Geopende USB data terugvinden op PC na loskoppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587139

Topicstarter
Ik zit in de ongelukkige situatie dat ik bestanden die op een USB-stick stonden, kwijt ben.
Het gaat om vakantie- foto's en filmpjes. Mijn laptop was aan het eind van zijn tijd en daarom heb ik alle belangrijke bestanden bij wijze van backup op USB-sticks gezet. De bewuste USB met vakantie-bestanden vertoont nu kuren en is schijnbaar onleesbaar geworden. Dat probleem heb ik al met alle mogelijke middelen proberen op te lossen, echter zonder resultaat. Ik heb alle foto's en filmpjes echter enkele dagen geleden, toen de USB nog wel werkte, bij mijn ouders op hun laptop bekeken. Alle bestanden zijn via de USB-stick geopend en niet gekopieerd naar hun laptop.

Ik heb te weinig verstand van deze technologie om hier uit te komen, maar ik verbaas me er altijd over dat er mensen zijn die veel meer kunnen en weten dan ik voor mogelijk houd, vandaar mijn vraag.

De vraag is dus: is het op welke wijze dan ook mogelijk om op hun laptop de eerder geopende USB-bestanden nog terug te vinden (dus nadat de USB losgekoppeld is en defect raakte)? Wellicht slaat de laptop ergens ooit geopende bestanden op de harde schijf op, die nog terug te vinden zijn zelfs wanneer de bronlocatie (de USB) niet meer aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Helaas, naar mijn weten is dit niet zo. Anders zou Windows van elke removable media kopieën van de data moeten opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ze zijn (anders dan in het RAM geheugen en mogelijk swap) niet op je lokale storage geweest. Swap is vrijwel onmogelijk als er enkele dagen tussen zit (soms is een paar minuten al voldoende) aangezien die dan meerdere keren is overschreven. RAM ook niet.
Kun je geen undelete op het originele medium (van je camera) proberen ?

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 25-03-2014 16:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:40
Heb je al software geprobeerd op je usb stick als deze: http://pcsupport.about.co...ile-recovery-programs.htm ?
Ik heb het ooit gefixed met sandisk software, maar die kan ik een twee drie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46

Speedmaster

Make my day...

Kijk eens naar een recovery programma dat RAW bestanden kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedmaster schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:35:
Kijk eens naar een recovery programma dat RAW bestanden kan vinden
Betekent dit dat de laptop van mijn ouders eventueel wel RAW-versies van de bekeken foto's heeft opgeslaan op de harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:35:
Heb je al software geprobeerd op je usb stick als deze: http://pcsupport.about.co...ile-recovery-programs.htm ?
Ik heb het ooit gefixed met sandisk software, maar die kan ik een twee drie niet vinden.
Op de USB-stick zelf krijg ik niets meer, aangezien hij niet meer werkt. Ik heb dit wel via een andere pc geprobeerd terwijl de USB aangesloten was, maar ook dit heeft niet gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mar.tin schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:36:
Heb je de laptop + betreffende harde schijf nog? Wellicht dat daar meer van te redden valt dan van een defecte usb.
Die heb ik niet meer... Sowieso ga ik dit de volgende keer anders aanpakken, maar goed dat helpt me nu op dit moment ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46

Speedmaster

Make my day...

Het kan zijn dat ondanks dat de USB niet meer gewoon werkt deze wel zichtbaar wordt in het recovery programma, het is het testen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dan heb je dus geen backup gemaakt. Een backup is per definitie niet de enige kopie.
Sowieso ga ik dit de volgende keer anders aanpakken, maar goed dat helpt me nu op dit moment ook niet echt.
Blijkbaar was de data niet zo belangrijk. En als ik zelf aan vakantiefoto's denk, kijk ik er inderdaad vrijwel nooit naar terug. Neemt niet weg dat ze op 6 locaties staan opgeslagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:31:

