• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Hi ,

Ik heb momenteel de Olympus OM-D E-M5 met de Panasonic 12-35 f2.8 en de Panasonic 100-300 f4.0-f 5.6.

Wil eventueel deze set verkopen en de Sony full frame RX1 gaan kopen maar heb de nodige vragen

Ik gebruik de huidige set bijna alleen op mn verre reizen zo,n 6 weken per jaar. aangezien de RX1 ook een behoorlijke besparing is qua ruimte en gewicht vindt ik dit ook een behoorlijk voordeel. Ga ik er ten aanzien van de beeld kwaliteit gezien de investering er merkbaar op voor uit ?
De foto,s die ik heb gezien van de RX1 zien er in ieder geval erg goed uit , wel zet ik mn vraagtekens bij de video kwaliteit van de RX 1 voor een camera van deze prijs , ook de hoge prijs van de eventuele accessoires (duimgrip en EVF) doen me eventueel twijfelen maar van grootste doorslag geeft toch de eventuele vooruitgang van de foto kwaliteit .

Eventueel alternatieven voor de RX1 zijn natuurlijk welkom .

Graag jullie input

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 25-03-2014 14:38 ]

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou zelf niet gaan voor de RX 1, deze heeft namelijk een vaste objectief. Denk dat je dan "beter" kan gaan voor een A7 of A7R van Sony. Deze is FullFrame en kan losse objectieven werken. Body van deze camera is klein te noemen voor een FullFrame.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Ik denk hetzelfde als wat avanreijn zegt. Gezien je objectieven (2 zoomobjectieven) ga je denk ik toch wat bereik missen. De A7 & A7r hebben een viewfinder en je kunt de lenzen verwisselen.

Edit: als je een compacte (prime) lens op je e-m5 schroeft heb je al een stuk compactere camera! De body van de e-m5 zonder lens is lichter dan de rx1.

[ Voor 28% gewijzigd door Sluw op 25-03-2014 14:56 ]

• ramrodwillem
Dank voor de reactie,s

Dat ik inlever op het bereik is natuurlijk duidelijk , een prime op de OMD is inderdaad ook een optie maar dan heb ik nog geen FF camera .
De A7 heb ik nog verder niets over gelezen of gezien , ging er van uit dat deze groter dan de RX 1 zou zijn zal hem zeker eens gaan bekijken .

Verwijderd

Wat heeft full frame jou te bieden, ten opzichte van m4/3? Welke winst denk je er mee te halen en hoe relevant is dat voor de foto's die maakt?
De RX1 is wat mij betreft een camera voor een (semi)pro straatfotograaf (journalist bijvoorbeeld). Het is een goede camera, maar de prijs/kwaliteit-balans vind ik aardig scheef.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 15:32 ]

• ramrodwillem
>Wat heeft full frame jou te bieden, ten opzichte van m4/3?

Meer dynamiek in de foto,s veel betere ruis prestaties bij hogere ISO en grotere scherpte diepte .
Lees net dat de A7 prima video aflevert , ook een belangrijke pre voor mij , het video gedeelte van de OMD is niet echt goed naar mijn idee .

Ik ben zeker geen semi of pro fotograaf maar puur amateur voor eigen gebruik en voor 75% tijdens mijn vakanties .

De body van de A7 is wellicht erg compact maar met de 28-70 lens lijkt het me toch weer vrij groot te worden ...?

[ Voor 12% gewijzigd door ramrodwillem op 25-03-2014 15:54 ]

Verwijderd

En hoe relevant zijn de betere ISO-prestaties en grotere scherptediepte voor jou?

Kleine scherptediepte is niet per definitie positief, de grotere scherptediepte van m4/3 bij een gelijk diafragma kan best prettig zijn.

• Sluw
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:49:
>Wat heeft full frame jou te bieden, ten opzichte van m4/3?

Meer dynamiek in de foto,s veel betere ruis prestaties bij hogere ISO en grotere scherpte diepte .
Lees net dat de A7 prima video aflevert , ook een belangrijke pre voor mij , het video gedeelte van de OMD is niet echt goed naar mijn idee .

Ik ben zeker geen semi of pro fotograaf maar puur amateur voor eigen gebruik en voor 75% tijdens mijn vakanties .

De body van de A7 is wellicht erg compact maar met de 28-70 lens lijkt het me toch weer vrij groot te worden ...?
Daar heb je een punt, de a7 is erg licht (voor full frame) maar lenzen voor een fullframe sensor zullen altijd groter zijn omdat ze meer oppervlak moeten bedekken.

Verwijderd

De Zeiss 35mm f/2.8 is aardig compact hoor, dus ze zijn zeker niet altijd groter.

