Toon posts:

UPC AOP bij DPON invoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Vraag betreffende de hoofdaansluiting in ons nieuwbouwhuis.

Neem aan dat hier de hoofdaansluiting zit, maar hij is al gesplitst geloof ik. Kerel van de UPC zei dat ik het modem gewoon in de woonkamercontactdoos kon aansluiten. Gedaan maar voorlopig nog geen internet.

Moet ik het modem in de meterkast plaatsten? Middels nog een splitter? Zie fotoAfbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/r/2mc8vip/8
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die versterker wel retourgeschikt?

Plaatje van TS
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/9qk8jutgn/Rechtop.jpg

DPON: DOCSIS over Passive Optical Network :9~

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 17:35 . Reden: Metalen kastje is geen versterker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, je hebt glasvezel. Die kabelaansluiting komt ook via glasvezel. UPC ga je daar niet op aan kunnen sluiten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, zat er allemaal standaard in bij de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:26
Volgens de datasheet is zo'n ding wel geschikt voor DOCSIS, maar natuurlijk alleen als het signaal via UPC loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:49:
Euh, je hebt glasvezel. Die kabelaansluiting komt ook via glasvezel. UPC ga je daar niet op aan kunnen sluiten.
Interessant metalen kastje, even onderzoek naar gedaan.

Dit is 'm http://www.pbnglobal.com/en/products/dpon

Tussen de tekst rechts staat het volgende;
Rolling out RFoG makes it possible for a cable operator to continue the deployment of DOCSIS-compliant cable modems for Internet and Telephony delivery, together with Video on Demand systems which need an RF return path to operate.
Maar bij TS gaat er maar 1 optische kabel in het kastje, dus of er ook een retourssignaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:53:
[...]

[...]

Maar bij TS gaat er maar 1 optische kabel in het kastje, dus of er ook een retourssignaal is...
Daar was ik ook net achter aan 't komen. Dan is 't zaak uit te vinden waar die gele glasvezelkabel die erin zit vandaan komt. Daar kan ook een retoursignaal over namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet er geen filter worden toegepast? Van het metalen kastje gaat een zwart-witte coax kabel naar een wandcontactdoos, die is voorbereid op een plug-in filter.

Deze dus
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/o5r9qhu39/koopje_07.jpg

@TS zat die niet in het installatiepakket?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die splitters zijn niet noodzakelijk om een kabelaansluiting te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:33

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je wel een glasvezel abbo aangevraagd...?

UPC gaat daar niet werken...

https://reggefiber.glasvezel-vergelijken.nl/vergelijking

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UPC en Reggefiber zijn 2 verschillende bedrijven en niet bepaald met elkaar bevriend. http://www.allesin1provid...elnetwerk_reggefiber.html

Ben ook wel benieuwd waar die gele glasvezelkabel vandaan komt die in het metalen kastje gaat.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Ah een foto uit Bleiswijk.

Hier komt Glasvezel binnen en wordt omgezet in Coaxiaal signaal (grof gezegd).

Je moet het modem in de meterkast hangen met een splitter voor de splitter die er nu al hangt.

Voor de mensen die het systeem niet kennen:

Wat hier in de meterkast gebeurd gebeurt normaal in de wijkcentrale. Dit is een omzetter glas/coax. Het signaal is gewoon retour geschikt en te gebruiken als regulier signaal. De dio die er hangt is voor de klant het AOP. Hier kun je bij UPC geen EMU op plaatsen, de tv uitgang op een EMU is niet retourgeschikt en daardoor werkt VoD op de mediabox niet.

Kort gezegd negeer de inkomende glasvezel kabel concentreer je op het AOP en erna.

[ Voor 54% gewijzigd door MediaZoo op 22-03-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:33

Fiber

Beaches are for storming.

MediaZoo schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:37:
Ah een foto uit Bleiswijk.

Hier komt Glasvezel binnen en wordt omgezet in Coaxiaal signaal (grof gezegd).
Glasvezel van wie...? UPC levert toch geen glasvezel...? O-)
Je moet moet je in de meterkast hangen met een splitter voor de splitter die er nu al hangt.
En nu in normaal Nederlands...? O-) ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Fiber schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:39:
[...]