Blijkbaar was de data niet zo belangrijk. En als ik zelf aan vakantiefoto's denk, kijk ik er inderdaad vrijwel nooit naar terug. Neemt niet weg dat ze op 6 locaties staan opgeslagen...
Haha, dat heb ik ook met mijn vakantiefotos. Staan op misschien wel 6 lokaties en nu ook een GB of wat op mijn google drive. Sommige fotos heb ik zelfs nog nooit bekeken, zijn recht de backup ingegaan (zo van, dat zoeken we later nog wel eens uit want er zit zoveel zump tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Jammer dat er zo veel reacties zijn die zeggen wat hij fout heeft gedaan, ja hij heeft ze verplaatst of de bron niet meer beschikbaar, maar misschien bestaat er nog een oplossing voor hem. Misschien helpt:

https://www.google.nl/sea...ective+usb+device&spell=1

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
een andere vraag die misschien interessant is: wat doet de usb stick niet meer? krijg je de vraag om de stick te formatteren als je hem inplugt (zo ja, is de partitietabel waarschijnlijk beschadigd, als dit gebeurt, NIET formatteren!), of ziet je pc hem helemaal niet? misschien is het iets simpels als een slecht contact in de usb stick zelf (bij sommige sticks wordt de verbinding tussen printplaat en connector nog wel eens gammel).

Misschien kunnen we met deze info iets gerichter tips geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn vraag richt zich echt alleen puur op de eventuele mogelijkheid via een laptop waarop bestanden van een USB eens geopend zijn, deze bestanden terug te vinden, op diezelfde laptop dus (zonder dat ze door mij persoonlijk opgeslagen zijn op deze laptop en ook zonder bronlocatie (de USB)).

Bedankt voor alle andere tips over data-recovery van USB-sticks en dergelijke, maar mijn betreffende USB is niet meer relevant, daar heb ik al alles op geprobeerd en via google ook zelf genoeg over kunnen vinden. Maar of computers bepaalde geopende data opslaan of 'onthouden' als de bronlocatie niet meer aan de pc is verbonden, is voor mij nergens te vinden op internet, daarom deze specifieke vraag, in de hoop dat mensen hier meer verstand van hebben dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Breng die stick naar de NSA of een gewoon Nederlands data recovery bedrijf en die vinden je vakantie foto's en filmpjes echt wel weer terug hoor...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 587139 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:46:
[...]

Betekent dit dat de laptop van mijn ouders eventueel wel RAW-versies van de bekeken foto's heeft opgeslaan op de harde schijf?
Nope. Die data heeft nooit op die PC gestaan als je ze direct van die USBstick geopend hebt. Daar wordt verder geen cache van bijgehouden of wat dan ook (hooguit in het geheugen op het moment dat je ze open hebt staan, maar niet meer dan dat).
Hoe jammer het ook is, die data is dus gewoone cht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:40
Anoniem: 587139 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 00:14:
Mijn vraag richt zich echt alleen puur op de eventuele mogelijkheid via een laptop waarop bestanden van een USB eens geopend zijn, deze bestanden terug te vinden, op diezelfde laptop dus (zonder dat ze door mij persoonlijk opgeslagen zijn op deze laptop en ook zonder bronlocatie (de USB)).

Bedankt voor alle andere tips over data-recovery van USB-sticks en dergelijke, maar mijn betreffende USB is niet meer relevant, daar heb ik al alles op geprobeerd en via google ook zelf genoeg over kunnen vinden. Maar of computers bepaalde geopende data opslaan of 'onthouden' als de bronlocatie niet meer aan de pc is verbonden, is voor mij nergens te vinden op internet, daarom deze specifieke vraag, in de hoop dat mensen hier meer verstand van hebben dan ik.
Dit vind ik eerlijk gezegd een beetje suf van je. In mijn optiek, omdat de USB stick de originele drager was van de data, blijft hij relevant. Ik zou het daarom prettig vinden als je wat meer info geeft over de USB stick. Wat doet hij niet meer, waar wordt hij nog wel of juist niet gezien, wat heb je met welke programma's geprobeerd? In andere woorden, wat maakt jou zo stellig erin dat de usb stick een verloren zaak is?
(dit is omdat ik 'ik heb alles geprobeerd' interpreteer als 'ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken', maar wij, althans ik, heb er geen zicht op wat jij hebt kunnen bedenken en of er misschien dus iets over het hoofd gezien is)

Het tweede is, die data kwam van je eigen laptop af toch? Wat is daar precies mee gebeurd? Misschien, in het geval dat je er niet teveel nog mee hebt gedaan, valt daar nog data van te recoveren.

Als laatste, en dat is eigenlijk het antwoord op je vraag, meen ik dat het wel zo is dat Windows thumbnails opslaat van foto's die je bekeken hebt. Helaas niet simpelweg alle foto's die op de stick stonden, maar wel die je bekeken hebt.
Overigens kan ik mij hierin vergissen met adobe bridge, want die doet dat zeker, maar ik dacht dat Windows zelf dat ook doet. Of als je ze bekeken hebt met een ander programma kan je in de cache van dat programma gaan zoeken.
Pagina: 1