Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

"Even" een beamer aanschaffen, prijsadvies?

Pagina: 1
Acties:

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-11 15:43
Hallo mede Tweakers.

Ik ben aan het onderzoeken of in mijn situatie een beamer goed thuis past. De beamer zal aan het plafond moeten hangen en er zal een wit scherm aan de muur moeten komen hangen (evt. uitrolbaar).

Nu heb ik wat rondgekeken en zie ik beamers oplopend vanaf €400 tot duizenden euro's. In welke prijsklasse moet ik zoeken om gewoon een goed beeld (en natuurlijk voldoende licht) te krijgen. Zal een budget van €1000,- bijvoorbeeld voldoende zijn voor de beamer + installatie + (oprolbaar) scherm, of moet ik mijn budget verdubbelen en nog even door sparen voor de echte ervaring?

(Het budget is excl. geluidsset en met installatie bedoel ik de benodigde tools om de installatie te doen, deze installatie zal ik zelf doen.)

Alvast bedankt!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 13:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou beginnen met wat je precies met de beamer wil doen; is het een vervanging van de reguliere televisie? Over welk scherm hebben we het en in welke ruimte komt de beamer? Hoe groot is het scherm? Wat is de afstand tussen scherm en beamer?

Welke content ga je laten zien op de beamer? Statische content zoals powerpoints of webpagina's, films of ook veel games?

Veel vragen, weinig antwoorden. :p

• Sneek
Bolletje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 23:38:
Ik zou beginnen met wat je precies met de beamer wil doen; is het een vervanging van de reguliere televisie? Over welk scherm hebben we het en in welke ruimte komt de beamer? Hoe groot is het scherm? Wat is de afstand tussen scherm en beamer?

Welke content ga je laten zien op de beamer? Statische content zoals powerpoints of webpagina's, films of ook veel games?

Veel vragen, weinig antwoorden. :p
Inderdaad veel vragen, er komen dan ook zeker veel antwoorden.

Op de beamer zullen films worden gespeeld, deze films ga ik waarschijnlijk allemaal in 2D kijken maar als 3D niet veel kost sla ik dit zeker niet af. Het scherm heb ik het liefst zo rond de 80" - 100". afstand tussen scherm en beamer is max. 3 meter.

Naast films kijken lijkt het me ook wel gaaf om er op te gamen, maar ik had al begrepen dat beamers hier niet erg geschikt voor zijn, in elk geval niet bij first person shooters.

edit: de beamer is geen vervanging van de televisie maar een extra luxe voor naast de televisie, overdag is het namelijk naar mijn weten veel te licht in mijn huis om een beamer goed te gebruiken voor films/tv.

[ Voor 9% gewijzigd door Sneek op 23-03-2014 23:43 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

afstand, gewenst oppervlakm resolutie, techniek, welke aansluitingen, gewenste lampduur, let ook op wat een lamp kost!

Iperf

• Sneek
fish schreef op zondag 23 maart 2014 @ 23:43:
afstand, gewenst oppervlakm resolutie, techniek, welke aansluitingen, gewenste lampduur, let ook op wat een lamp kost!
techniek? Aansluiting zit voor zover ik gezien heb wel goed, hdmi / dvi / dp heb ik sowieso wel. Moet de lamp apart worden aangeschaft?

geschikte resolutie op mijn afstand lijkt me 1080p

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een lamp heeft een aantal branduren als die stuk is of "op" dan heb je een nieuwe nodig, en ze kosten geen 2 kwartjes.

techniek ? http://www.beamerexpert.n...ussen-dlp-en-lcd-beamers/

Iperf

• Sneek
Bedankt voor de reactie, dan denk ik dat mijn voorkeur, ondanks de minder lange levensduur van de lamp naar de LCD beamer gaat. ik ben best bereid om om de zoveel jaar een lamp van circa 100 euro te vervangen.

