Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
Mijn 'techie' oma (82 jaar) heeft in 2010 haar eerst laptop gekocht en het ding doet nog steeds trouw zijn werk en ze is er nog steeds tevreden mee. Hij is alleen (erg) traag geworden. Ik vroeg me dus af of, als ik er een ssd inzet, de laptop voor een paar tientjes weer een jaar of wat mee kan.

De M500 128 GB leek mij wel een mooie. 128 GB is meer dan genoeg (er wordt op dit moment 60 van de 500 GB gebruikt op de laptop).

Op de laptop wordt niet meer gedaan dan Internet, Outlook en Patience (en mensen stalken op Google Maps :P ).

Ik vroeg me dus af of dit voldoende zou zijn of dat er echt meer RAM (dat is nu 4 GB) of een nieuwe processor (je kan deze geloof ik vervangen door een Socket P processor, ik had deze bij V&A zien staan) nodig hebt.

Alvast bedankt!

Jort

[ Voor 0% gewijzigd door jort99b op 23-03-2014 17:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
SSD is de grootste prestatiewinst die je kan halen, zeker als je 4GB intern hebt, wat ruim voldoende is voor patience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Is de aftandse Pentium T4300 hier nog wel goed genoeg voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens geprobeerd om Windows schoon te installeren? Want als het voorheen goed werkte, is dat misschien al goed genoeg. Anders is SSD de beste optie, processor wil je denk ik niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Jawel hoor een T4300 is nog een prima CPU, ik heb een T4400 en die gaat prima mee :) 4GB RAM is genoeg, je hebt alleen nog een SSD nodig.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hij was eerst snel genoeg maar nu traag, en het eerste waar je aan denkt is een upgrade? Waarom kijk je niet eens waarom 'ie traag is voordat je je oma's geld wegsmijt? ;) Kijk eens of er spyware of virussen op staan, of er misschien te veel programma's tegelijk draaien omdat ze allemaal tegelijk met Windows booten en installeer desnoods Windows zoals hierboven al gezegd eens opnieuw (dat moet je met een nieuwe SSD ook, dus dat zal vast geen probleem zijn). Met een uurtje of anderhalf aan werk weet je zo of je geld tegen het systeem aan moet gooien of dat 't nu wel weer gewoon werkt. ;)

Hou er daarbij rekening mee dat SSD's weliswaar steeds betrouwbaarder worden maar ze nog steeds sneller falen dan ouderwetse harde schijven. Voor iemand die enigszins goed is met techniek en netjes backupt is dat niet zo'n probleem, maar voor je oma is het misschien niet de beste keus.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal Windows wel eens opnieuw gaan installeren en als dat niet werkt toch een SSD kopen.
Als je die SSD erin doet hoe doe je dan Windows er weer opzetten? Ik heb geen Windows DVD en ik heb geen zin om er een te gaan kopen voor 100 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 15:36
jort99b schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:12:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal Windows wel eens opnieuw gaan installeren en als dat niet werkt toch een SSD kopen.
Als je die SSD erin doet hoe doe je dan Windows er weer opzetten? Ik heb geen Windows DVD en ik heb geen zin om er een te gaan kopen voor 100 euro...
Je kan ook een Windows ISO downloaden. Er zit een legale versie nu op en je gebruikt de Key die onderop de laptop staat of de Key zit in de BIOS al gestopt. Even controleren bij de fabrikant waar je de KEY kunt vinden als deze onderop niet te vinden is. Soms zit deze bij de Accu en moet je deze even verwijderen.

Je kan ook een image maken en die op SSD zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NMe schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:12:
Hij was eerst snel genoeg maar nu traag, en het eerste waar je aan denkt is een upgrade? Waarom kijk je niet eens waarom 'ie traag is voordat je je oma's geld wegsmijt? ;) Kijk eens of er spyware of virussen op staan, of er misschien te veel programma's tegelijk draaien omdat ze allemaal tegelijk met Windows booten en installeer desnoods Windows zoals hierboven al gezegd eens opnieuw (dat moet je met een nieuwe SSD ook, dus dat zal vast geen probleem zijn). Met een uurtje of anderhalf aan werk weet je zo of je geld tegen het systeem aan moet gooien of dat 't nu wel weer gewoon werkt. ;)

Hou er daarbij rekening mee dat SSD's weliswaar steeds betrouwbaarder worden maar ze nog steeds sneller falen dan ouderwetse harde schijven. Voor iemand die enigszins goed is met techniek en netjes backupt is dat niet zo'n probleem, maar voor je oma is het misschien niet de beste keus.
Die M500 kost zo'n 60 euro, persoonlijk vind ik dat niet veel geld voor een flinke snelheid upgrade. Ik zou in ieder geval geen systeem zonder SSD meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 18:11
Gewoon de M500 kopen, heb ik ook opstarten in 20seconden.
Programma's die lekker snel laden.

Windows kan je gewoon opnieuw installeren, via een ISO staat wel op de microsoft site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Bedankt allemaal! Dit was alles wat ik wilde weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dj-sannieboy schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:26:
[...]

Die M500 kost zo'n 60 euro, persoonlijk vind ik dat niet veel geld voor een flinke snelheid upgrade. Ik zou in ieder geval geen systeem zonder SSD meer willen.
Ik ook niet, maar voor een oud vrouwtje is het misschien meer moeite dan het waard is (zeker als je net pech hebt en de SSD faalt binnen een jaar). En dan hebben we het nog niet over het onderliggende probleem: als een laptop eerst snel genoeg is en later niet meer dan staat het ding waarschijnlijk vol met troep die 'm vertraagt, en daar gaat een SSD ook niet aan helpen. Een beperkte non-adminaccount mogelijk wel.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

NMe schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:17:
[...]

Ik ook niet, maar voor een oud vrouwtje is het misschien meer moeite dan het waard is (zeker als je net pech hebt en de SSD faalt binnen een jaar). En dan hebben we het nog niet over het onderliggende probleem: als een laptop eerst snel genoeg is en later niet meer dan staat het ding waarschijnlijk vol met troep die 'm vertraagt, en daar gaat een SSD ook niet aan helpen. Een beperkte non-adminaccount mogelijk wel.
Ik merk hier zelf ook met mijn oude Asus K50IJ dat deze na een verse Windows geinstalleerd te hebben, nogsteeds wat aan de trage kant was. Dus ik kan me voorstellen dat oma jort99b de laptop traag vind.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jort99b
Op een gegeven moment wordt het gewoon te zwaar voor een pc. Bij een pc uit 2000 ga je ook niet zeggen van 'ja maar in 2001 was ie zo snel!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jort99b schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:09:
Op een gegeven moment wordt het gewoon te zwaar voor een pc. Bij een pc uit 2000 ga je ook niet zeggen van 'ja maar in 2001 was ie zo snel!'
Als je dezelfde software gebruikt als in 2000/2001, dan kan je dat wel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

even CCleaner oid er overheen, dan redt ie het eerst wel even denk ik!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1