Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geluidsmeter Hobby-reviews

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste Dames en Heren,

Ik maak met veel plezier (gewoon als hobby) wat gebruikersreviews op Tweakers en HWI van de componenten waar ik in het dagelijkse leven sowieso al mee aan het knutselen ben. Eerst wat cases, daarna wat andere onderdelen zoals ventilatoren en cpu koeling na de aanschaf van een leuk oc setje met als doelstelling temperaturen te vergelijken. Ik vond het een mooi moment om daar maar eens geluidsmetingen aan toe te voegen, echter heb ik nul ervaring met geluidsmeters, en de producten verschillen op vele fronten.

Gezien het voor de hobby is geef ik er liever geen vermogen aan uit, maar een prul-product kopen wat inhoudelijk niets aan de gebruikerservaringen toe voegt schiet natuurlijk ook niet op. Mijn vraag is, levert een product zoals de Voltcraft SL-100 voldoende informatie om een nuttige toevoeging te zijn voor de reviews

http://www.conrad.nl/ce/n...100-Decibelmeter?ref=list

Meten vanaf 30dB had ik graag wat lager gezien, maar de kosten van een gevoeligere mic lopen al snel op (als in, 200e+), en 30dB zal in de praktijk voldoende moeten zijn voor een indicatie van 'mooi stil'. Verder moet hij natuurlijk digitaal zijn, en ik denk dat de A metingen gebruikelijker zijn dan dB(C) metingen voor componenten.

Is er iemand met ervaring die mij verder op pad kan helpen (of die zegt dat de android app X even goed is, in welk geval ik dat nog wel wil overwegen ;) ), of een andere suggestie heeft?

Bij voorbaat dank! :)

edit: Een punt dat ik vergeten ben te vermelden. Gemiddelde metingen e.d. zijn natuurlijk weinig zinvol, gezien omgevingsgeluid in een thuis-omgeving soms lastig te beperken is. moment-opnames zijn natuurlijk ideaal, en de SL-100 zou dat tot zo ver ik kan zien moeten kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Foritain op 24-03-2014 13:28 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Omgevingsgeluiden kan je uiteraard met wat DIY ook tot een minimum beperken... gezien je vooral kleine elektronica wil meten, tot maximaal de grootte van een pc kast... waarom bouw je niet een kistje met dempend materiaal?

Verder lijkt het door jouw gekozen apparaat prima voor een hobby meting... 30db is nog niet compleet stil, maar wel al fluisterstil als in geluiden die je in een normale omgeving toch niet zal horen, dat is wat mij betreft een mooie ondergrens.

[ Voor 35% gewijzigd door MicGlou op 24-03-2014 13:38 ]

• Foritain
  • Niet online
Wordt nog een grote kist met dempend materiaal als ik een flinke ATX case wil testen ;). Geluidsdemping hier in huis is gelukkig uitstekend, dus dat gaat volgens mij wel goed komen. Met gemiddelde meting bedoelde ik dat in geen resultaten beinvloed wil hebben door een passerende chopper, en dat ik graag zou willen richten en direct resultaat wil zien, maar uiteraard ga ik daar wel een mooie oplossing voor vinden.

Dat van 30db dacht ik ook overigens, voldoende voor de doelstelling, kan ik in de text alsnog onderscheid maken tussen praktisch stil en echt 100% stil. Het bereikt het doel. Niet toevallig een ander merk of suggestie nog? Het is helaas niet een product waar ze in bouwmarkten of zaken in de buurt verder mee konden helpen, en ook online zijn reviews lastig te vinden.

• MicGlou
Volgens mij denk jij wat betreft die kist wat groter dan ik, zo'n kist hoeft niet veel groter te zijn dan de ATX kast zelf zolang er maar wat geluiddempend materiaal in zit en een beetje ruimte voor de meting. Maar eenvoudiger kan ook met een aantal losse platen... heel eenvoudig en goedkoop gemaakt. Een goed geïsoleerd huis maakt daarin niet uit, je muren zijn hard en weerkaatsen ieder beetje geluid... je zal toch echt aan zoiets moeten denken voor een beetje betrouwbare meting, maar misschien denk ik wel wat serieuzer dan je bedoeling. Ik dacht alleen dat als je toch zo'n meter koopt...

Wij gebruiken die apparaten van Voltcraft ook op het werk voor eenvoudige metingen op de werkvloer mbt arbo & veiligheid, heb er geen klachten over. Maar wij meten dus wel vanaf de andere van de schaal, we moeten controleren of het geluidsniveau in bepaalde ruimtes niet te hoog is om in te mogen werken zonder bescherming e.d. Meten of het wel stil genoeg is... dat hebben we eigenlijk nog nooit gedaan, dat horen we dan wel aan het gesnurk van de mannen! We hebben uiteraard wel een duurder model, maar dat is vooral vanwege de uitgebreide mogelijkheden volgens mij... als ik mij niet vergis verder hetzelfde bereik. Ik ga overigens verder niet pretenderen dat ik verstand van die apparaten heb hoor... ik werk er wel eens mee en heb geen klachten.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MicGlou schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:14:
(…) en een beetje ruimte voor de meting.
Wil je een beetje fatsoenlijke meting hebben, dan zul je toch vanaf een standaard vooraf bepaalde afstand consequent moeten gaan meten.. Een meting met "x dB op 10 cm afstand!!!" heb je natuurlijk geen ene flikker aan, aangezien dat totaal niet overeen komt met een realistisch en relevante afstand in de praktijk. Moet je toch meer aan één meter afstand gaan denken enzo. En dan wordt je kast al snel groter ;)

• MicGlou
Osiris schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:18:
[...]

