Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eegade
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-07-2023
In december heb ik een Asus laptop gekocht waar standaard 4GB geheugen in zit. Ik heb hem gekocht met de gedachten, als de 4GB niet voldoende presteert kan ik er altijd nog 4GB bij prikken in het andere slotje.

Nu wil ik er dus 4GB bij kopen, maar faalt mijn kennis hierover. Hoe weet ik nou welk geheugen er goed is en in mijn laptop past? Ik was er al wel uit dat Kingston, Crucial en Corsair de 3 merken zijn die goed presteren met hun geheugen bankjes en dat ik in ieder geval DDR3-SODIMM moet hebben. Maakt het bijvoorbeeld uit wat de klokfrequentie is van het andere bankje? De standaard die erin zit is 1.600 MHz.

Wat is nu een geheugen bankje wat voor mij geschikt is?

Het exacte type laptop welke ik heb: NB S56CA-XX221H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je kan op de site van de fabrikant kijken of er een lijst met geheugenmodules staat die getest zijn met jouw type laptop/moederbord.
Een tweede optie is kijken op bijvoorbeeld www.geheugen.com en daar zoeken op jouw laptopmodel.

Volgens mij maakt het niet uit als je sneller geheugen pakt, maar haal je er ook geen voordeel uit als je laptop die snelheid niet ondersteunt. Langzamer geheugen is precies dat: langzamer. In de praktijk zal je dat niet snel merken (kijk bijvoorbeeld naar de geheugentest op de frontpage laatst), maar het kan meetbaar zijn.

Als het kan zou ik eenzelfde reepje pakken als die er nu al in zit, dan heb je eventueel nog wat dual channel snelheidsvoordeel.

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 24-03-2014 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk in de specs van je notebook, daar staat welk type geheugen erin moet.
Wil je exact weten welke module erin zit, maak het ding dan open en kijk wat er op de module staatn. Als het 1x 4GB is dan kun je vaak nog wel een 2e module bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eegade
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-07-2023
Bedankt voor de reacties, ik heb zojuist de Crucial CT51264BF160BJ gekocht.