Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies vervangen netwerkapparatuur / configuratie in huis

Pagina: 1
Acties:

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 17:21
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik geconstateerd dat mijn WiFi Accesspoint (Netgear WN802T) aan vervanging toe is. De verbinding valt regelmatig uit bij dat apparaat. Mede hierom ben ik eigenlijk gaan nadenken over de totale netwerkstructuur in huis (iets wat ik al heel lang wilde doen, maar eigenlijk wat advies over nodig heb). Ik zal eerst even uitleggen hoe het thuis zit:

Ons huis heeft 3 woonlagen, de "begane grond", 1e verdieping en dan de 2e verdieping (zolder).

Begane grond
  • Glasvezelmodem
  • Router (Netgear WNDR4000)
  • Powerline adapter (Netgear XAV5001)
  • Powerline switch (Netgear XAV5004)
1e verdieping
  • Switch (Netgear FS605)
  • NAS (Synology DS412+)
  • Wireless accesspoint (Netgear WN802T)
De glasvezelmodel in de meterkast is verbonden met de router (WNDR4000), de Powerline adapter (XAV5001) is ook verbonden met deze router. Vervolgens gaat er een kabel naar de 1e verdieping (weggewerkt in de muur). Op de 1e verdieping is deze kabel verbonden met de switch (FS605), waaraan de NAS (DS412+) en Wireless accesspoint (WN802T) is aangesloten. De accesspoint zorgt voor de wireless verbinding, omdat deze op een gunstigere plek ligt dan de router in de meterkast die ook wireless functies heeft. De reden voor de Wireless accesspoint is omdat ik in de meterkast al een router heb staan. In de eerste instantie dacht ik dat ik in de meterkast een switch kon plaatsen en de router op de 1e verdieping, maar toen bleek dat de Powerline adapter geen IP-adres kreeg. De powerline is nodig om de woonkamer te voorzien van een internet aansluiting (HTPC).

Edit:

We hebben de recente MacBook Pro en iPad Mini retina variant.
Daarnaast zijn er veelal apparaten met N.
Wireless N en AC is wel wenselijk.
Verder zijn alle bekabeling Cat 5e en Cat 6.

Budget: laat ik even achterwege.

Nu is mijn vraag, om mijn Wireless Accespoint te vervangen, moet ik weer opzoek gaan naar een accespoint. Of kan ik gewoon beter opzoek gaan naar een tweede router? Of is er misschien een betere constructie?

[ Voor 7% gewijzigd door cacao70 op 23-03-2014 13:32 . Reden: powerline reden toegevoegd ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Een tweede router wil je niet, je hebt geen netwerken die je wilt scheiden of aan elkaar wilt knopen.

Je hebt dus een accesspoint nodig. Nu kun je van (zo goed als) alle wireless routers het routergedeelte uitschakelen / niet gebruiken, dus dat vergroot de hoeveelheid apparaten waar je uit kunt kiezen gigantisch.

Wat wil je allemaal hebben?
2.4 GHz?
5 GHz?
Alleen B/G/N of ook AC?
Hoe snel?

Een 802.11ac-accesspoint is leuk, maar als je laptop / tablet / telefoon niet sneller gaan dan 60 mbit N heeft het niet zoveel zin :P

Als je op 2.4 GHz goed uit de voeten kunt en wil wilt roamen tusen verdiepingen kun je een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP overwegen ( hier goedkoper dan de pricewatch).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Wat is je budget?
Anders meteen overwegen om alles Cat6A te maken en de powerlines wegdoen.

• cacao70
Paul schreef op zondag 23 maart 2014 @ 13:25:
Een tweede router wil je niet, je hebt geen netwerken die je wilt scheiden of aan elkaar wilt knopen.

Je hebt dus een accesspoint nodig. Nu kun je van (zo goed als) alle wireless routers het routergedeelte uitschakelen / niet gebruiken, dus dat vergroot de hoeveelheid apparaten waar je uit kunt kiezen gigantisch.

Wat wil je allemaal hebben?
2.4 GHz?
5 GHz?
Alleen B/G/N of ook AC?
Hoe snel?

Een 802.11ac-accesspoint is leuk, maar als je laptop / tablet / telefoon niet sneller gaan dan 60 mbit N heeft het niet zoveel zin :P

Als je op 2.4 GHz goed uit de voeten kunt en wil wilt roamen tusen verdiepingen kun je een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP overwegen ( hier goedkoper dan de pricewatch).
Ik was vergeten de wirelesstypes en bekabeling erbij te zetten.

In huis hebben we veelal Cat 5E en 6. Daarnaast hebben we apparatuur die N, en sommige ook AC ondersteunen. N & AC is daarom wenselijk. Budget daar let ik even niet op.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Weet je zeker dat het het AP is die het probleem veroorzaakt en niet de powerline adapters?

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Inderdaad, powerline is ontzettend storingsgevoelig. Bovendien zou ik t echt niet doen als je glasvezel hebt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik zie de andere powerline-adapter nergens terug (de XAV5004) maar aangezien TS het over een in de muur weggewerkte kabel naar boven heeft neem ik niet aan dat het een powerline-verbinding betreft tussen modem en AP :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• cacao70
ShadowAS1 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:25:
Inderdaad, powerline is ontzettend storingsgevoelig. Bovendien zou ik t echt niet doen als je glasvezel hebt.
De powerline connectie zit verbonden met de router. Deze staat dus los van de wireless accespoint.
De powerline is nodig omdat ik vanuit de meterkast geen kabel kan trekken naar de woonkamer.
Ik ben er zeker van dat het aan de AP ligt, want het betreft alleen draadloze connecties waar het probleem zich voordoet.

• cacao70
up..

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:41
cacao70 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 22:22:
[...]...
De powerline is nodig omdat ik vanuit de meterkast geen kabel kan trekken naar de woonkamer.
je kan niet naar de kruipruimte boren? ( ik veronderstel dat er ruimte onder de vloer is).
Een kabel, desnoods via een omweg, dat heeft mijn voorkeur.

wegvallende verbindingen heb ik gehad maar door de router wifi uitsluitend op 'n' te laten werken komt dat niet meer voor.

[ Voor 14% gewijzigd door beascob op 28-03-2014 21:34 ]

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1