsnews dat niet toereikend is.

Je zoekt je helemaal suf dus bedankt voor de extra handvaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Anders kun je ook gewoon in het usenet topic kijken :9

Hoi!

Pagina: 1