Videokaart voor G3220 systeem

Pagina: 1
Acties:

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Hallo tweakers,

Achtergrond:

Ik ben momenteel bezig een systeempje samen te stellen dat mijn oude dixons kant-en-klaar PC moet vervangen. In het Desktop aankoop advies forum wilde ik eerst een systeem opbouwen rond de AMD Athlon II x4 760K black edition aangezien deze wordt aanbevolen in de best buy guides. Echter ik ben er op gewezen dat de Intel Pentium G3220 beter aansluit op mijn wensen. Deze wensen zijn namelijk:

- Een zuinige processor
- Geschikt voor dagelijks HTK-werk en studie
- Geschikt voor het spelen van oudere spellen (t/m 2011)
- Mogelijkheid om over 3 á 4 jaar makkelijk te upgraden (1150 socket bv.)

Het is namelijk zo dat ik vooral spellen speel uit mijn eigen tienertijd toen ik nog veel gamede (nostalgie) en de nieuwere spellen óf gewoon niet meer speel, óf op mijn PS3 aanschaf. Het door mij meest "zware" gespeelde spel is Empire/Napoleon Total war. Na een zoektocht op het internet heb ik besloten dat ook nieuwere spellen ik géén behoefte aan heb. Nieuwere spellen die ik op mijn nieuwe PC wél graag wil kunnen spelen zijn: Shogun 2 Total War, The Witcher 2, Fallout New Vegas, Civ 5. Dit zijn allemaal spellen uit 2010/2011 als ik me niet vergis. Het is niet noodzakelijk om deze op ultra te spelen als hiervoor een significant duurder systeem voor moet worden aangeschaft.

Enfin, de Intel Pentium G3220 dus. Beter voor oudere spellen want minder cores die individueel sneller zijn. 3 dagen zoeken op internet lijkt dit te bevestigen.

En dan nu ter zake: de videokaart

Ik ga dus voor de G3220 (dank aan Robbedem en Nitrox Infinity voor het aanraden van deze processor) Nu zoek ik dus een grafische kaart voor dit systeem!

Mijn wensen voor de GPU zijn:

- Laag qua temperatuur! heb erg vervelende ervaringen met een HD 3850 die temperaturen van de 120 graden Celcius aantikte en mijn computer deed crashen!
- Moet "passen bij"(*) de G3220*
- Liefst zo stil mogelijk
- Liefst zo zuinig mogelijk qua energiegebruik
- Moet bovenstaande 2011-games zo goed mogelijk kunnen spelen
- HDMI-aansluiting naar de monitor zou fijn zijn

(*)"Passen bij" hiermee bedoel ik dus dat de kaart niet een bottleneck moet vormen voor de G3220, maar ook dat de kaart niet zo goed hoeft te zijn dat het de G3220 is die een bottleneck vormt voor de videokaart.

Het oog is al gevallen op de Club3d Radeon HD 7770 edition VGA. Ook als ik zoek op youtube en andere topics in dit forum is dit een kaart die vaak lijkt te zijn gepaired aan de G3220. Als ik dit systeem invul op games-debate vertelt deze mij ook dat ik hiermee Shogun 2 op Recommended zou moeten kunnen spelen. Mijn vraag is nog wel in hoeverre deze kaart dan presteert qua temperatuur, geluid, energiegebruik, en "passen bij de G3220" t.o.v. alternatieven... wat voor alternatieven zijn er?

Ook de MSI GeForce GTX 750-Ti en de Sapphire R7 260X 1GB GDDR5 OC zijn mij geadviseerd maar ik weet niet of deze wel passen qua mijn wensen en de rest van het systeem.

Ik vraag me bijvoorbeeld ook af wat de 'beste' videokaart is om in dit systeem te stoppen zonder dat de G3220 een bottleneck gaat vormen. Er zijn dus ook GeForce kaarten namelijk maar door de hoeveelheid kaarten zie ik door de bomen het bos gewoon niet meer. 8)7

Hopelijk kunnen jullie me hierbij adviseren!

PS Qua resolutie ga ik een monitor kopen die 1920x1080 heeft als max. Voor als dat nog uitmaakt.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik zou voor de gtx 750ti gaan maar dat is meer mijn voorkeur, want al die 3 kaarten zijn goed voor dit systeem.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2025
Bedankt voor je input, ik heb zelf vele reviews gelezen de afgelopen dagen. De GTX 750-Ti lijkt te concurreren met de R7 260X en de R7 265. Ze zijn ongeveer even goed lijkt me. De HD 7770 is dan wel weer een stuk slechter.

Wat ik mij nu eigenlijk afvraag, en tot nu toe nog niet heb kunnen vinden, is in hoeverre het zin heeft een dergelijke kaart in een G3220 systeem te zetten. Ik kan namelijk wel GPU er in zetten van €150, €200, €250 maar uiteindelijk zal het toch geen zin meer hebben om er een betere kaart in te zetten, omdat de performance uiteindelijk toch gebottlenecked gaat worden door die G3220? Want die CPU is niet bepaald een game-monster. Is ook niet mijn bedoeling want ik kies bewust voor een goedkoop(er) systeem. Maar binnen dit systeem ben ik benieuwd wat de beste GPU is die nog zin heeft.

Alle reviews voor videokaarten worden uitgevoerd op testsystemen met hele zware CPUs, i7's enzo. Snap ik ook wel. Maar dan zijn de benchmarks wellicht niet representabel voor mijn G3220 systeem!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-02 05:50
http://www.legitreviews.c...0-processor-review_137016

Gamebenchmarks met een GTX670 zijn prima.

Verwijderd

Bij gamen is de 750Ti het zuinigste, AMD kaarten staan daar niet om bekend en zijn het ook niet. Als de grafische kaart niet aan het werk wordt gezet, dus idle, dan maakt het niet veel uit welk merk je hebt. Echter is de 750Ti weer wat duurder in aanschaf en als je dus niet heel vaak gamed dan doe je er wel even voordat je dat verschil eruit haalt met je energierekening. Wat wel een ander voordeel is van de 750Ti dat je geen zware voeding nodig hebt. Temperaturen zijn voor geen enkele kaart een probleem en ook het geluidsniveau ligt meestal dichtbij elkaar.

Zie bijv: http://www.anandtech.com/...gtx-750-review-maxwell/22

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 01:03 ]