Overigens rookt er niemand in mijn kamer dus daar zal ik geen last van hebben. het kan wel enigszins stoffig zijn.

• Banballa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:12

Banballa

(>'_')>

De Benq W1070 is erg populair op dit moment. Volgens mij wel te krijgen voor 650 / 700 euro.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Ik zou ook kijken of je de beamer ergens werkend kan zien. Ik vind zelf sommige DLP projectoren erg irritant, ik zie dan in m'n ooghoeken een regenboog effect

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 14:15
Sneek schreef op maandag 24 maart 2014 @ 00:23:
Bedankt voor de reactie, dan denk ik dat mijn voorkeur, ondanks de minder lange levensduur van de lamp naar de LCD beamer gaat. ik ben best bereid om om de zoveel jaar een lamp van circa 100 euro te vervangen.

Overigens rookt er niemand in mijn kamer dus daar zal ik geen last van hebben. het kan wel enigszins stoffig zijn.
100 euro is wel krapjes hoor. 3rd party lampen starten meestal rond de 150 euro en duurder. Wil je een lamp van het merk beamer die je hebt dan loopt het al snel richting de 200 euro.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Die lampen gaan heel lang mee als je ze gebruikt om af en toe een film te kijken. Zou ik in jouw geval niet meenemen in de overweging.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:54

bonyuri

Investigator!

Hier kun je kijken of je projector wel voldoende licht opbrengst heeft en past binnen de ruimte:

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:03:
Die lampen gaan heel lang mee als je ze gebruikt om af en toe een film te kijken. Zou ik in jouw geval niet meenemen in de overweging.
Mee eens, heb de afgelopen 10-15 jaar een viertal beamers gehad, nog nooit een lamp hoeven vervangen. Je doet tegenwoordig 2 a 3000 uur met een lamp, dat is bij 3 uur per dag (en dat is een hoog gemiddelde!!) 1000 dagen, dus 3 tot 4 jaar.

Verder; let op dat je een beamer koopt voor thuisgebruik. Die zijn vaak iets groter, met als voordeel dat er ook geen straalmotor inzit voor het koelen. Hoeft ook niet, want je gaat hem ook niet gelijk verplaatsen nadat je hem gebruikt hebt. En let goed op hoe ver de beamer van de muur af moet staan om het door jou gewenste formaat te halen. Je hebt tegenwoordig short throw lenzen, waardoor de beamer veel dichter bij de muur moet komen. Ik heb ooit een beamer vervangen en toen moest ik 'm ook ineens in het midden van de kamer ophangen, omdat hij anders te groot projecteerde.

[ Voor 37% gewijzigd door SeatRider op 25-03-2014 12:11 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Sneek
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:56:
Ik zou ook kijken of je de beamer ergens werkend kan zien. Ik vind zelf sommige DLP projectoren erg irritant, ik zie dan in m'n ooghoeken een regenboog effect
Bedankt voor de reactie, waar kan ik dergelijke beamers bekijken? Zoiets kan denk ik niet even bij de mediamarkt?
bonyuri schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:05:
Hier kun je kijken of je projector wel voldoende licht opbrengst heeft en past binnen de ruimte:

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm
Thnx, heb de link even onder mijn bookmarks gezet.
SeatRider schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:07:
[...]

Mee eens, heb de afgelopen 10-15 jaar een viertal beamers gehad, nog nooit een lamp hoeven vervangen. Je doet tegenwoordig 2 a 3000 uur met een lamp, dat is bij 3 uur per dag (en dat is een hoog gemiddelde!!) 1000 dagen, dus 3 tot 4 jaar.

