Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 15:47
Ik heb tientallen domeinnamen voor mezelf en voor klanten. Als ik ze in beheer heb staan ze bij Versio, maar soms hebben klanten een domeinnaam liever in hun eigen account en staan ze ergens anders. Omdat ik de DNS wil beheren vraag ik ze altijd om de nameservers aan te passen naar die van mij.

De DNS-zones beheer ik in de Rackspace Cloud DNS. Hier kan ik DNS-zones aanmaken en beheren. De nameservers hiervan zijn dns1.stabletransit.com en dns2.stabletransit.com . Echter, stel ik wissel van Rackspace DNS naar Route 53, dan wil ik niet alle nameservers van de domeinnamen willen aanpassen (dan moet ik mijn klanten vragen om dat te doen voor domeinnamen die ik zelf niet beheer). Daarom bedacht ik om een CNAME aan te maken in mijn eigen hoofddomein (zeg ns1.mijnbedrijf.nl) naar dns1.stabletransit.com en dan de nameservers van alle domeinnamen in te stellen op ns1.mijbedrijf.nl en ns2.mijnbedrijf.nl). Ik heb getest en het werkt, maar is dit ook "best practice"? In de DNS-zones bij Rackspace staan bij de DNS-records nog wel dns1.stabletransit.com en dns2.stabletransit.com.

Uiteraard staan de nameservers van mijnebdrijf.nl wel ingesteld op dns1.stabletransit.com en dns2.stabletransit.com.

Reden dat ik het vraag terwijl het wel werkt: ik verwees soms een MX-record naar een CNAME, en dat werkte ook, maar blijkt toch niet netjes te zijn en werkt niet gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik dezelfde namen voor je DNS-servers ipv per domein een naam, en dat probleem is opgelost. NS records mogen niet naar CNAMEs wijzen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
CyBeR schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:16:
Gebruik dezelfde namen voor je DNS-servers ipv per domein een naam, en dat probleem is opgelost.
Hoe bedoel je dit?

Mijn plan was dus om voor al mijn domeinnamen de namserver ns1.mijnbedrijf.nl in te stellen, welke een CNAME is naar dns1.stabletransit.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, je stelt voor al je domeinen 'ns1.jouwbedrijf.nl' in, welke een A record is naar hetzelfde IP als dns1.stabletransit.com. Als je dan van DNS-boer verhuist pas je het IP-adres in dat A record aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
CyBeR schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:16:
Nee, je stelt voor al je domeinen 'ns1.jouwbedrijf.nl' in, welke een A record is naar hetzelfde IP als dns1.stabletransit.com. Als je dan van DNS-boer verhuist pas je het IP-adres in dat A record aan.
Ah zo, duidelijk. Maar dan zou ik in de gaten moeten houden of mijn DNS-boer niet toevallig van IP-wisselt...

[ Voor 44% gewijzigd door mrwiggs op 24-03-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klopt, maar dat risico is klein. De enige manier omdat te voorkomen is dns1.stabletransit.com invullen, maar dat is weer lastiger als je zelf wilt wisselen. Het is het een of het ander :) De oplossing voor beide problemen is je eigen DNS servers draaien, maar dat is dan weer meer werk.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 24-03-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
CyBeR schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:36:
Dat klopt, maar dat risico is klein. De enige manier omdat te voorkomen is dns1.stabletransit.com invullen, maar dat is weer lastiger als je zelf wilt wisselen. Het is het een of het ander :) De oplossing voor beide problemen is je eigen DNS servers draaien, maar dat is dan weer meer werk.
Ja kans lijkt inderdaad klein te zijn: de IP's staan op hun site, dus lijkt dat ze redelijk fixed zijn.

Thanks!
Pagina: 1