Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 21:53
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen sinds dat dit mijn eerste post überhaupt is hier op Tweakers. Ik ben Marc kom uit het oosten des lands en ben regelmatig te vinden op dit forum. Meer als stille passant dan als actieve poster. Ik heb een opleiding in de Electro techniek en elektronica gevolgd. Het werken hierin kon mij echter niet lang bekoren en heb mij later dan ook om laten scholen naar maatschappelijk werker. Dit werk doe ik nu met veel plezier. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan met als resultaat deze casemod. Het project is al wat jaren oud, maar vond het zelf toch de moeite waard om te posten.
Ik had een 3 tal jaren terug de volgende uitgangspunten voor deze built:
  • Volledig passief gekoeld zonder gebruik van fans (CPU, PSU en GPU);
  • De kast mocht niet hoger en breder zijn dan een normale versterker (hxbxl) (85x430x320);
  • Relatief gemakkelijk te upgraden in de toekomst;
  • Full HD;
  • Geschikt voor half height hardware.
  • Ruimte voor genoeg HD's (concessie werd uiteindelijk dat deze max 2.5" konden zijn)
  • Boven al moest het een nette en woonkamer waardige case worden (vrij subjectief dit ;))
Allereerst berekend wat de minimale thermische weerstand (Rth) van het koellichaam moest zijn om de CPU goed te kunnen koelen. CPU betreft een AMD64 X2 4200+ met een Pmax van 65W en een Tmax van 70C. Als omgevingstemperatuur (Tomg) heb ik 35C genomen omdat het media center in de kast kwam te staan. De berekening wordt dan als volgt:

Tdelta = Tmax - Tomg = 70C - 35C = 35C
Rth = Tdelta / Pmax = 35 / 65 = 0,53 K/W

Dit is bij lange na niet te bereiken met standaard heatsinks voor CPU zonder luchtstroom in de kast en daarbij werd de kast dan al te hoog. Bij http://www.fischerelektronik.de heb ik de juiste heatsinks gekocht één voor de PSU en één voor de CPU.

Achteraf gezien bleek de heatsink voor de PSU niet nodig te zijn. Hoewel het test systeem stabiel draaide met een uit elkaar gehaalde 350W PSU, gekoeld via de heatsink. Is dit van beperkte duur geweest. Ik kwam uiteindelijk een PICO PSU tegen die genoeg vermogen kon leveren voor het gehele systeem. Dit gaf meer ruimte in de kast die ik uiteindelijk hard nodig had.

Met grote zorg de rest van de hardware gekocht. Helaas bleek het moederbord wel een onboard grafische kaart te hebben maar was de koeling daarvan zo slecht dat hij zelfs met fans niet goed gekoeld kon worden. Uiteindelijk een extra passief gekoelde grafische kaart er bij gekocht. Qua verbruik was deze nog zuiniger dan de onboard grafische chip 8)7

Uiteindelijk na uren in Google sketch-up te hebben zitten tekenen kwam ik uiteindelijk tot dit ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/1DCZisqFfvdyYohLqgLBHQ

Helaas zijn de meeste foto's van het built proces verloren gegaan of van zoń slechte kwaliteit dat ik ze niet eens durf te plaatsen. De kast is gemaakt van MDF en gefineerd met notenhout fineer en daarna afgelakt. De ronding in de deksel en van de bodemplaat was erg lastig om te frezen, omdat de straal van de ronding 3 meter moest bedragen. :+ Zo blijkt maar weer het uitdenken en tekenen is één het omzetten naar de praktijk is een tweede. Uiteindelijk met behulp van de schutting, een lange 40x40 balk van 2.5m, M8 draadeinde, een workmate en een frees toch heel netjes de rondingen kunnen frezen.

De backplate van het mediacenter heb ik laten maken bij een bedrijf omdat ik graag wilde dat deze er strak uit zag. De notenhouten look van de power en reset knoppen en de pootjes heb ik bereikt met notenhouten lak. Over een kleine oppervlakte geeft dit een redelijk resultaat in vergelijking met het notenhout fineer. Achteraf gezien zou ik geen resetbutton meer plaatsen.

In de kast heb ik destijds, voor de zekerheid, een aantal fans geplaatst omdat ik niet wilde dat ik dit achteraf als nog moest doen. Wanneer zou blijken dat de kast te warm zou worden met de extra grafische kaart er in. Deze fans hebben 1 keer aangestaan toen ik een aantal uur full HD aan het kijken was. Vol aan het downloaden, aan het uitpakken was van de downloads en de kast waarin het media center stond dicht was. Ik kreeg wat storende hapering in de film. Kortom naar volle tevredenheid draait het mediacenter hier al een aantal jaren. Ik maak gebruik van XBMCbuntu in combinatie met Sickbeard, Couchpotato en Sabnzbd+. Veel plezier met de foto's en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/4WAcQPDzRbSCLXU3Q4YL4J

