upgrade videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
Ik heb het volgende systeem

Processor Intel Core i5 750 @ 2.67GHz (CPU Measured Speed 2.95 GHz)
Motherboard P55-GD65 (MS-7583)
Memory 8GB , OCZ OCZ3P1333LV2G
Video Card Tested Radeon HD 6950 2Gb Flex Edition (triplemonitor) 2x6p voeding
Hard Drive Tested OCZ-VERTEX2 3.5 (120 GB)
http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=20218255275

Voeding: Antec NEO HE 500w (met 2x 6p + 1x 8p voeding, als die laatste geschikt is voor videokaarten..)

Inmiddels is de SSD vervangen door een Crucial M5 240Gb. Er zitten nog 3 harde schijven in het systeem.

De processor draait (met turbo) op 3,5Ghz en wordt dan 40 graden.

Als monitor heb ik een Dell 20" 1680x1050 monitor, en 2 17" dell monitoren. Ik heb deze setup speciaal gekocht omdat dit samen met een HD 6950 Flex simpel een eyefinity-setup maakt. Aansluiten en klaar.
De reden dat ik dit - triple monitor - wilde was omdat ik veel Richard Burns Rally (RSRBR) speelde (pro-team op rallyesim.com) de afgelopen jaren en dan is een superwide scherm wel lekker (en leuk)

Nu ben ik onlangs begonnen met Skyrim (en het modden daarvan). Daar heb ik geen noodzaak aan triple screen setup (staat me zelfs helemaal niet aan, véél te breed en vervormend) en ik speel dus op 1680x1050. Momenteel loopt het spel superstrak, maar door de mods zakt de framerate soms naar 30. Dan loopt het nog wel goed, maar de rek is er wel uit om het nog mooier te maken.
De GPU draait dan op 100%, 75 graden en de fan is behoorlijk luidruchtig.

Dus ik zit al een tijdje te kijken naar een eventuele upgrade. Daarbij denk ik zelf aan een videokaart, maar omdat RBR de laatste tijd wat minder wordt (minder interesse) denk ik dat ik ook die triplesetup kwijt wil. Te veel hardware op mijn bureau :|
Ik denk zelf dat de processor nog genoeg rek heeft op 3,5Ghz, de PC draait verder prima en volgens mij is de CPU de bottleneck niet. Verder overclocken is volgens mij goed mogelijk, maar ik heb me daar nog niet echt in verdiept. Een poging om de PC vast op 3,5 te laten lopen is niet geslaagd, maar dat zal aan mijn beperkte kennis liggen.

Mogelijk dus ook een nieuwe monitor. Upgraden naar 1920x1080 levert m.i. niet voldoende op, ook niet aangezien ik graag meerdere schermen tegelijk gebruik en daarvoor is 1920x1080 nét niet groot genoeg weet ik van mijn laptop..

Dus mogelijk wordt het een 2560x1440 scherm, 27". Dat is meteen zo groot en breed dat hiermee voor RBR ook de triplescherm noodzaak wel vervalt. RBR zal prima draaien :)

Maar dat betekent dat Skyrim van 1680x1050 naar 2560x1440 zou moeten (halvering van framerate?) én liefst een framerate die verdubbelt naar 50+, en dan wordt het voor mij lastig inschatten wat een goede, niet té dure, maar desondanks toekomstbestendige videokaart zou zijn.
Het moet ook niet zo zijn dat als ik over 1 a 1,5 jaar de rest van de PC vervang de GPU dan meteen weer de bottleneck is

Verder kan ik wel aangeven dat ik altijd wel een jaar of 2 a 3 achter loop met games (zie Skyrim) en dat de HD6950 buiten de gemodde Skyrim voor mij nog prima draait op de dergelijke spellen. Als ik Skyrim niet zou spelen zou ik geen noodzaak hebben in een upgrade

Wat zou een mooie upgrade zijn gezien mijn huidige systeem, rekening houdend met
- voeding
- resolutie naar 1920x1080 of 2560x1440
- geluid
- budget: 250 euro tot max 400 (liever 250 dan 400)

R270, R280 of zelfs R290? Of een Nvidia-tegenhanger?