Verder; let op dat je een beamer koopt voor thuisgebruik. Die zijn vaak iets groter, met als voordeel dat er ook geen straalmotor inzit voor het koelen. Hoeft ook niet, want je gaat hem ook niet gelijk verplaatsen nadat je hem gebruikt hebt. En let goed op hoe ver de beamer van de muur af moet staan om het door jou gewenste formaat te halen. Je hebt tegenwoordig short throw lenzen, waardoor de beamer veel dichter bij de muur moet komen. Ik heb ooit een beamer vervangen en toen moest ik 'm ook ineens in het midden van de kamer ophangen, omdat hij anders te groot projecteerde.
Thnx voor de reactie, de lamp zal inderdaad niet zo een groot probleem zijn want ik gebruik de beamer inderdaad niet meer dan 3/4 uur per dag. na een paar jaar 200 euro voor een lamp uitgeven is acceptabel voor elk merk.

Een dergelijke throw lens lijkt mij juist erg geschikt, gelukkig heb ik nog geen beamer installatie hangen dus ik hoef ook niks te verbouwen (naast het aanleggen van de installatie in eerste instantie).

Het aangeraden model (BenQ W1070), heb er een video van gekeken en ziet er erg goed uit; volgens mij staat ie op circa 2 meter afstand?
YouTube: Benq W1070 1080p 3D Gaming & Movie Projector Showcase NCIX Tech Tips

Kan deze beamer ook aan het plafond worden bevestigd zonder al te veel verbouwen (simpele beugel?) en moet ik er een scherm bij kopen of voldoet een witte muur/doek? 3D (gaming/film) is zeker geen must, goeie kwaliteit wel.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
ik heb al een jaar of acht een Hitachi PJ-TX100 beamer. Ik kijk alleen films erop, dus 3 uur per dag red ik nooit. Eerder drie uur per week. Lamp heb ik nog niet hoeven te vervangen. Wat betreft de schermgrootte, ga uit van een kijkhoek tussen de 30 en 40 graden, waarbij ik een kijkhoek heb van 33 graden. Ik zit op 2,7 meter afstand, en kijk naar een scherm van 1,6m bij 0,9 m. Hoewel de diagonaal van 72 inch niet bijzonder indrukwekkend is, is het beeld tijdens een film dat absoluut wel! Denk erom dat een te groot beeld vermoeiend werkt, en dat het beeld minder qua kwaliteit wordt, omdat de hoeveelheid licht over een groter gebied verdeeld moet worden.

Daarnaast moet je goed kunnen verduisteren! Ik heb een dedicated HT-kamer, waarbij alles zwart gemaakt is. Dit draagt m.i. wel bij aan een optimale ervaring!

• Sneek
107mb schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:15:
ik heb al een jaar of acht een Hitachi PJ-TX100 beamer. Ik kijk alleen films erop, dus 3 uur per dag red ik nooit. Eerder drie uur per week. Lamp heb ik nog niet hoeven te vervangen. Wat betreft de schermgrootte, ga uit van een kijkhoek tussen de 30 en 40 graden, waarbij ik een kijkhoek heb van 33 graden. Ik zit op 2,7 meter afstand, en kijk naar een scherm van 1,6m bij 0,9 m. Hoewel de diagonaal van 72 inch niet bijzonder indrukwekkend is, is het beeld tijdens een film dat absoluut wel! Denk erom dat een te groot beeld vermoeiend werkt, en dat het beeld minder qua kwaliteit wordt, omdat de hoeveelheid licht over een groter gebied verdeeld moet worden.

Daarnaast moet je goed kunnen verduisteren! Ik heb een dedicated HT-kamer, waarbij alles zwart gemaakt is. Dit draagt m.i. wel bij aan een optimale ervaring!
Oei, dit is inderdaad een factor die ik nog niet heb meegenomen in mijn overweging, een 90 inch scherm leek me juist erg fijn om een groot scherm te hebben, waarom is een groter beeld vermoeiend? In de bios ervaar ik dit niet als vermoeiend.

Ik zag inderdaad wat lichtgroten staan betreft het verduisteren, zal een simpel gordijn niet voldoende zijn of moet ik echt de ramen met vuilniszakken (bij wijze van spreken) dichtplakken?

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 09:08
Sneek schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:01:
[...]

