Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toshiba Bios passwords

Pagina: 1
Acties:

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 12:58
Goedenmorgen medetweakers.

Bij de school waar ik werk zijn er 4 Toshiba Tecra 950-18F laptops besteld. Omdat de laptops onder andere door leerlingen worden gebruikt (die losse handjes hebben), moet hij goed beveiligd worden zodat er niet elke week geklooi is met die dingen... pricewatch: Toshiba Tecra R950-18F

Dus ik ben dat ding aan het inrichten, maar ik stuit op een klein probleempje qua laptop security.

In de bios kan ik twee passwords instellen, een user en een supervisor password.

Het supervisor password spreekt redelijk voor zich, kan ik zo goed als alles mee blokkeren en voorkomen dat men belangrijke bios opties kunnen veranderen.

Het User password is het hekel punt alleen. Als die staat ingesteld, vraagt hij bij elke cold boot voor het wachtwoord om alleen al verder te gaan naar het OS. Dit is bijzonder irritant, want hij moet gewoon meteen doorstarten naar Windows zonder te prompten voor een password, want de studenten en docenten hoeven de passwords natuurlijk niet te weten.

Als ik user-password uitzet heb ik het probleem dat mensen zonder password de bios kunnen inkomen onder ''user mode''. De belangrijk dingen kan je niet aankomen, maar de user-mode kan je nog steeds een User-pass aanmaken, en een HDD/SSD Password instellen.

Dat moet natuurlijk niet, en iemand met minimale kennis kan dus al makkelijk via user-mode de bios in komen en wachtwoorden aan gaan passen.

De manual van Toshiba is dramatisch slecht en ik kwam geen centimeter verder, en van de Toshiba support site werd ik ook niet wijzer van.

Dus ik wend me tot mijn medetweakers in de hoop dat anderen hier hetzelfde probleem hebben gehad en het probleem mogelijk opgelost hebben.

Dus om mijn probleem samen te vatten...
Hoe krijg ik full bios security zonder dat hij bij een cold-boot een startup password prompt?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Alles gewoon een wachtwoord geven, als je slim bent ook windows met een server laten draaien, zo heb je ook dat de rommel niet op de laptop zelf terecht komt, moet je natuurlijk wel een stabiele wifi verbinding hebben.

• deknegt
Speakerfreak95 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:36:
Alles gewoon een wachtwoord geven, als je slim bent ook windows met een server laten draaien, zo heb je ook dat de rommel niet op de laptop zelf terecht komt, moet je natuurlijk wel een stabiele wifi verbinding hebben.
De compu's werken via servers, en staan alle applicaties op de server. Laptops is voor grootste deel ook server based, met enkele dingen op de laptop.

Maar het probleem dat ik heb is dat er bij een cold-boot er altijd een WW word ge-eist van de Toshiba, en zonder dat wachtwoord gaat hij ook niet verder.

De docenten EN leerlingen horen die wachtwoorden niet te weten, want voor dat je het weet gaat ermee gekloot worden en dan is het een gigantisch drama om alles weer redelijk op gang te krijgen.
De docenten krijgen de ww's niet omdat zij dat simpelweg niet horen te weten, en uit hun luiheid vertellen ze het 1-2x aan een leerling, en dan begint het gekloot.

Ik wil dat de hele bios afgesloten is, maar hij moet gewoon doorstarten bij een cold-boot zonder dat hij het bios wachtwoord nodig heeft...

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Dan alleen supervisor password instelling.

• deknegt
Wat ik al zij in de OP. Met alleen supervisor ww kunnen mensen nog steeds in de bios als user door simpelweg op F2 te bateren. Daar kunnen ze lukraak een user ww aanmaken en ook een hdd/ssd ww maken.

1 iemand hoeft maar de bios in te gaan als user, en een user ww aan te maken... En de hele bios moet weer gereset worden om van dat user ww af te komen?

Alle informatie staat in mijn op, dus de suggestie die je geeft is niet acceptabel.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Cheezus

Luiaard

Maar dan kunnen users dus (een aantal) BIOS instellingen wijzigen..