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/3HFMTC9NhH9hE7vw43MCTM

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/21LngJBQyrKyL3HqXnkQD2

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/1hs5C0RqO6R3Ih3OQXRWC4

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/5u5yasSGeMTjzsROAQEgMT

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/6GEWktcT8qa4JsnC86hDoL

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/2bBRcwkF6pgVzJUWGRlpuH

[ Voor 5% gewijzigd door Mislancer op 23-03-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Toch blijft het een mooie CPU, die 4200+, zit hier ook nog in een PC.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
kuusj98 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:15:
Toch blijft het een mooie CPU, die 4200+, zit hier ook nog in een PC.
Zeker soms heb je ook niet veel nodig! Ik denk dat hij nog wel een poosje zal draaien zonder teveel problemen. Al heb je nu zuinigere processoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Klinkt leuk, maar als je nou nog een mooi fotootje plaatst van je huidige situatie is dat wel leuk denk ik. ;)

Edit: ik zie dat je dat nu gedaan hebt, ziet er leuk uit hoor :9

[ Voor 23% gewijzigd door blauwe eend op 23-03-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:29
Waarom maak je geen gebruik van de IGP?

Verder mooie build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
Cassie789 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:27:
Waarom maak je geen gebruik van de IGP?

Verder mooie build!
De IGP wordt te warm bij het kijken van films waardoor het systeem continu vast loopt. Bekend probleem bij dit type moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Mooi hoor, top kast. Kun je zo in productie nemen!

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
artificial_sun schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:56:
Mooi hoor, top kast. Kun je zo in productie nemen!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ondergrond en achtergrond leidt wel heel erg af van de kast, wat zonde is, want die is mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Mooie behuizing! Waar heb je de koelribben vandaan?

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:01
Echt een heel mooi idee en ook heel netjes uitgevoerd!! ook dat passief gekoelde vind ik zeer strak gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Mislancer schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:11:
Dit is bij lange na niet te bereiken met standaard heatsinks voor CPU zonder luchtstroom in de kast en daarbij werd de kast dan al te hoog. Bij http://www.fischerelektronik.de heb ik de juiste heatsinks gekocht één voor de PSU en één voor de CPU.
Staat er netjes in vermeld. :)

Maar leuke kast! Vooral dat passieve deel is gaaf, maar als hij in een kast staat maakt het toch nauwlijks uit als hij toch in een kast staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Het is natuurlijk ook een princiepe kwestie om een passieve PC te bouwen. SSDtje erin en hij is echt stil.

Ik kom ook wel eens van die grote heatsinks tegen op mijn werk (60x60) en dan heb ik ook altijd de beste ideeen, maar ik voer ze nooit uit :p

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 09:31
Op welke manier heb je die grote heatsink aan je CPU bevestigd?
Ik zie wel iets van een dik blok met heatpipes, maar is dat iets wat je zelf hebt gemaakt of heb je dat ergens kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:56
Leuk ontwerp met de notenfineer.

Wellicht een idee om de helft van de CPU heatpipes aan de andere zijde van het zelfde koellichaam te monteren? Kost helaas weer centen natuurlijk. Maar houdt wellicht de IGP wel koeler, zodat deze wel gebruikt kan worden?

En het tweede koellichaam lijkt mij ideaal om de GPU aan te verbinden als het eerste niet lukt. Of een klein 12V gevoede versterker (TriPath 2020/2024 zijn behoorlijk budget versterkers).

En als budget iets minder van belang is UcD modules. >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
Fusioxan schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:01:
[...]

Staat er netjes in vermeld. :)

Maar leuke kast! Vooral dat passieve deel is gaaf, maar als hij in een kast staat maakt het toch nauwlijks uit als hij toch in een kast staat?
Point taken :) en zoals artificial_sun al benoemde, het is meer een principe kwestie. Al was het wel zo dat ik toen geen kleine stille fan kon vinden. Alle goede stille exemplaren waren toch te groot, met betrekking tot eisen van de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
artificial_sun schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:12:
Het is natuurlijk ook een princiepe kwestie om een passieve PC te bouwen. SSDtje erin en hij is echt stil.

Ik kom ook wel eens van die grote heatsinks tegen op mijn werk (60x60) en dan heb ik ook altijd de beste ideeen, maar ik voer ze nooit uit :p
SSD zit er in naast twee 2.5" 1TB hdd maar die hoor je alleen even bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mislancer
StarrFire schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:29:
Op welke manier heb je die grote heatsink aan je CPU bevestigd?
Ik zie wel iets van een dik blok met heatpipes, maar is dat iets wat je zelf hebt gemaakt of heb je dat ergens kunnen kopen?
http://www.hfx.at/index.p...article&id=123&Itemid=139

Ik weet niet of het nog ergens verkocht wordt. Ik heb via www.ikbenstil.nl het gedeelte tussen de cpu en het koellichaam bestelt, maar kan het daar niet meer vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mislancer op 27-03-2014 19:54 ]

Pagina: 1