Oei, dit is inderdaad een factor die ik nog niet heb meegenomen in mijn overweging, een 90 inch scherm leek me juist erg fijn om een groot scherm te hebben, waarom is een groter beeld vermoeiend? In de bios ervaar ik dit niet als vermoeiend.

Ik zag inderdaad wat lichtgroten staan betreft het verduisteren, zal een simpel gordijn niet voldoende zijn of moet ik echt de ramen met vuilniszakken (bij wijze van spreken) dichtplakken?
Op welke afstand zal je van het scherm afzitten? Aangezien de beamer maximaal 3 meter van het scherm af kan hangen, neem ik aan dat dit waarschijnlijk ook de kijkafstand zal zijn?

Ik kijk zelf vanaf 2,85 meter naar een 100" scherm en vind dit absoluut niet te groot of vermoeiend, maar dat zal vast per persoon verschillen.

Mijn beamer hangt gewoon in de huiskamer, de muren zijn erg licht gekleurd. Hoe donkerder het is in de kamer hoe beter. Ik kijk bijna alleen 's avonds op de beamer, dan gaan de gordijnen dicht en de lichten uit en is het donker genoeg voor een prachtig beeld. Hoewel, zodra het licht van het aquarium uit gaat het beeld nog beter wordt...

Mocht je ook naar tweedehands kijken, er staat toevallig een Epson TW-2900 (die heb ik ook) te koop op het HTForum (klik)

Voor de montage aan het plafond gebruik ik een simpel beugeltje van 25 euro welke prima werkt.

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-10 19:22
Ik zou voor de Acer H6510BD gaan. Ik heb hem nu 3 weken (had hiervoor een HD ready beamer) en ik ben zeer onder de indruk van deze beamer. Hoge lichtopbrengst (3000 Lm). Mooi kleurenweergave. Lange levensduur van de lamp, 2 x HDMI ingang, 3D DLP, 2D naar 3D.

Ik ben er helemaal happy mee!

Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het heel precies komt waar je de beamer neerzet/ophangt in relatie tot je scherm. Gelukkig hing mijn plafondbeugel ook voor de H6510BD precies goed.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:02
Waarom geen LED beamer nemen? Heb je 30k branduren en zo een ding hoeft niet eens veel te kosten.

De Benq GP10 is lekker goedkoop en heeft mooie beeldwaliteit op HD-Ready resolutie. Prijs is ongeveer 400 euro.

Je kunt ook diverse Full-HD LED beamers vinden maar die kosten wel aardig wat meer.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Sneek
Haazzz schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:24:
[...]

Op welke afstand zal je van het scherm afzitten? Aangezien de beamer maximaal 3 meter van het scherm af kan hangen, neem ik aan dat dit waarschijnlijk ook de kijkafstand zal zijn?

Ik kijk zelf vanaf 2,85 meter naar een 100" scherm en vind dit absoluut niet te groot of vermoeiend, maar dat zal vast per persoon verschillen.

Mijn beamer hangt gewoon in de huiskamer, de muren zijn erg licht gekleurd. Hoe donkerder het is in de kamer hoe beter. Ik kijk bijna alleen 's avonds op de beamer, dan gaan de gordijnen dicht en de lichten uit en is het donker genoeg voor een prachtig beeld. Hoewel, zodra het licht van het aquarium uit gaat het beeld nog beter wordt...

Mocht je ook naar tweedehands kijken, er staat toevallig een Epson TW-2900 (die heb ik ook) te koop op het HTForum (klik)

Voor de montage aan het plafond gebruik ik een simpel beugeltje van 25 euro welke prima werkt.
Bedankt voor de reactie, inderdaad zeker wat punten die ik mee moet nemen in mijn overweging; goed om te horen dat een dergelijke beugel maar rond de 25 euro kost.