• ramrodwillem
>De Zeiss 35mm f/2.8 is aardig compact hoor, dus ze zijn zeker niet altijd groter.

Ja maar ik had het nu over de A7 met aparte lens .

Verwijderd

Ja, ik ook. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 18:26 ]

Verwijderd

Maak je veel gebruik van AF en bevalt de snelheid van de E-M5 je of juist niet?

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Lijkt mij vrij simpel:

Als graag een 35mm lens gebruikt en nooit behoefte hebt aan een ander bereik - RX1 of RX1R. De 35/2 lens is echt heel goed.

Wil je graag full frame - A7 of A7r.

Dat je, nu je naar de A7 kijkt meteen kijkt naar de 28-70 kitlens en niet naar de FE 35/2.8 doet mij vermoeden dat je niet goed weet wat voor lens je wilt.
Een camera met vaste 35 als de RX1 zou ik dan zeker niet aanraden.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

De codec die Sony gebruikt in de A7 is trouwens niet ideaal als je echt serieus met filmen aan de gang wil. Als ik me het goed herinner is de bitrate aan de lage kant.

• ramrodwillem
>Een camera met vaste 35 als de RX1 zou ik dan zeker niet aanraden.

Waarom dan niet ?

> Dat je, nu je naar de A7 kijkt meteen kijkt naar de 28-70 kitlens en niet naar de FE 35/2.8 doet mij vermoeden dat je niet goed weet wat voor lens je wilt.

Klopt omdat ik mij eest in de RX1 had verdiept , de A7 kwam pas in beeld op aanraden van een reactie hier,ga ik me nu dus in verdiepen

De voor mij tot nu toe belangrijkste reden om over te stappen ,zijn

1 Omdat ik voor zo,n 80% foto's op vakantie maak , zo compact mogelijk
2 Wil er op kwaliteit wel op vooruit gaan
3 Video kwaliteit moet ook goed zijn

> De codec die Sony gebruikt in de A7 is trouwens niet ideaal als je echt serieus met filmen aan de gang wil
Ik gebruik nu de RX100 voor het video gedeelte , heb hier geen problemen mee , het is maar op amateur niveau

Trouwens het hoeft geen FF camera te worden , als het compact kan zijn en een verbetering tav wat ik nu heb is het ook goed maar dacht zelf dat ik dan al snel in een compacte FF terecht zou komen .

Verwijderd

Ik denk dat een belangrijke vraag vooral is, wat voor foto's wil je maken op vakantie?
35mm op full frame is een mooie algemene beeldhoek om mee rond te lopen, maar is daarmee ook nergens specifiek goed in.

Verwijderd

Wil je compacter dan je E-M5 dan zou ik full-frame niet aanraden ook niet als dat een systeemcamera zoals de A7 is. De body is dan mooi compact de objectieven zijn dat over het algemeen niet.

• RobertJRB
ramrodwillem schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:44:
>Een camera met vaste 35 als de RX1 zou ik dan zeker niet aanraden.

Waarom dan niet ?
Het hele punt van de RX1 is het 35mm objectief. Dat maakt het een geweldige camera als dat precies is wat je zoekt, maar een hele slechte keuze als je dat niet echt zoekt.
Het gebruik is heel beperkt, maar wel erg goed in dat beperkte gebied.

Als de A7 ter sprake komt als altenatief voor de RX1 verwacht ik ten minste dat je die dan ook met een 35mm lens bedoelt. Omdat beide camera's alleen op die manier met elkaar te vergelijken zijn.

Maar in plaats daarvan kijk je naar de 28-70 kitlens. Een echt totaal andere lens voor een heel ander gebruik.

Als ik dat zo lees krijg ik de indruk dat je niet goed begrijpt wat de verschillen zjjn of dat het objectief voor jou niet belangrijk is.

Een hele dure camera die specefiek om 1 vast objectief draait zou ik dan niet aanraden. Eerder een camera met standaard zoom waarmee je zelf kunt ondervinden welk brandpunt je fijn vind.

Een a7 met 28-70 kit is dan veel logischer.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

http://camerasize.com/compact/#289.336,487.396,ha,t

Zoals je ziet geen winst qua formaat.

• ramrodwillem
Mooie site bedankt , inderdaad geen winst qua formaat .

Dan is dus de vraag zijn de kwaliteit foto's van de A7 met 28-70 echt van betere kwaliteit ,dat zou voor mij dan nog de enige motivatie zijn om een eventuele verkoop/aankoop te overwegen .

• Sluw
ramrodwillem schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:05:
Mooie site bedankt , inderdaad geen winst qua formaat .