Glasvezel van wie...? UPC levert toch geen glasvezel...? O-)
Rekam (De beheerde van het netwerk in Bleiswijk) legt glasvezel tot in de meterkast. UPC levert in opdracht van Rekam in Bleiswijk de diensten aan.
[...]

En nu in normaal Nederlands...? O-) ;)
Ehhh ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus toch een
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/o5r9qhu39/koopje_07.jpg

Aansluiten op het AOP en de twee weg splitter op de TV aansluiting van betreffend filter plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:53:
[...]

[...]

Ja in en out
Afbeeldingslocatie: http://www.pbnglobal.com/uploads/product/6e66578d91bac3ff438d7e1e32a161738b8cf8ca.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bij TS heeft maar 1 glasvezel aansluiting en ik kan die DPON-2-0 niet zo snel vinden.

[ Voor 254% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:46:
Dus toch een
[afbeelding]

Aansluiten op het AOP en de twee weg splitter op de TV aansluiting van betreffend filter plaatsen?
Dat is dus een zogenaamde EMU die je niet moet gebruiken bij UPC...

UPC levert ze dan ook gelukkig niet mee maar standaard een MCP-03.

UPC werkt zelf niet met DIO/TRAS1000B AOP's. Deze gebruiken zelf standaard de NTP-1 in de meterkast of GUT14D in de woonkamer. Er zijn verschillende die als AOP goed gekeurd zijn zoals de DIO/TRAS1000B en die worden ook ondersteund, maar ze leveren zelf de juiste spullen mee om het aan te sluiten.

De DPON-2-0 is retourgeschikt. Het modem zou ook gewoon online moeten komen als hij aangesloten is op het AOP.

Ik mag regelmatig met dit soort spullen werken ;)

[ Voor 43% gewijzigd door MediaZoo op 22-03-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

man man man,
Je kan toch zien dat 1 poort zowel up als down kan gaan

sorry hoor een iets nieuwere

en waarom haal je je noshit sherlock opmerking weg dan ?

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 22-03-2014 17:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor mijnheer Fish

Sorry dat mijn ogen niet zo goed zijn in/out te lezen op het kastje v/h plaatje van TS.

Neemt u het mij niet kwalijk.

En waarom ik die NSS opmerking heb vervangen door andere tekst? Ik heb wel wat beters te doen dan gebruikers af te bekken op GoT.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:52:
Sorry hoor mijnheer Fish

Sorry dat mijn ogen niet zo goed zijn in/out te lezen op het kastje v/h plaatje van TS.

Neemt u het mij niet kwalijk.
Het is verstandig om ook goed reacties van anderen te lezen. Dan had je al snel gezien dat deze apparatuur goed gebruikt kan worden voor UPC diensten maar dat ze aangesloten worden door een andere netwerk beheerder. Tevens had je dan ook niet steeds met splitters aangekomen die niet samen gaan met UPC diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

@TS

Je aansluiting: glasvezel > DPON > AOP (TRAS1000B?) lijkt allemaal correct te zijn. Maak voor de zekerheid een goede foto van de DPON, met name het nummer dat verticaal rechts onder de CAUTION-sticker staat. Maak ook een duidelijke foto van de splitter daarboven. Persoonlijk zou ik de modem in de meterkast plaatsen om de coax-kabels zo kort mogelijk te houden.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
@MORCIK Glasvezel > DPON > AOP zitten goed aangesloten. Zoals eerder gezegd werk ik met de materialen.

Een splitter plaatsen tussen het AOP en je bestaande splitter. Daar je modem aanhangen. Modem aanzetten en wachten (kan tot 1,5 uur duren) Of als je weet hoe je frequentie forceert op 308000khz forceren. Dan zou alles prima moeten werken.

Kom je er niet uit. Bel UPC voor een gratis monteur. Die weet de oorzaak sneller dan jou te vinden als er iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Laatst online: 20-09 20:27

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

MediaZoo schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 21:19:
@MORCIK Glasvezel > DPON > AOP zitten goed aangesloten. Zoals eerder gezegd werk ik met de materialen.

