PC voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• EdwardK123
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:37
Beste allemaal,

12 jaar geleden hebben mijn ouders een PC aangeschaft. Wonder boven wonder doet dit ding het nog steeds. Hun ervaring met XP is prettig maar ze willen graag 'iets snellers'. Het moet kunnen FB'en, lichte administratieve taken doen, mailen, etc, etc. Basistaken dus.

Ik kom daarom op het onderstaande lijstje, en denk dat ze hier nog vele jaren mee vooruit kunnen:

Pentium G3220 (1150 Socket Haswell)
ASRock Intel H81-M DGS (1150 Socket)
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU (2x 4GB) (1600MhZ)
bequiet! System Power 7 300W
Kingston SSDNow V300 120GB
Corsair Carbide 200R

Zelf zat ik ook nog aan een Celeron te denken en ik twijfel aan de 8GB RAM. Ook heb ik weinig ervaring en kennis van de verschillende soorten types moederborden en ben hier dus vooral op het aanwezig zijn van USB 3.0 afgegaan. Ook vraag ik me af of een SSD geen overkill is. Het is natuurlijk wel fijn voor 'het snelle opstarten en afsluiten' maar ik vraag me af of het het geld waard is voor mn ouders en ik er niet gewoon een 7200RPM HDD in gooi. Windows 7 zal erop worden gezet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele suggesties!

Gr

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt meer aan een ssd dan 8GB ram. Ik zie dat je in grote lijnen de BBG van maart hebt gevolgd.

Ondertussen zijn er al weer veranderingen gaande geweest. Je kunt nu beter kiezen voor de Crucial 2.5" M500 120GB; die is goedkoper en levert betere prestaties dan de Sandisk. Tevens zou je de Fractal Design Core 1000 USB 2.0 als behuizing kunnen overwegen, dan is het systeem een stuk compacter.

Mocht je usb 3.0 aan de voorzijde van de behuizing op prijs stellen dan moet je de ASRock Intel H81 H81M-HDS en Fractal Design Core 1000 USB 3.0 nemen. Ook heb je met dat moederbord een hdmi-poort.

Voor de rest zit je goed. Ik neem aan dat de randapparatuur al aanwezig is? Vergeet trouwens geen Windows- en Office-licentie mee te nemen in je samenstelling.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 24-03-2014 01:15 ]

• EdwardK123
Bolletje schreef op maandag 24 maart 2014 @ 01:11:
Je hebt meer aan een ssd dan 8GB ram. Ik zie dat je in grote lijnen de BBG van maart hebt gevolgd.

Ondertussen zijn er al weer veranderingen gaande geweest. Je kunt nu beter kiezen voor de Crucial 2.5" M500 120GB; die is goedkoper en levert betere prestaties dan de Sandisk. Tevens zou je de Fractal Design Core 1000 USB 2.0 als behuizing kunnen overwegen, dan is het systeem een stuk compacter.

Voor de rest zit je goed. Ik neem aan dat de randapparatuur al aanwezig is? Vergeet trouwens geen Windows- en Office-licentie mee te nemen in je samenstelling.
Ben inderdaad grotendeels van de BBG uit gegaan inderdaad. Ik zelf heb in mijn PC 8GB zitten maar ik weet niet in hoeverre het verschilt van 4GB.

Zat zelf ook naar de M500 te kijken, dank.

Voor de Windows en Office producten wordt ook gezorgd.

• i4y
  • Laatst online: 11-04 10:12

i4y

Helemaal mee eens! hdmi poort kan zeker geen kwaad en het moederboard is nauwelijks duurder.
extra "future proofing" ;)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21

P_Tingen

omdat het KAN

EdwardK123 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 01:15:
[...]
Ben inderdaad grotendeels van de BBG uit gegaan inderdaad. Ik zelf heb in mijn PC 8GB zitten maar ik weet niet in hoeverre het verschilt van 4GB.

Zat zelf ook naar de M500 te kijken, dank.

Voor de Windows en Office producten wordt ook gezorgd.
Als je de pc niet zo zwaar belast en bovendien een SSD hebt, is er op zich geen reden om er 8GB in te zetten. Het kan, uiteraard, en het zit niet in de weg maar ik betwijfel of je verschil zal merken. Je ouders hebben geen geheugenverslindende hobby's zo te zien en als er al een keer wat heen en weer geswapt moet worden dan gaat dat naar SSD en dus snel.

Die twijfel over de SSD zou ik snel aan de kant zetten. Als er iets een pc lekker soepel en snel laat aanvoelen dan is het wel een SSD.

