Kubuntu GT 630M HDMI niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 17:01
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een oplossing om mijn hdmi poort werken te krijgen onder kubuntu. Het vreemde is dat wanneer ik de nvidia drivers installeer dat ik dan ineens niet meer in staat ben om beeld te krijgen via hdmi. Terwijl ik wel beeld had met de noveau drivers. Daarbij moet ik wel vermelden dat het beeld niet echt goed werd ververst. Waardoor je na een muis beweging ineels 20 pointers had.

Gezien het feit dat het een optimus kaart betreft (GT 630M) vind ik veel mensen die zeggen dat ik Bumblebee zou moeten installeren. Maar zover ik het begrijp is dat alleen nodig wanneer je wat zwaardere gpu acties wilt gaan doen?

Het probleem is dus dat de hdmi poort helemaal niet wordt gevonden. De vga uitgang werkt wel.

Nog wat output van diverse commands waarvan ik denk dat ze nuttig zijn. Ik ben geen linux guru dus als je iets mist in de uitleg dan hoor ik het graag.

sudo lshw -c display

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: GF108M [GeForce GT 630M]
       vendor: NVIDIA Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: a1
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=nvidia latency=0
       resources: irq:16 memory:f6000000-f6ffffff memory:e0000000-efffffff memory:f0000000-f1ffffff ioport:e000(size=128) memory:f7000000-f707ffff
  *-display
       description: VGA compatible controller
       product: 3rd Gen Core processor Graphics Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       version: 09
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=i915 latency=0
       resources: irq:46 memory:f7400000-f77fffff memory:d0000000-dfffffff ioport:f000(size=64)

code:
1
2
3
lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF108M [GeForce GT 630M] (rev a1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Werkt je VGA aansluiting dan ook? Want met Optimus, heb je alleen je interne display, dus het laptopscherm, beschikbaar voor de Intel kaart. Alle overige aansluitingen verlopen via de nVidia kaart en als je niet specificeert dat een programma hier mee moet gaan werken, zal je z'n uitgangen dan ook niet kunnen gebruiken. Tenzij je in het BIOS Optimus uitschakelt, maar dan zit je op je nVidia kaart te werken, zonder energiebesparing van de IGP.

Oftewel, Bumbelbee is vereist als je Optimus hebt en je wilt gebruik maken van de energiebesparende opties die 't bied.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
Vreemd genoeg als ik jou verhaal begrijp werkt de vga prima. Enkel HDMI weigert dienst.

Na installatie van bumbelbee werkt HDMI ook niet. Er lijkt niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Komt omdat je standaard nog steeds op de IGP werkt. Wil je HDMI werkend hebben, dan moet je de nVidia-settings via optirun starten, dan moet je wel HDMI kunnen zien. Zie ook de Wiki pagina's van de verschillende distro's over Bumblebee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapio88
Met wat zoeken is het me gelukt om de HDMI poort in nvidia settings te krijgen. Echter wanneer ik iets naar x11 :8 stuur krijg ik het niet te zien op mijn scherm via HDMI. Ik heb het idee dat ik nog ergens een instelling mis.

Het liefst zou ik het 2de scherm ook gewoon gebruiken als desktop in plaats van een enkele applicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met https://github.com/Bumble.../wiki/Multi-monitor-setup moet je het wel voor elkaar krijgen. En anders met de resultaten van Google: Bumblebee dual monitor hdmi wel. Ik heb zelf geen Optimus, dus kan je niet verder helpen dan dit.

Pagina: 1