Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:13
Beste,

Al enige tijd heb ik de Samsung 46 C 8700 televisie in de kamer staan. Sinds pas springt de televisie op zwart scherm en laat 'Gecodeerd signaal' zien. Het enige wat helpt om weer normaal televisie te kunnen kijken is het opnieuw aanzetten van de televisie, daarna kan ik ongeveer 10-30 minuten televisie kijken totdat dezelfde foutmelding zich weer laat zien.

Dit probleem laat zich op diverse zenders zien. Er zit hier niet echt een zichtbaar patroon achter voor zover ik kan zien.

Hieronder een opsomming over wat ik allemaal al gedaan heb:
- Moederbord is vervangen door Samsung.
- Tv is terug naar fabrieks instellingen gezet + zenders opnieuw ingesteld.
- Cam module vernieuwd (smit)
- Kabel koka 799 en connectors vernieuwd
- Tv aangesloten direct op de hoofd aansluiting.
- Zonder versterker aangesloten.
- 3 x Ziggo monteur aan huis gehad en het signaal vanuit Ziggo is OK. Het signaal zit op 57,5 db en moet wettelijk tussen de 50 db - 65 db liggen. (Correct me if I am wrong!)

De televisie heb ik daarna naar de winkel teruggestuurd en daar aan de muur gehangen. Daar kwam uit dat de televisie het zonder foutmeldingen deed. Dit heb ik ook gedaan bij een kennis welke een paar straten verderop woont. Hieruit bleek ook dat de televisie het gewoon blijft doen.

Volgens de ziggo monteur is het inkomende signaal voor de betreffende televisie te sterk waardoor de televisie dit gaat compenseren door het signaal te verzwakken :?

Ik heb zowat alles geprobeerd maar ik kom er niet meer wijs uit. Wat ik zelf kan denk is dat de aansluiting vanuit Ziggo niet geheel storingsvrij is, echter de Ziggo monteur ontkracht dit verhaal aan de hand van de diverse metingen die zij hebben gedaan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41
In dit geval denk ik toch wel dat je de aansluiting bij de televisie goed moet laten doormeten.

Het signaal zit op 57,5dB zegt mij niet zoveel. Ik ga juist vragen stellen.

Is dit een analoog kanaal, digitaal kanaal zo ja digitaal QAM 64 of QAM 256?
Op welk kanaal is er gemeten?
Zijn alle kanalen gemeten?

57,5 is een signaal waarde op 1 kanaal namelijk. Er zijn er veel meer om te bepalen hoe het signaal op de kabel is. Signaal variëert per frequentie. En dat is maar goed ook anders zou er naar mate langere kabels gebruikt worden meer problemen optreden in de hogere frequenties. Gevaar hierbij is weer dat een signaal meting op deze manier nog geen inzicht geeft in de oorzaak van de problemen. Dit kan veel dieper liggen dan alleen de sterkte van een signaal. Je kunt een signaal ook over of onder moduleren, interterentie is hier ook niet uit op te maken. Je meet alleen de sterkte niet de modulatie en bit error rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik onderschrijf het verhaal de Ziggo monteur, grote kans dat er te veel signaal op de kabel staat. Meerdere malen gezien dat dit de oorzaak is. Controleer in de tv wat de signaalsterkte en kwaliteit, als er bv 100% staat is het te veel. Veel tv's hebben een dempingsfunctie, zet deze dan aan. Je kunt het vergelijken met een te sterke FM zender, dit geeft overmodulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41
Als een ziggo monteur aangeeft 57,5dB te hebben gemeten denk ik niet aan te hoog signaal. 57,5 is analoog gemeten juist de ondergrens en digitaal afhankelijk van de modulatie van de stream. bij QAM256 zit je dan op -2,5dBmv dat is netjes, bij QAM 64 is dat weer zeer netjes.

Als er sprake zou zijn van hoog signaal dan heb je ook direct last van scheef signaal. Een verschil van 57,5dB en >72dB is te afwijkend en wordt gekenmerkt als netwerkstoring (Mits uit netwerk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:13
hallo,

Bij de eerste storing november vorig jaar is ook de monteur van ziggo hier geweest die zei toen al dat het signaal wel erg sterk was.
Hij heeft toen buiten in verdeel kast nieuwe verdeel blok (of versterker) weet ik niet, gemonteerd en bij mij een nieuwe hoofdaansluiting.

Nu zei hij (bij deze storing) dat de tv zich inregeld naar het signaal, de range van het signaal zou door de tv 'zwakker' werd gemaakt waardoor er dan gecodeerd signaal komt (tv kan dan het signaal niet aan).
Het rare is dat er nu meerdere zenders gecodeerd signaal geven.
Signaalsterkte op tv is +/- 50 of dit % is of db weet ik niet er staat niets bij.
Bitfout is 0

Het is QAM 64

Dit heeft de monteur opgeschreven:
channel 40
rtl 7 + veronica
626.00 mhz
57.2 dbn V
mer = 34.7 db
ben = < 100 e-8

Het probleem is ziggo zei dat het signaal gezien de metingen goed is. De andere televisie en recorders doen het gewoon prima.

[ Voor 7% gewijzigd door pvink op 25-03-2014 14:36 . Reden: Typfoutjes ]