Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Beste mensen,
Er is een vreemd probleem waarmee ik met mn handen in mn haar zit:

Ik heb twee oude eizo 30 inch monitoren (type SX3031W) eentje werkt perfect, de ander heeft een gek probleem: het beeld of het achtergrondverlichting flikkert constant en consistent vele malen per seconde.

Ongeacht de brightness instelling met of zonder DVI signaal: zelfs het logo als het scherm aangaat flikkert. De andere scherm werkt perfect. het logo zonder signaal en het beeld met signaal zijn stabiel en mooi. De defecte scherm werkt verder perfect: kleuren zijn mooi, alles is scherp, alleen het beeld/licht flikkert razendsnel waardoor je hoofdpijn krijgt.

Enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
Ik ben handig met solderen en wil graag dit proberen te repareren.
Zo zonde om zo'n schermmonster weg te flikkeren

[ Voor 11% gewijzigd door SambalSamurai op 24-05-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb het idee dat dit gewoon komt door je backlight. Misschien dat je inverter niet helemaal top meer werkt, waardoor je CCFL knippert. Voor dit soort monitoren loont het nog wel eens om een nieuwe CCFL ervoor te kopen en die erin te prikken.

Het probleem dat je hebt is dat die monitor niet echt mainstream is, 5 jaar geleden was een 30" idioot duur, dus echt populair was het ding nog niet, met als gevolg dat je niet doodgegooid wordt door replacementsetjes.
Mijn gok is iig in de richting van de CCFLs of de inverter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Eens met TERW_DAN.
Je condensatoren zien er goed uit. (ik heb in het verleden een vergelijkbaar probleem gehad met mijn samsung 226BW, en toen had ik bolle condensatoren (op het voedings gedeelte)), dus die kun je uitsluiten schat ik zo.

Goede filmpjes btw, helpt veel in het begrijpen vh probleem en uitsluiten van mogelijke oorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door ricardo246 op 25-03-2014 21:34 . Reden: added more ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 19:19

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kijk ook even aan de andere kant van de PCB's, ik heb wel eens een lg monitor gehad met soortgelijke problemen, bleek de spoel te heet te zijn geworden en toen was de achterkant van de print ook goed zwart. Welk merk zijn die condensatoren eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Beste TERW_DAN, Ricardo246 en Schlumpie, Zeeer Dank voor jullie input... dat geeft al wat meer houvast waar het em zou kunnen zitten. Wat is nu mijn plan van aanpak?

Alvast wat scherpe foto's van de componenten (bovenzijde)

Mischien moet ik inderdad als eerste ook de onderkant van de beide moederborden bekijken. Is er een manier om met een moderne voltmeter te meten hoeveel capaciteit een ELCO/concensator vasthoudt alsmede doormeten wat de uitgangsspanning is van de fluorscent lamp van je monitor? Dat daalt kennelijk met de jaren totdat het knippert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 19:19

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Gebruik je trouwens een geaard stopcontact? Dit kan namelijk voor rare problemen zorgen. Ik heb ook een keer een soortgelijk probleem gehad, had er toen n paar 12v ledstripjes in geplakt en die aangesloten op de atx voeding van mn pc. Pc aan=monitor aan. Beviel mij best goed en die monitor was anders toch niet meer te redden. Die heeft toen nog n paar jaar gedraaid. Zou je ook kunnen proberen als laatste optie.

Wat betreft dat doormeten van de condensatoren, ik kan dat zaterdag even aan een vriend vragen, die studeert elektrotechniek namelijk

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het zijn niet de condensators, dezen zijn in perfecte staat. Dit zijn dan ook kwaliteits condensators en niet de goedkope rommel die meestal Samsung gebruikt. Lijkt mij dan ook niet handig om de condensators er allemaal af te solderen en te meten terwijl het daar toch niet aan zal liggen.

Dit lijkt op de inverter of backlight zoals gezegd. Aangezien je twee dezelfde monitoren hebt zou je de inverter kunnen verwisselen zien wat dat oplevert. Inverter is echter niet te zien op de afbeeldingen of in het filmpje, misschien op de andere kant van het PCB of onder aan het scherm.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Dank Schlumpie voor de aardige voorstel. Het ziet er naar uit (helaas) dat The Mask gelijk heeft... Dat betekent dat de oplossing dus niet zo makkelijk voor handen ligt als eventjes wat condensatoren verwisselen (had wel mooi leuk projectje geweest anders :9 )

The Mask: Volgens mij sla jij de spijker op zn kop. Dit bevestigd ook het vermoeden van andere fellow tweakers...

Hoe ziet de invertor van zo'n monitor eruit? Is dat een zelf te vervangen onderdeel? (als ik de juiste wattage/amperage/voltage /Hz / en dergelijke zou matchen? De backlight doet het wel, knippers alleen. Denk jij de kans het grootst is dat de backlight stuk is of de inverter?

De monitor heeft niet veel branduren gedraaid vreemd he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://clevoweb.co.uk/images/inv.jpg
https://www.google.nl/search?q=inverter+lcd&tbm=isch

Vrij standaard uiterlijk vaak, een spoel, wat componenten en 2 aansluitingen voor de bedrading. Verwisselen is gewoon een kwestie van connectors los halen en de meestal 2 boutjes los draaien, meer niet.

Dus het vinden van de inverter bij jouw scherm zal nog moeilijker zijn dan het vervangen. ;) Makkelijkst is gewoon om de inverter van de werkende monitor in de niet goed werkende te stoppen. Werkt het dan wel dan is de inverter stuk, anders hoogstwaarschijnlijk de CCFL's.

Mocht de inverter inderdaad stuk zijn, dan staat er normaal gesproken wel een typenummer op zodat je gemakkelijk een vervangend model kunt vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 03-04-2014 13:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1