Kabel aanleggen in huis met alleen stroom leidingen :/

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 18:32
Ik woon in een 40 jaar oud huis waar geen utp leidingen zijn aangelegd. Toch wil ik heel graag een kabel van beneden naar boven willen trekken, voor stabiel internet en ik wil graag een WOL pc'tje voor als ik in het ziekenhuis ben. Het eerste probleem is dat de dls aansluiting niet in de meterkast zit maar in de woon kamer en ik heb geen idee hoe dat daar komt.
Ik heb totaal geen verstand van internet kabel aansluitingen en de hoe de pcv leidingen in elkaar zitten.
Mijn vraag is dus hoe ik de leidingen in kaart kan brengen of dat ik ergens een tekening kan aanvragen, of misschien zijn er andere manieren om een kabel naar boven te krijgen. Het is geen probleem om een stroom leiding te verwisselen met utp als dit nodig is.
Ik hoor heel graag wat jullie denken wat mogelijk is :)

Een simpele schets van het huis
https://drive.google.com/...BbEVsS3c/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:36

Dark

who tweaked the light?

Tja bedenk een route, voor de hand ligt bestaande bedrading of buizen volgen voor een gaatje naar de verdieping of kamer, maar je kan natuurlijk ook zelf gaten boren als er geen geschikte te vinden zijn.

Als je dan een beeld hebt van hoeveel kabel je ongeveer nodig hebt, moet je gaan bedenken hoe je deze wilt wegwerken. Het eenvoudigst is gewoon los langs de kantjes leggen, kruipruimtes, spouwmuren, plafonds gebruiken, of met van die kabel spijkertjes de boel op de plint timmeren, gevolgd door opbouw plinten, kabelgoten en stekkerdozen, met daarna inbouw van die materialen als mogelijkheid, maar dat is een verregaande ingreep natuurlijk.

nog wat: gewoon een lengte utp kabel nemen en zelf de stekkertjes eraan knijpen is vaak het makkelijkst, met voorgebakken snoeren heb je snel lengte tekort en je hebt grotere gaten nodig voor doorvoer.

[ Voor 16% gewijzigd door Dark op 23-03-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Oke bedankt voor je reactie, ik ga even kijken wat mogelijk is. Ik bedenk me net dat het ook via buiten kan, door regenpijp naar mijn raam. Met wat gaten boren en wat vul spul kan dat denk ik ook, er zijn speciale grond kabels maar denk niet dat dat echt nodig is. En weet jij of cat 5e genoeg is voor ongeveer 10 meter? Wil wel graag 1gbit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Het eerste probleem is dat de dls aansluiting niet in de meterkast zit maar in de woon kamer en ik heb geen idee hoe dat daar komt.
Dat was vroeger gewoon standaard. Aangezien de telefoonlijn toen alleen voor telefoon werd gebruikt. En die stond meestal in de woonkamer. In de meterkast was niet zo handig. En van pijpen op spare hadden ze ook nog nooit gehoord.
Ik denk dat je ook geen loze leidingen hebt liggen, gezien de leeftijd van je woning. De enigste kans die je hebt is dat er misschien een pijp van je tel aansluiting naar een slaapkamer loopt. Dan ben je in elk geval boven. In geen geval door bestaande electriciteitsleidingen gaan. En 10m cat5E kan gerust 1gbit aan. Zelf heb ik hier ongeveer 25m met 1gbit.

Met standaard utp kabel zou ik niet buitenlangs of door de regenpijp gaan. Dat spul is er niet voor gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 23-03-2014 14:24 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:36

Dark

who tweaked the light?

Ja dat gaat wel lukken hoor, op dat soort afstanden maakt de kabel niet heel veel uit. bij veel mensen thuis ligt het gewoon langs de trap :D of buitenom zoals je zelf suggereert, allemaal prima als je niet te veel wilt rommelen en niet direct een lang blijvende oplossing zoekt maar gewoon aan de slag wilt.

tja buiten langs is misschien niet heel goed voor de kabel, maar aan de andere kant, als je merkt dat ie slecht wordt een nieuwe neerhangen is toch nog altijd goedkoper en minder werk dan wat lengtes kabelgoot of andere wegwerkmaterialen voor binnen. ik geef hem zeker wel 1-2 jaartjes aan de gevel, zo'n kabeltje ;)

nog een edit: als je door kozijnen gaat boren, zorg dan dat het gaatje van buitenaf gezien wat omhoog loopt, en dat de kabel voor het gat een lusje naar beneden heeft, dat voorkomt inloop van regenwater en druppels.

en over een bakkie thee bedacht ik me dat je ook via het lichtnet kan als je geen kabels wilt trekken: pricewatch: TP-Link AV200 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact Startset

[ Voor 63% gewijzigd door Dark op 23-03-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 19:22
Beste TS,

Als je de kabel buitenlangs wil gaan doen en deze blijft daar een aantal jaren liggen / hangen, dan is het wel zo verstandig om er een tuinslang omheen te doen.... en als je de mogelijkheid hebt neem dan wel de buiten utp kabel..

