Raspberry Pi home automation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 23:23
Een paar maanden terug heb ik een Raspberry Pi gekocht met het idee hem te gaan gebruiken voor een stukje huis automatisering. Na het een paar keer uitgesteld te hebben wil ik er nu toch écht mee beginnen maar ik loop tegen een aantal problemen aan.

Ik heb zowel een 433 mHz transmitter en receiver maar nog geen lichtschakelaars of andere apparaten die dit ondersteunen. Hiervoor heb ik gekeken naar het KlikAanKlikUit systeem maar deze apparaten sturen geen status terug nadat ik de schakelaar heb aan- of uitgeschakeld.

De ideale situatie:

- Raspberry Pi dient als server

- Via de server kan de schakelaar worden aan- of uitgeschakeld, de schakelaar dient dan weer een signaal terug te sturen met de melding of de status van de schakelaar ook daadwerkelijk is veranderd

- Via de fysieke lichtknoppen wil ik ook nog gewoon de schakelaar kunnen bedienen, zodra dit gebeurt dient de schakelaar ook een signaal naar de server te sturen met de nieuwe status

- Beveiligde verbinding tussen server en schakelaar

Het KlikAanKlikUit systeem lijkt sowieso al af te vallen maar welke andere (betaalbare) mogelijkheden zijn er nog. Een ander protocol zoals Z-Wave is ook geen probleem, de 433 mHz transmitter en receiver hebben toch omgerekend maar een paar euro gekost.

Ik verwacht geen kant-en-klare antwoorden. Ben voornamelijk benieuwd naar mensen die een soortgelijk project hebben gemaakt of aan het maken zijn. Hopelijk kan ik daar wat van leren. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:32
Ik maak zelf gebruik van KAKU, maar als je feedback wil hebben valt het af. Ik mix het ook nog met ethernet om wel feedback te krijgen van schakelaars e.d.

Voor zover ik weet is z-wave de enige met feedback. Een groot voordeel van z-wave is ook dat het als mesh werkt, iets dat KAKU niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
Bravo51 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:47:
Ik maak zelf gebruik van KAKU, maar als je feedback wil hebben valt het af. Ik mix het ook nog met ethernet om wel feedback te krijgen van schakelaars e.d.

Voor zover ik weet is z-wave de enige met feedback. Een groot voordeel van z-wave is ook dat het als mesh werkt, iets dat KAKU niet doet.
Hoe kun je met behulp van ethernet dan alsnog de status van een schakelaar opvragen?
Maak je ook gebruik van een webinterface om je schakelaars te beheren?

EDIT:

Ik heb wel dit gevonden: http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/inbouwzender-awmt-230/
Zou ik dit kunnen gebruiken i.c.m. een KlikAanKlikUit schakelaar?

[ Voor 13% gewijzigd door DennisUniOn op 24-03-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Ik gebruik ook een webinterface, die ik zelf geschreven heb. Met ethernet stuur ik andere devices aan fan de kaku's. Van de kaku's kun je geen status opvragen.

Die inbouw zender kun je gebruiken met een schakelaar. Je moet de schakelaars namelijk in leren.

Als je feedback wil zul je toch naar z-wave oid moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
Zijn er van z-wave inbouw schakelaars die zowel met de knop bediend kunnen worden als draadloos via een z-wave controller? Kan er namelijk niet veel over vinden, wellicht dat z-wave in Nederland nog niet zo populair is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Dat durf ik je zo niet te zeggen. Ik geloof wel dat er op het forum andere mensen zijn die met z-wave bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:57
(vrijwel) alle z-wave inbouw schakelaars kan je zowel met knop als via z-wave bedienen, anders zou het een beetje nutteloos zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisUniOn
-Wally- schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:59:
(vrijwel) alle z-wave inbouw schakelaars kan je zowel met knop als via z-wave bedienen, anders zou het een beetje nutteloos zijn, toch?
Heb je toevallig een website (Nederlandse) waar ik deze kan kopen?

EDIT:
http://www.hashop.nl/Webw...hakelaar-Set-Evrelux.html

Beschikken alle z-wave producten over een antwoord functie?

[ Voor 21% gewijzigd door DennisUniOn op 28-03-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Ik heb toevallig afgelopen week hetzelfde idee gekregen.
Ik heb bij de Action voor 10 euro 3 433MHz schakelbare stopcontacten gekocht.
Er ligt kant en klare code om de schakelaar middels een zendertje te schakelen.
Het ontbrak me dit weekend alleen aan draad om de pootjes op elkaar aan te sluiten.

Daarbij ga ik met de RPi mijn P1 poort op mijn meter uitlezen, om zo een gedetailleerder beeld te krijgen van mijn verbruik.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 13:26

page404

Website says no

Matis schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:16:
Ik heb toevallig afgelopen week hetzelfde idee gekregen.
Ik heb bij de Action voor 10 euro 3 433MHz schakelbare stopcontacten gekocht.
Het ontbrak me dit weekend alleen aan draad om de pootjes op elkaar aan te sluiten.

Daarbij ga ik met de RPi mijn P1 poort op mijn meter uitlezen, om zo een gedetailleerder beeld te krijgen van mijn verbruik.
Ha, hebben ze die gewoon bij de Action? Van de week er even langs dan! Nog goedkoper dan KaKu ook! Waar hebben jullie die 433MHz zenders gehaald? Ik vind ze wel op internet, maar dan zit er altijd meteen een berg verzendkosten bij (vaak nog meer dan de prijs van de transmitter zelf).

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
In een woord: ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
TX433N is wat je zoekt, dat is een transmitter waar je die 433Mhz stopcontacten mee kan aansturen. Heb het zelf ook wel eens gedaan met een KaKu doosje en die van de Action.

Misschien dat je op eBay ook een 433Mhz transmitter kunt vinden, maar met die TX433N werkt het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrPoncho
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Matis schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:16:
Zou je me willen vertellen waar je die code vandaan hebt? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik denk ergens uit dit topic: 433MHz-communicatie met microcontrollers

Edit: Zie ook deze blog trouwens, hij heeft het niet met een TX433N gedaan, maar met een goedkopere variant van eBay.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2014 11:24 ]

Pagina: 1