Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje over switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs de "D-link dir-868l" aangeschaft en ik ben nu van plan om de router buiten de meterkast, in de woonkamer te plaatsen. Aangezien er niet 5 kabels door een pvc buisje passen heb ik dus naar een oplossing moeten zoeken die het aantal internetkabels dat door de buis gaat, vermindert.

Ik ben van plan om hiervoor een switch te gebruiken, hier heb ik een schema ter verduidelijking: http://i.imgur.com/f5vg3at.png

Mijn vraag is nu of deze configuratie snelheidsverlies zal opleveren:

Is er een afname in bandbreedte als slechts 1 van de 4 routeruitgangen wordt gebruikt om daarmee vervolgens 4 vaste computers, via de switch, aan te sluiten?

Wat voor switch heb ik nodig om geen snelheidsverlies te lijden?

Alvast bedankt voor de reacties.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Redelijk elementaire kennis...

Probeer te bedenken dat in plaats van elektronen water(deeltjes) door de kabels (past wel!) moeten en probeer dan je vraag te beantwoorden :-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
lier schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:34:

Probeer te bedenken dat in plaats van elektronen water(deeltjes) door de kabels (past wel!) moeten en probeer dan je vraag te beantwoorden :-)
Mee eens, maar als je een Gigabit switch met Cat 6 kabels toepast, en alle apparaten gebruiken maar 100Mbit, dan hoeft er niet direct snelheidsverlies op te treden ;).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Verwijderd

Topicstarter
50Miles schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:39:
[...]

Mee eens, maar als je een Gigabit switch met Cat 6 kabels toepast, en alle apparaten gebruiken maar 100Mbit, dan hoeft er niet direct snelheidsverlies op te treden ;).
Bedankt, met deze reactie kan ik verder.

Is er overigens verschil in Gigabit switches? Wat voor Gigabit switch wordt over het algemeen aangeraden?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
lier schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:34:

Beetje jammer, het is namelijk juist redelek elementaire kennis dat verkeer binnen je netwerk niet per se over je router hoeft maar gewoon binnen een switch kan blijven. Ook je internet is nooit sneller dan 1 GBit dus daar komt ook geen vertraging van.

Die router bevat een gigabit switch, ik neem aan dat de losse switch dan ook een gigabit-exemplaar gaat worden? In dat geval is er dus nul vertraging.

Enkel als je nu op de switch van de router 2 apparaten zet (A en [norml]B)[/] en op de switch in de meterkast ook (C en D) en je dan ook nog eens volle bak van A naar C én van B naar D gaat blazen dan word je beperkt door de 1 gigabit tussen de twee switches.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 25-03-2014 18:05 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat probeer je eigenlijk te bereiken, waarom moet de router naar de woonkamer?

• Paul
Waarschijnlijk het bereik van het Wifi-gedeelte :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 18:18:
Waarschijnlijk het bereik van het Wifi-gedeelte :)
Exact, in de meterkast is het bereik van de wifi maar slecht en ik wil dit verbeteren door de router in de woonkamer te plaatsen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan kun je beter een kabeltje naar de woonkamer trekken en daar een extra AP of router in AP modus plaatsen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Paul
Dat is uiteraard een optie, maar TS geeft aan dat die D-link net nieuw is, beetje jammer om zo'n beefed up AP dan niet te gebruiken.

Een gigabit switch met 5 poorten (of neem er voor 5 euro meer meteen een met 8 poorten ivm potentiële uitbreiding) en een extra kabeltje is een stuk goedkoper dan (nog) een 3x3 AC-accesspoint of router :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1