Eigen ervaringen tonen mij dat een gewone utpkabel na verloop van tijd brakkig word oa door UV, zonlicht, regen en dergelijke invloeden.

Verder als jij 10 meter hebt berekend vanaf het beginpunt tot het einde zou ik daar minimaal 12 meter voor nemen, liever een beetje speling op de kabel dan 10 cm te kort

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
ik heb bij mij thuis een paar utp kabels langs de cv leiding naar boven gebracht.
misschien bij jou ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
En buitenlangs het huis d.m.v. deze profielen? http://www.elektrototaalm...profiel-12x12-mm-rvs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

wooje13 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:15:
Oke bedankt voor je reactie, ik ga even kijken wat mogelijk is. Ik bedenk me net dat het ook via buiten kan, door regenpijp naar mijn raam. Met wat gaten boren en wat vul spul kan dat denk ik ook, er zijn speciale grond kabels maar denk niet dat dat echt nodig is. En weet jij of cat 5e genoeg is voor ongeveer 10 meter? Wil wel graag 1gbit gebruiken.
Lopen er in huis misschien nog verwarmingsbuizen van beneden naar boven?
Die route (er langs/tussen) heb ik nog wel eens gebruikt om een UTP kabel van beneden naar boven te krijgen zonder te hoeven boren etc.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Een aantal (witte) UTP kabels heb ik via de verwarmingsbuizen naar boven getrokken. Met een schroevendraaier lukte het om voldoende ruimte voor de UTP-kabels te maken om ze inclusief stekker mee door het plafond te trekken. Vastgemaakt met witte kabelbinders aan de achterkant van de buizen. Zie je vrijwel niks van.

Laatst wilden beide zonen graag een TV aansluiting op hun kamer. Dat was een wat grotere operatie.
Maar ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de gaten in diverse muren/plafonds ietsje groter te maken, zodat er meteen een tweetal UTP mee konden.

Als je buitenom gaat kun je er ook voor kiezen om grijze pvc mantelbuis te gebruiken. Voor UTP met vaste stekker is het wel aan te raden om 3/4" buis te nemen i.p.v. de standaard 5/8". Grijs PVC gaat ook wel wat jaartjes mee. Afschermen van licht (UV) en water is wel belangrijk.
Ik zou dan zelfs UTP buitenkabel gebruiken (rond de €1,50/meter). Daar moet je wel zelf stekkers aan knijpen.
Mooi is het natuurlijk niet, pijpen aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De schets van je huis is hier onleesbaar. Krijg een scherm wat vrijwel leeg is zonder schets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

plaat ies goed hier (vuurvos)
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/EhDX0wbCqGc4zCgOxiAcJpR1fSeAQuqb_FYtu2YAu0xbuZPhleVczVMOdMGQd5cRCSw4Kc1t_NA

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Ik heb bij een vriendin alle netwerkkabels door de spouw getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Bedankt voor de tips!
Er lopen inderdaad verwarmings buizen omhoog maar wel door aardig dik beton. Het is wel een goede oplossing want op de eerste verdieping tussen mijn kamer en die van mijn zus zitten ook buizen. Als ik tuis ben kijken of het mogelijk is om een gat te maken met een schroevendraaier of beton boor.
Qua kabels koop ik gewoon een rol van 20 meter ofzo, rj-45 stekkertjes heb ik ook nog alleen geen tang maar volgensmij is het ook mogelijk om het met een schroevendraaier dich te knijpen. Of ik koop er gewoon een.

[ Voor 25% gewijzigd door Chopp op 26-03-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Koop daar een goede tang voor, daar doe je jezelf echt een plezier mee. Niets zo erg als brakke verbindingen omdat je de stekkers niet goed hebt aangeknepen.
Er zijn ook veel mensen die zo'n tang hebben; lenen is dan ook vaak een optie. Hoe vaak heb je nou een tang nodig om RJ stekkers aan te knijpen? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door DrivinUCrazy op 26-03-2014 10:04 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1