Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Ik gebruik al een tijdje naar volle tevredenheid een iMac. Echter de laatste weken/maanden zie ik steeds vaker „strandballen”. Het duurt soms „lang” voordat een gebruiker aan de slag kan. Ik heb geen bijzondere programma’s draaien en ben ook geen veel eisende gebruiker.
Wel heb ik 4 gebruikers op de iMac (4 accounts).
Wat is hier aan te doen?
Het betreft een imac 21,5 inch medio 2011
2,5 GHZ i5 met 4 GB geheugen. Draai op Mavericks.
Is het uitbreiden van het geheugen een oplossing?
Er zitten nu twee bankjes van ieder 2 GB in, er zijn dus nog 2 bankjes over.
Of kan ik softwarematig nog wat proberen?
(Ik heb al het schijfhulp programma uitgevoerd voor het herstellen van de bevoegdheden maar dat veranderd niets aan de snelheid)

[ Voor 9% gewijzigd door chippie777 op 25-03-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 17:46

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Zijn de gebruikers simultaan met elkaar ingelogd?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Robinvdh5 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:17:
Zijn de gebruikers simultaan met elkaar ingelogd?
Dit gebeurt af en toe, maar ik ervaar geen verbetering wanneer ik zorg dat er slechts 1 gebruiker is ingelogd. (Wel is het zo dat wanneer twee gebruikers zijn ingelogd en bij beide is Safari „aan” dit een negatieve invloed heeft op de snelheid van de actieve gebruiker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
het is sowieso niet onverstandig om de imac te upgraden naar 8 of 12 GB geheugen. Dat zal je wel gaan merken. Daarnaast zou ik ook niet alle gebruikers ingelogd laten op de imac.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02-2022
Ik zou inderdaad het geheugen upgraden.

Als je dit toch doet kun je net zo goed naar 16GB gaan, dan kun je er nog wel een paar jaar tegenaan.

XBOX One: Agonis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Gedrag zou niet normaal Mogen zijn voor 4gig, eventueel kun je via activity monitor nog kijken welke progs veel werkgeheugen weg snoepen (active). Het is inderdaad namelijk een werkgeheugen issue.

Als geld geen probleem is upgraden naar 16gig en meteen ssd erin zetten :-)

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geheugen is inderdaad de eerste stap, het scheelt dat er vier sleuven zijn want 2x 4GB erbij is goed te doen. Bij te weinig geheugen kan een ssd weinig toevoegen. Ik heb ook een 21,5" iMac uit 2011 gehad met 16GB geheugen en een harddisk en die liep veel soepeler dan een MacBook met 4GB en een ssd uit hetzelfde jaar.

Als je veel geheugen hebt, worden veelgebruikte programma's en data in geheugencache gezet, daar kan geen ssd met supersnelle access time en latency tegenop. Swappen van en naar ssd is namelijk extreem traag vergeleken met ram.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 11:11
Het ligt eraan wat je veel programma's vind maar als dat per gebruiker tegelijkertijd iTunes, Word, Safari, een Messenger is (of vergelijkbare programma's) is dat niet veel. Zelf verdenk ik je HD. In het schijfhulpprogramma kun je kijken naar de SMART status al is dat ook niet heilig. Mocht je veel verstand hebben van de Mac probeer deze schijf te klonen naar een USB schijf en draai je Mac vanaf daar. Mochten de problemen dan weg zijn weet je dat het aan de schijf ligt. (USB is sowieso wel wat trager maar geen strandbal traagheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Ben je al over op 10.9.2? Draai zelf met een medio 2011 met 12GB zonder problemen.
Ik zie dat uitgelogde gebruikers toch wat geheugen vasthouden, ongeveer 65MB per gebruiker.

Je zou de caches eens kunnen clearen, mogelijk zit er rommel van oudere versies in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Kijk in activity monitor of er iets tegen de 100% aanloopt (CPU/MEM), en je zou je smart data van de hdd kunnen bekijken zoals hierboven al gezegd is. En welke programma's gebruik je precies en wat staat er tegelijk open als hij traag word/is.

