Advies netwerkaparatuur, nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:55
Hoi Alle,

Na 27 jaar met volle vrede thuis te hebben gewoond, gaat deze dude dan toch eindelijk z'n eigen stekkie kopen. Als alles met de hypotheek goed rond komt, dan zou ik eigens tegen midden April al in het huis kunnen.

Het huis betreft 3 woonlagen Begande grond, 1ste etage en zolder. Ik leef onder het motto, als ik het bedraad kan aansluiten op het netwerk..... dan doe ik dat ook.
  • [b]Begande grond:[/b]
  • Playstation 4
  • Xbox One
  • Wii U *via WiFi
  • TV
  • A/V Receiver
  • HTPC
  • IPTV (Amino van OBN) *Direct naar glasvezel modem
  • [b]1ste verdieping: (Slaapkamer)[/b]
  • HTPC
  • IPTV (Amino van OBN) *Direct naar glasvezel modem
  • [b]1ste verdieping: ("The Office")[/b]
  • Gaming PC
  • Laptop
  • Fileserver (Sickbeard, Couchpatato, Sabnzbd, etc...)
  • ESX Server
De inhoud van "The Office" zal uiteindelijk verhuizen naar de zolder, hier voor moet echter eerst een vaste trap naar de zolder komen en een dakkapel (dit gebeurt ook direct bij de aankoop van de woning, echter afwerking zal niet direct gebeuren).

Nieuwe woning vraagt voor mij ook gelijk om nieuwe router en switches en daar komt gelijk ook mijn vraag..... Ik heb zelfs zitten denken aan de volgende apparatuur om het aan elkaar te knopen:

#ProductPrijsSubtotaal
3Netgear Prosafe GS108E€ 30,90€ 92,70
1Asus RT-AC68U€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,70

Kan ik het hiermee doen of zouden jullie aanraden om toch wat andere switches te pakken? En is een flinke rol CAT5 genoeg of zouden jullie toch aanraden om CAT6 te pakken?

Ik hoor graag jullie input en ideetjes, ik heb nog niks voor dit netwerk aangeschaft en wil de aankopen hiervoor ook na aanleiding van de tips hier doen. Alvast bedankt!!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cat6(a) aangezien we hier over infracstructuur hebben
Alles naar 1 switch in de meterkast trekken. neem een 24 poorts (managed) switch denk ik dan
zoiets oid pricewatch: Zyxel GS1910-24
of als je een beetje avontuurlijk net ingesteld zoiets http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN alleen is deze zonder ac wat tocg wel een beetje de nieuwe standaard word

wifi centraal plaatsen als het kan. of zoals hier 1 antenne naar zolder trekken.

Een patchpaneel is een pre, geen must

Kijk ook eens even naar de unifi ubiquiti modules op elke verdieping 1, is ook leuk en betaalbaar mits je het op de juiste site besteld, link is ergens op het form

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom die router?

Enige reden om zo'n duur geval te nemen is als je maximale WiFi performance wil, en dat lees ik niet bepaald in je topicstart terug.

Wil je dat wel? Bedenk dan dat 5GHz totaal niet door beton, tegels en ondervloerisolatie heen gaat, dus dat je naar minimaal twee extra APs zit te kijken. Dan nog zou ik een (te) dure 1st gen ac geval op basis vsn BCM4360 afraden ivm compatiblity en stroomverbruik (die chip is enorm). Ga dan eerder voor de aanzienlijk goedkoper TP-Link Archer C7 met Qualcomm chipset. Presteert draadloos marginaal slechter, maar werkt veel beter samen met non-Broacom client devices. Daar dan drie van, eentje als router, andere twee als AP. Bijkomend voordeel is dat ze als switches kunnen fungeren in de relevante ruimtes.

Wil je geen WiFi? Dan kun je veel beter een router nemen zonder WiFi (genoemde routerboard oplossingen) of eentje met eenvoudige WiFi (Mikrotik of nog betere prijs/prestatie een TP-Link WDR3600, al dan niet met WRT erop).

WiFi met cloud-managed AP's (zoals Ubiquiti of OpenMesh) is andere optie. Enig nadeel daarvan is dat ac echt duur is, en dat je dus voor de prijs van ac unmanaged slechts n hebt. Hamvraag is wat je wilt op draadloos vlak. Wil je echt hoge performance (>200Mbps echte throughput) dan wil je ac. Wil je daarentegen met mobile devices naadloos roamen van boven naar beneden ongeacht hoe brain-dead het OS van die devices ook is (iOS...) dan is managed WiFi wat je wilt.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gemetaliseerde ondervloerisolatie natuurlijk he ;) daar komt het slecht/niet doorheen. de rest valt wel mee

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 25-03-2014 08:36 ]

Iperf

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

1: Standaard router beneden
2: elke verdieping een accespoint
3: Cat6a bekabeling
4: goede inbouw-outlets, evt gecombineerd met coax (kun je altijd naar kabel switchen).
5: netjes afwerken met een patchpaneel.
6:standaard Gbit switch met voldoende poorten. Als je qos of vlans wilt, dan managed switch, anders niet. Zonde geld.

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
Als je TV via Glas kijkt en je wil van het bijgeleverde modem af, dan zal je bijna wel naar een managed switch moeten ivm de VLAN's.

Een mikrotik is wel werkbaar, mits je voldoende kennis ervan hebt. Stijle leercurve.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:55
dion_b schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:22:
Waarom die router?

Enige reden om zo'n duur geval te nemen is als je maximale WiFi performance wil, en dat lees ik niet bepaald in je topicstart terug.

Wil je dat wel? Bedenk dan dat 5GHz totaal niet door beton, tegels en ondervloerisolatie heen gaat, dus dat je naar minimaal twee extra APs zit te kijken. Dan nog zou ik een (te) dure 1st gen ac geval op basis vsn BCM4360 afraden ivm compatiblity en stroomverbruik (die chip is enorm). Ga dan eerder voor de aanzienlijk goedkoper TP-Link Archer C7 met Qualcomm chipset. Presteert draadloos marginaal slechter, maar werkt veel beter samen met non-Broacom client devices. Daar dan drie van, eentje als router, andere twee als AP. Bijkomend voordeel is dat ze als switches kunnen fungeren in de relevante ruimtes.

Wil je geen WiFi? Dan kun je veel beter een router nemen zonder WiFi (genoemde routerboard oplossingen) of eentje met eenvoudige WiFi (Mikrotik of nog betere prijs/prestatie een TP-Link WDR3600, al dan niet met WRT erop).

WiFi met cloud-managed AP's (zoals Ubiquiti of OpenMesh) is andere optie. Enig nadeel daarvan is dat ac echt duur is, en dat je dus voor de prijs van ac unmanaged slechts n hebt. Hamvraag is wat je wilt op draadloos vlak. Wil je echt hoge performance (>200Mbps echte throughput) dan wil je ac. Wil je daarentegen met mobile devices naadloos roamen van boven naar beneden ongeacht hoe brain-dead het OS van die devices ook is (iOS...) dan is managed WiFi wat je wilt.
WiFi wil ik zeker wel, want enkele dingen (telefoon, tablet, WiiU) hebben geen ethernet poort, dus die moeten op de WiFi. Daarbij is de enigste apparaat dat op AC zou kunnen draaien mijn Macbook Pro, dus AC heeft eigenlijk voor mij niet veel prio.

Ik heb overigens niet echt een exact budget wat ik voor het netwerk wil besteden, het moet echter niet "te gek" gaan worden.
Pagina: 1