SSD repareren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
Ik heb de bekende OCZ Vertex 2 (120GB), en die begin de laatste tijd meer kuren te vertonen. :)
Aangezien van dit merk al bij veel mensen de SSD heeft gefaald, had ik hem eigenlijk al afgeschreven. Maar omdat deze nog goed bleef werken had ik hem nog zo lang mogelijk in mijn pc gehouden. Er staat geen belangrijke data op, en anders heb ik wel een backup. B)

Aangezien dat ding al ruim 3 jaar oud was heb de garantiezegel verbroken en opengemaakt. Aan de binnenkant zitten drie leds: Een groene om aan te geven dat er spanning is, een blauwe die knippert als er data wordt gelezen/geschreven, en een rode die gaat branden als hij niet meer werkt. :)

Als ik mijn computer opstart dan werkt dat prima, en als ik met CrystalDiskInfo de SMART-data uitlees geeft hij als Healt-status: Good. Maar na een 3 tot 20 minuten gaat ineens de rode led branden en staat de computer vast. Als ik dan de sata-power-stekker loskoppel en weer aansluit (terwijl mijn pc nog draait) werkt de ssd weer gewoon verder en lijkt er verder niets aan de hand.

Op de printplaat heb ik niets bijzonders kunnen ontdekken, en de solderingen zien er zeer goed uit. (Andere fabrikanten kunnen daar denk ik nog wel wat van leren.) Ik heb helaas niet de solderingen van de BGA van de Sandforce-controller kunnen controleren want dat is gewoon niet te zien.
Om wat basisproblemen uit te sluiten heb ik ceramische condensatoren over de voeding van de clock-chip van de Sandforce-controller en aan de sata-aansluiting geplaatst, maar dat lost helaas niets op.

Heeft iemand nog een suggestie om te proberen voordat ik dat ding de vuilnisbak ingooi?

Opvallend dat er weinig slechte scores aan dit merk worden gegeven.
http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:48
Al eens gescand naar bad blocks? Dat was bij mijn ocz solid2 de oorzaak van diverse vastlopers en reboots. Heb toen dat block uitgeschakeld met hdd regenerator en nu werkt hij weer prima.

In mijn geval niets hardwarematigs dus. Scan met hdtune is zo gedaan, zeker op een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Secure Erase gedaan? Dan wipe je dat ding compleet en zou hij weer "als nieuw" moeten zijn.
Ik heb nog steeds een Vertex2 50GB in gebruik die het ook keurig doet. Maarja, er zijn inderdaad een flink aantal uitvallers geweest. Mijne gaat echter nog goed ondanks dat hij er volgens zijn counter al flink wat writes op heeft zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 23-03-2014 10:38 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Daarnaast zou je hem, je hebt toch niet zo veel te verliezen als hij al afgeschreven is, Eens waterpas in een oven kunnen leggen en dan de oven naar ik dacht 160Celcius kunnen opwarmen met het ding er in, daarna oven weer afkoelen met het printplaatje er in. Misschien dat de soldeer verbindingen onder de controllers wat los zaten en dan weer vast zitten. Heeft geholpen bij de controller van mijn oude hdd. SUCCES!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
jctjepkema schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:38:
Daarnaast zou je hem, je hebt toch niet zo veel te verliezen als hij al afgeschreven is, Eens waterpas in een oven kunnen leggen en dan de oven naar ik dacht 160Celcius kunnen opwarmen met het ding er in, daarna oven weer afkoelen met het printplaatje er in. Misschien dat de soldeer verbindingen onder de controllers wat los zaten en dan weer vast zitten. Heeft geholpen bij de controller van mijn oude hdd. SUCCES!
Dat heb ik ook eens geprobeerd met een 3,5" jaren geleden. Echter de gebruikte oven had ook onder warmte en dat had ik even niet opgemerkt. Ik had hem ingesteld op 100°C, desondanks toen ik de schijf uit de oven pakte, lagen alle SMD componenten keurig netjes en recht op de bakplaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

DaWaN

'r you wicked ??

Als je niet de exacte oorzaak weet en het probleem kunt reproduceren lijkt het mij vrij zinloos om dingen opnieuw te solderen e.d.

Zo'n SSD is een complete computer opzich (met geheugen, CPU, firmware), waar er ook prima iets mis kan zijn met de firmware (i.c.m. beschadigd flash oid)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
GH45T schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:35:
Al eens gescand naar bad blocks? Dat was bij mijn ocz solid2 de oorzaak van diverse vastlopers en reboots. Heb toen dat block uitgeschakeld met hdd regenerator en nu werkt hij weer prima.

In mijn geval niets hardwarematigs dus. Scan met hdtune is zo gedaan, zeker op een SSD.
Met HD-tune heb ik gescant naar bad blocks, maar kostte mij wel wat moeite. Af-en-toe hing de SSD weer, maar uiteindelijk waren alle blocks groen.
Het programma HDD regenerator kende ik nog niet, maar deze heeft een uurtje of 3 staan draaien, maar daar werd ik niet vrolijk van. Elk kwartier stopte mijn SSD ermee (led werd rood) en werd er een bad block gevonden. Na een reset werd dat block gerepareerd en ging hij verder. Na 3 uur heb ik hem gestopt, en opnieuw aangezet, maar toen vond hij weer op andere locaties fouten, terwijl hij in die scan daarvoor had goedgekeurd. :(
Is dit programma ook echt geschikt voor SSD's?
Ultraman schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:37:
Secure Erase gedaan? Dan wipe je dat ding compleet en zou hij weer "als nieuw" moeten zijn.
Ik heb nog steeds een Vertex2 50GB in gebruik die het ook keurig doet. Maarja, er zijn inderdaad een flink aantal uitvallers geweest. Mijne gaat echter nog goed ondanks dat hij er volgens zijn counter al flink wat writes op heeft zitten.
De secure erase heb ik nog niet kunnen doen aangezien mijn bios geen ahci-modus ondersteunt. Maar repareert of blokkeert deze wel bad sectors?
Hier ben ik niet zo'n fan van, want het is soms lastig om de oven op de juiste temperatuur te krijgen. Verder hebben solderingen een hogere temperatuur nodig om te kunnen vloeien, terwijl de connectoren weer kunnen gaan smelten. Daarnaast heb ik aan de dubbelzijdige print nog geen lijm aan de componenten gezien, dus ik verwacht dat de zware flashgeheugens aan de onderkant er meteen af zullen vallen zodra de solderingen beginnen te vloeien.
DaWaN schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:32:
Als je niet de exacte oorzaak weet en het probleem kunt reproduceren lijkt het mij vrij zinloos om dingen opnieuw te solderen e.d.