Ik moet zeggen dat ik niet heel erg veel ervaring heb met OSX maar het lijkt me dat het makkelijk is om het probleem op te zoeken i.p.v. zomaar te adviseren dat het geheugen uitgebreid moet worden. Ongeveer de helft van de post zegt zonder extra informatie gooi er maar wat geheugen bij, maar ze geven vrij weinig argumenten waarom het probleem bij het geheugengebruik zou/moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

revertive schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:43:
Ik moet zeggen dat ik niet heel erg veel ervaring heb met OSX maar het lijkt me dat het makkelijk is om het probleem op te zoeken i.p.v. zomaar te adviseren dat het geheugen uitgebreid moet worden. Ongeveer de helft van de post zegt zonder extra informatie gooi er maar wat geheugen bij, maar ze geven vrij weinig argumenten waarom het probleem bij het geheugengebruik zou/moet liggen.
Ik heb vrij veel ervaring met OS X en de soepele werking ervan heeft altijd sterk op geheugen geleund.
Toevallig heb ik dezelfde iMac één dag met de standaard aanwezige 4GB gebruikt, dat was voor mij onwerkbaar traag en veel applicaties stonden er die eerste dag nog niet op. Toen ik 16GB had geplaatst, was hij heerlijk snel. Overigens heb ik een paar maanden later ook de harddisk vervangen door een ssd en daar merkte ik alleen bij het opstarten echt iets van.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Zet er Smart Utility op, en maak een screenshot.
Ik heb best veel machines binnen gehad met een defecte harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Op aanraden van jullie heb ik het volgende gedaan:
S.M.A.R.T. status staat op gecontroleerd
Harddisk heeft capaciteit van 499,25 GB waarvan 320,88 GB gebruikt is en 178,37 GB beschikbaar is.
Vandaag weer hetzelfde, ik druk op de spatie balk en het inlog venster komt naar voren. Niemand is ingelogd. Ik log in en dat gaat al iets langzamer dan ik zou willen (kan ook perceptie zijn) Ik hoor de harde schijf werken.Ik klik op MAIL en dan duurt het echt heel lang voordat MAIL up and running is. JE hoort de harde schijf dan echt werken.
In activity monitor zie geen vreemde waarde. (hier en daar een proces maar de hoogste verbruiker komt nog niet over de 10%)
Smart utility gedraaid, die staat op groen met de volgende gegevens: power on hours: 2541, temperature 31. Errors 0, Test count 0
Ik zit inderdaad te denken aan extra geheugen maar de prijzen vallen mij tegen. Zou best naar 16 GB willen maar dat is een aardige investering. (Ik houd dan 2x 2 GB over die ik in een nog aan te schaffen mac mini zou kunnen bij prikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
wat ik destijds zelf heb gedaan is het 2x2 laten zitten en er 2x4GB bij gestoken. Mocht je de mac mini kopen kun je altijd nog kijken. en 2x4 bij bestellen.

heb je je hard disk ook al een nagekeken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Harddisk nagekeken met smart utility en schijf hulp programma, beide geven aan dat alles ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Als je aan een geheugen upgrade denkt zou je kunnen beginnen met een uitbreiding met 2x4 GB. Je hoeft niet in een keer naar die 16GB.

Andere vraag is, waarom meld je je af? Ik lock alleen mijn sessie, en dan is alles er nog als ik mij weer aanmeld. Als er in de tussentijd andere gerbuikers zijn geweest die aardig wat uitvoeren op je macmmet 4GB, dan kan het zijn dat er programma's opnieuw geladen moeten worden wat tijd kost, omdat er geheugen vrij gemaakt moet worden waarin het programma (mail is al snel 100mb) geladen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dat afmelden is gewoonte geworden omdat ik het idee heb dat het iets in snelheid scheelt. Echter dat kan ik niet staven met feiten. Wel is het zo dat wanneer iemand een Facebook spelletje aan het doen is en dat aan blijft en ik naar mijn account ga ik duidelijk merk dat safari daar last van heeft. Maar het trage gedrag zit niet alleen in safari, gewoon het opstarten van mail, word, excel, safari duurt in mijn ogen te lang. „Vroeger” was dit echt sneller.
Ik heb wel zojuist de caches verwijderd, de eerste indruk is dat dit wel wat scheelt na een herstart.

