Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:39
Dit weekend heb ik een TP-LINK N750 (WDR4300) router aangeschaft om het draadloze netwerk binnen mijn appartement uit te breiden en te vergroten; dat is gelukt. _/-\o_

Echter, nu zit ik met een 'probleem' waar ik graag samen met jullie naar wil kijken. Het is namelijk zo dat ik gebruik maak van de Plex Media Server i.c.m. de Plex-applicatie op mijn Samsung Smart TV. Voorheen werkte dit, omdat alles binnen één netwerk viel. Mijn televisie was namelijk met een netwerkkabel aangesloten op het Cisco modem (Ziggo) en mijn laptop via Wi-Fi.

De komst van de router heeft hier verandering in aangebracht, omdat er nu sprake is van twee netwerken. De situatie is nu als volgt: mijn televisie is - nog steeds - met een netwerkkabel aangesloten op het Cisco modem, maar mijn laptop is nu via Wi-Fi aangesloten op de router. Gezien het feit dat beide apparaten nu niet meer op hetzelfde netwerk zitten kan de Plex-applicatie geen verbinding meer maken met mijn laptop.

Nu zou de oplossing kunnen zijn om mijn televisie ook aan te sluiten op de router, maar dat is simpelweg niet mogelijk i.v.m. afstand en kabels die dan weer weggewerkt moeten worden etc. Een andere oplossing zou zijn om mijn laptop via Wi-Fi te verbinden met het Cisco modem, maar dat levert een onstabiel signaal vanwege de afstand naar het modem en de betonnen muren die in de weg staan.

Ik vraag mij dus af of er misschien een oplossing is in de huide situatie/opstelling. Is het mogelijk dat de Plex-applicatie op mijn televisie toch via het Cisco modem verbinding kan maken met de Plex Media Server op mijn laptop die via Wi-Fi is aangesloten op de router? :)

Hieronder een schematische weergave van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GuQfbI094O7SU3kxhHoOSISR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De netwerkkabel van cisco naar tplink niet aansluiten op de WAN, maar op een van de LAN poorten, en vervolgens DHCP op de tplink uitschakelen.

Overigens ken ik het specifieke apparaat niet, maar zo werkt het wel op mijn oude linksys.
Verder kan het zijn dat je je tplink ook als access point kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Je hebt onnodig 2 netwerken gemaakt. De TP-Link moet je instellen als accesspoint ipv router. Zet de DHCP uit op je TP-Link en sluit de kabel die vanaf de cisco komt op een lan poort aan ipv de wan poort.

Edit: damn you :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Craven op 24-03-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Oké, dat heb ik geprobeerd (DHCP uit, van WAN naar LAN), maar dan heb ik geen internet meer. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Het goed doen ;)

Heb je je ipconfig al een refresh gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSniper1990
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-08 12:10
Misschien dat dit het duidelijker maakt;

Cisco:
DHCP Server aan

TP Link
DHCP Server uit

Dan een kabel van de Cisco LAN poort naar de TP Link LAN poort.
Let op: Geen WAN kiezen bij de TP Link. Deze poort moet leeg zijn.

Dan krijgt alles een IP adres van de Cisco.

Herstart alles ook netjes even :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheSniper1990 op 24-03-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Ha-ha. ;)
TheSniper1990 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:14:
Misschien dat dit het duidelijker maakt;

Cisco:
DHCP Server aan

TP Link
DHCP Server uit

Dan een kabel van de Cisco LAN poort naar de TP Link LAN poort.
Let op: Geen WAN kiezen bij de TP Link. Deze poort moet leeg zijn.

Dan krijgt alles een IP adres van de Cisco.

Herstart alles ook netjes even :)
This did the trick! :*) Een simpele reset van beide modems en even een ipconfig /release + /renew. :)

Dank jullie wel allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Daarom dus accespoints kopen en geen routers. Wekelijks komt hier wel een topic over langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Klopt het trouwens dat mijn router nu niet meer te benaderen is (via 192.168.0.1)? Daarnaast werkt geen enkel 192.168.178.X-adres om mijn router te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
KillerAce_NL schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:49:
Daarom dus accespoints kopen en geen routers. Wekelijks komt hier wel een topic over langs.
wat nu als je ook de switch poorten wilt, dan moet je een switch en een accespoint kopen. dan kun je beter zoals de rest van de wereld ook doet beter een router kopen en dhcp uitzetten.
Yonix schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:56:
Klopt het trouwens dat mijn router nu niet meer te benaderen is (via 192.168.0.1)? Daarnaast werkt geen enkel 192.168.178.X-adres om mijn router te benaderen.
ja, je router routeert niet meer dat doet de cisco voor je. als de dhcp functie wordt uitgezet wordt in het consumenten spul ook de routing uitgezet. hierdoor is deze ook niet meer te benaderen zonder reset.