Zo'n SSD is een complete computer opzich (met geheugen, CPU, firmware), waar er ook prima iets mis kan zijn met de firmware (i.c.m. beschadigd flash oid)
Ik ga niet zonder reden zomaar iets solderen. Aangezien ik een paar mogelijke problemen al vooraf uitgesloten wilde hebben, heb ik dat dus gedaan. Een paar condensatoren erbij solderen is (voor mij) niet moeilijk. Pas bij onderdelen kleiner dan een TSSOP begint het voor mij ook wel een uitdaging te worden. :)
Aan firmware-problemen en defecte componenten kan ik weinig doen, dus vandaar deze vraag op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 16:48
Onbekend schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:24:
[...]

Met HD-tune heb ik gescant naar bad blocks, maar kostte mij wel wat moeite. Af-en-toe hing de SSD weer, maar uiteindelijk waren alle blocks groen.
Het programma HDD regenerator kende ik nog niet, maar deze heeft een uurtje of 3 staan draaien, maar daar werd ik niet vrolijk van. Elk kwartier stopte mijn SSD ermee (led werd rood) en werd er een bad block gevonden. Na een reset werd dat block gerepareerd en ging hij verder. Na 3 uur heb ik hem gestopt, en opnieuw aangezet, maar toen vond hij weer op andere locaties fouten, terwijl hij in die scan daarvoor had goedgekeurd. :(
Is dit programma ook echt geschikt voor SSD's?
Je kunt met die HDD regenerator natuurlijk je complete SSD scannen, maar normaal zoek ik met een ander programma de bad block(s) op en laat HDD regenerator dan gericht zoeken in het gebied waar de blocks kapot zijn.

Geschikt voor SSDs? Geen idee, nergens op internet iets over gevonden wat betrouwbaar is. Bij mij heeft het de problemen op mijn SSD opgelost door de betreffende block uit te schakelen en te vervangen door andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook al jaren een Vertex 2, werkt nog prima.

Soms helpt het om de firmware er opnieuw op te flashen. Hij wist en herschrijft dan alle NAND, ook het gereserveerde blok voor de firmware.

Haal de OZC toolbox eens op:http://ocz.com/consumer/download/firmware

Als het daar niet mee lukt dan even op het OCZ forum kijken of je nog stand-alone V2 flashers vindt.
http://www.oczforum.com/forum/forumdisplay.php?256-Vertex2-and-Agility2-support-and-discussion

Overigens heb ik ook een originele Vertex 1. Die ging plotseling problemen geven. Het bleek dat de SATA poort van het moederbord slecht was. Probeer je V2 eens op een andere SATA poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou net als smok zegt even de firmware opnieuw flashen, hiermee raak je misschien al je data kwijt maar het kan er alleen maar beter op worden, zo valt er ook niet mee te werken. Als je écht alles hebt geprobeerd zal ik als ik jou was nog de oven truuk proberen, maar dan écht als last resort.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb afgelopen maandag een pc gevonden die ahci-modus ondersteunt en daarmee mijn drive een firmware-update gegeven en een secure erase gedaan.

Natuurlijk moest ik Windows met updates opnieuw installeren, en dat ging zonder problemen. Tot nu toe heeft de pc totaal 10 uur aan gestaan, maar eigenlijk nog een beetje te kort om te concluderen dat dit de definitieve oplossing is.

Twee dingen begrijp ik nog niet. Met HDD regenerator werden verschillende bad blocks gevonden, terwijl HD-tune er geen enkele vond. Waarom vond HDD regenerator bad blocks?
En twee: Waarom helpt een secure erase? Dit ging vrij snel, dus ik verwacht dat deze geen fouten in het flash-geheugen heeft opgespoort. Wat doet dat precies waardoor mijn SSD weer beter werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

160 is niet warm genoeg om de soldeer te laten vloeien, zal dus gewoon hard blijven en niks gebeuren. ;)

Loodvrij soldeer heeft meestal zo een 210 graden nodig om te vloeien, meestal begint et bij 190 a 200 garden beetje te vloeien, maar daar maak je geen goed verbindingen mee, 210 aantikken is eigenlijk wel nodig.

Maar moet je eerst alle onderdelen eraf halen die daar niet tegen kunnen of heel goed afschermen.

Edit/
Raad het overigens af voor mensen die nog nooit met reflow ovens gewerkt hebben, zeker dubbelzijdige printje, kans dat je hem verder stuk maakt is vrij groot, sterker nog dat zal met bij zekerheid gebeuren dat die verder stuk gaat.

Ik waag me niet aan dubbelzijdig in mijn omgebouwde relfow oven, alleen enkelzijdig gaat de over in bij mij. Hetelucht is beter optie als het gaat om repareren van gebroken BGA verbindingen op dubbelzijdig pcb.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 21:14 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1