[ Voor 9% gewijzigd door chippie777 op 26-03-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
chippie777 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:28:
Dat afmelden is gewoonte geworden omdat ik het idee heb dat het iets in snelheid scheelt. Echter dat kan ik niet staven met feiten. Wel is het zo dat wanneer iemand een Facebook spelletje aan het doen is en dat aan blijft en ik naar mijn account ga ik duidelijk merk dat safari daar last van heeft. Maar het trage gedrag zit niet alleen in safari, gewoon het opstarten van mail, word, excel, safari duurt in mijn ogen te lang. „Vroeger” was dit echt sneller.
Ik heb wel zojuist de caches verwijderd, de eerste indruk is dat dit wel wat scheelt na een herstart.
Heb je al eens een clean install in die jaren uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Nope, nog nooit een clean install gedaan. Zie ik een beetje tegen op. Ik heb hier wel een timecapsule met Time Machine back-up draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
chippie777 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:16:
Nope, nog nooit een clean install gedaan. Zie ik een beetje tegen op. Ik heb hier wel een timecapsule met Time Machine back-up draaien.
Zou ik dat eens doen, zorgt ervoor dat je mac weer ouderwets snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
chippie777 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:04:
Ik zit inderdaad te denken aan extra geheugen maar de prijzen vallen mij tegen. Zou best naar 16 GB willen maar dat is een aardige investering. (Ik houd dan 2x 2 GB over die ik in een nog aan te schaffen mac mini zou kunnen bij prikken)
Geheugen upgraden: zeker doen. Die 2x2GB in een mini erbij gaat echter niet werken, want a) een nieuwe Mac mini gebruikt ander geheugen, maar vooral b) een Mac mini heeft maar 2 slots.

Daarbij is 4x4GB niet echt goedkoper dan 2x 2x4GB, dus zou ik het sowieso in twee stappen doen, groot kans dat je aan 12GB meer dan genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 16:10
Ik denk dat je je geheugen moet upgraden. Wat je schrijft (strandballen, mail traag etc) komt mij heel bekend voor. Mijn MacBookPro medio 2010 met 4GB was onwerkbaar traag sinds de upgrade naar Mavericks. Kon er eigenlijk niets meer mee. Ben terechtgekomen op het supportforum van Apple, waar veel mensen met hetzelfde probleem zitten .Google maar eens op: Mavericks slow

Op het Apple supportforum worden allerlei tips gegeven hoe het probleem te verhelpen: activity monitor, safe reboot, permissies herstellen (flauwekul) clean install (wil je niet), spotlight uitzetten, filesharing uitzetten whatever. Het hielp allemaal niets. Geheugen zou het niet aan liggen, uitbreiding zou niet helpen want Mavericks gebruikt een fantastisch nieuwe manier van memory compression waardoor het zuiniger met geheugen om gaat.

Uiteindelijk toch maar het geheugen uitgebreid (naar 2x4) en vanaf dat moment geen enkel probleem meer. Mijn mac draait weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Op dit moment draait de mac als een zonnetje, dit komt na het legen van de caches. Ik hou in de gaten of dit tijdelijk gedrag is (wat ik wel verwacht) en anders gaat er meer geheugen in. Dat wordt dus weer even verdiepen in geheugen om uit te zoeken wat er in kan/mag en waar het betaalbaar aan te schaffen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
4gb zou genoeg moeten zijn voor standaard applicaties.

