Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
Ik heb op 12-12-2011 een complete boxspring gekocht bij een onlinewinkel. Ging niet om een schokkend bedrag, maar toen kon ik gewoon niet meer missen en ging om 260euro ex aflever kosten.
Er zat 5 jaar garantie op, dus echt een miskoop kon het natuurlijk niet zijn en mocht het matras wel snel doorzakken dan was er altijd de garantie nog.
Nu een 2 jaar later, is inderdaad het matras defect, veren steken zo ongeveer door de stof naar buiten en het ligt gewoon niet goed meer.
Begin januari een garantie claim ingediend, en er kwam een expert langs die het er mee eens was en die dat ook zo zou communiceren naar de betreffende winkel.
De winkel accepteerde het rapport van de expert en er werd een voorstel gedaan van 120euro + terugname van oude matras en gratis levering van het nieuwe. Ik hun gebeld, van joh voor die 120euro koop ik niks nieuws, dus wou ik graag een vervangt gelijk artikel terug onder garantie of meer geld terug.
Een vergelijkbaar matras ( bonnel binnenvering 140x200 ) was bij de webshop 270euro, want een vervangend product ging niet meer, want die konden zei niet meer leveren. Het enigste dat zei konden doen was van het bedrag 150euro maken, waar ik uiteindelijk dus nog 120euro zelf op moet toeleggen voor dat ik wat nieuws in huis heb.

Wat zijn mijn rechten hier in? Het lijkt mij dat bij garantie er een nieuw vervangend, en gelijkwaardig product geleverd moet worden? Of complete teruggave van het aankoopbedrag. Iemand hier ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Als de winkel bij CBW is aangesloten, gelden in de regel die garantievoorwaarden. Vaak is dit een aflopende staffel per garantiejaar. Bv 5 jaar garantie = 20% aflopend per jaar. Dus na 2 jaar moet je 40% betalen. Ik heb ze niet bij de hand, maar kijk of je de voorwaarden kan vinden waarvoor je hebt getekend. Ik weet niet in welke hoedanigheid conformiteit op een matras zit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De basis is dat je recht hebt op een deugdelijk product gedurende de te verwachten levensduur van dat product. Is een product niet deugdelijk, dan dient de verkoper dat kostenloos te herstellen middels reparatie / vervanging. Lukt dat niet, dan kan je de koop ontbinden en je geld terugvragen.

Een matras is echter natuurlijk wel een product dat slijt. Nu hoort het absoluut niet zo snel te slijten als hier, maar een matras van twee jaar oud vervangen door een gloednieuw matras verlengt wel de levensduur van het product dat jij hebt. En als ik me niet vergis is dat wel iets waar een winkel een vergoeding voor kan vragen (in de zin dat reparatie / vervanging dus niet geheel kostenloos meer hoeft te zijn). Of ~50% een redelijke vergoeding is! is dan de volgende vraag, maar gezien de 5 jaar garantie waarvan bijna de helft verstreken is, is de helft van de kosten nog niet eens compleet uit de lucht gegrepen.

Verder is die 5 jaar garantie mogelijk een specifieke (aanvullende) regeling, waar zoals mijn collega hierboven al aangeeft mogelijk extra voorwaarden aan kleven. Echter geeft het feit dat ze er standaard 5 jaar garantie op geven in feite ook aan dat de te verwachten levensduur toch wel minstens 5 jaar is, waardoor je 'gewoon' aanspraak zou moeten kunnen maken op je wettelijke recht op een deugdelijk product zoals ik hierboven omschrijf. Zeker ook gezien het oordeel van de expert. Maar al met al denk ik niet dat je recht hebt op compleet kosteloze vervanging / al je geld terug.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Zat even verkeerd te kijken, het betrof 3 jaar volledige garantie, een quote van de voorwaarden op de website.
3 jaar interieurgarantie
Op meubelen, bedden en matrassen (met uitzondering van tuinmeubelen en woningtextiel) bieden we zelfs drie jaar volledige garantie. Er staat een garantielogo bij de artikelen met 3 jaar garantie. Volledige garantie betekent bij een gegronde klacht geen voorrijkosten, gratis reparatie of een nieuw product als het artikel niet gerepareerd kan worden. De aanschafwaarde is dus 3 jaar gegarandeerd.
En een quote uit de mail over deze garantie claim zegt dat een matras een levensduur zou hebben van 6 jaar.
• slijtage (matrassen hebben een gemiddelde levensduur van 6 jaar);
Het lijkt mij dus, dat ik gewoon een nieuw matras zou moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 20:31
Even los van je rechten en de plichten van de verkoper;
Vind dat ze hier best een heel redelijk voorstel doen. Hoeveel kun je verwachten van een complete boxspring van 260 euro? Wat dat betreft snap ik dat de webshop nu niet een matras gaat vergoeden van 270 euro. Naar mijn idee doe je er goed aan om op dit aanbod in te gaan. Zeker na verhoging van het bedrag naar 150 euro.

Maar zoals ik al zeg, in hoeverre dit juridisch geldt? Ik weet dat er inderdaad bij onze matrassen sprake is van een staffel die afloopt. Gaat dan wel om matrassen uit een iets andere prijscategorie, maar het principe blijft hetzelfde.

