Standaard kantoor PC

Pagina: 1
Acties:

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Hoi GoT!

Ik heb de vraag gekregen of ik een 'budget' kantoor PC in elkaar kan zetten. De eisen zijn als volgt:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zijn vrij simpele taken, vooral e-mail, word, excel en een filmpje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500 euro inclusief OS voor de inhoud van de kast

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Muis, muismat, toetsenbord, beeldscherm en speakers worden voorlopig meegenomen, indien dit niet het geval is worden die nog apart aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor: Zou vrij simpel moeten blijven. Er gebeurt nauwelijks iets was CPU intensief is en aangezien ze nu op een 7 jaar oude 500 euro Dell computer zitten is elke nieuwe CPU een upgrade.

Moederbord: Ivm met de ruimte voor de kast heb ik gekozen voor een uATX moederbord. Heel erg simpel, er hoeft niet overgeclocked te worden en ivm de processor is er gekozen voor een 1150 socket.

OS: Windows 7. Ik kan me niet voorstellen dat ze windows 8 op prijs zullen stellen.

Kast: Hoe simpeler hoe beter. Moet wel ruimte bieden aan alle componenten, dus ivm met de uATX kwam ik op deze keus uit.

CPU koeler: Aangezien hij in de kast moest passen ben ik naar kleinere koelers gaan kijken en kwam ik hier op uit. Geluid is belangrijk en deze lijkt een laag dB gehalte te hebben. Is ook vrij goedkoop.

RAM: 8 Gig is waarschijnlijk overbodig maar ze hebben de neiging om programma's aan te laten staan en voor de toekomst vind ik het een betere investering dan 4GB en dan later weer in de problemen te komen.

Kaartlezer: Handig ivm met camera's en andere toestellen, deze leek vrij veel opties te hebben in verhouding tot de prijs

DVD brander: Voor het geval dat!

Voeding: Aangezien het qua hardware niet zo heel spannend is leek het me logisch of voor een 'kleine' voeding te gaan. Ik zit zelf liever altijd iets te ruim dan iets te krap en heb daarom hiervoor gekozen ipv een 300-350W voeding. Graag modulair zodat ik de kast netjes kan houden. Ik weet dat dat ook prima met niet-modulair kan, maar ik heb er zelf betere ervaringen mee. Voor de prijs hoef ik het denk ik ook niet te laten.

SSD: Ze gebruiken op dit moment een erg oude computer met een 160GB harde schijf, dit lijkt me dus al een ruime upgrade. Ze willen graag dat alles snel is en een SSD maakt dat mogelijk. Mocht een andere hardeschijf ernaast nog nodig zijn kan die altijd nog apart worden gekocht.

Heb je commentaar/tips/voorstellen, geef ze alsjeblieft! Ik geef alleen even de redenering om aan te geven wat ik ongeveer wil.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU puur omdat dat zo'n merknaam is die ze graag willen horen (niet voor het onzekere kiezen) en omdat ik daar in het algemeen gewoon goede ervaringen mee heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De grootte van een kast moet rond het formaat van de gekozen kast liggen ivm met de beschikbare ruimte. Energieverbruik is niet belangrijk, maar natuurlijk hoe minder hoe beter. Qua geluid moet het zo stil mogelijk als het in dit budget kan.

Ga je overklokken?
Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1ASRock B85M Pro4€ 54,90€ 54,90
1Aerocool Qs-200 Advance€ 37,-€ 37,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,05€ 82,05
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,89€ 60,89
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,78€ 12,78
1be quiet! System Power 7 350W€ 34,99€ 34,99
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
1Eminent EM1059€ 8,91€ 8,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,51

Als er nog verbeterpunten/andere opties zijn dan verwelkom ik die natuurlijk. Als er verder qua kabels of iets dergelijks niet klopt (of bv. nog extra moet) dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Overall gaat deze pc prima aan je wensen voldoen. Een aantal kanttekeningen:
  • Een aftermarket CPU koeler hoeft niet per se, maar maakt de CPU wel koeler en is stiller. De low profile koeler die je nu hebt gekozen hoeft niet, want er past een grotere in, dan koelt een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO beter.
  • Qua case, deze pricewatch: Cooler Master Silencio 352 kan je ook nog overwegen, is iets duurder maar heeft al een sd-card reader aan de voorkant. Is wel erg stil! Als je ook andere standaarden kaarten gebruikt is het minder interessant.
  • Hoewel W7 nog lang wordt ondersteund, waarom niet toch overstappen naar W8? De metro interface hoef je niks mee te maken te hebben en kan je geheel uitschakelen. Je kan gewoon booten naar desktop. Daarbij boot W8 sneller.
  • Je voeding is van ondermaatse kwaliteit. De Corsair CX...M lijn bevat matige CapXon condensatoren die een beperkte levensduur hebben waardoor je systeem in zijn geheel het loodje kan leggen. Een pricewatch: be quiet! System Power 7 350W is prima bij dit systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 25-03-2014 15:24 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Voor een zakelijke omgeving is Windows Pro een logischere keuze. Overigens zou ik eerder een kant-en-klaar machientje bij HP of Dell halen dan zelf wat in elkaar gaan rommelen. Qua kosten ontloopt het elkaar amper iets, en qua service kun je veel betere bij HP of Dell zijn dan bij 20 verschillende hardware-leveranciers. Zeker in dergelijke builds kan je er amper tegenop bouwen.

