NAS t.b.v. Mediabibliotheek XBMC

Pagina: 1
Acties:

• DTM_1980
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-12-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem waar ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

In de afgelopen 3 jaar ben ik bezig geweest met het maken van een eigen mediabibliotheek voor alle films en TV series voor het gebruik in XBMC. Wanneer ik een schijf vol had werd er een nieuwe bijgevoegd en klaar. Inmiddels heb ik voor ongeveer 7 TB aan films en series. Echter is er onlangs een schijf overleden en ben ik me zeer bewust geworden van mogelijkheid tot verlies van data.

Situatie nu:

3x Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB voor de films
1x WD Elements Desktop Storage 3TB Zwart voor de series

Beschikbaar:

WD Elements Desktop 1TB Zwart
Samsung HD204UI , 2TB

Nu wil ik een 4 bay NAS in het netwerk hangen en de 4 3TB schijven in RAID 5 zetten. Met de bestaande (deels) gevulde schijven weet ik dat dat niet mogelijk is.

Wat zou de meest efficiënte manier zijn om d.m.v. bijvoorbeeld data te verplaatsen en stapgewijs de NAS te vullen. Het aanschaffen van extra schijven behoort uiteraard tot de mogelijkheid maar zou zonde zijn.

Zou ik bijvoorbeeld de NAS kunnen vullen met 2x (lege) 3TB, data overzetten naar de NAS en vervolgens de schijven waar de data vandaan komt formatteren, en bij kunnen voegen in de NAS?

Zien jullie hier mogelijkheden in?
Alvast bedankt!

Danny

Verwijderd

Vraag je eerst eens af of je überhaupt dat soort media moet willen backuppen. Hoe moeilijk is het om als het nodig een bepaalde film of serie weer binnen te trekken via usenet.

Ik heb hier 20TB met films en series en geen backup. Als ik het kwijt ben dan haal ik het gewoon weer binnen.

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:06

GNML

applebuyguide.com

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:54:
Vraag je eerst eens af of je überhaupt dat soort media moet willen backuppen. Hoe moeilijk is het om als het nodig een bepaalde film of serie weer binnen te trekken via usenet.

Ik heb hier 20TB met films en series en geen backup. Als ik het kwijt ben dan haal ik het gewoon weer binnen.
Niet dat ik het niet met je eens ben over het backuppen van dit soort media, maar met de takedowns wordt het er niet makkelijker op om het "zo weer" binnen te halen.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:09
Allereerst RAID is geen backup!

Ik weet niet wat voor OS er op je gewenste NAS draait, maar met Linux kun je prima met 2 disks in RAID5 gaan draaien en dan erbij prikken tot je aan je 4 disken zit. Ik heb zo eens mijn 2 mirrors van 2 disken elk omgezet naar RAID 5 zonder verlies van data. Ik heb het hier over software RAID overigens.
Inmiddels heb ik overigens de boel omgezet naar ZFS raidz, omdat ZFS beter fault tolerant zou moeten zijn.

NB: let bij de Samsung HD204UI erop dat je de firmware gepatched hebt. Ik ben even kwijt wat er mee was, maar ikheb er 4 in mijn NAS zitten (die nu dus op ZFS draait) en herinner me dat hij gepatched diende te worden.

• 1Kb
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

idef1x schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:11:
Allereerst RAID is geen backup!

Ik weet niet wat voor OS er op je gewenste NAS draait, maar met Linux kun je prima met 2 disks in RAID5 gaan draaien en dan erbij prikken tot je aan je 4 disken zit. Ik heb zo eens mijn 2 mirrors van 2 disken elk omgezet naar RAID 5 zonder verlies van data. Ik heb het hier over software RAID overigens.
Inmiddels heb ik overigens de boel omgezet naar ZFS raidz, omdat ZFS beter fault tolerant zou moeten zijn.

NB: let bij de Samsung HD204UI erop dat je de firmware gepatched hebt. Ik ben even kwijt wat er mee was, maar ikheb er 4 in mijn NAS zitten (die nu dus op ZFS draait) en herinner me dat hij gepatched diende te worden.
Ik vermoed dat je bedoeld dat je van RAID 1 (2 disks) naar RAID 5 bent gemigreerd toen je de 3de schijf bent gaan gebruiken.
RAID 5 heeft (volgens mij nog steeds) minimaal 3 disks nodig namelijk.

• idef1x
  • Laatst online: 16:09
Klopt. En ja RAID5 heeft minimaal 3 disks nodig, maar tijdens mijn migratieslag was het wel mogelijk om met een degraded raid5 te beginnen. Vandaar dat ik er maar bij melde dat het om software raid ging, daar ik niet weet of het met hardware raid ook zou werken.

Zie : http://blog.scott.wallace...o-raid5-with-no-data.html
Pagina: 1