Over de aangeboden beamer lees ik wel wat negatiefs
productreview: Epson EH-TW2900 review door Munchkin
"De beamer wordt na verloop van tijd steeds luidruchtiger"
"De beamer vertoont al na een jaar van gebruik beeldgebreken."
"De lamp kan het vrij snel laten afweten"
dit is voor een beamer, uit 2010 met 377 uren op de lamp en in totaal bijna 1100 branduren misschien niet helemaal top.
Dennuske1983 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:22:
Ik zou voor de Acer H6510BD gaan. Ik heb hem nu 3 weken (had hiervoor een HD ready beamer) en ik ben zeer onder de indruk van deze beamer. Hoge lichtopbrengst (3000 Lm). Mooi kleurenweergave. Lange levensduur van de lamp, 2 x HDMI ingang, 3D DLP, 2D naar 3D.

Ik ben er helemaal happy mee!

Het enige nadeel zou kunnen zijn dat het heel precies komt waar je de beamer neerzet/ophangt in relatie tot je scherm. Gelukkig hing mijn plafondbeugel ook voor de H6510BD precies goed.
Ook jij bedankt voor de reactie, de hoge lichtopbrengst is inderdaad mooi meegenomen, wat bedoel je precies met het genoemde nadeel want voor mijn situatie (eerste keer beamer aanschaf) kan dit toch geen probleem zijn? of bedoel je dat dit enkel een nadeel voor jou situatie is.
Sir_Hendro schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:30:
Waarom geen LED beamer nemen? Heb je 30k branduren en zo een ding hoeft niet eens veel te kosten.

De Benq GP10 is lekker goedkoop en heeft mooie beeldwaliteit op HD-Ready resolutie. Prijs is ongeveer 400 euro.

Je kunt ook diverse Full-HD LED beamers vinden maar die kosten wel aardig wat meer.
Ik zal me morgen even verder verdiepen in de soorten beamers, ik dacht dat het altijd de keus was tussen DLP en LCD maar LED is dus ook nog een interessante keus.. Overigens heb ik nooit 30k branduren nodig en kan ik met 3k jaren vooruit. Ik heb even wat videos bekeken van de Benq GP10 en deze ziet er ook zeker interessant uit (alleen helaas niet 1080p maar 720p)

• Sir_Hendro
LED is de lamp en deze gebruik je icm LCD of DLP techniek. De Benq GP10 is LED + DLP.

Verschil tussen LED en Xenon lampen:
- LED gaat veel langer mee (30k branduren ipv 3k).
- LED is minder vel dus je lumen zijn lager (rond de ~500 vs ~2000 bij Xenon).

Het enige is dus dat je bij LED beamers de ruimte iets donkerder moet maken dan bij Xenon beamers. Maar het hoeft niet compleet donker te zijn. Je kan bijvoorbeeld de kamer een beetje verlichten met sfeer verlichting zonder dat de kwaliteit daardoor slechter wordt. Bij Xenon mag je ruimte wel iets meer verlichting hebben.

• Sneek
Bedankt voor alle reacties en de toelichting over de LED lamp. Ik ga nog even door sparen en komende dagen een plek proberen te vinden waar ik de beamers even in actie kan zien want ik heb het idee dat dat wel een must is.

Ik laat het zeker even weten als ik een keus heb gemaakt en natuurlijk ook welke het geworden is.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
lichtopbrengst is niet alles hoor! Ik kan erg goed verduisteren, en daarom temper ik de lichtopbrengst juist. In mijn projector zit een iris (zelfde als diafragma lamellen in een fotocamera) en hij staat op standje 3 (0 minimaal lichtdoorlatend, 10 is maximaal licht). Hoe meer lumen, des te minder de prestatie op het gebied van zwartwaarden. Hoge lichtopbrengst is m.i. alleen belangrijk voor kantoor-beamers, waarbij er nooit ideaal gedimt kan worden.

even showen :*) :9 :
Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee165/107mb/20090416-IMG_3955.jpg

• Sir_Hendro
Ja en nee, lumen kan je omschrijven als hoe licht de omgeving mag zijn. Contrast bepaald uiteindelijk de diepte in het beeld. Het is wel zo hoe hoger de lumen des te meer omgevingslicht je nodig hebt om zwart op zwart te laten lijken want anders zie je bij volle lumen in een donkere ruimte eerdere een grijze tint. Maar zover ik weet kan je bijna bij iedere beamer de helderheid van de lamp afstellen zodat je het kan aanpassen op de omgevingslicht.