iRacing Profiel

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:22:
Overall gaat deze pc prima aan je wensen voldoen. Een aantal kanttekeningen:
  • Een aftermarket CPU koeler hoeft niet per se, maar maakt de CPU wel koeler en is stiller. De low profile koeler die je nu hebt gekozen hoeft niet, want er past een grotere in, dan koelt een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO beter.
  • Qua case, deze pricewatch: Cooler Master Silencio 352 kan je ook nog overwegen, is iets duurder maar heeft al een sd-card reader aan de voorkant. Is wel erg stil! Als je ook andere standaarden kaarten gebruikt is het minder interessant.
  • Hoewel W7 nog lang wordt ondersteund, waarom niet toch overstappen naar W8? De metro interface hoef je niks mee te maken te hebben en kan je geheel uitschakelen. Je kan gewoon booten naar desktop. Daarbij boot W8 sneller.
  • Je voeding is van ondermaatse kwaliteit. De Corsair CX...M lijn bevat matige CapXon condensatoren die een beperkte levensduur hebben waardoor je systeem in zijn geheel het loodje kan leggen. Een pricewatch: be quiet! System Power 7 350W is prima bij dit systeem.
De CPU koeler was misschien overdreven klein, dat ben ik met je eens. De Gelid heb ik zelf en ben ik persoonlijk (helemaal op hogere RPMs) niet zo kapot van qua geluid, dus ik zal de EVO in het lijstje zetten. Op lagere snelheden lijkt die erg weinig dB af te geven.

Helaas heeft die kast niet de juiste maten, anders was het inderdaad een goede optie geweest.

Ik heb zelf Windows 8 op mijn laptop en Windows 7 op mijn pc. Hoewel ik er bewust van ben dat je Metro kan overslaan, ben ik zelf toch grotere fan van de layout en de algemene vormgeving van 7. Ze zijn groot fan van Windows XP en ik denk dat je met Windows 7 dan hoe dan ook veilig zit, en voor het prijsverschil hoef je het denk ik niet te laten.

De voeding was ik inderdaad vergeten m.b.t. de condensatoren. (Ben een tijdje afwezig geweest op DAA). Ik heb je voeding overgenomen. Bedankt voor de feedback.
kroegtijger schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:34:
Voor een zakelijke omgeving is Windows Pro een logischere keuze. Overigens zou ik eerder een kant-en-klaar machientje bij HP of Dell halen dan zelf wat in elkaar gaan rommelen. Qua kosten ontloopt het elkaar amper iets, en qua service kun je veel betere bij HP of Dell zijn dan bij 20 verschillende hardware-leveranciers. Zeker in dergelijke builds kan je er amper tegenop bouwen.
Windows Pro heeft inderdaad zo zijn voordelen maar heeft toch een vrij stevig prijsverschil. De voordelen van Pro zullen voor de gebruikers niet per se interessant zijn. Qua garantie ben ik het wel met je eens, maar helaas is de ervaring in het verleden geweest dat deze computers herrieschoppers zijn en toch niet helemaal aansluiten op de wensen. Vooral qua snelheid vind ik een SSD toch wel een vereiste in dit systeem en die heb ik (ruim) in deze prijscategorie niet kunnen vinden. Office is overigens al geregeld en het is dus niet noodzakelijk om daar (indirect) nog voor te betalen.

Verwijderd

kroegtijger schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:34:
Voor het prijsverschil hoef je het inderdaad niet te doen maar als mensen mij vragen een systeem te adviseren blijf ikzelf nog altijd bouwen. Je kan toch meer prioriteit leggen op de componenten die je echt boeiend vind en ook is een vanilla Windows installatie gewoon met een CD in plaats van een of andere vage recoverypartitie vol bloatware prettiger naar mijn mening.
Windows Pro zou ikzelf alleen maar doen als hij ook echt in een domein/ad moet o.i.d.

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Topicstarter
Nog andere tips?

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
ja het kan iets goedkoper zonder merkbaar verschil in gebruik, 10tjes hier en daar schelen een boel op het totaal plaatje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,30€ 30,30
1ASRock H81M-HDS€ 41,-€ 41,-
1Aerocool Qs-200 Advance€ 37,-€ 37,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,95€ 82,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,78€ 12,78
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,20€ 31,20
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
1Eminent EM1059€ 8,91€ 8,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,68

Moederbord en CPU gewoon wat simpelere variant waar je niks door misloopt, de processor is hetzelfde maar 500mhz minder, dat lijkt veel maar ga je in het gestelde gebruik echt niet merken.

Kleinere voeding, die pc gaat niet meer dan 50 watt trekken op max dus je hebt geen 350 watt nodig

8 Gig ram vind ik voor het gestelde gebruik overdreven, zolang je geen zware programma's nodig draait of 50 tabs in Firefox ga je niet meer dan 4gig nodig hebben. Mocht dat in de toekomst een probleem zijn (lijkt me sterk) kan je altijd nog 4 erbij prikken

verder heb je ECHT geen aftermarket koeler nodig hop deze chips, die standaard koeler is echt stil bij lage last en je gaat er nooit z'n max uithalen en zelfs dan is het niet genoeg om er last van te hebben. Deze chips genereren zo weinig hitte (30watt max, zie de review van de Celeron 1610 op deze site) dat je ze zonder koeler kan laten draaien dus je zou zelfs de fan eraf kunnen halen :) (niet dat ik dat aanraad)
he

[ Voor 5% gewijzigd door Flaat op 27-03-2014 08:07 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Je hebt voor ~ € 250 ook een refurbished HP (stille SFF) core2vpro 4GB RAM, 160GB HDD, met win7pro incl. 22", tobo/muis en een jaar garantie. (bijv. bij infotheek). Voor de 'eenvoudige' office plekken zijn die (voor ons) meer dan voldoende.
Pagina: 1