Ik heb begrepen dat voor hoge resoluties veel Vram belangrijk is, en dan levert AMD vaak meer geheugen af.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk beeld heb geschetst. Zit al maanden allerlei benchmarks af te lopen en bij een nieuwe PC wist ik het wel (want dan werd het gewoon de Tweakers Best Buy met R290 4Gb)

Bedankt alvast voor jullie overwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 12:27
misschien kan je overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat is al gebeurd, vergeten te melden: de HD6950 is op de kloksnelheden van een 6970 gemod en dan nog iets hoger gezet. Loopt dus zo'n 10% hoger dan stock. Veel hoger wil ik niet gaan (gezien de herrie die de fan nu al produceert)

Verder zal ik met bepaalde kaarten ws. ook een nieuwe kast moeten: de Sapphire 6950 is 27cm lang en past nééét in de kast . Daarvoor heb ik al een stukje uit de HD bay moeten zagen, maar een langere kaart zal zeker niet passen. Een paar millimeter kan denk ik nog wel. En het kostte een HDslot.
Maar dat is geen showstopper, dan maar een nieuwe kast (Antex 302 bijv)

Voor Vram moet ik denk ik wel 4Gb nemen zodat het verschil met nu voldoende is (2Gb zit met Skyrim al vol nu, 3Gb is niet zoveel meer).
4Gb videokaarten

Wil ik volgens de benchmark van deze pagina zeker 2x zoveel "punch" dan zal het een GTX770 of R9 290 moeten worden:
HD6950 3182 punten, 6970 3483 punten, GTX770 6200 punten, R9290 6300 punten

Een MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB lijkt me ideaal qua prijs/specs (lengte 260), maar helaas: 2x 8pins. Mijn voeding heeft 1x 8pins maar wel verwisselbare stekkers. Zou ik een 8pins connector kunnen opsporen?
Anders wordt het én een nieuwe case én een nieuwe voeding...

(ik weet ook niet 100% zeker of die 8pins op mijn voeding wel voor GPUs bedoeld is? Of is dat altijd goed)

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 23-03-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
De 4GB versie van de GTX770 zal ik niet kopen. 256Bit is niet genoeg om de volle 4GB aan te sturen, dus je gaat er niks aan hebben. Ik raad je dan een R9 280X als je in de buurt van 250 euro wil blijven. De 280X heeft 3GB vram, wat genoeg is voor de komende tijd en is even snel -of sneller in sommige games- dan de GTX770. Als je echt graag 4GB vram wil dan is er eigenlijk nog maar één keuze: de R9 290. Die zit wel al tegen de 400 euro aan: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Echter, als jij zegt dat je later een 1440P monitor wil aanschaffen dan is de 290 wel een erg goede keuze, die 4GB vram kan dan erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, die heb ik al een paar keer voorbij zien komen in mijn zoektocht. Maar trekt de rest van de PC dit?

Zowieso moet er dan een andere kast komen, want deze kaart is ruim 30cm lang, dus dat vergt een extra investering van 50-80 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik heb niet veel verstand van voedingen, dus ik kan (helaas) niet zeggen of je voeding goed genoeg is voor deze kaart.

Een goede case voor rond de 50 euro is deze: pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed. Wil je iets meer uitgeven aan je case dan heb je voor 75,95 euro een Cooler Master 690 III; pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goede tip deze kasten. Ik denk dat de Antec 300 of 302 vergelijkbaar zijn, maar ze zijn ook allemaal ongeveer deze prijzen. Hou ik in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb nog wat gezocht, mijn HD6950 zou zo'n 250watt verstoken (hoe meet je dat?). De meeste moderne kaarten (R290 bijv.) zitten ook zo rond die max, dus ik denk niet dat ik een nieuwe voeding nodig heb om zo'n kaart te draaien (mits ik de juiste aansluitingen heb)
Zou het natuurlijk gewoon kunnen uitproberen (of loop ik dan de kans de kaart te beschadigen?)

