Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Acer 3690 geschikt voor Windows 8.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is mijn Acer Aspire 3690 geschikt voor Windows 8.1?
In feite doe ik er niet veel meer mee als surfen op internet, e-mailen en internetbankieren.

Rapport van Windows 8-upgradeassistent
Computernaam:ACER-8DDFC00B15
Besturingssysteem:Microsoft Windows XP Home Edition
Fabrikant:Acer
Model:Aspire 3690
Processor:Intel(R) Celeron(R) M CPU 420 @ 1.60GHz 1MB L2 cache
Geheugen:
1024 MB DDR2 RAM
80 GB HDD (De aparte partitie van 24MB voor recovery kan m.i. vervallen na installatie W8.1 )

Beschikbaar voor revisie
Een app installeren om dvd's af te spelen
Mogelijk moet u een app installeren als u dvd's wilt afspelen in Windows 8.
Beveiligd opstarten is niet compatibel met de pc
Beveiligd opstarten wordt niet ondersteund door de firmware op de pc, dus u kunt deze niet gebruiken in Windows 8.
De beeldschermresolutie is niet compatibel met uitlijning
Wijzig de beeldschermresolutie zo mogelijk in minstens 1366 x 768 als u apps wilt uitlijnen.
NTI Backup NOW! 4.5 NewTech Infosystems, Version 4.0
NTI CD & DVD-Maker NewTech Infosystems, Version 7.0
Windows Media Technologies (Niet compatibel)
Acer OrbiCam Bison (Niet compatibel)
Acer Empowering Technology framework Acer Inc., Version 2.1.21.41
Internet Explorer (Enable DEP) Update beschikbaar
Microsoft .NET Framework 1.1 Opnieuw installeren in Windows 8
Windows Internet Explorer 8 Microsoft Corporation, Version 20090308.140743
Update beschikbaar
Windows Messenger 5.1

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 17:44
Ik denk persoonlijk niet dat 1gb RAM genoeg is. Eventjes opzoeken.

http://windows.microsoft....ows-8/system-requirements

1gb is het minimum dus het zok moeten werken. Verwacht wel niet dat hij snel zal zijn. Volgens mij ben je beter af met Windows xp (performance gericht). Maar sinds de ondersteuning afloopt zal je toch naar Windows 7 moeten gaan zien denk ik.

Ik zie ook dat je een beeldscherm hebt van 1280*800, waarmee dus niet alles werkt met Windows 8.

Acer heeft wel geen drivers voor Windows 7 en Windows 8. Dus voor de camera zou ik het nier weten. Mijn camera werkt met Windows 8.1 alleen als ik de drivers NIET installeer ook als zijn de drivers gemaakt voor Windows 8.1

[ Voor 112% gewijzigd door gangsta_playa op 25-03-2014 10:07 ]

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
Ik denk dat Windows 8 hier 'prima' op zal draaien, Windows 8 is een lightweight OS.
Ik heb verschillende XP's gezien die Windows 8 prima draaien, wel denk ik dat het geen slecht plan is om 1Gb ram bij te prikken, aangezien je laptop maximaal 2Gb ondersteund en twee sloten heeft. (kost 2e/3e hands geen drol)

Ik kon zo snel niet vinden welk moederbord je hebt, maar als hij een SATA aansluiting heeft is het geen slechte investering om er een SSD in te zetten, mocht je deze pc volgend jaar stuk gaan kun je altijd de SSD meenemen naar het volgende systeem (pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB) een upgrade kost je dus ongeveer E100,- maar je kan dan wel de SSD meenemen naar het volgende systeem.
gangsta_playa schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:50:
Ik denk persoonlijk niet dat 1gb RAM genoeg is. Eventjes opzoeken.
http://windows.microsoft....ows-8/system-requirements

1gb is het minimum dus het zok moeten werken. Verwacht wel niet dat hij snel zal zijn. Volgens mij ben je beter af met Windows xp (performance gericht). Maar sinds de ondersteuning afloopt zal je toch naar Windows 7 moeten gaan zien denk ik.

Ik zie ook dat je een beeldscherm hebt van 1280*800, waarmee dus niet alles werkt met Windows 8.

Acer heeft wel geen drivers voor Windows 7 en Windows 8. Dus voor de camera zou ik het nier weten. Mijn camera werkt met Windows 8.1 alleen als ik de drivers NIET installeer ook als zijn de drivers gemaakt voor Windows 8.1
Mag ik vragen waarom je Windows 7 aanraad?
Dit is namelijk veel zwaarder voor je PC dan Windows 8, wat betreft drivers: ik denk persoonlijk dat dat niet zo'n groot probleem zal zijn.