mijn vrouw heeft ook een 2011 imac en ook die vond ik behoorlijk traag worden terwijl ik er 12gb! in heb gestopt. Zelfs na een herinstallatie was ik nog steeds zwaar teleurgesteld dat een dergelijk systeem zo snel zo traag is geworden. Ik krijg sterk het gevoel dat het OS tegenwoordig zwaar op een SSD leunt (en dus de verkoop van een nieuwe stimuleert).
Helaas is het plaatsen van een ssd in een dergelijke imac geen makkelijke klus, maar dit is wel wat ik je wil adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Voor zo ver ik heb begrepen geeft SSD voornamelijk voordelen bij het opstarten. De problemen die mijn mac heeft/had was dat gewoon het openen van normale programma’s „lang” duurde. Maar sinds ik de caches heb geleegd draait de mac weer perfect. Toch denk ik aan extra geheugen, omdat er inmiddels ook een mac mini in huis is, met 8 GB en die draait behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

chippie777 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:16:
Voor zo ver ik heb begrepen geeft SSD voornamelijk voordelen bij het opstarten. De problemen die mijn mac heeft/had was dat gewoon het openen van normale programma’s „lang” duurde. Maar sinds ik de caches heb geleegd draait de mac weer perfect. Toch denk ik aan extra geheugen, omdat er inmiddels ook een mac mini in huis is, met 8 GB en die draait behoorlijk snel.
Met een SSD heb je zeker niet alleen profijt bij het opstarten. Ook het starten van applicaties gaat vele malen sneller. Gezien mijn computers vrijwel nooit uitgaan maakt het opstarten mijzelf niet uit, maar ik wil mijn iMac 2011 (27" high-end) ook gaan upgraden met een SSD omdat mijn rMBP er letterlijk rondjes omheen rent in normaal gedrag (zit een SSD in). Ik kan je ten alle tijden een SSD aanraden, dat gaat echt minimaal 5x zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
chippie777 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:16:
Voor zo ver ik heb begrepen geeft SSD voornamelijk voordelen bij het opstarten.
De topic starter geeft aan dat hij z'n hard disk hoort ratelen als indicatie dat het apparaat traag is.

Te weinig geheugen -> De harde schijf wordt als 'verlengt' geheugen gebruikt als het normale geheugen vol is, dit vertraagt de computer extreem. Als dit de oorzaak is zal extra geheugen wel helpen. (goedkoop)

SSD upgrade -> Alle processen met betrekking tot de hard disk zullen veel sneller gaan met SSD, of dat nou komt omdat de computer vol met troep is, het geheugen vol is of omdat er gewoon te veel van de computer wordt gevraagd. SSD zal een merkbare positieve invloed hebben, niet alleen bij het opstarten. (duur)

Herinstallatie -> Allicht zijn er processen op de computer die ontregeld zijn of is er troep op de computer beland waardoor de computer druk bezig is met onzin. Als dat zo is zal een herinstallatie helpen. (gratis)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Een SSD is zeer aan te raden, eigenlijk is opstarten gewoon meer lezen dan iets anders, met een snelle HDD (lees: Barracuda die 150MB/s leest) is Windows of in dit geval Mac relatief snel geladen.

Maar dan komt het, jou systeem moet allerlij progamma's opstarten en moet die zien te vinden op je opslag, DAAR blinkt een SSD echt gigantisch in uit, waar een HDD e.g. 0.40MB/s random read trekt doet een normale SSD dat bij e.g. 40MB/s.

Ook zijn de tijden om het daadwerkelijk vinden van het progamma vele malen lager, enkele MS, tegenover honderden bij een HDD.

Ik weet niet of Mac hier de optie voor heeft, maar defragmenteer je disk eens, alle PC's die ik heb gezien na 2000 uur + zijn ook allemaal gaar omdat alles echt overal kriskras door elkaar staat.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
SSD + Ram upgrade, wereld van verschil !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kuusj98 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:56:
Ik weet niet of Mac hier de optie voor heeft, maar defragmenteer je disk eens, alle PC's die ik heb gezien na 2000 uur + zijn ook allemaal gaar omdat alles echt overal kriskras door elkaar staat.
Defragmenteren maakt echt geen ene kloot meer uit anno 2014. Dat is echt een waste of time :), gelukkig maar :).

