Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09 18:17

Excentriekegast

PSN: Metinisme

Topicstarter
Thuis werk ik met mijn Photoshop op een Windows pc en bij een kennis werk ik wel eens met Photoshop op een Mac. Ik kwam laatst erachter dat ik het minder fijn vind om op een OSX te werken.

Om een voorbeeld te noemen, men neme een layer-style dialoogscherm en je klikt op je Windows op de blendmode, dan blijft dat aangeklikt en kun je door de verschillende blendmodes of met je muis scrollen om te zien wat het effect is of met je pijltjes toets door de verschillende modes gaan.

Maar zit je op de Mac, dan kan dat niet. Je moet telkens op de pull menu drukken, volgende blendmode klikken, kijken wat het effect is, en is het niet goed, dan moet je weer klikken, naar de volgende blendmode gaan met je muis, erop klikken. Het haalt je uit je flow.

Als je een blendmode van een laag wilt veranderen in OSX, dan kun je dat met SHIFT + "+" of een "-". Maar voor de dezelfde blendmode in laagstyle of wat dan ook. dan kan dat dan weer niet...

Afbeeldingslocatie: http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/drop-shadow/layer-style-dialog.png

Heeft men een oplossing voor dit probleem?

Ik zit namelijk een tijdje te twijfelen tussen een OSX een Windows laptop. Maar zoals het eruit ziet, vind ik meerdere dingen fijn op een Windows.

Inspireer en word geïnspireerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Inderdaad, hier hetzelfde probleem. Ben benieuwd of iemand een oplossing heeft!

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:50

Saven

Administrator

Vind de Adobe software inderdaad ook beter werken op Windows. Sowieso heb je in Windows bij Photoshop altijd een soort fullscreen mode (achtergrond ipv desktop zichtbaar) wat ik veel fijner vind dan OSX dat zich aanpast aan het afbeeldingsformaat (waardoor je niet altijd even precies kan werken). OSX kan ook wel fullscreen maken, maar dan mis je weer de tabs van geopende bestanden. Mist gewoon de puntjes op de i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09 18:17

Excentriekegast

PSN: Metinisme

Topicstarter
Yup, dat klopt. Ik heb me suf gezocht op google en youtube. Maar helaas, niks kunnen vinden. :(

Inspireer en word geïnspireerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:30
Saven:
Vind de Adobe software inderdaad ook beter werken op Windows. Sowieso heb je in Windows bij Photoshop altijd een soort fullscreen mode (achtergrond ipv desktop zichtbaar) wat ik veel fijner vind dan OSX dat zich aanpast aan het afbeeldingsformaat (waardoor je niet altijd even precies kan werken). OSX kan ook wel fullscreen maken, maar dan mis je weer de tabs van geopende bestanden. Mist gewoon de puntjes op de i.
Weet niet met welke versie je werkt maar dat is in de OSX versie ook gewoon beschikbaar. :)
Gebruik de F maar eens. Kun je zelfs instellen welke achtergrondkleur je je canvas wilt geven. Verder is het volgens mij niet de vraag of sommige dingen wel of niet prettig werken, dat is simpelweg persoonlijke voorkeur. Over die tabs: daarvan heb ik juist zoiets van waarom zou je dat uberhaupt in vredesnaam willen... en het aanpassen van het afbeeldingsformaat, gebruik gewoon cmd+0 voor beeldvullend, en cmd+1 voor 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:50

Saven

Administrator

Willem schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:53:
[...]