Ik denk dat ze je hier een heel redelijk aanbod doen en je daarbij ook nog even van de oude matras afhelpen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TerminalNL schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:21:
Zat even verkeerd te kijken, het betrof 3 jaar volledige garantie, een quote van de voorwaarden op de website.
[...]
En een quote uit de mail over deze garantie claim zegt dat een matras een levensduur zou hebben van 6 jaar.
[...]
Het lijkt mij dus, dat ik gewoon een nieuw matras zou moeten krijgen?
Als dat letterlijk de voorwaarden zijn die ook golden toen jij je aankoop deed lijkt me dat een duidelijke zaak ja. Maar er staat wel iets over een logo bij de betreffende producten, waarmee het zomaar kan zijn dat ze niet op alle producten deze service leveren. Dus het is nu zaak om boven water te krijgen wat de exacte voorwaarden zijn die op jouw aankoop van toepassing waren.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 24-03-2014 21:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Als je voor 260 euro een bed koopt (helemaal compleet) mag je (naar mijn mening) ook niet verwachten dat je voor een prikkie op de eerste rang zit.
Als je de voorwaarden erop na slaat en een expert ook zegt dat deze slijtage nog niet hoort op te treden, heb je wel een goed argument.

offtopic: Werkt rdbruin voor de beddenwinkel?
Ik weet dat er inderdaad bij onze matrassen sprake is van een staffel die afloopt. Gaat dan wel om matrassen uit een iets andere prijscategorie, maar het principe blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Nu snap ik dat voor 260euro ik weinig kan verwachten, natuurlijk slaapt het niet zo fijn als een auping of m-line, ook zal het geen 25jaar mee gaan maar iets meer dan 2 jaar lijkt mij geen gekke eis eigenlijk.
Ook omdat zei zelf al 3 jaar garantie geven op het product, dan moet je er zelf ook vertrouwen in hebben lijkt mij.

En dit is inderdaad de voorwaarde die toen ook al gold, word nog naar verwezen op de aankoopbon. Morgen nog eens een belletje wagen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Als die quote waarin de aanschafwaarde 3 jaar gegarandeerd wordt inderdaad in hun voorwaarden staat (of stond toen jij je aankoop deed) horen ze je inderdaad gewoon een matras te doen met dezelfde waarde als die die jij gekocht had lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
TerminalNL schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:45:
Nu snap ik dat voor 260euro ik weinig kan verwachten, natuurlijk slaapt het niet zo fijn als een auping of m-line, ook zal het geen 25jaar mee gaan maar iets meer dan 2 jaar lijkt mij geen gekke eis eigenlijk.
Ook omdat zei zelf al 3 jaar garantie geven op het product, dan moet je er zelf ook vertrouwen in hebben lijkt mij.

En dit is inderdaad de voorwaarde die toen ook al gold, word nog naar verwezen op de aankoopbon. Morgen nog eens een belletje wagen er aan.
Of je nu 260 of 2600 euro hebt betaald, dat doet weinig ter zake, blijkbaar had hij er genoeg vertrouwen in om die garantie te geven.
Nu is bijbetalen na een tijd gebruik op zich niet vreemd volgens mij, maar die 3 jaar waarde vastheid kan in je voordeel uitvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 16:46
aangezien een boxspring niet alleen een matras is, maar ook de andere delen meetellen in de totaal prijs van 260eu.

ga ik er vanuit dat de waarde van het matras alleen destijd best 120euro kan zijn geweest.

vind het ook niet meer dan redelijk dat ze niet meer dan de nieuwwaarde vergoeden.
al netjes dat ze meegaan tot de 150euro
dat je er vandaag de dag geen nieuwe kan komen is gewoon een gevalletje jammer maar helaas.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Je hoeft toch ook niet de hele boxspring te vervangen? Een nieuw matras van de juiste maat moet toch ook lukken?

@aantal reacties hierboven. 3 jaar volledige garantie was/is alleen op producten met een specifiek logo. Lijkt me stug dat dit ook op een 260 euro boxspring zit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 20:31
CappieL schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:38:
Als je voor 260 euro een bed koopt (helemaal compleet) mag je (naar mijn mening) ook niet verwachten dat je voor een prikkie op de eerste rang zit.
Als je de voorwaarden erop na slaat en een expert ook zegt dat deze slijtage nog niet hoort op te treden, heb je wel een goed argument.

offtopic: Werkt rdbruin voor de beddenwinkel?

[...]
Whaha _/-\o_ , nee werkt niet voor de beddenwinkel, maar vind het naar mijn idee een heel redelijk bod.
Had alleen nog niet gezien dat ze echt 3 jaar vervangingsgarantie bieden, dat veranderd de zaak wel enigszins.
Als ze zeggen dat het 3 jaar mee moet gaan en ze bieden een volledige omruil garantie, dan kun je je altijd daarop verhalen. Mits je dit ergens zwart op wit heb staan natuurlijk! Echter spreken van dat de aanschafwaarde gegarandeerd is. Meer als 260 euro kun je naar mijn idee dus nooit krijgen.
Pagina: 1