Een splitter plaatsen tussen het AOP en je bestaande splitter. Daar je modem aanhangen.
Wat is dan het praktische nut van een AOP in deze installatie dat louter dient als dubbele galvanische scheiding, terwijl dit al gebeurt door de DPON en het feit dat het een glasvezelaansluiting is? Ik zou niet 'een splitter' gebruiken, maar specifiek voor de 5-1000 MHz. Dat lijkt vanzelfsprekend voor de kenners, maar leken willen wel eens iets vinden wat hun wel goed lijkt te dunken. Ik vraag om die reden gedetailleerde foto's van de gebruikte toestellen.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MORCIK schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 23:19:
[...]

Wat is dan het praktische nut van een AOP in deze installatie dat louter dient als dubbele galvanische scheiding, terwijl dit al gebeurt door de DPON en het feit dat het een glasvezelaansluiting is?
Het AOP dient een belangrijkere functie, namelijk het aangeven waar de infrastructuur van de kabelaar ophoudt en die van de abonnee begint. Het is de plaats waar de verantwoordelijkheid verschuift, met andere woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
En aangezien ze niet graag zien dat een DPON defect gaat door fouten van de klant hangt er een DIO AOP.

UPC levert standaard 5-1000 Mhz splitters meer in hun DHZ paketten. Er zijn eigenlijk tegenwoordig geen anderen meer te krijgen. Dus daar zou ik me ook niet zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Glasvezel omzetten in coax 8)7, gaat de upload er zeker ook aan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 13:45:
offtopic:
Glasvezel omzetten in coax 8)7, gaat de upload er zeker ook aan :')
Glasvezel is niet altijd IP-only hoor. En het netwerk van elke kabelaar bestaat grotendeels uit glasvezel. En met een oplossing zoals bij de TS kun je gewoon je bestaande kabelinternetmogelijkheden aanhouden, docsis internet, vod enz.

Alleen hoeft de kabelaar geen dure coaxkabels in de grond te gooien, en zijn de onderhoudskosten veel lager (Coaxkabel is veel gevoeliger voor demingen, blikseminslagen enz dan een glasvezel)

Tuurlijk is volledig glasvezel mooier enz, maar deze oplossing kan een prima tussenweg zijn. Je ziet het alleen weinig (iig in NL) en dat zie je ook meteen door dit topic heen, maar MediaZoo heeft het al prima uitgelegd.

Het is gewoon een RF overlay over glas, met retourband. En dat kan prima op 1 vezel zijn (WDM, dmv verschillende golflengtes). Vanaf het AOP is het gewoon normaal coax.

Feitelijk exact hetzelfde als in alle andere UPC/Ziggo/enz gebieden. Alleen zie je daar die glasvezel niet want die zit in de wijkkast ipv de woning. Maar het achterliggende systeem is eigenlijk identiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:48
Heb zoiets ook keer in Waalre gezien, daar kwam modem gewoon online. Er zat wel een 10dB demper aan splitter uitgang.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/hwx35z.jpg

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:29
SuperVeloce schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:22:
Heb zoiets ook keer in Waalre gezien, daar kwam modem gewoon online. Er zat wel een 10dB demper aan splitter uitgang.

[afbeelding]
Die 10dB demper kan wel handig zijn ja, aangezien dat ding volgens de specs 88dBuV output geeft. En dat is te hoog om direct op een modem te prikken....

Enige verschil tov TS is dat deze in Waalre een aparte vezel heeft voor de retourband, die van de TS maakt gebruik van WDM (1310 of 1610 nm gok ik) voor de retourband, door dezelfde vezel.

Bottomline: RFoG is in de meeste gevallen een 1-richtingsverkeer, maar er zijn ook situaties waar ie wel retourgeschikt is. En dan kan een Docsis modem prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt iig alsof dit totaal niet een standaard UPC-aansluiting is en dat het nogal handig is om te weten exact wat Rekam op signaal-gebied hier gedaan heeft, en wat volgens hen exacte aansluitprocedure is van een UPC-modem.

