4670k 70+ graden met Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Heren,

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet. De kast is een Fractal Design R4, waarin ik een i5 4670K en daarop een Scythe Mugen 4 PCGH Edition heb geinstalleerd. De thermal compound die ik heb gebruikt is de Arctic Silver 5. Deze heb ik aangebracht op de CPU dmv de 'erwt methode'. Vervolgens heb ik de koeler er stevig opgedrukt en bevestigd.

Idle draait de pc met temps als 30-33 graden. Echter, wanneer ik er wat load op zet (Intel Burn Test: high load en Prime95) schiet de CPU temperatuur al vlot naar de 75/76 graden. Dit lijkt mij niet echt de bedoeling.

Overigens heb ik één Mugen fan aangesloten op de CPU FAN connector op het mobo en de andere Mugen fan op een SYSFAN connector, aangezien de Gigabyte Z87 HD3 enkel over één CPUFAN connector beschikt. Daarnaast zijn de overige 2 case fans aangesloten op de overige SYSFAN connectors.

Enig idee wat de reden zou kunnen zijn van de hoge temps en wat ik hier aan kan doen, zonder de koeler weer volledige te demonteren en de koelpasta te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Waarom denk je dat 75/76 graden veel is? Welk onderzoek heb je zelf gedaan? heb je gegoogled? heb je de specs gezocht van je CPU?
volgens mij is die temperatuur namelijk helemaal niet bizar hoog onder hoge load en kan de CPU sowieso nog veel meer hebben. Het zou dus minder kunnen maar schadelijk is het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door JDillinger op 24-03-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Het is zeker niet schadelijk, dat wordt het pas rond de 90 graden. Echter draait hij voorlopig op stock. Aangezien ik graag iets wil overclocken, ben ik bang dat op dat moment de temps te hoog gaan worden. Het lijkt mij dat een koeler als de Mugen 4 PCGH de stock CPU onder load toch wel tussen de 50 en 60 kan houden?

Wat ik mij nog af vraag, is het een probleem dat de rear case fan haaks tegenover de CPU koeler staat met een afstand van ~10 cm? Kan me voorstellen dat dat de airflow wat verstoord, of is dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:40
Tip:
Kijk in het Haswell topic en het LinX topic.
Kun je zo je antwoord vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quxatrox
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 07:45
Mugen 4 PCGH draait op 800 rpm
de Mugen 4 rond 1.400 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Koop 2 1200 rpm fans van scythe, 8 euro ps

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb je al fysiek gevoeld aan het koelblok? Wordt die noemenswaardig warm?

Thermalinterface tussen de die en IHS is matig bij Haswell waardoor de temperatuur hoog kan oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
DCG909 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:28:
Tip:
Kijk in het Haswell topic en het LinX topic.
Kun je zo je antwoord vinden ;)
Thanks, ik ga even kijken. :)
Quxatrox schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:43:
Mugen 4 PCGH draait op 800 rpm
de Mugen 4 rond 1.400 rpm
Oké, echter zal ik het met de PCGH moeten doen.. :P Overigens heeft de PCGH 2 fans.
Frozen schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:27:
Koop 2 1200 rpm fans van scythe, 8 euro ps
Zal dat veel schelen in verhouding met de stock fans van de R4?
Bolletje schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:32:
Heb je al fysiek gevoeld aan het koelblok? Wordt die noemenswaardig warm?

Thermalinterface tussen de die en IHS is matig bij Haswell waardoor de temperatuur hoog kan oplopen.
Nee nog niet aan gevoeld. Ik zal het vanavond eens uit proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
hoe heb je de fans er opgezet? heb je ze als push and pull gebruikt?

heeft geen zin natuurlijk als ze beide staan te pushen of juist staan te pullen:)

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Exact, daar ben ik dus bang voor. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het de eerste PC was die ik heb gebouwd en daar dus niet erg op heb gelet.. |:( Ik ben bang dat ze beiden de lucht het koelblok in blazen.

De meest ideale situatie is denk ik dat de fan die richting de voorkant van de kast wijst, de lucht het koelblok in blaast en de andere fan de lucht uit het koelblok trekt en richting de achterkant van de kast blaast om de lucht naar buiten te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Zo, dit weekend de CPU fans maar even correct geinstalleerd. Op dit moment haalt de CPU een temp van 68 met een High load. Zou dit eventueel nog koeler worden met 2 extra case fans? Een pull voor in of onder en een push boven in de kast?