• gangsta_playa
Marco1994 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:23:
Ik denk dat Windows 8 hier 'prima' op zal draaien, Windows 8 is een lightweight OS.
Ik heb verschillende XP's gezien die Windows 8 prima draaien, wel denk ik dat het geen slecht plan is om 1Gb ram bij te prikken, aangezien je laptop maximaal 2Gb ondersteund en twee sloten heeft. (kost 2e/3e hands geen drol)

Ik kon zo snel niet vinden welk moederbord je hebt, maar als hij een SATA aansluiting heeft is het geen slechte investering om er een SSD in te zetten, mocht je deze pc volgend jaar stuk gaan kun je altijd de SSD meenemen naar het volgende systeem (pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB) een upgrade kost je dus ongeveer E100,- maar je kan dan wel de SSD meenemen naar het volgende systeem.

[...]

Mag ik vragen waarom je Windows 7 aanraad?
Dit is namelijk veel zwaarder voor je PC dan Windows 8, wat betreft drivers: ik denk persoonlijk dat dat niet zo'n groot probleem zal zijn.
Omdat de meeste drivers van Windows vista (die Acer wel aanbied) zonder problemen werken met Windows 7. Diezelfde drivers zullen waarschijnlijk niet werken met Windows 8.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Alleen zie ik dat de 'geleerden' het niet helemaal met elkaar eens zijn.
Wat moet ik dan als 'leek' zal ik maar zeggen?

Voor alle duidelijkheid wil ik herhalen dat ik in feite niets bijzonders met de laptop ga doen. Niet anders dan wat surfen op internet, -e-mailen, chatten, internetbankieren. Dat soort dingen. Ik ga dus vrijwel geen bestanden opslaan of iets dergelijks
Ik vraag mij af of ik daarvoor dan wel extra geheugen bij moet gaan prikken. De laptop is 32bits dus volgens de upgrade assistent voor Windows 8 zou 1GB voldoende moeten zijn.

Gangsta_Playa schreef:
"Ik zie ook dat je een beeldscherm hebt van 1280*800, waarmee dus niet alles werkt met Windows 8".
Wat bedoel je daar precies mee?

Touchscreen, camera hoeft bijvoorbeeld voor mij niet!

Gezien de upgradeassistenten van zowel windows 7 als windows 8 lijkt Windows 8 idd beter toepasbaar te zijn dan Windows 7. Met W7 moest er iig veel meer aangepast worden.

Marco 1994 schreef:
"...een upgrade kost je dus ongeveer € 100,- "
Dat is dan exclusief de Windows 8 software... ;)

Ik vraag mij wel af of de grafisch kaart van de laptop voldoende is. Windows 8 stelt daarvoor "Microsoft DirectX9 met WDDM-stuurprogramma" als systeemeis. Het zegt mij niets.

Wat ik mij ook afvraag zijn de onderstaande punten uit het rapport van de upgrade assistent:

- Beveiligd opstarten is niet compatibel met de pc
Beveiligd opstarten wordt niet ondersteund door de firmware op de pc, dus u kunt deze niet gebruiken in
Windows 8

- De beeldschermresolutie is niet compatibel met uitlijning
Wijzig de beeldschermresolutie zo mogelijk in minstens 1366 x 768 als u apps wilt uitlijnen.

Zijn deze punten aan te passen of niet direct noodzakelijk voor de werking van Windows 8?

• Marco1994
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:35:
Bedankt voor de reacties!
Alleen zie ik dat de 'geleerden' het niet helemaal met elkaar eens zijn.
Wat moet ik dan als 'leek' zal ik maar zeggen?

Voor alle duidelijkheid wil ik herhalen dat ik in feite niets bijzonders met de laptop ga doen. Niet anders dan wat surfen op internet, -e-mailen, chatten, internetbankieren. Dat soort dingen. Ik ga dus vrijwel geen bestanden opslaan of iets dergelijks
Ik vraag mij af of ik daarvoor dan wel extra geheugen bij moet gaan prikken. De laptop is 32bits dus volgens de upgrade assistent voor Windows 8 zou 1GB voldoende moeten zijn.

Gangsta_Playa schreef:
"Ik zie ook dat je een beeldscherm hebt van 1280*800, waarmee dus niet alles werkt met Windows 8".
Wat bedoel je daar precies mee?

Touchscreen, camera hoeft bijvoorbeeld voor mij niet!

Gezien de upgradeassistenten van zowel windows 7 als windows 8 lijkt Windows 8 idd beter toepasbaar te zijn dan Windows 7. Met W7 moest er iig veel meer aangepast worden.

Marco 1994 schreef:
"...een upgrade kost je dus ongeveer € 100,- "
Dat is dan exclusief de Windows 8 software... ;)

Ik vraag mij wel af of de grafisch kaart van de laptop voldoende is. Windows 8 stelt daarvoor "Microsoft DirectX9 met WDDM-stuurprogramma" als systeemeis. Het zegt mij niets.