toch is dit de beste oplossing. soms even klooien als je het draadoloze weer opnieuw wilt configureren en typfoutje maakt maar goed het is niet anders.

[ Voor 14% gewijzigd door dezejongeman op 24-03-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
je kunt de tplink wel nog benaderen door handmatig ip in de juiste range in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
defusion schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:08:
je kunt de tplink wel nog benaderen door handmatig ip in de juiste range in te stellen
Of je subnet aan te passen

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Chickpoint heeft gelijk, hoewel ik het nog niet geprobeerd heb in mijn eigen opstelling.
Misschien kun je het in de cisco zelf instellen (bij de DHCP configuratie), zodat iedere host dat krijgt.

Je hebt nu waarschijnlijk subnetmask: 255.255.255.0
Als je dat aanpast naar 255.255.0.0 dan werkt het waarschijnlijk wel.

Je zou dan moeten krijgen:
ip: 192.168.178.xx
gateway: 192.168.178.1
subnetmask: 255.255.0.0

(Handmatig bovenstaande instellen kan ook)

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 24-03-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dezejongeman schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:00:
[...]

wat nu als je ook de switch poorten wilt, dan moet je een switch en een accespoint kopen. dan kun je beter zoals de rest van de wereld ook doet beter een router kopen en dhcp uitzetten.

[...]

ja, je router routeert niet meer dat doet de cisco voor je. als de dhcp functie wordt uitgezet wordt in het consumenten spul ook de routing uitgezet. hierdoor is deze ook niet meer te benaderen zonder reset.

toch is dit de beste oplossing. soms even klooien als je het draadoloze weer opnieuw wilt configureren en typfoutje maakt maar goed het is niet anders.
Er zijn ook gewoon accesspoints met switchpoorten...
De meeste consumetne lopen gewoon tegen problemen aan als ze er een router tussenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
defusion schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:02:
Chickpoint heeft gelijk, hoewel ik het nog niet geprobeerd heb in mijn eigen opstelling.
Misschien kun je het in de cisco zelf instellen (bij de DHCP configuratie), zodat iedere host dat krijgt.

Je hebt nu waarschijnlijk subnetmask: 255.255.255.0
Als je dat aanpast naar 255.255.0.0 dan werkt het waarschijnlijk wel.

Je zou dan moeten krijgen:
ip: 192.168.178.xx
gateway: 192.168.178.1
subnetmask: 255.255.0.0

(Handmatig bovenstaande instellen kan ook)
Ik ben niet in staat om bij het Cisco EPC 3928 modem van Ziggo de subnetmask aan te passen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B74fdaVDzIeFVfBJQ6ez8M7b/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dan stel je je eigen pc zonder DHCP in
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13556570/tweakers/manual_network.png

Wel een IP kiezen dat niet in de DHCP range valt van de cisco, anders krijg je misschien problemen.
En ik weet niet of je router ook DNS doet, anders moet je dat eerst opzoeken.

En weer een andere optie: de tplink handmatig een IP geven in de range van eigenlijke netwerk, ook weer buiten de DHCP range. Dan zou het ook moeten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 24-03-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
defusion schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:06:
Dan stel je je eigen pc zonder DHCP in
[afbeelding]

Wel een IP kiezen dat niet in de DHCP range valt van de cisco, anders krijg je misschien problemen.
En ik weet niet of je router ook DNS doet, anders moet je dat eerst opzoeken.
Dit werkt niet. Ook ben ik dan niet in staat om het IP-adres los te laten en te verversen via ipconfig /release en /renew.
En weer een andere optie: de tplink handmatig een IP geven in de range van eigenlijke netwerk, ook weer buiten de DHCP range. Dan zou het ook moeten werken.
Moet ik hiervoor niet het mac-adres van de router weten?
Pagina: 1