Overigens, de Scythe Mugen 4 PCGH kan 800 rpm per fan draaien. De fan die ik op de CPU_FAN connector heb aangesloten draait netjes ~800 rpm. Echter ben ik gedwongen (bij een gebrek aan CPU_FAN connectors) één van de twee fans aan te sluiten op een SYS_FAN connector. Deze draait nooit meer dan ~500 rpm, zelfs op high load.

Nu heb ik deze fan op de fan controller van de Fractal Design R4 aangesloten en de switch op 12V gezet. Echter herkent HWmonitor de fan niet meer. Enig idee waar ik kan monitoren hoe hard hij nu loopt, of andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan in je bios de fansnelheid van de meeste fans op je header regelen. Aangesloten op de fancontroller kan je deze nooit meer uitlezen als je niet gaat modden. Maar ga er maar vanuit dat de fan op 12v rond de 800rpm draait. Lekker stil, maar zeker 2-3c hoger dan met 1200rpm fans. En dan is die 65c helemaal niet verkeerd hoor. Gelukkig kan je het voltage vaak nog verlagen, of de clocks verhogen zonder dat je het voltage verhoogt. Het testen waard zou ik zeggen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Thanks voor de reactie. Ik ga me daar eens even in verdiepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zoals ik al zei, het is verstandig 2 1200 rpm fans te kopen en deze te monteren op je cpu.
mooier is nog om een scythe 120mm pwm met een max van 1300rpm erop te zetten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Bedankt voor je advies, Frozen. Ga ik zeker in overweging nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-07 16:25
Ik heb precies de zelfde setup, ook een Fractal r4 kast alleen heb ik nog twee extra fractal 140mm fans erin gezet voor wat extra airflow.Na een half uurtje prime95 komt mijn cpu niet boven de 50graden en idle is hij tussen de 22 en 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Oops, ik heb jouw reactie over het hoofd gezien pimsch. Jij hebt ook de Scythe Mugen 4 PCGH? Met de 800 rpm fans?

Enig idee wat de temps waren voordat je de 140mm fans er in zette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
Ja ik heb ook de 800rpm fans op mijn cpu. De twee extra casefans heb ik er direct ingezet dus ik kan geen temperatuur zonder geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Ah oké, thanks. :) Zit er ook sterk aan te denken 2-3 Noctua 140mm fans er in te zetten. Dan hoogst waarschijnlijk één intake voorin de case erbij plaatsen, één als zij-intake en een top-rear exhaust.

Kijken of dat wat helpt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 21:10
Misschine de koeler opnieuwe monteren en nieuwe pasta,
70+ is niet vreemd maar een maat van mij heeft ook deze cooler met een 4770k en de max temp is dan 66 graden onder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Niet online
Ik heb inderdaad al een beetje zitten kloten met de CPU fans. Nu blijft de temp tijdens hoge load onder de 70 graden in ieder geval. Tijdens gamen ligt de temp onder de 60 graden, wat in principe best redelijk is.

Zodra ik ga overklokken zal ik mijn koeler even van wat nieuwe pasta voorzien en wellicht een casefan of 2 erbij plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
Dat mijn pasta + koelblok er goed opzitten is ook puur geluk, die fan aan de achterkant van het moederbord kreeg ik er bijna niet op met die kutclipjes, koeler is wel een paar keer een beetje verschoven. Misschien heeft dat juist de pasta goed uitgesmeerd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 21:46
ik heb ong dezelfde setup als jou ... ook net inelkaar gezet.
Ik zal eens testen hoe warm mijn cpu wordt.
Idle is deze rond de 32 graden

-edit-

Bij mij komt de temperatuur niet boven de 61 stressed.
Ik heb dezelfde processor, cooler, en kast.

[ Voor 29% gewijzigd door Aggressor op 13-04-2014 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 21:46
-verkeerd-

[ Voor 90% gewijzigd door Aggressor op 13-04-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Hmm mijn CPU gaat niet over de 63C in dezelfde kast, echter heb ik wel een andere koeler en i7 2600k @ 4.2GHz. Heb jij 2 140mm fans aan de voorkant zitten?
Als je met je BIOS je fansnelheid niet aan kan passen kan je het proberen met SpeedFan, doe ik ook.
Pagina: 1