Kan me niet voorstellen dat ze bijv de benodigde dempers niet meegeleverd hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
De situatie in Waalre is een geheel andere situatie als in Bleiswijk. In Bleiswijk is er dan ook geen sprake van een noodzakelijke demper voor het signaal. Dit wordt goed ingeregeld aan de provider kant.

De aansluitprocedure is exact het zelfde als in iedere andere situatie. Het AOP en verder zijn voor de klant van belang. Apparatuur en bekabeling voor het AOP is zorg voor de provider. Klant hoeft hier niet naar te kijken en zich hier geen zorgen over te maken. Het ziet er verwarrend uit maar eigenlijk halen ze de node naar de meterkast ipv. hem 300 meter buitenshuis te plaatsen.

Ik snap dan ook niet waarom er zovel ophef is over een AOP en hoe een modem daarop aan te sluiten. Als de abonnee perse alles goed wil hebben kan hij het beste een UPC monteur laten komen. Deze komen kosteloos en stellen alles in het werk het op juiste wijze aan te sluiten en werkend op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb dit hele topic, vanaf het begin, een paar keer doorgelezen.
Maar wat ik nog steeds niet snap. :?

Op de foto van de TS zie ik duidelijk het welbekende oranje afdekkapje op een Reggefiber FttH aansluiting. M.a.w. Reggefiber heeft hier in de wijk/woning glasvezel binnengebracht. Correct?
En vervolgens komt er een vraag over een coax/fiber converter (en vervolgens een AOP) van UPC die, zo te zien op de foto, gevoed wordt door een glasvezel patchkabeltje.
M.a.w. het UPC signaal komt hier via een glasvezel de woning binnen. Correct?

Maar, en dat is me nou onduidelijk, maakt UPC nou gebruik van de Reggefiber FttH aansluiting om hier z'n signaal de woning in te krijgen?
Zo ja, dat zou betekenen dat UPC ergens in de wijk(?)POP van Reggefiber z'n signaal aanbiedt op de glasvezelpatch die naar deze woning loopt?

Of zit het anders in elkaar, en lopen er aparte glasvezels van zowel Reggefiber als UPC de woning in?
Wie verschaft helderheid in dit glasvezelraadsel? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Gaan we nog een keer proberen uit te leggen.

Dit is een situatie in Bleiswijk. Rekam is hier de beheerder van het lokale kabelnetwerk. Deze brengen glasvezel in de woning. Hier zit bovengenoemde apparatuur achter. UPC levert diensten over het Rekam netwerk en komt dus uit het AOP. Het doet er niet toe hoe het binnenkomt, wat je hier in de meterkast ziet gebeurt in iedere andere situatie bij Ziggo,Caiway,UPC,Zeelandnet,KabelNoord,enz buiten op straat in een kast. De kabel is van Rekam, het signaal van UPC.

Er komt een 2e glasvezel binnen van Reggefiber. Deze is van reggefiber en kun je gebruiken als je diensten afneemt bij een provider op het Reggefiber netwerk. Reggefiber mag je geheel negeren in dit verhaal.

Kort samengevat: Die glasvezel van Rekam die binnen komt is niets meer dan wat in ieder Coax netwerk gebeurd alleen hier in de woning en normaal in een straatkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank voor de uitleg.

Dus...er komen twee glasvezels in de woning binnen, van twee verschillende dark-fiber aanbieders?
Rekam en Reggefiber?
En die glasvezels lopen ieder naar een eigen POP van zowel Rekam als Reggefiber? M.a.w. dubbele FttH infrastructuur in die wijk?

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 24-03-2014 09:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:54
Klopt, de ene is 'echte' glasvezel, de andere is coax in een modern jasje.

Wat de TS nog kan proberen: Krijgt de modem internetsignaal (uplink/downlink) als je hem direct op het coax aansluitpunt aansluit? Zo ja, weer een stap verder gaan, krijg je signaal als je hem op de splitter aansluit? Zo ja, weer een stapje verder, krijg je signaal in de woonkamer?

Als je in het eerste geval nog geen signaal hebt, is er iets meer aan de hand en zou ik UPC bellen

[ Voor 72% gewijzigd door maarud op 24-03-2014 09:40 ]

Pagina: 1