Upgrade vanaf HTPC bbg 2009

Pagina: 1
Acties:

• jeremyk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
In 2009 heb ik middels de Best Buy Guide de volgende HTPC gekocht:

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009
Als processor heb ik destijds de 5050e gekozen.

Het systeem is echter erg traag geworden voor deze tijd. Het lijkt erop dat de drivers voor de onboard GPU niet fatsoenlijk worden geupdate etc. Nu wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk een upgrade doen van de GPU/CPU zodat ik zonder problemen elke video kan afspelen.

Wat zou een goede deal zijn?

En is het GA-MA78GM-UD2H moederbord onbruikbaar geworden?

[ Voor 6% gewijzigd door jeremyk op 23-03-2014 12:27 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De GPU zit daar op het moederbord, niet de CPU dus ja, mobo wil je idd vervangen. Geheugen moet dan ook mee (DDR3).
Kast etc kun je volgens mij zo weer gebruiken.

Nieuwe low power platform van AMD is onderweg, wellicht interessant:
http://www.anandtech.com/...announced-socketed-kabini

Wat is je budget?

Verwijderd

Kijk eens rond bij de AMD apu series.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

Eagle Creek

Breathing security

Wat bedoel je met

"Erg traag geworden"
En "drivers worden geupdate"?

Een video is een video, een pc een pc. Het kan zijn dat de video's die je wilt afspelen te zwaar zijn voor de rekenkracht die je in de pc hebt zitten maar de pc wordt dan niet trager.

Drivers daarentegen maken een pc niet sneller bij elke upgrade, hoewel performancewinst wel in gevallen voor kan komen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• jeremyk
wagenveld schreef op zondag 23 maart 2014 @ 13:01:
Nieuwe low power platform van AMD is onderweg, wellicht interessant:
http://www.anandtech.com/...announced-socketed-kabini
Thanks, die zal ik de gaten houden.
50-100 EUR
Eagle Creek schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:23:
Wat bedoel je met

"Erg traag geworden"
En "drivers worden geupdate"?

Een video is een video, een pc een pc. Het kan zijn dat de video's die je wilt afspelen te zwaar zijn voor de rekenkracht die je in de pc hebt zitten maar de pc wordt dan niet trager.

Drivers daarentegen maken een pc niet sneller bij elke upgrade, hoewel performancewinst wel in gevallen voor kan komen.
Nadat ik Windows 8 heb geinstalleerd zit ik met legacy drivers te klooien en is mij gewoon duidelijk dat de software niet meer wordt geupdate / onderhouden.

Bepaalde video's die voorheen wel afspeelde doen dat nu ineens niet meer. Ook lijkt netflix in chrome net iets teveel gevraagt.

• wagenveld
  • Niet online
Voor dat budget zou ik dit doen:

pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H
pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ

Nu beschikbaar, qua CPU niet enorm veel sneller maar de onboard graphics zijn wel een pak beter.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Zitten er in fie kast geen (low-profile) expansion slots zodat er eventueel een losse GPU bijgestoken kan worden?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het probleem is dat die legacy drivers niet goed worden ondersteund door Win 8/8.1 waardoor de feitelijke driver niet wordt geïnstalleerd en daarom heb je geen hardware videoversnelling. Er is een truc om de driver wel aan de praat te krijgen:

http://www.jongibbins.com...-atiamd-graphics-drivers/

En als dat niet werkt dan kan je met een low profile videokaartje van 30€ je probleem ook oplossen.

• jeremyk
NLBUURMAN schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:58:
Zitten er in fie kast geen (low-profile) expansion slots zodat er eventueel een losse GPU bijgestoken kan worden?
Het gaat om een pricewatch: Antec Fusion Remote Zilver . Deze is voor een HTPC niet bepaald klein. De voeding is 450w, nu ben ik alles behalve een expert op dit gebied en heb ook geen idee welke GPU compatible is met het moederbord/kast/voeding. Het klinkt wel als een simpele oplossing voor mijn probleem en eindelijk een reden voor de grootte van de kast.

