Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router (WNDR3700v2) geeft internet (ADSL) niet door

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-11 23:00
Om te beginnen:

1. Het ADSL-modem (Thomson ST546i) is reeds diverse malen gereset.
2. De router (Netgear WNDR3700v2) is reeds diverse malen gereset.

Wat is de bedoeling? Het ADSL-modem hoeft alleen te fungeren als 'doorgeefluik' van internet. De router moet verder alles doen (IP-adressen uitdelen).

Wat werkt wel? Internet werkt wel, zodra een willekeurige pc/laptop rechtstreeks op het modem is aangesloten. De router werkt wel (direct zelfs, zonder ook maar iets aan te passen), zodra deze op een andere locatie wordt aangesloten (UPC netwerk).

Wat werkt niet? Zodra de router tussen het modem en de rest van het netwerk (1 vaste pc, 2 netwerkprinters en twee draadloze laptops) wordt geplaatst, kan er niet langer verbinding worden gemaakt met het internet. De router geeft het internet dus niet door.

Heeft het wel gewerkt? Ja, een aantal dagen. Daarvoor was het modem degene die de IP-adressen uitdeelde, maar dat werkte niet optimaal. Vandaar dat ik er nu voor gekozen heb om de router deze taak te laten verrichten en dat heeft slechts enkele dagen mogen functioneren.

Zoals reeds geschreven: beide apparaten zijn reeds diverse malen gereset. Verder werkt alles op de standaardinstellingen: het modem werkt op de fabrieksinstellingen (gateway: 10.0.0.138 en ip's ook in die range); op de router is enkel aangegeven dat deze gebruik mag maken van een internetverbinding zonder inloggegevens (gateway: 192.168.0.2 en ip's ook in die range m.b.v. DHCP. Voor zover ik weet, zou alles moeten werken. Ik vrees dat ik echter iets over het hoofd zie, of dat één van de apparaten simpelweg stuk is. Dat laatste wil er bij mij echter niet in, nu beide apparaten op zichzelf prima lijken te functioneren.

De instellingen van het modem staan op default. De instellingen van de router staan - na praktisch niets te hebben ingesteld - als volgt:

Basisinstellingen:
Dient u zich aan te melden voor uw internetverbinding? NEE
IP-adres: Dynamisch opvragen bij Internet Provider
Adres domeinnaamserver (DNS): Automatisch opvragen bij Internet Provider

Internetpoort (WAN):
IP-adres: 10.0.0.17
Verbinding: DHCP
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Domeinnaamserver: 10.0.0.138

LAN-poort:
IP-adres: 192.168.0.1

LAN instellen:
IP-subnetmasker: 255.255.255.0
Router gebruiken als DHCP-server: JA
IP-adres (begin): 192.168.0.2
IP-adres (einde): 192.168.0.254

Wat gaat hier mis?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:19
Je modem moet mogelijk in "bridge-mode" gezet worden, zodat ie inderdaad alleen als simpel doorgeefluik fungeert.
Ik heb geen ervaring met ADSL, ik ben van de kabelinternetclub. Bij Ziggo is het zo dat je die bridge-mode niet zelf kan instellen. Daarvoor moet je de helpdesk inschakelen. Die zetten op afstand het modem in de bridge-modus (of halen 'm uit de bridge-modus).
Misschien is het in je Thomson wel mogelijk om het zelf in te stellen.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Eerste gedachte:

En als je op je clients een andere DNS Server invult, iets van Google of OpenDNS ofzo?...

By each crime and every kindness, we birth our future

• Poeh
Bedankt voor de reacties! Ik zal beide mogelijkheden (bridge en dns) zaterdagochtend proberen. Tevens zal ik een andere router proberen. Keep you posted!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
ADSL gaat over ATM, de WNDR3700v2 heeft daar geen ondersteuning voor (er zit geen modem in namelijk). De ST546i is dus vereiste. Gaat het om een unbranded modem, of is het een model van KPN ofzoiets?

Modems van ISP's zijn meestal gelocked, dat wil zeggen dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om de DHCP server uit te zetten. Op dit moment heb je hoogstwaarschijnlijk 2 DHCP servers (de ST546i & de 3700v2) in je LAN, die beiden dus IP adressen uit willen delen. Mocht het toch om een originele Thomson gaan, dan kun je letterlijk de bestaande DHCP pool verwijderen (http://www.dsl.net.pk/manuals/ST546_UserGuide.pdf, p79).

Op pagina 78 van dezelfde handleiding staat ook beschreven hoe je de IP instellingen van de LAN poort op de ST546i aan kunt passen. Het IP adres wat je daar terug vindt, dien je te gebruiken als primary gateway op je 3700v2. Als hier meerdere IP's staan, mag je kiezen of haal je er 1 weg. De DHCP server zal dus ook op de 3700v2 moeten draaien, maar dat heb je nu al wel ingesteld. Tevens zul je op de router DNS servers in moeten gaan stellen, bvb 8.8.8.8 en 4.2.2.2 (of gewoon de DNS servers van je eigen ISP).

Het is niet mogelijk om de WAN poort van de 3700v2 te gebruiken om hem aan je ST546i te koppelen, behalve als je andere firmware van bijvoorbeeld OpenWRT (aanradertje, als je tijd/zin hebt om meer functionaliteit uit je router te kunnen halen, wel Linux based) gebruikt. Sluit de 3700v2 dus via een normale LAN poort aan indien je de standaard firmware van Netgear gebruikt.

• Poeh
Gelukt! Het bleek waarschijnlijk toch een dubbel DHCP probleem te zijn.

Nadat ik de ST546i in 'bridge' modus had geconfigureerd en vervolgens had gekozen voor 'GEEN DHCP', was het probleem direct opgelost! De ST546i is nu dus enkel op LAN-poort 1 verbonden met de WAN-poort van de Netgear WNDR3700v2. De overige apparatuur is met draad of draadloos verbonden met de Netgear WNDR3700v2 en deze is dus ook DHCP server.

Hartelijk dank voor het meedenken.
Pagina: 1