Nieuwe Vidkaart - Beetje verdwaald

Pagina: 1
Acties:

• Temko
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01-2020
Goede morgen Tweakers!

Ik ben gisteren tot de conclusie gekomen dat mijn huidige videokaart het loodje heeft gelegd, en normaal zou ik binnen een paar tellen via tomshardware zo een nieuwe kaart hebben uitgezocht, maar dez keer loop ik toch met enkele dingen vast, dus ik denk, ik vraag advies!

Mijn Setup:
CPU: i7-4770k (clocked at stock 3.5)
RAM: 32GB DD3 - 8-8-8-24 1600MHZ
Mobo: Asus Sabertooth

Ik draai met 2 beeldschermen (1920x1080), en de nodige rand apparatuur.

Dus nu mijn vraag, want de videokaart die is overleden was via garantie een vervanger van mijn vorige kaart (HD 5890) namelijk de HD 6990.

Maar nu deze ook is overleden - ben ik ATI eigenlijk wel zat. Ik ben sinds jaren ook op een Intel CPU en wil dat eigenlijk doortrekken met een Nvidia kaart.

Nu is de laatste keer dat ik een Nvida kaart in mijn PC had de 8800GT, dus ik zit met een beetje gebrek aan variatie en kennis.

Dus mijn vraag aan tweakers:

...Wat is momenteel een goede kaart, van nvidia met ongeveer de prijsrange ~300-450 euro. Wel op lettend dat deze kaart ~4 jaar mee moet kunnen gaan.

Ik zat zelf te kijken naar de 780GTX (of TI) maar kan me even niet indenken waarom ik niet gewoon voor de 770 zou gaan. Of heeft een van jullie daar een beter inzicht in.

Qua gebruik moet deze kart gewoon mijn twee beeldschermen aan kunnen, de koeling is gewoon lucht zonder extra's, en de airflow in de case is uitmuntend. (er is ook meer dan voldoende ruimte voor grote kaarten)

..dus, tweakers.. Help! :D

Verwijderd

Game je verder ook nog op de 2 schermen of game je alleen op 1 scherm.
Op zich valt de gtx780 mooi binnen jou'n budget en de gtx770 kan ik niet echt aanraden omdat die kaart eigenlijk een gtx680 is en minder gpu power heeft en ook nog eens een kleinere geheugen bus met minder geheugen (tenzij de 4gb) heeft waar door de gtx770 ook minder future proof is.

Deze bvb is erg goed, je kunt ook voor andere merken gaan maar doe vooral waar jou voorkeur ligt want de verschillen zijn vaak maar heel klein.
pricewatch: Asus GTX780-DC2OC-3GD5

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus ik verplaats het topic naar CAA.

• Temko
@Bolletje: Oeps! Thanks!

@Lupp:

Ik game over het algemeen op 1 scherm (fullscreen) met enkele uitzonderingen. ik zou graag willen gamen op bijde schermen maar helaas zijn niet veel games gemaakt voor een 3840x1080 :(

Ook is de bedoeling dat er binnen een jaar ge-upgrade word naar 2 Cinema displays (2560x1440).

Voor de 770 - thanks, ik was daar al bang voor. die word het dus iig niet.

Voor de 780, is er een reden om een bepaalde variant boven een andere te kiezen (GTX/TI)? Mijn voorkeur gaat overgings wel naar een kaart met 2 HDMI poorten (indien die er uberhapt is?).

Ik zag de asus die jij linkt idd al staan met lovende recenties maar wijnig inhoudelijke vergelijkingen met andere gelijkwaardige kaarten/varianten.

En dan een derde vraag, is het mogelijk zelfs slimmer bekende om 2x de 760 in SLI te draaien?

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00

henwy

Meh

Als je het hebt over ongeveer 4 jaar meegaan, dan is het toch eerder aan te raden 1 kaart te nemen met de mogelijkheid om er later 1 bij te plaatsen.

Verwijderd

Temko schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:29:
@Bolletje: Oeps! Thanks!

@Lupp:

Ik game over het algemeen op 1 scherm (fullscreen) met enkele uitzonderingen. ik zou graag willen gamen op bijde schermen maar helaas zijn niet veel games gemaakt voor een 3840x1080 :(

Ook is de bedoeling dat er binnen een jaar ge-upgrade word naar 2 Cinema displays (2560x1440).

Voor de 770 - thanks, ik was daar al bang voor. die word het dus iig niet.

Voor de 780, is er een reden om een bepaalde variant boven een andere te kiezen (GTX/TI)? Mijn voorkeur gaat overgings wel naar een kaart met 2 HDMI poorten (indien die er uberhapt is?).

Ik zag de asus die jij linkt idd al staan met lovende recenties maar wijnig inhoudelijke vergelijkingen met andere gelijkwaardige kaarten/varianten.

En dan een derde vraag, is het mogelijk zelfs slimmer bekende om 2x de 760 in SLI te draaien?
Over het algemeen worden er kaarten aangeraden die beter in de prijs prestatie verhouding liggen en dat doet de gtx780 ti niet vandaar dat ik die niet aan raad, en dat doen weinig mensen hier tenzij het budget groot genoeg is en dat het niet veel uit maakt voor de koper.

De normale gtx780 is met een oc al snel even snel als de ti ook, op zich kan dat ook een redenen zijn maar ja de ti is ook weer over te klokken.

Kaaten met 2 hdmi aansluitingen vind je niet zo snel, de meeste kaarten hebben 2xdvi dual link 1 display port en 1 hdmi aansluiting.

Waarom de Asus, omdat die kaart over het algemeen de stillere kaarten zijn en omdat ze daar bij erg goed koelen. Maar ook de MSI variant doet dat goed en dus is het vooral voorkeur welke je liever hebt, daar kan ik niet goed over oordelen want de ene kaart is juist koeler en de andere heeft wat hogere klok snelheid en is daar bij iets warmer met wat meer geluid.

Waarom niet 2 gtx 760 dat is hier boven goed benoemd.

• Temko
Heren bedankt voor de informatie (en bevestiging van mijn eigen vermoedens).

De keuze zal denk ik vallen onder de MSI, Asus of EVGA Varianten. De Hogere clockspeed op de EVGA trekt me wel, en is geluid voor mij niet een factor (ik mag merken dat ik een monster heb ;))

Iemand persoonlijk ervaring met 1 ( of meer ) van de varianten die me de mogelijk minpunten kan noemen die niet zo 1-2-3 te vinden in de reviews. Over het algemeen ga ik niet Overclocken, en niet modden (ten zij dit na 2-3 jaar nodig blijkt, maar initieel een non issue)

Nogmaals bedank!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

voor meerdere schermen, en zeker hogere resoluties is op dit moment AMD wat de klok slaat, de 290 is meer futureproef door de grote geheugenbus en de hoeveelheid geheugen, dit komt op die resoluties van pas.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1