Heeft iemand een idee van een losse GPU die compatible zou zijn?
Werkt netflix in een chrome browser ook via de GPU?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Waarschijnlijk kan je er zonder enig probleem een kaartje bij steken, zoals een pricewatch: XFX Radeon HD 6450 (let wel even op of de koeler niet te hoog is, anders is een andere HD6000 SFF met passieve koeling of een GT610 net zo prima. Ben je voor nog geen 50,- weer even gered, en kan je tzt het hele systeem eens vervangen als er budget voor is (na 5 jaar begint dat ook wel tijd te worden lijkt me)

iRacing Profiel

• jeremyk
wagenveld schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:01:
pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H

Nu beschikbaar, qua CPU niet enorm veel sneller maar de onboard graphics zijn wel een pak beter.
Ik zie niet direct een onboard GPU op dat moederbord?
kroegtijger schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:00:
Waarschijnlijk kan je er zonder enig probleem een kaartje bij steken, zoals een pricewatch: XFX Radeon HD 6450 (let wel even op of de koeler niet te hoog is, anders is een andere HD6000 SFF met passieve koeling of een GT610 net zo prima. Ben je voor nog geen 50,- weer even gered, en kan je tzt het hele systeem eens vervangen als er budget voor is (na 5 jaar begint dat ook wel tijd te worden lijkt me)
Dat klink als een interessante. Enige nadeel lijkt me dat de CPU dan nog steeds beetje matig blijft en hij een probleem zal hebben wanneer hij de gpu niet kan raadplegen voor een bepaald video formaat.

[ Voor 55% gewijzigd door jeremyk op 28-03-2014 10:02 ]

• wagenveld
  • Niet online
J1800 is een SoC dus gesoldeerde CPU met onboard graphics en chipset in 1:
http://ark.intel.com/prod...0-1M-Cache-up-to-2_58-GHz

Gewoon standaard Intel HD video, is meer dan genoeg voor jouw doeleinden.

• kroegtijger
jeremyk schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:00:
[...]

Ik zie niet direct een onboard GPU op dat moederbord?

[...]

Dat klink als een interessante. Enige nadeel lijkt me dat de CPU dan nog steeds beetje matig blijft en hij een probleem zal hebben wanneer hij de gpu niet kan raadplegen voor een bepaald video formaat.
Als je naar hoge(re) GPU-performance wilt gaan kijken, dan ben je eigenlijk toe aan een algehele upgrade. Het systeem is inmiddels ook al 5 jaar oud, dus zo heel gek is dat nu ook weer niet. Zolang je eisen HTPC blijven, kan ie nog wel effe mee naar mijn mening.

iRacing Profiel

Verwijderd

Je CPU is nog snel genoeg en die J1800 is niet eens sneller dan wat je nu hebt. Beetje zonde van het geld lijkt me dan. Wat je kunt doen is een grafische kaart erin plaatsen iets van de HD6450 en je kunt weer verder :). Ook 3D :).

Low profile, passief, HD6450, 35 euro: pricewatch: Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)

Passmark scores:
J1800: 1183
5050e: 1283

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 12:17 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:14:
Je CPU is nog snel genoeg en die J1800 is niet eens sneller dan wat je nu hebt. Beetje zonde van het geld lijkt me dan. Wat je kunt doen is een grafische kaart erin plaatsen iets van de HD6450 en je kunt weer verder :). Ook 3D :).

Low profile, passief, HD6450, 35 euro: pricewatch: Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)

Passmark scores:
J1800: 1183
5050e: 1283
:Y maar als je meer dan dat wilt, dan wordt het wel zeuren met de rest van je specs. Ik zou het dan ook lekker bij een HD6450 of vergelijkbaar houden. Kan je ook nog eens passief gekoeld houden, is betaalbaar en past bij je build.

iRacing Profiel

Pagina: 1