Wil je een beetje fatsoenlijke meting hebben, dan zul je toch vanaf een standaard vooraf bepaalde afstand consequent moeten gaan meten.. Een meting met "x dB op 10 cm afstand!!!" heb je natuurlijk geen ene flikker aan, aangezien dat totaal niet overeen komt met een realistisch en relevante afstand in de praktijk. Moet je toch meer aan één meter afstand gaan denken enzo. En dan wordt je kast al snel groter ;)
Laten we eerst eens beginnen met... vriend, dat mag best wat vriendelijker.

Ten tweede, zo ga je in dit geval geen enkele betrouwbare meting krijgen... schiet lekker op als ik hier op 1,5m afstand met een ondergrens van 30db probeer het geluidsniveau van mijn pc in de huiskamer te meten, het aanslaan van de koelkast in de keuken is nog luider. Die decibelmeter moet je gewoon dicht bij de kast houden, als wij metingen verrichten op het werk dan doen we dat ook dicht bij de apparatuur dus niet aan de andere kant van de ruimte... en als het moet schermen we ook af om invloed van andere machines te voorkomen. Maar bijvoorbeeld ook als men het aantal decibel van je auto meet, dan steken ze het ding ook bijna in je uitlaat, niet een meter erachter.

Laat ik het anders zeggen... als jouw pc op een realistische en relevante afstand in de praktijk staat, laten we zeggen 1.5m, en dan in idle nog registreerbaar geluid produceert (meer dan de omgevingsgeluiden in de kamer) dan moet je er heel snel mee terug naar de winkel!... of voortaan een ander je pc in elkaar laten zetten :+ Met andere woorden, je kan die meter zelfs beter in de kast leggen dan een meter er vanaf. En dan nog maakt het niet uit... al doe ik die metingen van 10cm afstand, zolang ik ze dan maar altijd van 10cm doe.

Dan heb ik het nog niet eens over de extra invloeden die iedere verschillende ruimte met zich meebrengt die een dergelijke resultaat alleen maar waardevol maakt in die specifieke ruimte; hoe groot is de ruimte? Wat zijn de afmetingen/verhoudingen? Wat zit er op de muren? Wat ligt er op de vloer? Zitten er veel, weinig of geen ramen in? krijg je weer hele andere metingen. Als je juist een betrouwbare meting wil hebben moet je al die factoren (zoveel mogelijk) wegnemen.

Overigens heb ik het uiteraard niet over een kistje die er strak overheen gaat... maar bijvoorbeeld met een kistje van 80(l)x80(b)x100(h)cm kom je al een heel eind... paar klemmen erop voor montage/demontage en je zet het als losse platen weg. Zo gepiept... we zijn hier op tweakers toch?

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 24-03-2014 21:03 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Was niet onvriendelijk bedoeld.

Een hele meter, een halve meter, mij om 't even. Maar 'em praktisch tegen de kast aanduwen vind ik niet echt een goede meting opleveren. Geluid komt immers niet van één puntbron af bij een case, maar kan meerdere wegen afleggen. Ja, tenzij je 100-en metingen per case rondom wil afnemen, be my guest :P

En logischerwijs moet je je meting afschermen van geluidsbronnen. Ik raad de TS dan ook zeker aan een fatsoenlijke kist te bouwen ;)

• MicGlou
Osiris schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:00:
Was niet onvriendelijk bedoeld.

Een hele meter, een halve meter, mij om 't even. Maar 'em praktisch tegen de kast aanduwen vind ik niet echt een goede meting opleveren. Geluid komt immers niet van één puntbron af bij een case, maar kan meerdere wegen afleggen. Ja, tenzij je 100-en metingen per case rondom wil afnemen, be my guest :P

En logischerwijs moet je je meting afschermen van geluidsbronnen. Ik raad de TS dan ook zeker aan een fatsoenlijke kist te bouwen ;)
Zitten ik hier te bakkeleien... val ik toch bijna van mijn stoel door het lachen omdat ik een appje van een vriend krijg... die zit op het werk mee te lezen (weet veel van dit soort zaken). Hij zegt dus: 'als je thuis gaat lopen rommelen ga je toch niet moelijk doen? Dikke deken erover en klaar is kees! Flexibel qua ruimte, iedereen heeft het in huis en ontzettend geluidsdempend. Uitgeluld!' Ehhh ja... ik ben eigenlijk idd uitgeluld, dat is de ideale tip wat mij betreft. Gewoon een ouderwetse huiskamer hut bouwen, twee stoelen met een deken erover!

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 24-03-2014 21:12 ]

• Foritain
  • Niet online
Absurd als het klinkt.... stoelen en dekens genoeg. Moet ik enkel elke keer hetzelfde fort bouwen maar dat is te doen.

Achtergrondgeluid is overigens geen issue hier, ook in de werkruimte zit nul geluidsproductie, maar een praktisch waardevolle test bedenken kom ik wel uit. Praktisch ben ik vooral op zoek naar stilte natuurlijk, nauwkeurig zijn of een pc 50 of 60 dB omdat de muren kaatsen maakt maakt natuurlijk weinig uit, zoals je zegt is dat gewoon direct een fail voor een cpu koeler of case-fan, dus ik denk dat een 50/100cm meting praktisch waardevoller is. Maar nogmaals, dat komt wel goed.

Wat betreft het apparaat zelf ga ik er gewoon 1tje bestellen, voor die paar tientjes wel te doen, valt het tegen kan ie altijd nog retour. Bedankt voor de reacties heren.

(En meteen maar even een deken-fort bedenken, woohoo)
Pagina: 1