MSI GE260 upgraden of nieuwe laptop kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoi iedereen,

Ik zit al een tijdje met twee opties te worstelen en kom er niet uit.
Mijn huidige MSI GE620 link is nog niet zo oud, 3 jaartjes, maar ik begin zijn limieten te bereiken zoals tijdens het photoshoppen, mijn ram loopt helemaal vol en alles begint dan vast te lopen. Met games, ik kan bf4 alleen op minimale settings draaien, multiplayer trekt hij qua fps niet. Bestanden overzetten, openen of opslaan duurt eeuwen eveneens het laptop opstarten.

Daarom dacht ik aan een redelijke upgrade van wat hardware:
van 8gb ram naar 16gb (of meer indien mogelijk).
- 2x8gb crucial ballistix kost 122,- link

de hdd vervangen met een 256gb ssd.
- samsung evo pro 256gb ssd kost 162 euro link

de dvd speler vervangen met een hdd caddy en 1-3tb schijf.
- de caddy kost 24 euro link
- de hdd van 1tb sata600 kost ongv 65,- link

Dat zijn upgrades ter waarde van 373,-

Dan heb ik alsnog een wat verouderde videokaart en processor, dezelfde logge laptop en oplader en mezelf er niet van verzekerd dat hij nu alsnog weer een paar jaar mee gaat. Er zitten immers nog oudere onderdelen in.
Daar tegen over staat dat een nieuwe laptop met mijn eisen niet goedkoop is.

Ik codeer veel dus een 15" scherm is wel een must, 16gb ram, een i7 quadcore en fullhd of meer, dan zit je toch al snel met een macbook pro van 2300 of een gamelaptop zoals de nieuw uit te komen razer blade (wat een beest is dat!)

Dan nog in overweging te nemen dat ik een 27" externe monitor zoals de NEC 271 spectraview of de eizo 27"coloredge wil aanschaffen en dat de resolutie van een retina scherm of qhd op de razer niet perse nodig maakt.

Heeft iemand tips, zouden jullie upgraden en nog twee jaartjes door gaan, en zijn dit dan logische upgrades?
Of zouden jullie zeggen koop lekker een nieuwe dat verschil is veel groter dan een upgrade.

Edit: welke limieten loop ik tegen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Krahk op 23-03-2014 15:49 ]

• Plnda
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-11-2025
Een ssd en geheugen upgraden gaat zeker helpen. Als je beter wilt gamen kan je inderdaad beter een nieuwe laptop kopen, dat gaat niet veel beter worden met een nieuwe ssd en geheugen. Het programmeren en opstarten van applicaties daarintegen wel. Het hangt allemaal af van het budget wat je over heb voor een nieuwe laptop.

Aan de andere kant geef je zelf al aan dat je dit "logge ding" niet vertrouwd dan kun je dus beter dat geld investeren in een nieuwe laptop. Maar zo denk ik erover

[ Voor 33% gewijzigd door Plnda op 23-03-2014 16:19 ]

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
upgraden van laptops word meestal afgeraden wegens te duur voor de prestaties die je terug krijgt

btw 8 gb ram continu voltrekken amai heavy zou ik zeggen :)

maar hekelpunt is je games alleen voor die reden zou ik upgraden
mocht het alleen fotoshop geweest zijn dan was geheugen en HDD upgrade nog nuttig

nu blijf je met die oudbakken gpu zitten
btw een gtx 860M is zeker 2-3 keer sneller dan je gtx555m (op gevoel :)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
dank voor de reacties,
@Plnda, ik ben eigenlijk een gebruiker met 3 profielen. Een programmeur: minimaal 1920x1080px, snelle hdd en fijn toetsenbord + goede wifi module. Dit vind je in redelijk veel laptops.
Dan ben ik een photoshopper met hoge eisen, 8gb ram is te krap geworden, snelle ssd gewenst, fullhd en een i7 quadcore.
Daar naast game ik al jaren en ga dat niet zomaar opgeven, dus een dedicated videokaart vanaf de 700m series is ook wel gewenst.

Daar komt nog bij dat ik veel rondreis en niet zoveel wil meesjouwen de hele tijd. Een nieuwe laptop met al deze specs is wel te vinden rond de 2000-2500 euro, een factor 2-2,5 duurder als mijn huidige laptop.
Een upgrade van onder de 400 euro geeft me alles wat ik wil afgezien van een nieuwe videokaart en een lichtere laptop.

Het gewicht van deze laptop is wel iets dat me al een hele tijd stoort. Als ik dan kijk naar de 2kg van de macpro en de razer blade(2014) dan scheelt dat 400gr, ga je dat echt merken?

@nvidia666 een nieuwe laptop klinkt aantrekkelijk, ik denk dat niemand nee zou zeggen tegen een macbook pro of een razer blade. Ik denk zelfs dat de mac pro van mijn lijstje af kan omdat hij te duur is en geen dedicated videokaart heeft voor onder de 2500 (belachelijk!)

edit: ik heb geen budget voor een nieuwe laptop, maar als 2000 euro nodig is kan ik dat ophoesten en een deel op zakelijke kosten gooien natuurlijk, daar word hij grotendeels voor gebruikt immers.

[ Voor 7% gewijzigd door Krahk op 24-03-2014 13:44 ]