Beste Tweakers,
Ik ben een IT-student die als test een monitor omgeving wil opzetten in mijn thuisnetwerk.
Hierin bevinden zich een vijftal workstationsn, 3 laptops en nog een aantal andere netwerkapparatuur.
Ook bevinden zich in huis 3 unmanaged AP's.
De ISP is telenet en achter deze modem/router bevinden zich 2 unmanaged switches.
Om een correcte monitor omgeving op te zetten zie ik 2 mogelijkheden:
1) Aankopen Mbit/Gbit HUB en deze net achter modem plaatsen
2) Aankopen miniserver en configureren als router met pfSense
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar oplossing 1.
Heb nog geen ervaring met pfSense al lijkt het mij wel een uitdagend project.
Ook ben ik een zuinige sever aan het samenstellen die ik ook als project wil gaan virtualiseren.
Op 1 van deze VM's zou ik dan ook pfSense kunnen draaien.
Een dedicated HUB aankopen maakt het natuurlijk iets makkelijker gezien ik mijn monitoring appliances hier rechtstreeks op kan aansluiten.
Nogmaals, ik ben een student en zie een aantal (belangrijke) zaken over het hoofd.
Daardoor dat ik ook deze discussie open met de vraag om raad welke optie ik best voor ga.
Wil zeker zijn van mijn keuze alvorens ik overga tot een aankoop. ( Student => $$)
Ps: nog een NOOB-vraag: is het mogelijk om pfSense firmware te flashen op een simpele D-link DIR-615?
Ik ben een IT-student die als test een monitor omgeving wil opzetten in mijn thuisnetwerk.
Hierin bevinden zich een vijftal workstationsn, 3 laptops en nog een aantal andere netwerkapparatuur.
Ook bevinden zich in huis 3 unmanaged AP's.
De ISP is telenet en achter deze modem/router bevinden zich 2 unmanaged switches.
Om een correcte monitor omgeving op te zetten zie ik 2 mogelijkheden:
1) Aankopen Mbit/Gbit HUB en deze net achter modem plaatsen
2) Aankopen miniserver en configureren als router met pfSense
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar oplossing 1.
Heb nog geen ervaring met pfSense al lijkt het mij wel een uitdagend project.
Ook ben ik een zuinige sever aan het samenstellen die ik ook als project wil gaan virtualiseren.
Op 1 van deze VM's zou ik dan ook pfSense kunnen draaien.
Een dedicated HUB aankopen maakt het natuurlijk iets makkelijker gezien ik mijn monitoring appliances hier rechtstreeks op kan aansluiten.
Nogmaals, ik ben een student en zie een aantal (belangrijke) zaken over het hoofd.
Daardoor dat ik ook deze discussie open met de vraag om raad welke optie ik best voor ga.
Wil zeker zijn van mijn keuze alvorens ik overga tot een aankoop. ( Student => $$)
Ps: nog een NOOB-vraag: is het mogelijk om pfSense firmware te flashen op een simpele D-link DIR-615?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 10:27 ]