Is er niet een optie om het BIOS te disabelen voor users?

Verwijderd

Dan stel je toch het user password in op 12345?

Kunnen ze wel opstarten, maar nog steeds geen instellingen wijzigen.

En anders had TS maar beter onderzoek moeten doen, voordat hij/zij die Toshiba krengen aanschafte.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 14:50 ]

• deknegt
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:48:
Dan stel je toch het user password in op 12345?

Kunnen ze wel opstarten, maar nog steeds geen instellingen wijzigen.

En anders had TS maar beter onderzoek moeten doen, voordat hij die Toshiba krengen aanschafte.
Uhhh, wel dus. Ze kunnen dan via user mode de bios in met 12345. En dan kunnen ze HDD/SSD password toevoegen, of het user password aanpassen naar 54321 of whatever zodat niemand er meer in kan.
Cheezus schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:44:
Maar dan kunnen users dus (een aantal) BIOS instellingen wijzigen..

Is er niet een optie om het BIOS te disabelen voor users?
Dat vraag ik dus aan de medetweakers, een manier om er voor te zorgen dat de normale users niet in de bios kunnen...

[ Voor 26% gewijzigd door deknegt op 24-03-2014 14:52 ]

Verwijderd

Dan komt het er dus op neer dat die laptops ongeschikt zijn voor het doel waarvoor ze zijn aangeschaft.

• deknegt
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:51:
Dan komt het er dus op neer dat die laptops ongeschikt zijn voor het doel waarvoor ze zijn aangeschaft.
De laptops op zich zijn goede machines, maar de Toshiba proprietary bios is een pos, het slaat nergens op hoe de security in elkaar zit. Ik hoor de bios volledig af te kunnen sluiten zonder dat hij bij een cold-boot een wachtwoord eist aan normale users...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Vrijwel elke non 'educational' business laptop werkt zo. Iedere 'user' heeft de mogelijkheid password/encryptie aan te passen MITS de HDD/SSD dat ondersteund. Een optie zou dus kunnen zijn om de HDD/SSD te vervasngen door een die geen password/encryptie ondersteund.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2014 14:57 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• deknegt
DukeBox schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:56:
Vrijwel elke non 'educational' business laptop werkt zo. Iedere 'user' heeft de mogelijkheid password/encryptie aan te passen MITS de HDD/SSD dat ondersteund. Een optie zou dus kunnen zijn om de HDD/SSD te vervasngen door een die geen password/encryptie ondersteund.
Sorry, maar met elke andere bios kan ik gewoon de bios afsluiten zonder dat normale users er hinder van ondervinden. Elke andere bios kan ik gewoon een password instellen om mensen volledig uit de bios te houden, zonder dat ze een startup password moeten intypen.

Voor mij begint dit meer een rant naar Toshiba te worden, dus mijn lichte rage is niet op de tweakers gericht die de moeite nemen om een reply te doen, ik ben dankbaar voor de aandacht.

Dus ja, als mensen een idee hebben of ervaring hebben met het probleem dat ik ondervind - en een mogelijke oplossing hebben -, replies zijn nog steeds welkom...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik geef toch een mogelijk oplossing :?

Verwijderd

Optie om in het BIOS een user password in te stellen verdwijnt als de HDD het niet ondersteunt? Klinkt onwaarschijnlijk.

Denk dat TS het best contact op kan nemen met Toshiba, want met "disable user password tecra" kom ik alleen oplossingen tegen een ingesteld wachtwoord te wissen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 15:31 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, de optie verdwijnt niet maar je blijft wel toegang houden tot je hdd/ssd. Alleen zal de supervisor het user password moeten resetten indien iemand daar misbruik van maakt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een idee om even contact te zoeken met Toshiba over hoe zij denken dat dit hoort te werken en op te lossen is? Kan goed zijn dat het met BIOS update opgelost is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kan je uit ervaring vertellen dat Toshiba daar niets aan doet. Zij zullen je dan wijzen op de educational versies van de business line.

Pagina: 1