Weet niet met welke versie je werkt maar dat is in de OSX versie ook gewoon beschikbaar. :)
Gebruik de F maar eens. Kun je zelfs instellen welke achtergrondkleur je je canvas wilt geven. Verder is het volgens mij niet de vraag of sommige dingen wel of niet prettig werken, dat is simpelweg persoonlijke voorkeur. Over die tabs: daarvan heb ik juist zoiets van waarom zou je dat uberhaupt in vredesnaam willen... en het aanpassen van het afbeeldingsformaat, gebruik gewoon cmd+0 voor beeldvullend, en cmd+1 voor 100%.
Als je mijn quote goed had gelezen had je gemerkt dat ik die fullscreen mode al kende. Op Windows daarentegen kan ik dan nog makkelijk switchen tussen geopende bestanden door middel van de tabs. Die tabs zie je in OSX niet als je je scherm fullscreen doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
cmd + ~ :* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
of Venster > Toepassingsframe
helaas heb ik op m'n werk een NL versie, engels zal wel Window > Application frame ofzo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:13
Tja, het genoemde probleem van de blendmodes is inderdaad net wat minder onder OSX. Maar vaak weet je toch wel welke blendmodus je wil hebben? Als je ze een beetje kent dan weet je welke je moet pakken.
Andere problemen onder OSX kan ik me niet zo voorstellen.Een van de dingen die veel tijd sparen op OSX tov Windows is dat er systemwide een aparte save-map en open-map wordt onthouden. Dat was in ieder geval lange tijd niet onder Windows, daar moest je elke keer weer terug naar de andere map. Je kan pas vanaf Windows 7 een map slepen in de linkerbalk, dat had OSX al veel langer (heel handig met projecten). Als je veel bestanden om moet zetten zonder dat je een batch kan maken dan kan dat heel handig zijn!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Vraag me ook af of je het prettig werken met een programma onder een bepaald systeem zou moeten laten afhangen van één feature. Buiten dat kun je met OS X de native dropdowns helaas niet beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Sorry hoor, maar dat is gewoon een grote misconceptie... die je heel makkelijk kan vinden :p :

- Je kan gewoon bij de toetsenbordinstellingen kijken
- Google search en dan iets met 'mac focus drop down list'
- Mac Help search iets met tab focus ofzo

Daarna kan je met tab gewoon door alle UI elementen tabben. Er is zelfs een hotkey om dat system-wide aan te zetten: Control+F7.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tjr8qWS.png

Die focusinstelling werkt dus ook om gewoon focus 'vast te houden'. Je kan niet door lijsten scrollen als het UI element niet 'open' is met je muis, maar wel met de pijltjes toetsen.

Have fun :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 10-04-2014 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 08:51
johnkeates schreef op donderdag 10 april 2014 @ 01:24:
Sorry hoor, maar dat is gewoon een grote misconceptie... die je heel makkelijk kan vinden :p :

- Je kan gewoon bij de toetsenbordinstellingen kijken
- Google search en dan iets met 'mac focus drop down list'
- Mac Help search iets met tab focus ofzo

Daarna kan je met tab gewoon door alle UI elementen tabben. Er is zelfs een hotkey om dat system-wide aan te zetten: Control+F7.

[afbeelding]

Die focusinstelling werkt dus ook om gewoon focus 'vast te houden'. Je kan niet door lijsten scrollen als het UI element niet 'open' is met je muis, maar wel met de pijltjes toetsen.

Have fun :Y)
Dit werkt helaas voor de OP niet in de photoshop blend modus..! Verder wel leuk, wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
All controls staat hier standaard aan, maar inderdaad, het heeft geen enkel effect op de UI (dropdowns) van PS binnen OSX :)

Wel de standaard (common file dialog) knoppen, niet de interface-specifieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Willem schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:18:
All controls staat hier standaard aan, maar inderdaad, het heeft geen enkel effect op de UI (dropdowns) van PS binnen OSX :)

Wel de standaard (common file dialog) knoppen, niet de interface-specifieke.
Dat is dan vrij klote van Adobe. Ik gebruik Adobe interfaces waar geen hotkeys voor zijn bijna altijd gewoon met de muis, ik probeer het al niet eens meer met tussen-keyboard-opties te gebruiken.

Zou leuk zijn als dit als bugreport naar Adobe gaat en gewoon opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 20:24
Ik geloof dat die keyboard-optie (bij bijvoorbeeld blend-modes) voor windows ook pas een aantal versies geleden is geïntroduceerd. Of ik wist er niet eerder van, maar wat leverde dat altijd een hoop frustratie op. Zelfde geldt ook voor Adobe Premiere. Wil je een aantal files selecteren (klik, Shift + klik), verandert hij bij OSX in plaats daarvan de naam van een bestand oid.

Het klinkt allemaal heel futiel, maar wel een belangrijke reden om niet naar OSX te switchen. Tegenwoordig heb je zat software voor dat besturingssysteem, maar het werkt gewoon niet altijd lekker.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1