... en gaat over tot de orde van de dag

• EdwardK123
Dank voor alle reacties! De keuze voor het gesuggereerde moederbord lijkt mij een uitstekende keuze, en het geld wat ik bespaar met de case (Fractal ipv Corsair) en de RAM steek ik wel in een SSD.

Grappig: mijn ouders hebben twee HDD's van gezamenlijk 110GB (toendertijd was dit nog veel) en gebruiken hier nog niet eens 40GB van, alle foto's en dergelijke staan namelijk op een externe HDD (hebben ze wel zelf kunnen doen).

Kom dus op het volgende uit:

Pentium G3220 (1150 Socket Haswell)
ASRock Intel H81 H81M-HDS
4GB 1600 MhZ RAM
bequiet! System Power 7 300W
Crucial M500 120GB
Fractal Design Core 1000 USB 3.0

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
EdwardK123 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:33:

Grappig: mijn ouders hebben twee HDD's van gezamenlijk 110GB (toendertijd was dit nog veel) en gebruiken hier nog niet eens 40GB van, alle foto's en dergelijke staan namelijk op een externe HDD (hebben ze wel zelf kunnen doen).
Veel tweakers kijken daarover heen: pc's van ouders (non-tweakers) hebben weinig opslagruimte nodig. Mijn ouders met een 1 TB disk hadden 80 GB in gebruik. Bij een onderhoudsbuurt (cc cleaner) heb ik ook de systeemherstelpunten verwijderd en voila 41 GB in gebruik. Inclusief de fotoverzameling van 1200 fotos en een stuk of 15 videos van de kleinkinderen.

Voor dat soort pc's zijn de ssd's van nu een uitkomst, 60 euro voor de hd gaf je zowiezo al uit, nu heb je daarvoor een ssd die groot zat is.

• Bolletje
  • Laatst online: 11:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
@ EdwardK123
Ja, dan heb je een goed lijstje te pakken. Je weet trouwens dat je hier op Tweakers makkelijk een wenslijstje kan aanmaken en je producten in een soort winkelmandje kan zetten? Zie Handleiding Pricewatch als je wil weten hoe het moet.
Dan kan ook gelijk worden uitgerekend hoeveel het kost en waar je het goedkoopste de onderdelen kan aanschaffen.

@ Reepje
Klopt, die benadering probeer ik naast het reguliere huishouden nu ook meer op kantoor door te voeren. Centrale opslag is dan veel handiger. Vroeger, en dan heb ik nog niet eens over zo heel lang geleden (i.e. ik kocht een Crucial M4 64 GB toen die uit was voor 110 euro), waren ssd's nog een stuk duurder. Met de prijzen van nu, circa 65 euro voor een bewezen en goed presterend 120/128GB-model, is het wel veel aantrekkelijker voor de algemene consument. :)

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
edit: Laat maar

[ Voor 97% gewijzigd door donnervogel op 24-03-2014 22:50 ]

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Voor een PC die een levensverwachting van 10+ jaar heeft zou ik 8GB RAM en een 240GB SSD kiezen. Niet omdat het nu zo'n groot verschil maakt, maar omdat je daarmee ook over 5 jaar nog wat HD ruimte en geheugenruimte hebt. Ik weet dat het goedkoper is om dan te upgraden, maar het is neem ik aan juist de bedoeling om dat niet te gaan doen. Verder zou ik om diezelfde reden ook een i3 nemen en Windows 8.1 installeren.
Dan heb je gewoon een moderne en capabele desktop die wat over heeft om alle taken uit te voeren. Als programma's dan wat zwaarder gaan worden of ze toch een keer een filmpje willen monteren ofzo, dan hoeven ze daarvoor niet meteen te gaan upgraden.
Kost alles bij mekaar nu een paar tientjes extra, maar als daardoor de PC een paar jaar langer mee kan haal je dat er dik uit. En bovendien krijg je er al die tijd ook een snellere PC voor.

• EdwardK123
Gezien het feit dat mijn ouders ongeveer 1x in de week achter de PC zitten om mail te checken (als ze dat hooguit al doen, daar hebben ze immers de iPad voor), vind ik de huidige build meer dan gerechtvaardigd.

Ik zie geen reden om voor 8GB RAM te gaan en een 240GB SSD te kiezen als ze uberhaupt nu nog niet eens 40 GB gebruiken met hun HDD, gezien ze nu ook tevreden zijn met een oude PC uit 1998 denk ik dat een nieuwe build überhaupt veel sneller zal zijn, wat natuurlijk ook door de SSD mogelijk wordt gemaakt.. Mocht Windows 7 later vervallen, dan kan er tegen die tijd alsnog altijd gekozen worden voor een upgrade.

[ Voor 16% gewijzigd door EdwardK123 op 25-03-2014 11:07 ]

Pagina: 1