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 26-03-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
500W moet voldoende zijn.

Zelf hoef je het verbruik van je kaart niet te meten, daar heb je reviews voor :)
http://www.techpowerup.co...950_PCS_Plus_Plus/22.html
http://www.techpowerup.co.../R9_290X_PCS_Plus/21.html

Dit is alleen voor de videokaart, de rest van het systeem moet er dan nog bij, reken daar 120W voor (tenzij je extreem gaat overklokken).
http://www.bit-tech.net/h...ntel-core-i5-760-review/7
(hier kun je nog ongeveer 20% vanaf trekken omdat het incl videokaart in idle is en incl voeding efficientie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tnx, daar had ik het ook gevonden (andere review dan :) ). Toch wat minder dan ik dacht voor mijn huidige kaart. De R290 haalt een piekvermogen van 370w maar dat denk ik niet dat ik dat haal onder normale gameomstandigheden. Zou nog net kunnen binnen de 500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
370W klinkt meer als het piek verbruik van de gehele pc, de videokaart haalt dat niet (heel misschien als je hem extreem overklokt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik haal het alleen maar van die benchmark die je opgaf (daar staat een tabel met Maximum) al zie ik nu dat ik verkeerd las en het is 317w volgens die tabel :+ . Genoeg ruimte dus.
Dan zal het een nieuwe case en een R290 worden (even zoeken naar de juiste met 6p + 8p connector :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De 317W is voor de 290X en alleen tijdens een furmark stresstest.
Tijdens gamen zit een 290 (zonder X) op een piek van 245W en gemiddeld 214W.
Ik denk dat je moeite moet doen om met gamen boven de 350W te komen met jouw pc.
(al kan een overklok daar nog wel een schepje bovenop doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou, ik ben er bijna uit (27 1440p monitor en een dikke videokaart is een flinke investering ) maar nog een vraag.

Is het nog te overwegen om mijn huidige systeem (en dus nog even te wachten met dikke GPU en grote monitor) wat extra power te geven door Crossfire te gebruiken i.c.m. mijn huidige HD6950? Ik weet dat Crossfire niet 2 dezelfde kaarten nodig heeft, maar ik heb nog nooit iets met Crossfire of SLI gedaan.

Zou ik bijv. net dat beetje extra power kunnen krijgen met een "goedkope" kaart (bijv. een tweedehands HD6xxx - of lager - of misschien een R260 oid), zodat ik op mijn huidige systeem net even die 5 a 10fps win die ik nodig heb?

Mijn moederbord ondersteund het. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat mijn voeding dan ws. wel te weinig power levert, ws. een HD6xxx is al veel te veel.

edit: deze review http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/16/ geeft >400watt als maximale vermogen? (lijkt incl. complete systeem te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik gebruik zelf 2x 6950 met een nog iets hogere resolutie, en dat gaat eigenlijk prima bij het gros van de games (sommige games werken niet lekker met 2 kaarten, de meesten wel)
Over het algemeen kun je de prestaties vergelijken met een 7970 of R9 280X.

Je kunt dan echter wel alleen combineren met nog een 6950 of een 6970 (waarbij die laatste dan iets langzamer gaat werken).

Je 500W voeding wordt dan ook erg krap, ik zou daar geen 2x 6950 op zetten.
(hij mist tevens ook 2 connectors waardoor je met verloopjes zou moeten werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 12:11

GraFX

The Bartender

Als je Crossfire of SLI gebruikt, is het aan te raden dezelfde videokaarten te gebruiken. Dit werkt in het algemeen het beste. Daarnaast ben ik het met mitsumark eens dat je voeding van 500W waarschijnlijk niet genoeg is voor zo'n opstelling.

Comfort is the enemy of achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee de laatste zal ws. niet zo zijn. Maar als ik een HD6950 moet kopen + een nieuwe voeding (en dan de eventuele issues) dan is het dat denk ik niet waard. Bedankt voor de input

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 06-04-2014 13:23 ]

Pagina: 1