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
Ik heb ook het probleem dat m'n iMac sinds een tijdje erg traag is. Na wat ge-google zie ik dat meer mensen hier last van hebben sinds ze naar Mavericks zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
Rhndy schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:27:
Ik heb ook het probleem dat m'n iMac sinds een tijdje erg traag is. Na wat ge-google zie ik dat meer mensen hier last van hebben sinds ze naar Mavericks zijn gegaan.
ligt er aan wat je voor systeem configuratie heb je 2 gig ram dan zal hij niet de snelste zijn

PSN: gupkillzone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Rhndy schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:27:
Dat kan verschillende redenen hebben. Een OS X upgrade die niet optimaal is verlopen.. Achtergebleven (achtergrond-)software die i.c.m. in Mavericks veranderde APIs de systeem performance omlaag trekt. Verouderde hardware, of weinig resources beschikbaar, etc.

Zo is 4 GB aan RAM vandaag de dag toch echt wel het minimale wat je nodig hebt. Besturingssystemen en programma's gaan met hun tijd mee, en vragen daardoor (helaas) ook meer geheugen. Ik geloof dat de huidige Macs inmiddels standaard met 8 GB komen. Mijn kernel_task proces slurpt vaak al zo'n 1.20-1.50 GB op, en dat schijnt normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
ThomasG schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:01:
[...]
Dat kan verschillende redenen hebben. Een OS X upgrade die niet optimaal is verlopen.. Achtergebleven (achtergrond-)software die i.c.m. in Mavericks veranderde APIs de systeem performance omlaag trekt. Verouderde hardware, of weinig resources beschikbaar, etc.

Zo is 4 GB aan RAM vandaag de dag toch echt wel het minimale wat je nodig hebt. Besturingssystemen en programma's gaan met hun tijd mee, en vragen daardoor (helaas) ook meer geheugen. Ik geloof dat de huidige Macs inmiddels standaard met 8 GB komen. Mijn kernel_task proces slurpt vaak al zo'n 1.20-1.50 GB op, en dat schijnt normaal te zijn.
Ja, geen idee. Ik heb 8 GB geheugen en de laatste tijd heb ik alleen maar beachballs lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:00
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Ben persoonlijk van mening dat elke normale schijf een pc traag maakt, eens een ssd nooit meer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Mektheb schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:50:
Ben persoonlijk van mening dat elke normale schijf een pc traag maakt, eens een ssd nooit meer wat anders.
Klopt. Wereld van verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Uiteindelijk hebben mijn acties niet veel geholpen na verloop van tijd kreeg ik toch weer de bekende strandballen te zien. Dus heb ik 8 GB erbij gekocht en deze zojuist in de mac geprikt. Ik ben benieuwd hoe ik dit ga ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Ik heb mijn iMac 2010 van een SSD voorzien en is daarna stukken sneller. Niet alleen het opstarten, maar ook de applicaties starten stukken sneller op. Wat vooral scheelt is het eindeloze geratel van de interne HDD die ik nu een stuk minder hoor (daar staan alleen mijn gebruikersbestanden op; de thuismap heb ik daaraantoe verplaatst) tijdens het wachten. In mijn beleving kan je harde schijf toch echt wel een bottleneck zijn in je performance.

Als je daar niet voor wilt gaan, maar wel open staat voor een geheugen upgrade dan zou ik dat maar gewoon doen. Maar wat ook zeker helpt, en is al genoemd, OSX opnieuw installeren zonder automatisch een TimeMachine terug te laten zetten, maar daarna handmatig je spullen terugzetten vanaf je TimeMachine back-up (is even werk, maar dan heb je ook wat)

Om zeker te weten of meer geheugen je wel gaat helpen, kun je in Activity Monitor even kijken wat je 'geheugendruk' is, en hoeveel gebruikte swap er vermeld wordt (liefst na een paar dagen gebruik, zonder dat de mac opnieuw opgestart is geweest)

Zo is op mijn iMac 2010 met OSX 10.9.2 (met weliswaar 1 user account) en slechts 4GB de geheugendruk erg laag (groen grafiekje) en ook na een paar dagen aaneengesloten gebruik 0MB gebruikte swap (gebruik bestaat uit iMovie, iPhoto als zwaardere taken, verder mail, internet etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door autoreverse op 14-05-2014 18:19 ]

Pagina: 1