Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Advies gevraagd, versterker vervangen, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Nu ik er met google en veel lezen niet meer uitkomt, toch maar besloten om hier advies in te winnen. Ik zal beknopt mijn probleem/wensen proberen uit te leggen, wat ik tot nu toe geprobeerd hebt en hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Ik heb de volgende componenten in mijn woonkamer staan:
  • Samsung 46ES7000 TV
  • Marantz PM7000 stereo versterker + 2 Davis Acoustics Axel 5 speakers
  • Apple TV
In het huidige tijdperk zijn veel zaken niet meer analoog, maar allemaal digitaal geworden. Zo hebben mijn TV en AppleTV enkel optische audio uitgangen, terwijl mijn Marantz PM7000 enkel analoge ingangen heeft.

De huidige situatie:
  • Voor TV kijken gebruik ik eenvoudig de TV speakers en dat vind ik prima. Zoveel TV kijk ik niet en meestal is het dan nieuws of iets vergelijkends.
  • Voor Film kijken gebruik ik de Apple TV, deze is gekoppeld met HDMI naar de TV. Voornamelijk Netflix, via iTunes of via AirPlay er iets heen sturen. Het geluid komt dus ook door de TV speakers (niet wenselijk).
  • Voor Muziek luisteren gebruik ik ook de Apple TV, deze is optisch aangesloten via een goedkope DAC aan de Marantz versterker en zodoende gaat hier het geluid naar de Axel 5 speakers.
Mijn wensen:
  • TV kijken, hoe ik het nu doe vind ik het prima.
  • Film kijken zou ik graag geluid naar mijn Axel 5 Speakers willen sturen. Omdat ik het optische kanaal analoog moest maken, heb ik eens een goedkope dac gekocht. Volgens mij van het merk Konig en was een euro of 40. In principe werkt dit natuurlijk, geluid gaat via de dac/versterker over de Axel 5 Speakers en beeld gaat via HDMI naar de TV. Echter, het geluid is ongeveer 200ms te laat en dat is net genoeg om het irritant te maken tijdens het kijken, vooral dialogen is dat een drama. Helaas kan ik nergens in de AppleTV instellen dat er een delay zit.
  • Muziek kijken moet gewoon via de Axel 5's gaan. Hoe ik het nu heb is dat prima, namelijk bij het luisteren naar muziek heb ik geen last van de delay er is namelijk niets te synchroniseren.
  • Film kijken 2 (optioneel). Mijn dochter kijkt ook graag naar Netflix, kinder/tekenfilmpjes. Hier hoeft de versterker niet voor aan, gewoon via de speakers van de TV is dat voldoende.
Mogelijke opties die ik zo zie:
  • Nog een DAC kopen en deze tussen de TV en de versterker zetten. Hierdoor is het synchronisatie probleem opgelost. Deze opstelling heb ik natuurlijk kunnen testen en werkt op zich prima. Het nadeel is dat het geluid altijd via de versterker moet, of ik moet handmatig het geluid doorgeven uitzetten in de TV. Het grote voordeel is dat dit waarschijnlijk de goedkoopste oplossing is.
  • De versterker vervangen door een reciever. Ik heb zelf nog nooit een reciever gehad, dus weet niet zeker of ik de waarheid spreek. Volgens mij zou ik dan de AppleTV met HDMI aan de reciever koppelen en vervolgens de reciever met HDMI aan de TV.
    • Film Kijken, de reciever zorgt dan voor de opheffen van een eventuele delay.
    • Muziek Luisteren kan natuurlijk prima.
    • TV kijken met de reciever uit kan ook.
    • Film Kijken 2, ik heb begrepen dat sommige recievers in standby de HDMI kunnen doorgeven. Het is me alleen onduidelijk of, als de reciever actief gebruikt wordt, hij enkel de video naar de TV stuurt ipv video en audio.
  • Optie 3. Er zal vast nog wel een optie zijn waarvan ik gewoon niet weet dat het bestaat.
Hoe nu verder?
Op dit moment neig ik zelf naar optie 2, dus een vervanging van de Marantz versterker voor en kwalitief vergelijkende Reciever. Natuurlijk zitten hier voordelen en nadelen aan.
  • Een groot voordeel dat ik zie is flexibiliteit. Het is dan mogelijk om een keer een Center Speaker toe te voegen. Ik merk namelijk wel eens dat bij sommige films dat een dialoog soms moeilijk te verstaan is omdat de sound effect geluiden de dialoog overstemmen. Subwoofer zou dan natuurlijk ook kunnen, zelf mis ik dat momenteel nog niet, maar wat ik niet ken kan ik moeilijk beoordelen. Veel verder dan een 3.1 opstelling zal ik denk ik nooit gaan. Voor zover ik weet ondersteunt een Apple TV Dolby Digital en dan houdt het op. Dus dat moet het in ieder geval ondersteunen.
  • De opstelling is met betrekking tot de bekabeling eenvoudiger, enkel wat HDMI kabels. Scheelt een hoop kabel trekken door het iets te klein gemaakte geultje achter de TV wand :\.
  • Een nadeel is dat het waarschijnlijk wel de duurste oplossing is.
  • Een andere nadeel, uitzoeken wat een kwalitatief vergelijkende versterker is. Toen ik de Marantz kocht ben ik veel wezen luisteren, hoewel dat natuurlijk erg leuk is kost dat ook altijd een hoop tijd. Gelukkig met het juiste advies hier op het forum moet het mogelijk zijn om de grote selectie aan verschillende recievers te verkleinen naar een beperkt aantal en daar dan naar te gaan luisteren.
Nou, dat was een hele lap tekst. Ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben hoe ik mijn wensen kan realiseren. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Nick

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 15:34
Een goede reciever maakt alles een stuk eenvoudiger. Je sluit simpelweg alles op dat ding aan en hij zorgt er voor dat het juiste beeld en geluid gebruikt word. Je kan altijd het geluid uitzetten en je tv speakers gebruiken. Op duurdere modellen zit hdmi throuhput.

En verder staat gelukkig ook in recieverland de technologie niet stil. Het zal je verbazen wat voor geluid er uit een reciever van 4-500 euro komt. Tip: koop een modelletje van vorig jaar. Zelf had ik een onkyo van 800 euro voor 400 nieuw in doos bij correct simpelweg omdat het nieuwe model al uit was...

http://axrotterdam.blogspot.nl