Gigabyte Z77X-D3H POST maar soms na miniscuule overclock

Pagina: 1
Acties:

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 09:28

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hey beste mensen, hier komt mijn verhaal. Het is een lange, want ik heb al heeeeeel veeeeeel geprobeerd :)

Het systeem:
Gigabyte Z77X-D3H moederbord
2500K Sandy bridge @ stock/4.3ghz
Club3D 7870XT, overclocked
8 GB Kingston XPS 1600
Asus Xonar XT
Samsung 120g SSD
WD 3TB HD

Het probleem is het volgende:
1. Wanneer ik mijn PC opstart na hem afgesloten te hebben en er een lange tijd (uur oid?) niet achter heb gezeten, is er een kans dat hij niet POST, ik denk ongeveer 30% kans.
2. Wanneer hij, na een hele avond uit te hebben gestaan wel POST, blijft hij hangen tijdens het opstarten van windows, zonder BSOD.

Het probleem is op te lossen door:
1. Wanneer hij niet POST. De stekker eruit trekken, 10 seconden wachten, stekker erin, en opstarten. Hij POST dan 100% prima, en heeft ook geen problemen in windows.
2. Wanneer hij wel POST, naar BIOS gaan. Een minuutje te wachten, reset. Hij start dan wel op.
3. Alle vormen van overclocking uitzetten. Zelfs het verhogen van de multiplier met 1 (3,4 ghz ipv 3.3) zorgt voor deze problemen.

Wanneer de computer eenmaal werkt, dan werkt hij vlekkeloos, ook op 4.3 ghz. SuperPi, games. hij loopt simpelweg nooit vast.

Wat ik tot nu toe al geprobeerd heb:
1. Nieuwe voeding. Ik was er van overtuigd dat dat het probleem was, maar het hielp niets
2. Nieuw moederbord. Zelfde model nogmaals gekocht, zodat ik windows niet opnieuw hoefde te installeren. Helaas leverde het niks op.
3. Opstarten zonder sound & videokaart. Haalt niks uit. Zelfde problemen
3. BIOS: load optimized defaults. Werkt totdat ik de multiplier weer verhoog.
4: BIOS: nieuwe versie. Zowel f16 als de beta F18i geprobeert. Doet niks.

Ik verdenk langzamerhand het moederbordtype zelf. Dat het zich gewoon niet goed laat overklokken, maar aangezien het zo'n populair bord is kan ik me weer niet voorstellen dat iedereen dit probleem ondervind.

Iemand nog tips? Ik ben op zich klaar om me gewonnen te geven, als je zowel het mobo als de voeding vervangt en het helpt niks dan heb je volgens mij wel alles gedaan wat je kan :P

Thanks in advance,

Jaap

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit zo lees zijn het problemen die ik ook wel eens gezien heb als het systeem niet geaard is aangesloten, waardoor het systeem weigert te posten. Gezien je PSU en mobo al eens heb vervangen lijkt me dat een interessante optie om eens naar te gaan kijken als je het systeem nu niet geaard hebt aangesloten.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hmmm interessant. Zou dat gefixed moeten worden als ik de voeding uit de stekkerdoos haal en direct in het stopcontact steek? Ga ik zeker ff proberen vanavond, bedankt voor het meedenken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xtinction schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:32:
Hmmm interessant. Zou dat gefixed moeten worden als ik de voeding uit de stekkerdoos haal en direct in het stopcontact steek? Ga ik zeker ff proberen vanavond, bedankt voor het meedenken.
Nee, waarschijnlijk niet, het gaat erom dat je randaarde hebt. En de meeste stekkerdozen die je tegenwoordig hebt zijn geaard

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Maar als je geaarde stekkerdoos heb, maar geen geaard stopcontact uit de muur heb, dan heb je alsnog last..

Als je zoiets op zeker wil testen, moet je hem ff in de keuken in de stopcontact doen.. Daar is het vrijwel altijd geaard..

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Meh, de stopcontacten in de kamer zijn al geaard :( Helaas...

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Voor de volledigheid: Het probleem zit hem in het geheugen. Wanneer ik de XMP settings gebruik boot hij niet, laat ik hem om 1333mhz staan, dan boot hij wel. Niet zomaar vertrouwen op die XMP settings dus :(

Anyway, solved...

• Fusion6
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-02 22:27
staat je geheugen wel op de lijst? ik had dit probleem ook met ram geheugen wat blijkbaar achteraf niet compatible was... als het werkt op de standaard settings lekker zo gebruiken, het scheelt (bijna) niks in dagelijks gebruik;)
Pagina: 1