Wat ik mij ook afvraag zijn de onderstaande punten uit het rapport van de upgrade assistent:

Beveiligd opstarten wordt niet ondersteund door de firmware op de pc, dus u kunt deze niet gebruiken in
Windows 8

Zijn deze punten aan te passen of niet direct noodzakelijk voor de werking van Windows 8?
Betreffend de grafische maart; daar zou ik me persoonlijk niet zo'n zorgen om maken. Ik denk niet dat het heel slim is om een Windows 8 key te kopen, aangezien je bij nieuwe laptops altijd een code krijgt.

Het is wellicht interessant om Ubuntu te draaien, inclusief de eerder genoemde upgrades, weet ik wel zeker dat je een machine krijgt waar sommige nieuwe laptops moeilijk tegen op kunnen.

• gangsta_playa
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 07:35:

Windows 8

Beveiligd opstarten: zorgt er enkel voor dat je laptop een beetje sneller opstart: niet noodzakelijk.

Beeldschermresolutie: alle apps zijn geoptimaliseerd om te werken vanaf een schermresolutie van 1366x768.
Jij hebt 1280x800. Dus in de lengte zal hij niet alles kunnen weergeven van alle apps. Maar het bureaublad werkt perfect met alle resoluties.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Trek een paar DDR2 SODIMM-etjes uit V&A zodat je op 4GB (of hoger, als je laptop dat aankan) en het moet prima draaien. Met 1GB ook wel, maar ik denk dat als je wat dingen open hebt staan dat het dan wel trager gaat worden.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2014 09:16 ]

• Marco1994
ThinkPadd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:16:
Trek een paar DDR2 SODIMM-etjes uit V&A zodat je op 4GB (of hoger, als je laptop dat aankan) en het moet prima draaien. Met 1GB ook wel, maar ik denk dat als je wat dingen open hebt staan dat het dan wel trager gaat worden.
Deze laptop ondersteund helaas maar 2GB (1x1)

Verwijderd

Topicstarter
Marco1994 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 08:02:
[...]

Ik denk niet dat het heel slim is om een Windows 8 key te kopen, aangezien je bij nieuwe laptops altijd een code krijgt.

Het is wellicht interessant om Ubuntu te draaien, inclusief de eerder genoemde upgrades, weet ik wel zeker dat je een machine krijgt waar sommige nieuwe laptops moeilijk tegen op kunnen.
Hoe bedoel je dat? Als mijn laptop geschikt blijkt te zijn voor Windows 8 of 8.1 ga ik de OS-software daarvoor aanschaffen. Ben ik mss voor zo'n € 90,- klaar en ga ik géén nieuwe laptop voor ca. € 400,- aanschaffen!

De mogelijkheden om Ubuntu te installeren heb ik al eens eerder bekeken. Zelfs met de light-versie schijnt dat op deze laptop niet mogelijk te zijn. Zie specificaties in mijn 1e bericht.
ThinkPadd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:16:
Zoals Marc1994 al aangeeft schijnt 1 GB idd het maximale te zijn van wat de laptop aankan. En, zoals ik al eerder heb aangegeven wordt de laptop alleen gebruikt om wat te surfen, e-mailen, chatten of internetbankieren. Dus veel dingen zullen er niet tegelijkertijd open staan.

Uit de reacties concludeer ik dat het dus technisch wel mogelijk is Windows 8 (of 8.1) te draaien op deze laptop. Graag zou ik willen horen of anderen dat in dit onderhavige geval ook zouden doen?

• Basz85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-07 11:52
Beste TS-starter,

Is het nog gelukt met je laptop?

Ik gebruik ook windows 8.1 op een oude Acer Aspire 3690 laptop en dit werkt goed. Geen trage systeem en zoals eerder genoemde reactie is het een lichte Operating Systeem wat waar is. Start snel op en sluit snel af.
Ik heb een 2x 1GB RAM werkgeheugen van 667mhz module (tweedehands). Zonder SSD. Huidige harde schijf is snel zat. En een OEM accu voor deze serie van Acer via via gekocht.
Windows 7 is lomp voor deze hardware specificaties van Acer Aspire 3690; voordat ik windows 8.1 ging installeren kreeg ik enorme traag systeem van Windows 7.
Ik gebruik deze laptop ook alleen maar voor e-mailen, tekstverwerking en scripting en lichte design als in Photoshop.

Ubuntu werkt wel erop, geen trage systeem, maar dan heb ik ook een Gnome shell erop gezet (ik vind unity niet mooi). Daarbij heb ik ook andere distro's erop gezet (ook van Ubuntu-familie), waaronder; ElementaryOS - Luna, Xubuntu, Kubuntu en Lubuntu ( dit laatste is net wat sneller). Wanneer je weer terug naar Windows wilt, wel met een live cd van Linux formatteren naar NTFS.

Ik ben benieuwd!
Pagina: 1