Feit blijft dat je met xenon in ruimtes kan stralen die meer omgevingslicht hebben als waar bij led je toch eerder aan een ruimte moet denken zoals op de foto hierboven.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Helderheid afstellen kan bij een beamer met gasontladingslamp zo ver ik weet maar in 2 niveaus: full power 100%, of ECO-mode wat overeenkomt met 60% a 70% (minder lichtopbrengst, lamp heeft meer branduren). Misschien dat het bij een LED-beamer wel in stappen kan (net als de achtergrondverlichting bij een laptop), maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2014 09:31 ]

• Sneek
Bedankt voor alle reacties, ik heb op het moment een bedrag van €600 weten vrij te maken, ik spaar even door tot ik €900 heb en dan maak ik een aankoop, uiteraard met al het advies bovenstaand mee genomen.

Bedankt voor alle reacties en ik zal zeker hier een bericht plaatsen zodra ik een aankoop maak.

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-11 21:09
Ben mezelf flink aan het inlezen en informeren omdat ikzelf ook een beamer wens te kopen!
En zoals altijd gaat het verhaal, you get what you pay for!
Ben tot de constatatie gekomen als je echt een mooie kwaliteit beamer wil, dus veel contrast,voldoende lichtsterkte, stil, geen of weinig regenboog effect, lensshift ipv keystone correctie het prijskaartje eerder naar de 2000 euro gaat!

• Sneek
427 SOHC schreef op maandag 07 april 2014 @ 21:06:
Ben mezelf flink aan het inlezen en informeren omdat ikzelf ook een beamer wens te kopen!
En zoals altijd gaat het verhaal, you get what you pay for!
Ben tot de constatatie gekomen als je echt een mooie kwaliteit beamer wil, dus veel contrast,voldoende lichtsterkte, stil, geen of weinig regenboog effect, lensshift ipv keystone correctie het prijskaartje eerder naar de 2000 euro gaat!
Meen je dat? Ik heb juist het idee dat goedkopere beamers prima voldoen aan de gestelde eisen, neem nou bijvoorbeeld de BenQ W1070.

• Sir_Hendro
Tevens kan men ook overdrijven. Vrijwel alle beamers inclusief de budget lijn geven prima beeld. Natuurlijk zijn de duurdere beter maar wees nou eerlijk, ga jij erop fotoshoppen of videobewerken waar kleur echtheid een must is? Waarschijnlijk is het antwoord nee en wil je gewoon lekker relaxed een film kijken of een spelletje spelen. Dat kunnen namelijk vrijwel alle beamers goed vanaf 400 euro en hoger :)

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-11 21:09
Nadeel van die benQ is dat hij niet aan het plafond kan gehangen worden door dat de lensshift slecht in een richting kan bewegen. Dus dient hij op een tafeltje of rekje te staan.
Hij is redelijk klein en bijgevolg niet zo stil.
Blacklevel preformance is bij een 2000 euro projector toch net nog even iets anders!

Voor zijn geld is het een super projector maar men moet toch concessies nemen.
Wil je echt een serieuze home-cinema opstelling zou ik aanraden jezelf toch nog even verder in te lezen!
Net gezien dat je student bent, idd dan is het mss wijs om niet al te gek geld te gaan uitgeven aan een beamer, mijn eerste beamer was een Philips met alle mogelijke gebreken :-)

[ Voor 15% gewijzigd door 427 SOHC op 09-04-2014 09:24 ]

Pagina: 1