Dan is dus de vraag zijn de kwaliteit foto's van de A7 met 28-70 echt van betere kwaliteit ,dat zou voor mij dan nog de enige motivatie zijn om een eventuele verkoop/aankoop te overwegen .
Ze zijn van betere kwaliteit, de grotere sensor zorgt voor meer dynamisch bereik en betere ruis prestaties, maar voor een groot deel ligt dat natuurlijk aan de gebruiker. Met een e-m5 zijn ook ontzettend mooie foto's te maken. Ik weet niet of je al de max uit je e-m5 haalt.

Verwijderd

Je levert een prima f/2.8 zoom in voor een kitlens. Daar zal je ongetwijfeld verliezen wat je wellicht met de sensor goed maakt.

• Sluw
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:12:
Je levert een prima f/2.8 zoom in voor een kitlens. Daar zal je ongetwijfeld verliezen wat je wellicht met de sensor goed maakt.
Zelf ben ik ook wel jaloers op die 12-35 f/2.8 ;-)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik vind een f/3.5-5.6 zoomlens op een fullframe echt zonde van je camera. Je levert dan het voordeel van de sensor meteen in. Ga voor f/2.8 zooms op fullframe of goede primes, anders is het in mijn optiek verspilling.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:29:
Ik vind een f/3.5-5.6 zoomlens op een fullframe echt zonde van je camera. Je levert dan het voordeel van de sensor meteen in. Ga voor f/2.8 zooms op fullframe of goede primes, anders is het in mijn optiek verspilling.
Ben ik met je eens.

Probleem is dat Sony voor de A7 enkel een f4 zoom heeft (24-70 en kost een kleine 1200 euro). En als je kijkt naar primes hebben ze er daar ook maar 2 van. De 35mm f/2.8 en de 55mm f/1.8. Beide ongetwijfeld van goede kwaliteit (er staat Zeiss op) maar die laatste is niet echt compact te noemen.

De keuze is dus vrij beperkt met een A7. Komt natuurlijk ook omdat Sony er pas vorig jaar mee gekomen is en het kost nou eenmaal tijd om een uitgebreid lensaanbod neer te zetten. Maar als gebruiker heb je daar nu niets aan.

• RobertJRB
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:06:
[...]

Ben ik met je eens.

Probleem is dat Sony voor de A7 enkel een f4 zoom heeft (24-70 en kost een kleine 1200 euro). En als je kijkt naar primes hebben ze er daar ook maar 2 van. De 35mm f/2.8 en de 55mm f/1.8. Beide ongetwijfeld van goede kwaliteit (er staat Zeiss op) maar die laatste is niet echt compact te noemen.

De keuze is dus vrij beperkt met een A7. Komt natuurlijk ook omdat Sony er pas vorig jaar mee gekomen is en het kost nou eenmaal tijd om een uitgebreid lensaanbod neer te zetten. Maar als gebruiker heb je daar nu niets aan.
De 55mm f/1.8 is zelfs van heel erg goede kwaliteit. Ik sta er steeds weer van te kijken wat die lens voor foto's geeft. Heel erg scherp over de hele foto, mooie kleuren en goede bouw.

Het formaat is groot, maar valt eigenlijk erg mee in gebruik. De zonnekap heb ik nog geen 1 keer gebruikt omdat ik hem niet nodig heb gehad. Flare heb ik nog geen last van gehad. Dit komt het formaat erg ten goede (hele grote zonnekap).

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

De Zeiss 55/1.8 is heel erg goed inderdaad, maar wederom in zijn eentje niet erg geschikt om mee te nemen op vakantie.

Verwijderd

Mijn advies, koop een kleine prime voor je E-M5 neem alles mee op vakantie. Wil je compact neem je enkel de prime mee en laat je de rest in je appartement/hotel/caravan liggen.

• ramrodwillem
Na de reacties hier en het nodige lees werk gedaan te hebben denk ik dat ,voor wat ik wil ,kleiner en toch een betere kwaliteit ,nog beter een jaar of zo kan wachten , wellicht dat er dan voor de A7 voor mij wat interessantere lenzen zijn ,het aanbod is nu nog erg klein of dat er wellicht andere ontwikkelingen zijn tav toestellen .

En de OMD samen met de 12-35 geeft inderdaad ook prima foto,s , net terug uit India en even snel wat bekeken maar er zitten wel prachtige foto's tussen maar dat gewissel met lenzen en accessoires bij je hebben begon me gewoon tegen te staan , het zal altijd wel een compromis worden in kwaliteit , geld en compactheid .
Pagina: 1